Uit het evangelie volgens
Mattheüs:
17 Op de eerste dag van het feest van het Ongedesemde brood kwamen de
leerlingen naar Jezus toe en vroegen: ‘Waar wilt u dat wij
voorbereidingen treffen zodat u het pesachmaal kunt eten?’ 18
Hij zei: ‘Ga naar de stad en zeg tegen de persoon die jullie
bekend is: “De meester zegt: ‘Mijn tijd is nabij,
bij jou wil ik met mijn leerlingen het pesachmaal
gebruiken.’”’ 19 De leerlingen deden wat
Jezus hun had opgedragen en bereidden het pesachmaal.
20 Toen de avond was gevallen, lag hij samen met de twaalf aan voor de
maaltijd. 21 Onder het eten zei hij tegen hen: ‘Ik verzeker
jullie: een van jullie zal mij uitleveren.’ 22 Dit bedroefde
hen zeer, en de een na de ander vroegen ze hem: ‘Ik toch
niet, Heer?’ 23 Hij antwoordde: ‘Hij die samen met
mij zijn brood in de kom doopte, die zal mij uitleveren. 24 De
Mensenzoon zal heengaan zoals over hem geschreven staat, maar wee de
mens door wie de Mensenzoon uitgeleverd wordt: het zou beter voor hem
zijn als hij nooit geboren was.’ 25 Toen zei Judas, die hem
zou uitleveren: ‘Ik ben het toch niet, rabbi?’
Jezus antwoordde: ‘Jij zegt het.’
26 Toen ze verder aten nam Jezus een brood, sprak het zegengebed uit,
brak het brood en gaf de leerlingen ervan met de woorden:
‘Neem, eet, dit is mijn lichaam.’ 27 En hij nam een
beker, sprak het dankgebed uit en gaf hun de beker met de woorden:
‘Drink allen hieruit, 28 dit is mijn bloed, het bloed van het
verbond, dat voor velen wordt vergoten tot vergeving van zonden. 29 Ik
zeg jullie: vanaf vandaag zal ik niet meer van de vrucht van de
wijnstok drinken tot de dag komt dat ik er met jullie opnieuw van zal
drinken in het koninkrijk van mijn Vader.’ 30 Nadat ze de
lofzang hadden gezongen, vertrokken ze naar de Olijfberg.
31 Onderweg zei Jezus tegen hen: ‘Jullie zullen mij deze
nacht allemaal afvallen, want er staat geschreven: “Ik zal de
herder doden, en de schapen van zijn kudde zullen uiteengedreven
worden.” 32 Maar nadat ik uit de dood ben opgewekt, zal ik
jullie voorgaan naar Galilea.’ 33 Petrus zei daarop tegen
hem: ‘Misschien zal iedereen u afvallen, ik nooit!’
34 Jezus antwoordde hem: ‘Ik verzeker je: deze nacht zul je,
nog voor de haan gekraaid heeft, mij driemaal verloochenen.’
35 Petrus zei: ‘Al zou ik met u moeten sterven, verloochenen
zal ik u nooit.’ Alle andere leerlingen vielen hem daarin
bij.
Het heilig
avondmaal
Het avondmaal, waarom doen we dit als christenen, hoe
behoren we het te doen en wanneer? Maakt het allemaal niet zo uit of is
het een gebod van Jezus dat we behoren te gehoorzamen?
Matteus 26:26 En terwijl zij aten, nam Jezus een brood, sprak de zegen
uit, brak het en gaf het aan zijn discipelen en zeide: Neemt, eet, dit
is mijn lichaam.27 En Hij nam een beker, sprak de dankzegging uit en
gaf hun die en zeide: Drinkt allen daaruit.28 Want dit is het bloed van
mijn verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden.
In de avond dat Jezus werd overgeleverd was Hij samengekomen met zijn
apostelen. (Matteus 26:20 Toen het avond geworden was, lag Hij aan met
de twaalf discipelen). Het is op deze avond dat Jezus de instelling gaf
voor het avondmaal.
Jezus nam een brood
Sprak de zegen uit
brak het
gaf het aan zijn discipelen
Hij zei: "neemt en eet"
Het brood stelt het lichaam van Jezus voor. Lucas vertelt ons waarom de
apostelen dit brood moesten eten. Lucas 22:19 Dit is mijn lichaam, dat
voor u gegeven wordt; doet dit tot mijn gedachtenis.
Jezus geeft de opdracht om dit te doen tot gedachtenis van het offer
dat Hij zou brengen op Golgotha. Paulus beschrijft het als
volgt: Kolossenzen 2:13 Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw
overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem,
toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold,14 door het bewijsstuk
uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons
bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te
nagelen.
Jezus heeft de zonden van alle mensen op Zich genomen en heeft deze aan
het kruis genageld. Zijn dood en Zijn opstanding uit de dood
hebben de zonde en de dood overwonnen. 1 Petrus 2:24 die zelf onze
zonden in zijn lichaam op het hout gebracht heeft,
Welk brood? De avond dat de discipelen samen waren met Jezus
was de eerste dag van het feest van de ongezuurde broden. Dit feest
werd door de Joden gevierd om te gedenken dat God hen heeft bevrijd uit
Egypte (Exodus 12:14-21), het Passcha was de laatste maaltijd die ze in
het Egypte zouden eten in voorbereiding op de uittocht. 7 dagen lang
mochten ze alleen ongezuurde broden eten. Exodus 12:8 Het vlees zullen
zij dezelfde nacht eten; zij zullen het eten op het vuur gebraden, met
ongezuurde broden, benevens bittere kruiden. Het brood wat Jezus en
Zijn apostelen aten op deze avond was een ongezuurd brood.
Jezus nam een beker
sprak de dankzegging uit
gaf deze aan de discipelen
Hij zei: "drinkt allen daaruit"
De beker stelt het nieuwe verbond voor, de inhoud van de beker staat
voor het bloed van Jezus dat vergoten is tot vergeving van zonden.
Marcus 14:24 En Hij zeide tot hen: Dit is het bloed van mijn verbond,
dat voor velen vergoten wordt.
Lucas 22:20 Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, die voor u
uitgegoten wordt.
Matteus 26:28 Want dit is het bloed van mijn verbond, dat voor velen
vergoten wordt tot vergeving van zonden.
Door het bloed van Jezus is vergeving van zonden mogelijk. De zonden
van mensen, die scheiding brengen tussen de mens en God kunnen worden
vergeven door het bloed van Jezus. Efeze 2:13 Maar thans in Christus
Jezus zijt gij, die eertijds veraf waart, dichtbij gekomen door het
bloed van Christus.
Wat dronken zij? Zij dronken van de vrucht van de wijstok (Lukas 22:18
Want Ik zeg u, Ik zal van nu aan voorzeker niet van de vrucht van de
wijnstok drinken, voordat het Koninkrijk Gods gekomen is)
De beker is het nieuwe verbond (Lukas 22:20) Een nieuw verbond werd
ingesteld door Jezus, waardoor het oude (verbond-testament) werd
vervuld. Hebreen 8:8 Zie, er komen dagen, spreekt de Here, dat Ik voor
het huis Israels en het huis Juda een nieuw verbond tot stand zal
brengen,9 niet zoals het verbond, dat Ik met hun vaderen maakte ten
dage,13 Als Hij spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmede het
eerste voor verouderd verklaard. En wat veroudert en verjaart, is niet
ver van verdwijning.
Het nieuwe verbond dat van kracht ging na Jezus dood. Hebreen 9:16 Want
waar een testament is, moet noodzakelijk van de dood van de erflater
melding gemaakt worden;17 een testament toch wordt alleen van kracht,
indien er iemand gestorven is, daar het nog geen gevolg heeft, zolang
de erflater leeft.
Het bloed van het nieuwe verbond dat voor velen vergoten wordt (Matteus
26:28) De bijbel leert ons dat er zonder bloedvergieten geen vergeving
is. (Hebreen 9:22 En nagenoeg alles wordt volgens de wet met bloed
gereinigd, en zonder bloedstorting geschiedt er geen vergeving). Daarom
heeft Jezus Zichzelf geofferd op het kruis van Golgotha, nl opdat zijn
bloed zou vloeien en dat daardoor zeer velen vergeving van zonden
zouden kunnen krijgen door het geloof in Hem. (Hebreen 9:26 maar thans
is Hij eenmaal, bij de voleinding der eeuwen, verschenen om door zijn
offer de zonde weg te doen). Efeze 1:7 En in Hem hebben wij de
verlossing door zijn bloed, de vergeving van de overtredingen, naar de
rijkdom zijner genade, In Jezus kunnen wij vergeving van zonden
krijgen. De bijbel leert ons dat het bloed van Jezus ons reinigt van
zonde als we worden gedoopt door onderdompeling in water. Vooraleer men
wordt gedoopt behoort men het evangelie te horen, te geloven, te
belijden en zich te bekeren. (Zie ook de studie Wat is dopen voor
tekstverwijzingen en gedetailleerde uitleg). Handelingen 2:38 En Petrus
antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam
van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden,
Conclusie: het avondmaal werd door Jezus ingesteld tot gedachtenis van
Zijn offer en tot gedachtenis van het nieuwe verbond dat God met de
mensen heeft gesloten door Jezus Christus. 1 Korintiërs 11:26
Want zo dikwijls gij dit brood eet en de beker drinkt, verkondigt gij
de dood des Heren, totdat Hij komt.
Wanneer en hoe vaak wordt
het avondmaal genuttigd?
Het bevel van Jezus was om het avondmaal te doen in Zijn gedachtenis.
Maar de vraag is nu, hoe dikwijls moet een christen dit doen? Sommigen
doen het 1 keer in de maand, sommigen 1 keer in het jaar, weer anderen
doen het elke zondag. Handelingen 2:42 En zij bleven volharden bij het
onderwijs der apostelen en de gemeenschap, het breken van het brood en
de gebeden. Handelingen 20:7 En toen wij op de eerste dag der week
samengekomen waren om brood te breken, hield Paulus een toespraak tot
hen
De eerste christenen kwamen samen op de eerste dag van de week (zondag)
om oa het brood te breken. Zij kwamen elke week samen, dit is een feit
dat niemand zal ontkennen. Maar sommigen trekken in twijfel of ze wel
elke week het avondmaal hadden. Laten we eens kijken naar een
voorbeeld. Vb Exodus 20:8 Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt;
God had de opdracht gegeven in het oude verbond dat Israel de sabbat
moest gedenken. Hoeveel keren moesten ze dit gedenken? 1 keer peer jaar
of 1 keer per maand? Nee ze moesten dit elke sabbat doen. Hoewel er
niet staat dat ze dit elke week moesten doen, hadden ze begrepen dat ze
dit elke week behoorden te doen. De eerste christenen hadden begrepen
dat Jezus wilde dat ze elke eerste dag van de week samen zouden komen
om het avondmaal te gedenken.
Paulus zegt het volgende: 1 korintiërs 11:20 Wanneer gij dan
bijeenkomt, is dat niet het eten van de maaltijd des Heren. We behoren
het avondmaal te gedenken totdat Jezus terugkomt. (1
Korintiërs 11:26)
Wie mag deelnemen?
1 Korintiërs 10:16 Is niet de beker der dankzegging, waarover
wij de dankzegging uitspreken, een gemeenschap met het bloed van
Christus?Is niet het brood, dat wij breken, een gemeenschap met het
lichaam van Christus?
Als we deel hebben aan het avondmaal dan hebben we gemeenschap met het
bloed en het lichaam van Christus. God roept ons tot gemeenschap met
Zijn Zoon Jezus Christus (1 Korintiërs 1:9). Deze gemeenschap
begint op grond van het geloof wanneer men zich laat dopen. dan wordt
men een kind van God, dan bekleed men zich met Christus. (Galaten
3:26-27). Dus iemand die niet wedergeboren (gedoopt door
onderdompeling) is mag niet deelnemen aan het avondmaal, omdat deze
Christus nog niet heeft gehoorzaamd en daardoor Hem nog niet toebehoort
en dus geen gemeenschap heeft met Christus.
Men moet christen zijn om deel te mogen nemen aan het avondmaal. Voor
een christen die deelneemt is het belangrijk om dit op een waardige
wijze te doen zoals Paulus voorschrijft. 1 Korintiërs 11:27
Wie dus op onwaardige wijze het brood eet of de beker des Heren drinkt,
zal zich bezondigen aan het lichaam en bloed des Heren.28 Maar ieder
beproeve zichzelf en ete dan van het brood en drinke uit de beker.29
Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij
het lichaam niet onderscheidt.30 Daarom zijn er onder u velen zwak en
ziekelijk en er ontslapen niet weinigen.
Indien men leeft in ongehoorzaamheid aan God en men neemt toch deel aan
het avondmaal dan bezondigt men zich aan het lichaam en het bloed van
Jezus. Zoals de Korintiërs, wiens samenkomsten tot schade
waren omwille van hun verkeerde handelen (1 Korintiërs
11:17-22), zij leefden als onveranderde mensen (1 Korintiërs
3:3-4)
Ieder christen heeft de verantwoordelijkheid om zichzelf te bepoeven of
hij of zij wel juist leeft als christen. Indien men in zonde leeft en
toch deelneemt dan brengt men een oordeel over zichzelf, nl dat men
zwak en ziek is en dat er velen sterven.
Johannes schrijft dan ook het volgende: 1 Johannes 1:7 maar indien wij
in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij
gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt
ons van alle zonde.
We moeten ook wel beseffen dat we voor God niet waardig kunnen zijn
tenzij door het bloed van Jezus. Maar er is vergeving door Jezus bloed
indien we Hem gehoorzaam zijn, indien we in het Licht wandelen, anders
niet. 1 Korintiërs 10:18 Ziet, hoe het gaat bij het Israel
naar het vlees: hebben niet zij, die de offers eten, gemeenschap met
het altaar?19 Wat wil ik hiermede dan zeggen? Dat een afgodenoffer iets
is, of dat een afgod iets is?20 Integendeel, dat hun offeren een
offeren is aan boze geesten en niet aan God en ik wil niet, dat gij in
gemeenschap komt met de boze geesten.21 Gij kunt niet de beker des
Heren drinken en de beker der boze geesten, gij kunt niet aan de tafel
des Heren deel hebben en aan de tafel der boze geesten.
FORMULIER VOOR DE VIERING VAN HET
HEILIG AVONDMAAL
(zoals ik het zelf in mijn jeugd altijd heb meegemaakt)
Bij het
Avondmaal gebruiken we brood en wijn. Brood dat in kleine stukjes wordt
opgediend. We denken dan aan het Lichaam van Christus dat verbroken is
voor onze zonden. En de wijn doet ons denken aan het bloed van Christus
toen Hij gekruisigd werd. Aan Zijn Lichaam, dat hing aan het kruis. Het
werd verbroken. Hij gaf zijn Lichaam voor ons. En je denkt aan het
bloed dat stroomde. Het leven dat Hij gaf. Dat is Goede Vrijdag.
Allerlei gedachten gaan door je heen als je Avondmaal viert. Je stelt
het je voor ogen. Je ziet wat Hij je heeft gegeven, en de volgende
handeling is dat je je uitstrekt
Instelling
Gemeente van Jezus Christus,
De apostel Paulus beschrijft de instelling van het heilig Avondmaal
door onze Here Jezus Christus in 1 Cor. 11: 23-29:
Want zelf heb ik bij overlevering van de Here ontvangen, wat ik u weder
overgegeven heb, dat de Here Jezus in de nacht, waarin Hij werd
overgeleverd, een brood nam, de dankzegging uitsprak, het brak en
zeide: Dit is mijn lichaam voor u, doet dit tot mijn gedachtenis.
Evenzo ook de beker, nadat de maaltijd afgelopen was, en Hij zeide:
Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, doet dit, zo dikwijls
gij die drinkt, tot mijn gedachtenis. Want zo dikwijls gij dit brood
eet en de beker drinkt, verkondigt gij de dood des Heren, totdat Hij
komt. Wie dus op onwaardige wijze het brood eet of de beker des Heren
drinkt, zal zich bezondigen aan het lichaam en bloed des Heren. Maar
ieder beproeve zichzelf en ete dan van het brood en drinke uit de
beker. Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel,
als hij het lichaam niet onderscheidt.
Om tot versterking van ons geloof het Avondmaal te kunnen vieren,
moeten wij onszelf vooraf naar Gods Woord beproeven.
Vervolgens moeten wij het Avondmaal zó gebruiken als de Here
Jezus Christus het heeft bedoeld, namelijk tot zijn gedachtenis.
Zelfbeproeving
Zelfbeproeving houdt drie dingen in:
Ten eerste moet ieder zijn zonden overdenken en beseffen dat hij Gods
toorn verdient. Vanwege die zonden heeft hij zich voor God te
verootmoedigen. Gods toorn over de zonde is zo groot, dat Hij die niet
ongestraft wilde laten. De straf ervoor heeft Hij door de bittere en
verachtelijke dood aan het kruis voltrokken aan zijn lieve Zoon Jezus
Christus.
Ten tweede dient ieder bij zichzelf na te gaan of hij de betrouwbare
beloften van God gelooft, dat hem al zijn zonden alleen om het lijden
en sterven van Christus vergeven zijn. Tevens of hij gelooft dat de
gerechtigheid van Christus hem zo volledig toegerekend en geschonken
is, alsof hijzelf voor al zijn zonden betaald en alle gerechtigheid
volbracht had.
Ten derde houdt de zelfbeproeving in, dat ieder zich afvraagt of hij
gezind is voortaan uit dankbaarheid met heel zijn leven God de Here te
dienen en voor Zijn aangezicht oprecht te wandelen. Ook moet hij bij
zichzelf nagaan, of hij alle vijandschap, haat en nijd aflegt en zich
oprecht voorneemt voortaan in liefde en vrede met zijn naaste te leven.
Nodiging en terugwijzing
Allen die zo gezind zijn, neemt God zeker in genade aan.
Zij zijn een plaats aan de tafel van zijn Zoon Jezus Christus waardig.
Allen die niet zo gezind zijn, eten en drinken tot hun eigen oordeel.
Overeenkomstig het bevel van Christus en van de apostel Paulus vermanen
wij allen die in aanstootgevende zonden leven, zich van het
Avondmaal te onthouden.
Daarbij valt te denken aan:
alle afgodendienaars,
allen die zich een beeld van God maken,
allen die het Woord van God en zijn heilige sacramenten verachten,
allen die de Naam van God lasteren en misbruiken,
allen die verdeeldheid in de gemeente of daarbuiten
veroorzaken,
allen die weigeren gezag te aanvaarden in kerk en samenleving,
allen die in haat en nijd met hun naaste leven of lichtvaardig hun
woord breken,
allen die het leven dat God geschonken heeft verachten,
allen die het huwelijk van zichzelf of van anderen moedwillig in gevaar
brengen,
allen die zich aan verslaving overgeven,
allen die in de ban zijn van geld en bezit,
allen die van het genot hun god maken.
Al deze broeders en zusters, zolang ze zich niet bekeren en in zulke
zonden blijven, verkondigen wij, dat zij geen deel aan het Rijk van
Christus hebben.
Maar, broeders en zusters, dit wordt ons niet voorgehouden om de
gelovigen alle moed te ontnemen, alsof alleen zij die zonder zonden
zijn tot het Avondmaal mogen komen. Want wij nemen niet deel aan het
Avondmaal om daarmee te kennen te geven dat wij in onszelf volmaakt en
rechtvaardig zijn. In tegendeel: omdat wij ons leven buiten onszelf in
Jezus Christus zoeken, belijden wij dat wij zonder Hem onder
de toorn van God blijven.
Ongetwijfeld zijn er nog veel zonden in ons hart en leven. Maar wij
hebben door de genade van de Heilige Geest over deze zonden van harte
berouw. Wij willen tegen ons ongeloof strijden en naar alle geboden van
God leven. Daarom mogen wij ervan verzekerd zijn, dat geen zonde of
zwakheid, die nog tegen onze wil in ons is overgebleven, kan
verhinderen dat God ons in genade aanneemt en ons waardig acht aan deze
Maaltijd deel te nemen.
Gedachtenis van Christus
Jezus Christus heeft zijn Avondmaal voor ons ingesteld
opdat wij Hem zouden gedenken. Dit behoren wij op de volgende wijze te
doen.
Overeenkomstig de beloften zoals in het Oude Testament beschreven, is
onze Here Jezus Christus door de vader in deze wereld gezonden en heeft
Hij ons vlees en bloed aangenomen. Hij heeft de toorn van God voor ons
gedragen van het begin tot het einde van zijn leven op aarde. Zo heeft
Hij door gehoorzaam te zijn de wet van God vervuld en daardoor voor ons
de gerechtigheid verworven.
In Gethsémane liet Hij zich boeien om ons in vrijheid te
stellen. Daarna is Hij met smaad overladen zodat wij nooit meer te
schande zouden worden. Hij is onschuldig ter dood veroordeeld, zodat
wij voor Gods gericht zouden vrijgesproken worden. Hij heeft zijn
lichaam aan het kruis laten spijkeren, om het bewijsstuk van onze
schuld uit te wissen (Coll. 2: 13 en14).
Hierdoor heeft Hij de vloek, die op ons lag, zelf gedragen, om ons met
Zijn zegen te vervullen. Ja, tot de angst van de hel heeft Hij zich met
lichaam en ziel vernederd aan het kruis, toen Hij uitriep: Mijn God,
mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten? (Matt. 27:47) opdat wij door
God aangenomen en nooit meer door Hem verlaten zouden worden.
Tenslotte heeft Hij met zijn kruisdood het nieuwe verbond van
genade en verzoening, voor eeuwig rechtskracht verleend, toen Hij
uitriep: Het is volbracht! (Joh. 19:30)
Onderwijzing
Om ons te laten geloven dat wij bij dit genadeverbond
horen, nam de Here Jezus bij Zijn laatste paasmaal een brood, sprak de
dankzegging uit, brak het, gaf het zijn discipelen en zei: Neemt, eet,
dit is mijn lichaam voor u; doet dit tot mijn gedachtenis (I Kor. 11:
24). Evenzo nam Hij ook de beker en zei: Deze beker is het nieuwe
verbond in mijn bloed; doet dit, zo dikwijls gij die drinkt, tot mijn
gedachtenis (I Kor. 11: 25).
Dit betekent: zo dikwijls u van dit brood eet en uit deze beker drinkt,
zal dat voor u een betrouwbaar onderpand zijn, dat u aan mijn
hartelijke liefde en trouw herinnert en daarvan verzekert. Uit deze
instelling van het heilig Avondmaal leren wij, dat Christus ons geloof
richt op zijn volkomen offer, als de enige grond van ons heil. Want aan
het kruis is Hij voor onze hongerige en dorstige zielen de ware spijs
en drank van het eeuwige leven geworden en heeft Hij voor ons de
levendmakende Geest verworven.
Door die Geest doet Christus ons in zijn gemeenschap leven. Hij laat
ons delen in zijn schatten: de gerechtigheid, de heerlijkheid en het
eeuwige leven.
Ook verbindt Hij ons onderling door deze Geest als leden van
één lichaam in echte liefde. Zoals van
afzonderlijke korrels één brood wordt gebakken en
van afzonderlijke druiven één wijn wordt gemaakt,
zo zijn wij allen, die door geloof in Christus ingelijfd zijn, samen
één lichaam. Omdat Christus ons heeft liefgehad,
voordat wij Hem lief hadden, moeten ook wij elkaar
in woord en daad liefde bewijzen.
Hiertoe helpe ons de almachtige, barmhartige God en Vader van onze Here
Jezus Christus, door zijn Heilige Geest. Amen.
Gebed
Barmhartige God en Vader,
Wij vieren in dit Avondmaal de gedachtenis aan de bittere dood van uw
geliefde zoon Jezus Christus. Wij bidden u of U door uw Heilige Geest
onze harten wilt bewerken, zodat wij ons in vertrouwen hoe langer hoe
meer overgeven aan uw zoon Jezus Christus. Laat onze bezwaarde en
verslagen harten met zijn lichaam en bloed gevoed worden. Onderhoud ons
zo door uw Heilige Geest. Geef daardoor ook dat wij niet meer in onze
zonden leven, maar Hij in ons en wij in Hem.
Geef dat wij aan het nieuwe verbond zó deel hebben, dat wij
niet twijfelen of u zult eeuwig onze genadige Vader zijn. Doe ons er op
vertrouwen, dat U ons onze zonden niet meer toerekent en ons als uw
kinderen en erfgenamen met alle dingen voor lichaam en ziel verzorgt.
Verleen ons uw genade, zodat wij blijmoedig ons kruis op ons nemen,
onszelf verloochenen en onze Heiland belijden. Leer ons in alle
droefheid met opgeheven hoofd onze Here Jezus Christus uit de hemel
verwachten, die onze vergankelijke lichamen aan zijn verheerlijkt
lichaam gelijk zal maken en ons voor altijd bij zich nemen zal.
Verhoor ons o God en barnhartige Vader, door Jezus Christus, die ons
heeft leren bidden:
Onze Vader die in de hemelen zijt,
Uw Naam worde geheiligd;
Uw Koninkrijk kome;
Uw wil geschiede, gelijk in de hemel alzo ook op de aarde.
Geef ons heden ons dagelijks brood;
en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren;
en leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze.
Want van U is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid
in der eeuwigheid.
Amen.
Geloofsbelijdenis
Wilt U ons ook door dit heilig Avondmaal sterken in het
algemeen en ontwijfelbaar christelijk geloof, waarvan wij belijdenis
doen met mond en hart, als wij zeggen:
Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van hemel en aarde.
En in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Heer, die ontvangen
is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria, die geleden heeft
onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven,
nedergedaald ter helle, ten derde dage wederom opgestaan van de doden,
opgevaren ten hemel, zittende aan de rechterhand van God de almachtige
Vader, vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
Ik geloof in de Heilige Geest.
Ik geloof één heilige, algemene christelijke
Kerk, de gemeenschap van de heiligen, vergeving van de zonden,
wederopstanding van het vlees en een eeuwig leven..
Amen.
Nodiging
Opdat wij dan met het hemelse brood Christus gespijzigd
mogen worden, zo laten wij onze harten opwaarts naar de hemel
verheffen, waar Christus Jezus is, die onze voorspraak is bij zijn
Vader. Laten wij er niet aan twijfelen dat wij door de
werking van de Heiligen Geest met zijn lichaam en
bloed gevoed worden.
Komt, want de tafel is nu gereed.
Viering
Bij het breken en uitdelen van het brood spreekt de
dienaar:
Het brood dat wij breken, is de gemeenschap met het lichaam van
Christus.
Neemt, eet, gedenkt en gelooft, dat het lichaam van onze Here Jezus
Christus gebroken is tot een volkomen verzoening van al onze zonden.
En als hij de drinkbeker geeft:
De beker der dankzegging, waarover wij de dankzegging uitspreken, is de
gemeenschap met het bloed van Christus.
Neemt, drinkt allen daaruit, gedenkt en gelooft, dat het dierbaar bloed
van onze Here Jezus Christus vergoten is tot een volkomen verzoening
van al onze zonden.
Dankzegging
Geliefden in de Here,
Omdat de Here nu aan zijn tafel onze zielen gevoed heeft, zo laten wij
nu zijn Naam danken en prijzen.
Loof de Here, mijn ziel, en al wat in mij is zijn heilige naam;
loof de Here, mijn ziel, en vergeet niet één van
zijn weldaden;
die al uw ongerechtigheden vergeeft, die al uw krankheden geneest,
die uw leven verlost van de groeve, die u kroont met goedertierenheid
en barmhartigheid,
Barmhartig en genadig is de Here, lankmoedig en rijk aan
goedertierenheid;
niet altoos blijft Hij twisten, niet eeuwig zal Hij toornen;
Hij doet ons niet naar onze zonden en vergeldt ons niet naar onze
ongerechtigheden;
maar zo hoog de hemel is boven de aarde, zo machtig is zijn
goedertierenheid over wie Hem vrezen.
Zover het oosten is van het westen, zover doet Hij onze overtredingen
van ons;
gelijk zich een vader ontfermt over zijn kinderen, ontfermt Zich de
Here over wie Hem vrezen (Psalm 103).
Die ook zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar Hem voor ons allen
heeft overgegeven en ons alles met Hem heeft geschonken.
Zó zijn wij nu door zijn bloed gerechtvaardigd en
gevrijwaard van zijn toorn. Daarom verkondigt mijn mond en hart des
Heren lof , van nu aan tot in eeuwigheid.
Amen.
Dankgebed
Laten wij bidden,
Almachtige, barmhartige God en Vader,
Wij danken U met ons hele hart, dat U, uit grondeloze barmhartigheid,
uw eniggeboren Zoon tot een Middelaar en offer voor onze zonden
geschonken hebt. Wij danken U dat wij door het geloof aan Christus en
zijn weldaden deel krijgen en dat U ter versterking van ons geloof het
heilig Avondmaal door uw Zoon Jezus Christus hebt laten instellen. Wij
bidden U dat U door de werking van uw Heilige Geest ons in het geloof
en de gemeenschap met Christus en zijn gemeente wilt laten groeien. Wij
bidden U dit door Hem, uw Zoon Jezus Christus.
Amen.