HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Evangelieverhaal:
Lucas
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 028 - Evangelieverhaal: Lucas
Beschrijving van Lucas heel anders van opzet
Het
evangelie naar de beschrijving van Lucas is heel anders van opzet dan
het evangelie van Mattheus. Lucas heeft zijn evangelie vooral met het
oog op de Grieken, de heidenen, geschreven. Dat blijkt vooral uit het
begin, maar ook uit allerlei trekjes in het evangelie van Lucas.
Daarvan hieronder een voorbeeld: Als Jezus vlak voor Zijn kruisiging
het woord richt tot de hogepriester (Matth. 26: 64), geeft Mattheus die
woorden weer door te schrijven: 'Ik zeg u, van nu aan zult gij de Zoon
des mensen zien, gezeten aan de rechterhand der Macht en komende op de
wolken des hemels'.We (9Luc.22:69) vergelijken dat met wat Lucas
schrijft: 'Van nu aan zal de Zoon des mensen zijn gezeten aan de
rechterhand der kracht Gods' .
De eigen opzet
van het evangelie van Lucas
Florence - Pontormo - Capponi-kapel Santa Felicita - Lucas met Stier
Uit de vergelijking tussen wat
Mattheus en Lucas schrijven, is het verschil tussen de beide
evangeliën duidelijk te zien. Mattheus richt zich met zijn
evangelie tot de Joden. Uit angst te zondigen tegen het derde gebod van
de wet van God, spreken de Joden de naam Jahwe (Nederlandse vertaling:
HERE) niet uit. Ze gebruiken om God aan te duiden omschrijvingen, zoals
bijvoorbeeld' de Macht'. Daarom gebruikt Mattheus deze uitdrukking voor
de naam van God.
Lucas schrijft zijn
evangelie voor niet-joden. Hij schrijft ter verduidelijking over de
kracht van God. (Voor 'macht' en voor 'kracht' wordt in het Grieks
hetzelfde woord gebruikt.) Lucas maakt van die toevoeging 'van God'
gebruik, omdat anders Theofilus, aan wie hij zijn evangelie opdraagt,
de woorden van Jezus misschien niet zou begrijpen. Jezus zelf zal zich
toen hij deze woorden sprak, hebben aangepast aan het joodse
taalgebruik.
Lucas richt zich in
zijn evangelie tot de Grieken. In dat licht moeten de verschillen met
bijvoorbeeld het evangelie van Mattheüs ook gezien worden.
Betrouwbare getuigen
Uit de eerste verzen
van het evangelie van Lucas blijkt duidelijk welk doel Lucas met zijn
evangeliebeschrijving had. Er zijn velen geweest, die getracht hebben
een verhaal op te stellen over wat er tijdens de (Luc.1: 1,2)
aanwezigheid van Jezus op aarde alle- . maal gebeurd is. Die schrijvers
hebben de gebeurtenissen zo weergegeven als degenen, die van het begin
aan ooggetuigen en dienaren van het woord geweest zijn' aan hen hebben
doorverteld. De evangeliën zijn dus een feitelijke weergave
van wat de discipelen van Jezus hebben doorgegeven. Jezus heeft tegen
zijn volgelingen (Joh. 15: 27) gezegd: 'En gij moet ook getuigen, want
gij zijt van het begin aan met Mij'. Getuigen.
Dat betekent: de echte
feiten zuiver weergeven. Getuigen treden op voor de rechter. In die
situatie gaat het om wat er precies gebeurd is. Eigen ervaringen, eigen
geloof of vroomheid zijn daar niet van belang. Als Lucas het woord
overlevering gebruikt, heeft hij het dan ook niet over iets wat door
mensen op gebrekkige wijze verteld is, maar over feiten, die door
ooggetuigen zijn weergegeven zoals ze werkelijk gebeurd zijn. In de
Bijbel is de 'overlevering' gezaghebbend. In ons taalgebruik betekent
dat woord iets heel anders, eigenlijk het tegengestelde van wat er in
de Bijbel mee bedoeld wordt. Paulus schrijft bijvoorbeeld: (2 Thess.2:
15) Zo dan, broeders, staat vast en houdt u aan de overleveringen, die
u door ons, hetzij mondeling, hetzij schriftelijk, geleerd zijn.' En in
Hebreeën wordt gesproken over: (Hebr. 2 : 3) een heil, dat
allereerst verkondigd is door de Here, en door hen, die het gehoord
hebben, op betrouwbare wijze ons is overgeleverd.
Waar in ons taalgebruik
een overlevering veel inbreng van eigen fantasie veronderstelt, wordt
met dit woord in de Bijbel een zeer betrouwbaar getuigenis aangeduid.
De Bijbel leert ons de tegenstelling tussen, het geloof, dat eenmaal de
heiligen overgeleverd is' en 'de overlevering der (Jud.3) ,
mensen.(Col. 2 : 8)
Menselijk onderzoek
Lucas is tot het
besluit gekomen, na alles van meet aan nauwkeurig te hebben nagegaan,
dit in geregelde orde te boek te stellen' .De Heilige Geest maakt
gebruik van menselijk onderzoek bij het tot stand komen van de Bijbel.
Met zijn evangelie
richt Lucas zich tot de 'hoogedele Theofilus'. Dat was waarschijnlijk
een hooggeplaatste Romein, die hij in Rome ontmoet had, toen hij bij
Paulus was tijdens diens gevangenschap. Theofilus heeft Lucas blijkbaar
het verzoek gedaan het evangelie van Christus nu eens ordelijk op
schrift te stellen.
Lucas stelt het
evangelie van Jezus Christus voor de Grieks sprekende mensen op
schrift, opdat gij de betrouwbaarheid zoudt erkennen der (Luc. 1: 1-4)
zaken, waarvan gij onderricht zijt'. Lucas wil dus Theofilus doen
inzien, dat alles wat hem door Paulus verteld was over Jezus, ook
werkelijk zo gebeurd was. (Co/.4: 14).
Lucas was een arts van
niet-joodse afkomst. Nadat hij christen geworden was, heeft hij Paulus
jarenlang vergezeld. Tot aan het einde van (2 Ti 1: 11) Paulus' leven
is Lucas bij hem gebleven. ' Alleen Lucas is nog bij mij' schrijft
Paulus in zijn tweede brief (Hand..21: 26) aan Timothëus. In
de tijd dat Paulus gevangen zat in Jeruzalem en in Caesarea heeft Lucas
volop de gelegenheid gehad daar de gegevens voor zijn evangelie te
verzamelen.
Toen heeft hij
waarschijnlijk ook een 'interview' gehad met Maria. Maria heeft heel
nauwkeurig onthouden, wat er allemaal gebeurd was en uit haar mond
heeft Lucas mogen optekenen, wat zij 'bewaarde in haar (Luc.2 : 19, 51)
hart' .
Het evangelie van genezing
Bij zijn beschrijving
van het evangelie heeft Lucas niet zonder meer de feiten op een rijtje
gezet. Zijn beschrijving 'in geregelde orde' , laat hem de vrijheid een
eigen compositievan zijn beschrijving te maken. Die heel eigen opzet
van zijn beschrijving blijkt bijvoorbeeld heel duidelijk als hij
éérst het optreden en de verwerping van Jezus in
Nazareth beschrijft en pas daarna de geschiedenis in
Kapernaüm. Terwijl dat in de tijdsvolgorde andersom zou moeten
zijn.
Jezus zegt tegen de
inwoners van Nazareth: 'Ongetwijfeld zult u tot (Luc. 4: 23) mij
zeggen: Doe alle dingen, waarvan wij gehoord hebben, dat zij te
Kapernaüm geschied zijn' .Maar wat er in Kapernaüm
gebeurd is wordt (Luc. 4: 31-41) door Lucas pas in het vervolg
beschreven. Zou Lucas dan geen in-zicht gehad hebben in de historische
volgorde van gebeurtenissen ? Of hij daarin inzicht heeft gehad! Uit
zijn boek Handelingen blijkt wel heel duidelijk, dat hij zeer wel in
staat is een logisch aaneensluitende geschiedenis te schrijven.
In zijn eerste boek wil
hij het doel van het werk van Jezus duidelijk naar voren laten komen.
Hij wil zijn lezers vooral laten zien, waarom Jezus op aarde gekomen
is. Waar het Lucas om gaat, heeft hij heel duidelijk opgeschreven uit
de mond van Jezus zelf. Als Jezus in de synagoge (Luc. 4: 18,19) in
Nazareth uit de profetie van (Jes. 61) Jesaja heeft voorgelezen,
eindigt Hij met de woorden: 'Heden is dit Schriftwoord voor uw oren
vervuld' .
Die uitspraak van Jezus
vormt de kern van de beschrijving van het evangelie van Lucas: met de
komst van Jezus breekt de tijd aan die door Jesaja is aangekondigd. Het
door de : zonde gebroken en verdorven men- iit.;' senleven, zal worden
hersteld. De wonderen van genezing die Jezus laat zien, zijn daarvan de
voorboden.
De nieuwe aarde zal
gezuiverd zijn van de zonde: er zal niemand meer ziek (Jes. 25 : 8)
zijn. Er zal geen dood meer zijn. (Openb. 21:3,4)
Lucas mag de goede
boodschap opschrijven van de totale genezing van het hele leven. De
boodschap, die hij aan 'armen' verkondigen mag. Die armen zijn niet
alle armen en rechtelozen zoals je vandaag vaak kunt horen. Met 'armen'
worden heel speciaal de volgelingen van Jezus aangeduid. Tegen zijn
discipelen, heel in het bijzonder tegen hen, zegt Jezus: (Luc. 6: 20,
21) ' Jullie zijn gelukkig te prijzen, jullie armen, want voor jullie
is het Koninkrijk' .
De redder van de wereld
In zijn evangelie legt
Lucas ook sterk de nadruk op de noodzaak van het lijden van Jezus.
Alles wat door de (Luc.18 : 31) profeten in het Oude Testament is
(Luc.24:26, 27) voorzegd, móet met Hem gebeuren. 'Moest de
Christus dit niet lijden om in Zijn heerlijkheid in te gaan? En Hij
begon bij Mozes en bij al de profeten en legde hun uit, wat in al de
Schriften op Hem betrekking had.'
Lucas wil de Grieken,
de Romeinen en al de volken, die God niet kenden, laten weten waar het
heil te vinden is. Niet bij een mens die vergoddelijkt wordt, zoals
Augustus (de Verhevene) de romeinse keizer, die in die tijd vereerd
werd als de 'redder van de wereld' .Maar bij de Zoon van God, die Zich
vernederd heeft bij Zijn geboorte in een kribbe, in Zijn dood aan het
kruis. De werkelijke Redder van de wereld.
De arts Lucas heeft
zijn evangelie mogen schrijven over de grote Arts Jezus, die redding
brengt aan een door de zonde zieke wereld.
Lucas begint zijn
evangelie met de tempel, waar de dienst die daar eeuwenlang heeft
plaatsgehad eindelijk (Luc. I: 5-23) zijn vervulling vindt. Het
evangelie eindigt met de zegen van Christus, die opvaart naar de troon
in de hemel, terwijl hij de apostelen zegent, zoals de priester in de
tempel , het volk zegende. Daarom eindigt zijn evangelie met
blijdschap: 'En zij (Luc. 24:50-53) keerden terug naar Jeruzalem met
grote blijdschap, en zij waren voortdurend in de tempel, lovende God.'
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Psalmen en bijbelliederen
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Onderzoek alle dingen en behoud het goede
WEGWIJZER NAAR MOOIE BIJBELGEDEELTES
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)