HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS

                                                                                                                                                     

Lazarus komt uit zijn graf

Herinneringen om te koesteren

Om de kinderen te laten kennismaken met de Bijbel werden er vroeger schoolplaten gebruikt. Aan de hand van de afbeeldingen op de schoolplaten kon de meester of de juf een verhaal uitleggen. 

Deze manier van les geven werd ook wel aanschouwingsonderwijs genoemd. Aanschouwen is een ander woord voor kijken. De meesten kennen het nog wel denk ik, die oude schoolplaten die vroeger in het klaslokaal hingen of uit een grote opbergkist achter in de klas tevoorschijn werden gehaald. Het was vooral dán steeds weer een verrassing. Wij kijken nu in de klas naar dia's of een videofilm in plaats van schoolplaten.

   Terug naar het overzicht van alle platen? Klik HIER



'En Hij riep: 'Lazarus kom naar buiten
 En de gestorvene kwam naar buiten

Johannes 11: 1 - 41

1 Er was iemand ziek, een zekere Lazarus uit Betanië, het dorp waar Maria en haar zuster Marta woonden – 2 dat was de Maria die Jezus met olie gezalfd heeft en zijn voeten met haar haar heeft afgedroogd; de zieke Lazarus was haar broer. 3 De zusters stuurden iemand naar Jezus met de boodschap: ‘Heer, uw vriend is ziek.’ 4 Toen Jezus dit hoorde zei hij: ‘Deze ziekte loopt niet uit op de dood, maar op de eer van God, zodat de Zoon van God geëerd zal worden.’ 5 Jezus hield veel van Marta en haar zuster, en van Lazarus. 6 Maar toen hij gehoord had dat Lazarus ziek was, bleef hij toch nog twee dagen waar hij was. 7 Daarna zei hij tegen zijn leerlingen: ‘Laten we teruggaan naar Judea.’ 8 ‘Maar rabbi,’ protesteerden de leerlingen, ‘de Joden wilden u stenigen, en nu wilt u daar toch weer naartoe?’

9 Jezus zei: ‘Telt een dag niet twaalf uren? Wie overdag loopt, struikelt niet, want hij ziet het licht van deze wereld, 10 maar wie ’s nachts loopt, struikelt doordat hij geen licht heeft.’ 11 Nadat hij dat gezegd had zei hij: ‘Onze vriend Lazarus is ingeslapen, ik ga hem wakker maken.’ 12 De leerlingen zeiden: ‘Als hij slaapt, zal hij wel beter worden, Heer.’ 13 Zij dachten dat hij het over slapen had, terwijl Jezus bedoelde dat hij gestorven was. 14 Toen zei hij hun ronduit: ‘Lazarus is gestorven, 15 en om jullie ben ik blij dat ik er niet bij was: nu kunnen jullie tot geloof komen. Laten we dan nu naar hem toe gaan.’ 16 Tomas (dat betekent ‘tweeling’) zei tegen de anderen: ‘Laten ook wij maar gaan, om met hem te sterven.’

17 Toen Jezus daar aankwam, hoorde hij dat Lazarus al vier dagen in het graf lag. 18 Betanië lag dicht bij Jeruzalem, op een afstand van ongeveer vijftien stadie, 19 en er waren dan ook veel Joden naar Marta en Maria gekomen om hen te troosten nu hun broer gestorven was. 20 Toen Marta hoorde dat Jezus onderweg was ging ze hem tegemoet, terwijl Maria thuisbleef. 21 Marta zei tegen Jezus: ‘Als u hier was geweest, Heer, zou mijn broer niet gestorven zijn. 22 Maar zelfs nu weet ik dat God u alles zal geven wat u vraagt.’ 23 Jezus zei: ‘Je broer zal uit de dood opstaan.’ 24 ‘Ja,’ zei Marta, ‘ik weet dat hij bij de opstanding op de laatste dag zal opstaan.’ 25 Maar Jezus zei: ‘Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft, 26 en ieder die leeft en in mij gelooft zal nooit sterven. Geloof je dat?’ 27 ‘Ja Heer,’ zei ze, ‘ik geloof dat u de messias bent, de Zoon van God die naar de wereld zou komen.’

28 Na deze woorden ging ze terug, ze nam haar zuster Maria apart en zei: ‘De meester is er, en hij vraagt naar je.’ 29 Zodra Maria dit hoorde ging ze naar Jezus toe, 30 die nog niet in het dorp was, maar op de plek waar Marta hem tegemoet was gekomen. 31 Toen de Joden die bij haar in huis waren om haar te troosten, Maria zo haastig zagen weggaan, liepen ze achter haar aan, want ze dachten dat ze naar het graf ging om daar te weeklagen.

32 Zodra Maria op de plek kwam waar Jezus was en hem zag, viel ze aan zijn voeten neer. Ze zei: ‘Als u hier was geweest, Heer, zou mijn broer niet gestorven zijn!’ 33 Jezus zag hoe zij en de Joden die bij haar waren weeklaagden, en dat ergerde hem. Diep bewogen 34 vroeg hij: ‘Waar hebben jullie hem neergelegd?’ Ze zeiden: ‘Kom maar kijken, Heer.’ 35 Jezus begon ook te huilen, 36 en de Joden zeiden: ‘Wat heeft hij veel van hem gehouden!’ 37 Maar er werd ook gezegd: ‘Hij heeft de ogen van een blinde geopend, hij had nu toch ook de dood van Lazarus kunnen voorkomen?’ 38 Ook dit ergerde Jezus. Hij liep naar het graf, een spelonk met een steen voor de opening. 39 Hij zei: ‘Haal de steen weg.’ Marta, de zuster van de dode, zei: ‘Maar Heer, de stank! Hij ligt er al vier dagen!’ 40 Jezus zei tegen haar: ‘Ik heb je toch gezegd dat je Gods grootheid zult zien als je gelooft?’ 41 Toen haalden ze de steen weg. Daarop keek hij omhoog en zei: ‘Vader, ik dank u dat u mij hebt verhoord. 42 U verhoort mij altijd, dat weet ik, maar ik zeg dit ter wille van al die mensen hier, opdat ze zullen geloven dat u mij gezonden hebt.’

43 Daarna riep hij: ‘Lazarus, kom naar buiten!’ 44 De dode kwam tevoorschijn, zijn handen en voeten in linnen gewikkeld, en zijn gezicht bedekt door een doek. Jezus zei tegen de omstanders: ‘Maak de doeken los, en laat hem gaan.’
45 Veel Joden die naar Maria toe gekomen waren en gezien hadden wat Jezus deed, kwamen tot geloof in hem. 46 Maar enkelen gingen naar de farizeeën om hun te vertellen wat Jezus gedaan had. 47 Daarop riepen de hogepriesters en de farizeeën het Sanhedrin bijeen: ‘Wat moeten we doen? Deze man doet veel wondertekenen, 48 en als we hem zijn gang laten gaan, zal iedereen in hem gaan geloven. Straks grijpen de Romeinen in; dan zullen ze onze tempel en ons volk vernietigen.’ 49 Een van hen, Kajafas, die dat jaar hogepriester was, zei tegen de anderen: ‘Jullie begrijpen het niet! 50 Besef toch dat het in jullie eigen belang is dat één man sterft voor het hele volk, zodat niet het hele volk verloren gaat.’ 51 Dat zei hij niet uit zichzelf: als hogepriester in dat jaar sprak hij de profetie dat Jezus zou sterven voor het volk, 52 en niet alleen voor het volk, maar ook om de verstrooide kinderen van God bijeen te brengen. 53 Vanaf die dag overlegden ze hoe ze hem zouden doden.
54 Jezus trad onder de Joden niet meer in het openbaar op, maar vertrok naar de omgeving van de woestijn, naar de stad Efraïm. Daar bleef hij met zijn leerlingen.

De opstanding van Lazarus uit de dood

Het hele verhaal is zeer bijzonder en we kunnen er veel van leren. Ik wil graag met u kijken naar het stuk dat over de opstanding uit de dood! Het moment dat de Here Jezus Lazarus uit het graf roept.
We lezen in het stuk wat vooraf gaat aan dit stuk, dat de Here geen haast maakte om naar het graf te gaan. Hij wist wat er zou gebeuren, ondanks dat Zijn discipelen niet begrepen wat Hij bedoelde.
Maar de Heer had een plan om God's kracht op een wonderbaarlijke manier te openbare aan een ieder die daar was. Ik ga er vanuit dat Hij rekening hield met ons vandaag. Dat deze getuigenis op een bijzondere manier over de gehele wereld zal gaan en ook nog mensen vandaag zal verbazen.d Dat  u vandaag nog verbaasd zal zijn over de kracht van God de Vader en Hij u zal verlossen uit de dood!

Als ik het lees, roept Hij Lazarus uit het graf waar de dood heerst. Waar hij alleen lag en al enkele dagen... Hij was gewikeld in de doeken van de dood.... Hij lag in het graf waar de geur van de dood overheerste.. De dood heerste totaal over hem! Hoe is dat met u??? Heerst de dood ook over uw       leven??

Jezus riep Lazarus met een liefelijke stem, een stem van verlossing, een stem van een vriend,  zo riep Jezus recht in het graf! De Verlosser van de dood sprak! Hij riep: ' kom uit het graf ' waar de dood totaal heerste...
Misschien leeft u wel, maar weet u dat de dood eigenlijk al heerst in uw leven, over uw geestelijke leven... Satan heerst dan over uw leven. Satan heerst in het donkere graf.. Leeft u in de stad van de dood, wat het leven niet kan verdragen? Hij roept u!!! Hij roept u niet morgen. Nee, Hij staat nu vandaag voor uw graf om Zijn grootheid, Zijn heerlijkheid,  maar bovenal Zijn verlossing te tonen en Zijn reddende kracht te laten zien aan u, uw vrienden en familie. Zij zullen tevens Zijn grootheid zien en moeten erkennen dat Jezus heerst over de dood, over het graf! Amen.. Dat Jezus vandaag nog heerst over uw leven. Hij heeft de sleutels van het dodenrijk in Zijn heilige handen, niemand anders kan u redden.. Niemand anders kon Lazarus uit de dood terug roepen in het leven!

Lazarus kwam, nog gewikkeld in de doeken van de dood, naar buiten, maar hij leefde. De dood kon hem niet vasthouden! Misschien bent u al uit het graf en heeft u Zijn stem gevolgd. Kunt u dan ook de doeken af doen? Misschien bent u bekeerd, maar loopt u nog geestelijk vast in depressie of....?.
Jezus wil u verlossen van de doeken van de duistenis, door Zijn bloed. Door Zijn bloed uw volledig vrij zetten!!! Voor sommige mensen zijn de doeken zo vertrouwd.. U weet dan niet meer hoe het is om in volledige vrijheid te mogen leven zonder de doeken. Als mens verdienen we het niet, maar uit genadewil Hij juist tegen u zeggen: ' Leef in vrijheid. Luister naar Mijn stem. Ik wil je Mijn vreugde geven, die je misschien zo heb gemist en niet meer kent'...

Als de Here roept, wie kan u vast houden? Geen duivel, geen demoon, niks! Amen, prijs Hem. Dat was bij Lazarus, maar dat is ook bij u... Wat kan u vast houden als u nu de keus maakt om Jezus stem te volgen, om nu uit het graf te komen ? Te luisteren naar Zijn stem die u een geheel vernieuwd leven schenkt vandaag!

De Here ziet u in uw graf... in de stank van de dood en gewikkeld in de doeken. U hoort de stem van Jezus, uw Verlosser. Hij heeft de dood overwonnen. Ik wil tegen u zeggen: ' kom uit het graf'. Luister naar de stem van uw Verlosser. Erken dat Hij uw verlosser is en ga naar de stem van Verlosser en de geur van de dood zal u niet meer kunnen vasthouden, de dood zal u moeten laten gaan in volkomen vrijheid!!!

Opwekking van Lazarus

Het verhaal pakt je. Het verhaal raakt je. Het verhaal roept vragen op. Je kunt niet neutraal naar dit verhaal luisteren. 

Je wordt geraakt door wat er gebeurt tussen Jezus en Lazarus. Het is duidelijk dat Jezus een speciale relatie heeft met Lazarus. Als Maria en Marta een bericht sturen naar Jezus over hun zieke broer, dan schrijven ze “Heer, uw vriend is ziek.” Dat er een sterke band is tussen Jezus en Lazarus wordt ook duidelijk als Jezus aankomt in Bethanië. Jezus raakt zeer geëmotioneerd. In vers 35 wordt expliciet verteld dat Jezus huilt. En reken maar dat Hij hier niet slechts een traantje wegpinkte. Hij huilde tranen met tuiten. Zoals emoties toen geuit werden. 

De emotionele betrokkenheid van Jezus op Lazarus raakt je. Temeer als je je realiseert dat Hij onze Heer is. Onze Heer is een bewogen Heer. Dat wisten we al uit andere verhalen waarin Hij wildvreemde mensen helpt. Daar raakt Hij onaanraakbaren aan, zodat ze geheeld worden. Hier wordt dat beeld van de Heer die mensen nabij kan zijn nog versterkt. 

Maar dan roept dit verhaal ook vragen op. En geen geringe vragen. Want hoe zit het dan met reactie van Jezus. Hij krijgt bericht dat zijn vriend ziek is. Dan verwacht je dat Hij onmiddellijk naar zijn vriend toe gaat. Dan verwacht je dat Hij gaat kijken wat Hij voor hem doen kan. Dat verwachten Maria en Marta, zijn vriendinnen, ook van Hem. Maar dat doet Hij niet. Integendeel. Hij blijft nog twee dagen op de plaats waar Hij is. Hij motiveert dit door te zeggen dat deze ziekte niet uitloopt op de dood, maar op de eer van God. En als Lazarus dan toch gestorven is, zegt Hij tegen zijn leerlingen: ik ben blij voor jullie dat Ik er niet bij was. Nu kunnen jullie tot geloof komen.  Dat begrijp je niet. 

Je kunt je dan wel iets voorstellen bij de vraag die gesteld wordt in vers 37. De Joden, waarmee meestal de Farizeeën en Schriftgeleerden bedoeld worden, zien de emoties bij Jezus. Als ze dat zien, zeggen ze: wat heeft Hij veel van hem gehouden. Maar er zijn ook enkele kritische geesten bij. Zij zeggen: Hij heeft de ogen van blinden geopend. Had Hij niet wat meer voor zijn goede vriend Lazarus kunnen doen?

Die vraag verstomt niet als Jezus later Lazarus uit het graf roept. In de buurt van het graf kon je het lijk van Lazarus ruiken. Maar toch staat Hij op. Hij komt naar buiten. Hij zit nog voor de helft gewikkeld in de doeken van de doden. 

Deze opwekking roept zelfs nog meer vragen op

De vraag van de kritische geesten. Had Jezus niet iets eerder in actie kunnen komen? Dan was al dat verdriet niet nodig geweest. De vraag van rationele geesten, die wij mensen van de 21e eeuw zijn, kan dat wel? Doden zijn toch dood.

Als je rationeel denkt, dan hebben de kritische geesten gelijk. Jezus had niet zo lang hoeven wachten. Hij heeft toch de gave van de genezing. Dat heeft Hij eerder laten zien. Dan had Hij best wat eerder naar zijn vriend toe kunnen gaan. Dan had Hij zijn goede vriendinnen niet zo lang hoeven laten wachten. 

Als je rationeel denkt, dan heb je inderdaad gelijk als je je afvraagt of dit wel kan. Doden zijn dood.  Maar als je rationeel naar dit verhaal kijkt, dan kijk je niet goed. Als je uitsluitend inzoomt op het opstaan van Lazarus uit de dood, dan ontgaat je waar het om gaat in het verhaal. Dan mis je de boodschap van het verhaal. 

Een paar dingen nog even voor het voetlicht

In vers 25 en 26 horen we:

Maar Jezus zei: ‘Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft, en ieder die leeft en in mij gelooft zal nooit sterven. Geloof je dat?’  En in vers 40 horen we: Jezus zei tegen haar: ‘Ik heb je toch gezegd dat je Gods grootheid zult zien als je gelooft?’

Een van de woorden die Johannes vaak gebruikt, is het woord leven

Ook in Johannes 11 is leven een kernwoord. Leven is voor de bijbel meer dan biologisch leven. Je kunt leven en toch zo dood zijn als een pier. 

Een verhaal waarin dat op aangrijpende wijze verteld wordt, is het verhaal van Ezechiël 37. Het is het verhaal van Israël in de ballingschap. Het volk leeft wel, maar het is zonder hoop. Het volk gaat er vanuit dat het nooit meer terug zal keren naar het eigen, ooit beloofde land. Ze leven niet in de verwachting dat God het volk na Egypte nog eens zal bevrijden. Zo heeft het volk zich neergelegd bij het feit van de ballingschap. Het probeert er het beste van te maken. 

Dan leef je wel, maar ben je in feite dood, zo is de boodschap van Ezechiël. En hij profeteert dat God zijn adem, zijn geest over hen zal blazen. Dan zullen ze tot leven komen. Dat betekent dat ze dan weer zullen worden tot mensen met hoop. 

Zo is leven ook voor Johannes meer dan biologisch leven. Ook voor Johannes geldt dat je kunt leven en tegelijkertijd dood kunt zijn. Zijn boodschap is: als je geen oog hebt voor wie God is, als je zijn heerlijkheid niet kunt zien, dan ben je levend dood. Zijn boodschap is: geloof doet leven. Want geloven is God zien zoals Hij is. Dat wekt een mens tot leven. 

Een ander woord dat we vaak tegenkomen bij Johannes is het woord doxa. Het staat onder andere ook in het door mij onderstreepte vers. Daar zegt Jezus tegen Marta: ‘Ik heb je toch gezegd dat je Gods grootheid zult zien als je gelooft?’ Hier wordt doxa vertaald met grootheid. In de oudere vertalingen staat heerlijkheid. 

Het gaat om dat wat God zijn glans geeft

Het gaat om wie Hij is. Hij is een God die macht heeft en die ook nog eens van mensen houdt. Het gaat ook om wat Hij doet. Hij doet grote dingen. Hij is Schepper en Bevrijder. 

Johannes doet er in zijn evangelie alles aan om de doxa van God, die zichtbaar wordt in Jezus, onder het voetlicht te brengen. Typisch voor Johannes zijn de ik-ben uitspraken. Zo horen we Jezus o.a. zeggen: Ik ben het licht voor de wereld en Ik ben de goede Herder en dus ook Ik ben de opstanding en het leven. 

Als je de grootheid van God kunt zien, als je zijn glans gewaar wordt, dan kom je als mens tot leven. 

Het leven kan heel donker zijn door dingen die ons overkomen. Ook geloof kan de omstandigheden niet veranderen. Maar toch kan er iets veranderen als je gelooft. Als je weet dat God het licht is en dat je zijn licht in je leven kunt verwachten, dan kan dat hoop geven. Dat kan je zo helpen om op te staan. Als je zo door het geloof kunt zien dat God licht is, dan kom je als mens tot leven.

We staan aan veel verleidingen bloot

Die verleidingen komen uit de wereld. Maar ze komen ook vanuit onszelf. Het gebeurt zomaar dat je die verleidingen gaat volgen. Dan kan je als mens behoorlijk verdwalen. Er kan een moment komen dat je dat ook zo ervaart. Dat je je afvraagt: waar ga ik eigenlijk naartoe met mijn leven? Dan kan er iets wezenlijks veranderen als je weet van de Herder die je de goede plekken wil wijzen. Als je je door hem laat leiden, dan kom je als mens tot leven. Dan zal God ons levend maken door zijn Geest die in ons woont, om maar de woorden te gebruiken van Paulus. 

Hij is de opstanding en het leven

Als je gelooft, als je weet van de heerlijkheid van God, dan weet je dat God je wilt helpen om op te staan in de gebrokenheid van je leven. Als je gelooft, als je weet van de heerlijkheid van God, dan weet je ook dat er uitzicht is op eeuwig leven met God. We geloven in de opgestane Christus. We geloven dat Hij ons is voorgegaan en dat wij Hem mogen volgen.
    Terug naar het overzicht van alle platen? Klik HIER
               

INFO: DE WEG - DE WAARHEID HET LEVEN FILM

Handige Bijbel

Remember all victims of violence worldwide   

GEBED  LEEFREGEL  BELIJDENIS  

DE WEG | DE WAARHEID HET LEVEN | FILM | AUDIO

CREATOR

HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS

Waard om te weten :

Een hartelijk welkom op de site
Deze pagina printen
Sitemap

Wie zoekt zal vinden

FAQ - HELP

Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
 
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen


Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden"Lees eens: Het zwijgen van God

God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Lees eens:  God's Liefde

Schat onder handbereik


Bemoediging en troost

Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible -
 great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps

Read more for Study  
Apocrypha, Historic Works
 GELOOF EN LEVEN een
          KLEINE HULP VOOR  ONDERWEG
 

Wie zoekt zal vinden           


www Holyhome.nl

Boeiende Series :

Bijbelvertalingen
Bijbel en Kunst

Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten

De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard

De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus

Goede Vruchten
Geestesgaven

Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid

Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen

De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen

Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels

Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
 
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!  

Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels

Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron

Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels

Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken

Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
 Luisterbijbel

Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst   -1-   -2-

Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk opOnline-bijbel.nl
         
  (
What's good, use it)