De vindplaats van materiaal voor Bijbelstudie, geloofstudie, catechese, school, kring, persoonlijk geloof, studie thuis, kerk, club, nieuws, godsdienstonderwijs, zingeving en vooral heel veel mogelijkheden om je Bijbelkennis te vergroten. Blijf niet afhankelijk van anderen maar lees zelf de Bijbel. Investeer in geestelijke rijkdom.
De zeven lichamelijke werken van barmhartigheid: |
De zeven geestelijke werken van barmhartigheid: |
---|---|
In deze studie: ZONDAARS VERMANEN
1 Tes. 5,11-14 Mt. 18,15-20
1. Zijn er nog zondaars?Sartre: "Zonde en wroeging is een uitvinding
van de "goden" (kerk en priesters) om mensen tot slaven te maken. Zodra
er een vrij mens verschijnt die weigert zichzelf als zondaar te
erkennen, stort de heerschappij van de goden (= kerk en priesters)
ineen".
Iedere tijd schept haar eigen zonderegister, dat mag. In de huidige
trent mag men wel iemand vermanen die netels plattrapt, maar iemand
terrecht wijzen die het leven in de moederschoot doodt dat noemt men
gewetensdwang.
Is dat zo? Is zondebewustzijn een middel tot onderdrukking? Tot het
klassieke kleinhouden van de goedgelovige door godsdienstige
misleiding?
Zondebewustzijn is heel simpel: het bewust maken van tekorten in zijn
gedrag, tekort om gelukkig te zijn en gelukkig te laten zijn. Vanuit
dit inzicht is zondebewustzijn gewoonweg levensnoodzakelijk. 2. Wat is
vermanen?Vermanen is met aandrang spreken. Aandrang is nodig omdat het
kwade sterk en diep in de mens zit. Er moet diep geboord worden om aan
de wortels te komen.
Vermanen is voorlichten, helpen inzien wat gebeurt, wat de feitelijke
toestand is, wat de gevolgen zijn van een daad. 3. Mogen we nog
vermanen?Gewetensvrijheid geeft ook het recht van anderen terecht te
wijzen, sommige huidige trents te bekritiseren als schadelijk voor de
mens te duiden.
De zonde in de
maatschappij aanklagen:
-de morele normenloosheid:
relativeren en banaliseren van dood en leven: abortus, euthanasie
-het sociale onrecht: het uitbuiten of negeren van de
zwakken, het bevoordeligen van de topklasse
-het politieke onrecht: bedrog, machtsmisbruik, corruptie en dictatuur,
het in gevaar brengen van de toekomst uit politiek opportunisme.
Persoonlijke
vermaning:
-delikaat, moeilijk,
voorzichtig
-indien gevraagd of indien nodig voor het welzijn ook van
anderen, van de omgeving
-is eigenlijk een vriendendienst
"Als iemand op een misstap betrapt wordt, moet u, geestelijke
mensen, zo iemand in een geest van zachtmoedigheid, overeind helpen"
Gal 6,1 Vermanen is niet gemakkelijkDe bijbel geeft ons een mate van
verantwoording voor elkaar. We kunnen onze ogen niet toesluiten als
iemand fout gaat (Galaten 6:1-2). Maar wie zegt er wat, hoe zeg je het
en wanneer? Harde confrontatie is in de huidige cultuur weer in, maar
moet dat ook in de gemeente? Waar blijft de liefde dan? De meesten van
ons vinden vermanen heel moeilijk. Vaak zeggen we uit onmacht: 'Laten
we er nog maar eens voor bidden, misschien lost God het probleem zo wel
op.'
Noodzaak van confrontatie
De pastorale boeken van
Dr. Jay Adams
wijzen op de noodzaak van confrontatie. De tijdgeest moedigt ons aan om
steeds de schuld bij een ander te zoeken (omstandigheden, ouders,
familie, tegenslagen, enz.), terwijl de Bijbel duidelijk zegt dat het
mes er diep in moet.
Aan de andere kant kun je de waarheid van God aan jouw kant hebben als
je vermaant en toch de essentie van het evangelie, het hart van God,
missen. Als er geen genade van God is in onze beoordeling, vervallen we
al spoedig in een wettisch veroordelen.
In Mattheus 18 leert Jezus
ons hoe we
moeten vermanen. Het beroemde slot van dit hoofdstuk wordt meestal ten
onrechte gebruikt voor slecht bezochte bidstonden: 'Waar twee of drie
vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in hun midden'. Het hoofdstuk
gaat echter over vermanen. Jezus zegt eigenlijk: 'Als Ik er bij ben,
botsen ze niet met jullie, maar met Mij.'
Paulus hield zich
nauwkeurig aan dit
voorschrift van Jezus. Iemand in Corinthe leefde samen met de vrouw van
zijn vader. Paulus neemt dit hoog op (1 Cor.5:4). Hij gebruikt bijna
letterlijk de tekst van Matth.18. Hij sprak zijn eenheid met de
gemeente uit, ook al was hij op een afstand. Hij verwachtte, dat ze, na
het lezen van zijn brief, eenparig zouden bidden, om samen een
manifestatie van Jezus te verwachten in de publieke confrontatie met de
zondaar. In de tweede Corinthenbrief zien we dat dit effect heeft gehad
en er verootmoediging kwam (2 Cor.2:5-17).
De eerste gemeente rekende
ermee dat in
zulke omstandigheden God zich zou openbaren. Ze kwamen bij elkaar en
verwachtten dat Jezus merkbaar aanwezig zou zijn. 'Maranatha', betekent
niet alleen: 'De Heer komt terug', maar het is ook een gebed: 'Heer,
kom, openbaar Uzelf nu.' Vanaf het jaar tweehonderd verloor men het oog
op de directe manifestatie van Jezus en werd alle verwachting gericht
op een gebeurtenis in de eindtijd. In die verwachting van Gods
tegenwoordigheid kan vermanen op een vernieuwde manier gedaan worden.
Het blijft een moeilijke opgave. Paulus deed het vaak onder tranen
(Hand.22:31), maar als Jezus aanwezig is, is de kans groter op
verootmoediging.
Het gebed van een zondaar
Het zondaar’s
gebed is het gebed
dat mensen tot God bidden wanneer zij begrijpen dat ze zondaar zijn en
een Verlosser nodig hebben. Zomaar het zondaar’s gebed
opzeggen
zal niets teweeg brengen. Een zondaar’s gebed heeft alleen
effect
als het in alle oprechtheid weergeeft wat een persoon weet, begrijpt en
gelooft over zijn/haar zondig zijn en zijn/haar noodzaak voor
verlossing.
Het eerste aspect van een
zondaar’s gebed is het besef dat we allemaal zondaars zijn.
Romeinen 3:10 verkondigt, ”Het staat zo in de
Boeken:’Voor
God is niemand rechtvaardig, werkelijk niemand.’”
De Bijbel
maakt het duidelijk dat we allemaal gezondigd hebben. We zijn zondaars
die genade en vergeving van God nodig hebben (Titus 3:5-7). Vanwege
onze zonde, verdienen we eeuwige straf (Matteüs 25:46). Het
zondaar’s gebed is een pleidooi voor genade in plaats van
veroordeling. Het is een verzoek om barmhartigheid in plaats van toorn.
Het tweede aspect van een zondaar’s gebed is weten wat God
heeft
gedaan om onze verloren en zondige omstandigheden te verhelpen. God
werd een mens in de Persoon van Jezus Christus (Johannes
1:1,14).
Jezus leerde ons de
waarheid over God
en leefde een perfect rechtschapen en zondeloos leven (Johannes 8:46; 2
Korintiërs 5:21). Jezus stierf aan het kruis in plaats van
ons.
Hij nam de straf op zich die wij verdienen (Romeinen 5:8). Jezus stond
op uit de dood om te bewijzen dat hij de zonde, dood en hel heeft
overwonnen. (Colossenzen 2:15; 1 Corinthiërs 15). En door dit
alles, kunnen onze zonden vergeven worden en kan aan ons een eeuwig
tehuis in de Hemel beloofd worden – als wij alleen maar ons
geloof in Jezus Christus plaatsen. Het enige wat we hoeven te doen is
te geloven dat Hij in onze plaats stierf en opstond uit de dood
(Romeinen 10:9-10). We kunnen alleen door genade, alleen door geloof,
alleen in Jezus verlost worden. Efeziërs 2:8 verklaart,
“Door Zijn genade bent u gered, doordat u in Hem ging
geloven.
Dat is niet uw eigen verdienste, maar een geschenk van God.”
Het
bidden van het zondaar’s gebed is simpelweg een manier om tot
God
te verklaren dat je op Jezus Christus vertrouwt als jouw Verlosser. Er
zijn geen “magische” woorden die de verlossing als
resultaat hebben. Het is puur het geloof in Jezus Christus’
dood
en zijn opstanding dat ons kan redden. Als jij begrijpt dat jij een
zondaar bent en verlossing door Jezus Christus nodig hebt, is hier een
zondaar’s gebed dat je tot God kunt bidden:
“God, Ik weet
dat ik een
zondaar ben. Ik weet dat ik de gevolgen van mijn zonden verdien. Maar
ik vertrouw in Jezus Christus als mijn Verlosser. Ik geloof dat Zijn
dood en Zijn opstanding in mijn vergeving voorzien. Ik vertrouw in
Jezus en Jezus alleen als mijn persoonlijke Heer en Verlosser. Dank U
Heer, dat U mij gered en vergeven hebt! Amen!”
READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE
![]() de |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM - AUDIO