HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS

                                                    
                   

STENEN IN DE BIJBEL 


Over stenen nagedacht 

Volgens de Encyclopedie zijn edelstenen: Mineralen die om hun fraaie uiterlijk en zeldzaamheid als sieraden gedragen worden. Terwijl edelstenen tegenwoordig, vooral in de westerse landen voornamelijk door vrouwen worden gedragen, waren in vroeger tijd vooral de statiekleden en wapens der mannen met edelstenen bezet. De grootste edelstenen versieren ook nu nog de kronen en scepters van koningen en vorsten of rusten in kerkelijke schatkamers.

Helderheid, hoge glans, fraaie kleur en kleurenspel zijn de eigenschappen, die een mineraal als edelsteen bruikbaar maken. De hoge glans is een gevolg van de hoge brekingsindex; het kleurenspel kan ontstaan door een groot verschil in brekingsindex binnen één en hetzelfde mineraal voor licht van verschillende kleuren, of door onregelmatige breking ten gevolge van verontreinigingen. De glans en het kleurenspel komen pas ten volle tot uitdrukking, nadat een steen in een bepaald patroon geslepen en gepolijst is. Het is een immens karwei om van een ruwe klomp steen een glinsterende edelsteen te maken. In de vorm waarin de steen in de natuur gevonden wordt, komen de prachtige eigenschappen meestal nog niet tot uiting.

De steen moet een hele serie bewerkingen ondergaan, zoals: kloven, slijpen, faceteren en polijsten. Stenen moeten ook een bepaalde minimale hardheid bezitten, anders komen er te snel krassen op en verliezen ze hun waarde. In de praktijk wordt het hardheidsgetal zeven als minimum aangehouden. Er is veel vakmanschap en jarenlange ervaring voor nodig om edelstenen in hun ruwe vorm vroegtijdig te herkennen.

Het ontstaan van edelgesteente

We zullen in een simpel voorbeeld proberen duidelijk te maken hoe edelstenen kunnen ontstaan. Veen ontstaat doordat niet verteerde plantenresten door de afsluiting van zuurstof veranderen in een humuslaag. De oorzaak hiervan is dat de plantenaanwas sneller gaat dan het verteren van de dode planten. Boven het veen gaat de begroeing gewoon door; hierdoor ontstaat een steeds dikker wordende laag. Deze laag kan groeien tot meer dan honderden meters dik.
De druk kan in de loop der eeuwen enorm toenemen. Hierdoor ontstaat door inkoling eerst bruinkool en later steenkool.
Neemt de druk nog verder toe dan ontstaat antraciet en uiteindelijk zelfs diamant! In het zuiden van Nederland zal men dit onmiddellijk herkennen, omdat in Limburg tot voor kort vele steenkolenmijnen in bedrijf waren.
Op grote diepten zijn prachtige, versteende afdrukken gevonden van planten, zoals varens, e.d.

Typologie van de edelsteen

Eigenlijk kan een mens ook worden gezien als een nog ruwe steen; van nature als zondaar ruw en zonder glans. Gezien door de bril van God is er niets schitterends aan hem of haar te ontdekken.
Stelt de mens zich echter beschikbaar aan de Grote Diamantslijper dan kan daar een mooie en schirtterende edelsteen uit groeien. Daar is geloof en vertrouwen in God voor nodig. De Here Jezus zelf nam de kastijding van zijn eigen Vader vrijwillig op zich en daardoor kregen degenen die in Hem gelovigen vergeving van zonden. ( Joh.3 : 16)
Zo ook mogen gelovigen zich beschikbaar stellen om door genade bruikbaar te worden voor het werk des Heren.(zie bijv. Hebr. 12 : 5, 6)
Alleen op deze manier kunnen van oorsprong waardeloze, sterfelijke mensen kinderen van God worden; edelstenen in Zijn hand, schitterend voor Zijn oog.
De grote Meester in de hemel is zo’n vakman.
Hij, de Diamantslijper bij uitstek, is als geen ander in staat om de nodige bewerkingen uit te voeren zodat de steen tot zijn volle recht komt en ook kan functioneren als edelsteen.

Edelstenen in de Bijbel

In de Bijbel worden de edelste der stenen natuurlijk ook genoemd.
De grote Schepper van hemelen en aarde bedacht de unieke manier waarop edelstenen in de natuur ontstaan en niet zonder bijbedoeling natuurlijk! Door grote druk en hoge temperatuur ontstaan deze unieke mineralen.

Als je in de bijbel gaat zoeken naar edelstenen en mineralen, dan kom je al gauw terecht bij de beschrijving in Exodus 36-40 van de bouw van de Tabernakel. De kleding van de hogepriester wordt nauwkeurig beschreven in Exodus 39. Op elke schouder draagt hij een edelsteen waarin de namen van de stammen geschreven staan. Op het borstschild van de hogepriester zijn ook edelstenen bevestigd. Dit borstschild, bevat 4 x 3 rijen edelstenen, twaalf stenen dus.

Het is niet met zekerheid te zeggen welke stenen er precies gebruikt zijn, omdat de verschillende bijbelvertalingen de namen van de stenen door elkaar halen of de namen anders vertalen. Dit heeft o.a. te maken met het feit dat vroeger de stenen beoordeeld werden door het zien van de steen en niet door wetenschappelijk onderzoek zoals we dat tegenwoordig zouden kunnen doen.

Wij mogen van de schittering genieten en Gods onmetelijke grootheid en veelkleurige wijsheid erin zien.

Namen van de stenen in de verschillende bijbelvertalingen
Hebreeuwse naam Masora Joodse vertaling Septuaginta Grieks 250 v.Chr. Flavius Josephus 90 n.Chr. Vulgaat latijn 400 n.Chr. NBG Willibrord 1994 Hetleven 2001 NBV 2005
Odèm Sardius Sardion Sardonyx Sardius Rode jaspis Robijn Sardis Robijn
Pitdah Topaas Topazion Topazos Topaas Chrysoliet Topaas Topaas Topaas
Barèkèth Smaragd Smaragdos Smaragdos Smaragdos Malachiet Smaragd Smaragd Smaragd
Nophèk Karbonkel Anthrax Anthrax Karbonkel Hematiet Karbonkel Hematiet Granaat
Sappir Saffier Sapphiros Jaspis Saffier Lazuursteen Saffier Saffier Saffier
Jakeloom Diamant Jaspis Sapphiros Jaspis Prasem Jaspis Diamant Aquamarijn
Lèsjèm Opaal Ligurion Liguros Ligurius Barnsteen Hyacint Opaal Barnsteen
Sjeboo Turkoois Achates Amethystos Achates Agaat Agaat Agaat Agaat
Ahlomah Amethyst Amethystos Achates Amethyst Amethist Amethyst Amethyst Amethist
Tarsjish Chrysoliet Chrysolithos Chrysolithos Chrysoliet Turkoois Chrysoliet Chrysoliet Turkoois
Sjolam Onyx Beryllion Onyx Onyx Chrysopraas Kornalijn Onyx Onyx
Yashphèh Jaspis Onychion Beryllus Beryl Nefriet(jade) Onyx Jaspis Jaspis

Het volk Israël werd gevormd uit de 12 zonen van JacobZij vormen de 12 stammen van Israël.
Op elke steen van het borstschild staat een naam van een stam geschreven. Dus de hogepriester droeg de 12 stammen van Israël op zijn hart. De hogepriester wordt ook als beelddrager van Jezus gezien. Hij was degene die bij God voorspraak deed (vergeving vroeg) in de tabernakel  voor de zonden van Gods volk.
Elke steen vertegenwoordigt een stam. Elke naam van een stam heeft een betekenis. Deze betekenis is een verwijzing naar Jezus. Alle 12 stammen geven een volledige omschrijving van wie Jezus is. 


De in het jaar 1649 geboren dichter Johannes Luyken doorgrondde de schoonheid en diepere betekenis der edelstenen al en schreef er een mooi gedichtje over:

De mens wil gaaren cierlijck sijn,
Door Diamantsteen, of Robijn,
Op dat zijn Rijkdom zij gepreesen:
’t Was beeter dat hij ’ t recht begon
Om eens te blincken als de Son,
Dat sal een and’re Schoonheid weesen.

De Rots

Als het om stenen gaat in de Bijbel is onze eerste gedachte natuurlijk die aan DE Rotssteen (zie 1 Kor.10 : 4) die de Christus Zelf is.

Vaste Rots van mijn behoud,
Als de zonde mij benauwt,
Laat mij steunen op uw trouw,
Laat mij rusten in uw schauw,
Waar het bloed, door u gestort,
Mij de bron des levens wordt.

Jezus, niet mijn eigen kracht,
Niet het werk, door mij volbracht,
Niet het offer, dat ik breng,
Niet de tranen, die ik pleng,
Schoon ik gansche nachten ween,
Kunnen redden, Gij alleen.

Zie, ik breng voor mijn behoud,
U geen wierook, myrrhe of goud,
Ledig kom ik, arm en naakt,
Tot den God, die zalig maakt,
Die de zielen kleedt en voedt,
Die ze troost en leven doet.

Eenmaal als de stonde slaat,
Dat mijn lichaam sterven gaat,
Als mij ziel uit de aardsche woon,
Opstijgt tot des Rechters troon,
Rots der eeuwen, in uw schoot,
Berg mijn ziele voor den dood.

Deze ‘Rots der eeuwen’ had naar menselijke maatstaven absoluut geen waarde; door bouwlieden versmaad, maar nochtans geworden tot een hoeksteen en de behoudenis is in niemand anders. (zie Hand. 4:11,12)
Deze Rots werd voor naar levend water dorstende zielen een oorzaak van eeuwig heil. Met een simpele houten herdersstaf sloeg Mozes in geloof op dit blok graniet en zie, het wonder gebeurde: de rots barstte open en er kwam fris en vooral levendmakend water uit; ruim voldoende voor een naar water smachtend volk in een verzengende woestijn( zie Ex.17:6).
Het was meer dan genoeg voor een volk van ruim zeshonderdduizend zielen inclusief duizenden stuks vee en de nodige meelopers uit Egypte.
Het is ook ruim voldoende voor de dorstige kelen van nu.
Is Gods hand ooit te kort geweest om iets te geven?
Zou er ooit een situatie in ons leven kunnen ontstaan waarin God niet geraadpleegd kan worden? Waarin God niet de helpende hand kan bieden? Nee toch?
Deze Rotssteen is hét belangrijkste onderwerp van zowel het Oude als het Nieuwe Testament. Christus is het centrale onderwerp. Christus en Zijn verlossingswerk mag ook het Middelpunt zijn in ons leven en het centrale thema in onze samenkomsten.
Deze edelsteen was en is waardevoller dan alle diamanten en robijnen op aarde samen. Dit rotsblok kan het rustpunt in ieders leven worden, maar dan moeten we wel de moeite nemen om er van te drinken en wel met volle teugen, want er is ruim voldoende voor iedereen.
Gods Woord leert ons in Johannes 4:14 dat we nooit meer dorst zullen krijgen IN EEUWIGHEID als we drinken van het levende water, door God beschikbaar gesteld in Zijn Zoon Jezus Christus.

De hogepriester

In de handboeken over edelstenen van deze tijd worden tientallen soorten edelstenen genoemd met honderden kleuren en kleurscharkeringen.
In dit artikel gaan we in op de edelstenen die in Gods Woord worden genoemd. Ook in Bijbelse tijden hadden edelstenen grote waarde; ze worden in één adem genoemd met de kostbaarheden die de knechten van Salomo uit Ofir meenamen (zie 2 Kron. 9:10).
De verschillende Bijbelvertalingen zijn niet erg eenduidig met de vertalingen van de Hebreeuwse en Griekse namen van edelstenen naar het Nederlands. We houden nu de N.B.G.-vertaling aan.

Alle edelstenen op aarde wijzen in hun stille, kleurrijke schittering naar de aller edelste der stenen, namelijk Christus Jezus, de opgestane Heer. Hij bracht door Zijn opstanding nieuw en eeuwig leven tot stand.

In Exodus 28 staat het belangwekkende verhaal van de hogepriester Aäron en zijn kleding.
God geeft hoogstpersoonlijk de gedetailleerde opdracht hoe de kleding eruit moest zien. In vers 9 lezen we, dat men twee Chrysopraas-stenen moest nemen en daar de twaalf namen der stammen van Israël in moest graveren, in de volgorde van geboorte.
Chrysopraas is een silicium-dioxide (SiO2) en behoort tot de familienaam Chalcedoon. De kleur is groenachtig. De hogepriester kreeg deze twee edelstenen met ingegraveerde namen in gouden vattingen op zijn schouders te torsen; zes op de rechter- en zes op de linkerschouder. Een prachtig beeld hoe Aäron als beeld en voorafschaduwing van de grote hogepriester, Jezus Christus, die Zijn volk op de schouders neemt en draagt.

Het borstschild van de hogepriester

In Exodus 28:15-30 staat beschreven dat God zeer gedetailleerd opdracht geeft hoe het borstschild moest worden gemaakt. Alles wordt nauwkeurig en uitvoerig beschreven.
God beschrijft de kleuren en de grootte en de materialen die gebruikt moesten worden; de ringetjes en de kettinkjes voor de bevestiging van het borstschild.
Beschreven wordt hoe er een schild moest worden gemaakt met daarop in gouden vattingen vier rijen van drie edelstenen, twaalf in getal, naar het aantal stammen van Israël.



Het volk Israël werd gevormd uit de 12 zonen van Jacob. Zij vormen de 12 stammen van Israël.
Op elke steen van het borstschild staat een naam van een stam geschreven.
Dus de hogepriester droeg de 12 stammen van Israël op zijn hart. De hogepriester wordt ook als beelddrager van Jezus gezien. Hij was degene die bij God voorspraak deed (vergeving vroeg) in de tabernakel  voor de zonden van Gods volk.
Elke steen vertegenwoordigt een stam. Elke naam van een stam heeft een betekenis. Deze betekenis is een verwijzing naar Jezus. Alle 12 stammen geven een volledige omschrijving van wie Jezus is.

Steen Stam Beeld van Jezus
Robijn/ sardus Ruben *Zie op mijn Zoon
Topaas Simeon *Jullie smekingen zijn verhoord
Emerald/ smaragd Levi *In Hem ben ik jullie geheel toegewijd
Granaat/ karbonkel Juda *In Hem zal Ik zijn geprezen
Saffier Issaschar *Hij betaalt de prijs van de zonde, ons losgeld
Kwarts/ diamant Zebulon *En Hij zal onder ons/in ons gaan wonen
Hyacinth/ zirkoon/ opaal Dan *Hij is de opperste rechter, die rechtvaardig oordeelt, maar die ook bevoegd is vanuit zijn hoogste rechterlijke ambt genade te schenken
Agaat Naftali *Hij heeft de strijd gestreden en zonde en dood overwonnen
Amethyst Gad *Hij brengt geluk
Beryl\ turkoois\ Aquamarijn Asher *En eeuwige zaligheid
Onyx/ sardonix Jozef *Hij wordt weggenomen (in de dood) en teruggegeven (in de opstanding en wederkomst) en zal de verstrooide broeders weer bijeenbrengen
Jaspis Benjamin *Hij zit aan mijn rechterhand

Nu zou je aan de stenen een symbolische waarde kunnen geven met de hierboven staande
 gegevens. Bijvoorbeeld bij de robijn: Zie op mijn Zoon. Bij een agaat: Hij heeft de strijd gestreden en zonde en dood overwonnen. Het mooie hiervan is, dat al deze stenen verwijzen naar een aspect van Jezus.

Voor ons blijven het symbolen en zullen wij niet zo gauw de losse stenen koppelen aan de betekenis van de namen. Maar de uitleg over de betekenis van de stenen in het borstschild, die verwijzen naar Jezus, vinden we erg mooi. God heeft ons toen al in het beeld van de Hogepriester met zijn borstschild een vooruitblik op Jezus laten zien.
Het allerbelangrijkste vinden wij, dat mensen door deze uitleg mogen zien, wat Jezus voor ons gedaan heeft en dat ze zich ook willen laten gebruiken als levende stenen in deze wereld om zo de liefde van God door te geven en een beelddrager van Jezus te zijn.

1 Petrus 2: 4-5

Voeg u bij Jezus, bij de levende steen die door de mensen werd afgekeurd, maar door God werd uitgekozen om zijn kostbaarheid, en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel.
                       

Het moet een schitterend gezicht zijn geweest om de hogepriester te zien met de fonkelende stenen op zijn borst en de twee grote Chrysopraas stenen op zijn schouders

Hoe groot was het contrast met de simpele witte kleding van de rest van het volk. Het is natuurlijk ook een beeld van Gods onmetelijke en veelkleurige wijsheid.
De priester droeg deze twaalf stenen op zijn borst of, beter gezegd, op zijn hart. Ook dit is een beeld om even stil van te worden: de hogepriester, als beeld van de grote Koning die nog komen moest, draagt de namen van de twaalf stammen op zijn hart als hij in het Heiligdom komt (Ex. 28:29). Zo zal de Here God voortdurend aan deze twaalf stammen worden herinnerd. Nu valt het op dat God niet opgeeft welke steen bij welke stam hoort. Hiervoor is wellicht een simpele verklaring te bedenken.

Bij God is geen aanzien des persoons (zie Hand.10:34), dus God maakt geen onderscheid tussen de ene stam en de andere; ook niet tussen de ene gelovige en de andere en dus ook niet tussen U en mij en er kan dus nooit een discussie ontstaan of de ene edelsteen nou meer waarde zou hebben dan de andere. Over Gods wijsheid en liefde gesproken…

De grote tegenstander

In Ezechiël 28:12-15 wordt de grote tegenstander van God beschreven in zijn hoedanigheid van vóór zijn ongehoorzaamheid. Er wordt een indrukwekkende opsomming gegeven van de schitterende edelstenen waarmee satan door God bekleed was.
De functie van de edelstenen is hier duidelijk. Hier wordt iemand beschreven die volmaakt van gestalte is, vol van wijsheid, volkomen schoon. Alle edelstenen waren in goud gevat en aan satan vastgehecht.



12 Mensenkind! hef een klaaglied op over den koning van Tyrus, en zeg tot hem: Zo zegt de Heere HEERE: Gij verzegelaar der som, vol van wijsheid en volmaakt in schoonheid!
13 Gij waart in Eden, Gods hof; alle kostelijk gesteente was uw deksel, sardisstenen, topazen en diamanten, turkooizen, sardonixstenen en jaspisstenen, saffieren, robijnen, en smaragden, en goud; het werk uwer trommelen en uwer pijpen was bij u; ten dage als gij geschapen werdt, waren zij bereid.
14 Gij waart een gezalfde, overdekkende cherub; en Ik had u alzo gezet; gij waart op Gods heiligen berg; gij wandeldet in het midden der vurige stenen.
15 Gij waart volkomen in uw wegen, van den dag af, dat gij geschapen zijt, totdat er ongerechtigheid in u gevonden is.

God schiep deze schoonheid Hoogstpersoonlijk en dat deed Hij zo, dat deze beschuttende Cherub ook God zou dienen.
Maar God had satan ook geschapen met een vrije wil, net als de mens en hij verkoos om zichzelf boven zijn Schepper te verheffen.
Ezechiël 28:17 zegt dat het hart van satan trots werd op al zijn schoonheid en dat hij zijn wijsheid misbruikte ter wille van zijn machtspositie. Een heel menselijk en herkenbaar trekje! Het resultaat is bekend. Deze oorspronkelijk overdekkende Cherub werd een mensenmoorder en de vader der leugen (zie Joh. 8:44).

Zo kan het gaan als schepselen van God aardse rijkdom en macht boven Gods liefde stellen en meer belang hebben bij veel vergankelijke rijkdom dan bij het dienen van God. Dit laatste maakt het leven hier op aarde overigens pas echt zinvol!
Wij mensen zijn tenslotte maar met één doel geschapen en dat is om de levende God te dienen (zie Hebr. 9:14 en Rom. 7:6).
Dat alleen geeft het leven perspectief. God heeft ons eeuwig leven gegeven, en dit leven is in Zijn Zoon (1 Joh. 5:11). Nergens anders!

Nieuw Jeruzalem

Tenslotte nog even naar de toekomst. Als het nieuwe Jeruzalem nederdaalt uit de hemel, staat er: “…en zij had de heerlijkheid Gods, en haar glans geleek op een zeer kostbaar gesteente, als de kristalheldere diamant.” (Openb. 21:11)
Het hemelse Jeruzalem komt in de Apocalyps ‘tevoorschijn’. Een schitterend juweel met afmetingen van een maan. Geen zinnebeeldige voorstelling, beslist niet: het is de zeer reele openbaring van de grote heerlijkheid des Heren, die vanuit de hemel zal neerdalen


 
Een stad van vrede, waar geen oorlog is, geen geweld! Waar de straten van zuiver goud zijn en de muren van diamant. Waar God, onze Heer, samen met ons wil wonen en waar het geluk nooit meer verstoord wordt. Niet alleen Johannes vertelt er over in Openbaring, maar op meerdere plaatsen in de Bijbel wordt over het nieuwe Jeruzalem gesproken.
Jezus spreekt ook over het oude Jeruzalem, van God verlaten. Waar de leugen woont, waar de waarheid met voeten wordt getreden en profeten worden gedood. Op de dag des oordeels wordt het oude Jeruzalem (de oude aarde) vernietigd zoals het is beschreven in Openbaring en brengt Jezus ons het nieuwe Jeruzalem. Dan blijkt dat Jezus de grote Overwinnaar is en dat wij samen met Hem in de overwinning mogen delen. En naar die grote dag mogen wij  biddend uitkijken.

De twaalf fundamenten zijn versierd met allerlei edelgesteente, voor elk fundament één: Diamant, lazuursteen, robijn, smaragd, sardonyx, sardius, topaas, beril, chrysoliet, chrysopraas, saffier en ametist. Daarnaast zijn de poorten van parels gemaakt en is de straat der stad van zuiver goud… Wat een ongelofelijke weelde en rijkdom. Het is nog helemaal niet te bevatten wat God in de toekomst zal openbaren. Maar… het zal gebeuren. Zijn beloften zullen worden vervuld. Niets kan Hem weerhouden Zijn meesterlijke plannen te volvoeren. En het allerheerlijkste wat daar gezien zal worden is: de Here Jezus in al Zijn glorie en heerlijkheid. Want hoe mooi edelstenen ook kunnen zijn, het is dood materiaal. Er is maar één die de Levende Steen genoemd wordt: de Here Jezus Christus. Daarom besluiten we met die eerste regel uit dat mooie lied 568 (J. de H.)

 Naschrift - De kostbare parel

In de bijbel kom je slechts 2 keer het woordje parel tegen, namelijk in Matthëus 13: vers 45-46 en in Openbaring 21: vers 21. Dat is niet zo heel vaak, maar vooral de gelijkenis in Matthëus kan ons veel leren.
Allereerst is het goed te beseffen hoe een parel ontstaat. De allermooiste parels worden geoogst in de Stille Oceaan, vroeger bekend als de Stille Zuidzee. Deze parels heten daarom ook Zuidzeeparels.

De zoutwaterparels hebben een diepere glans dan de zoetwaterparels. Daarom zijn deze parels ook kostbaarder dan de zoetwaterparels. Ook is het zo, dat er in de zoutwater oesterschelp veel minder parels(1 á 2) groeien dan in de zoetwateroesters(20-60)

Parels ontstaan in de oesterschelp, doordat er in de oester iets binnendringt zoals bijvoorbeeld een stukje schelp, een stukje koraal of iets anders, wat niet thuis hoort in de oester. De oester reageert daarop door het in te kapselen met een laagje parelmoer. Na dit laagje volgt er een laag kalkkristalletjes(aragonietkristal).
Dit proces herhaalt zich verschillende malen totdat de oester geen last meer heeft van het stukje wat binnen gedrongen is. Dit eindproduct is dus de parel.
De meeste parels worden tegenwoordig gekweekt de zgn. cultivé-parels. Dat betekent niet, dat het imitatie is, maar dat de mens de oesters een beetje helpen om parels te gaan vormen. Bij jonge oesters worden er kleine bolletjes kalk in de schelp ingebracht. Deze oesterschelpen worden een aantal jaren in manden of kooien onder water gehouden en zo vormen zich door het bovenbeschreven proces de parels.

“Ook is het met het koninkrijk van de hemel als met een koopman die op zoek was naar mooie parels. Toen hij een uitzonderlijke waardevolle parel vond, besloot hij alles te verkopen wat hij had en die te kopen.” (Matthëus 13: 45 en 46)

Dit is een verhaal wat Jezus vertelde aan zijn leerlingen. Vaak wordt gedacht dat de koopman iemand is, die alles moet opgeven om Jezus te kunnen volgen. Dat is op een bepaalde manier ook wel zo, maar toch is dit niet helemaal de juiste uitleg. Wat kunnen wij betalen aan God om de breuk tussen de mens en God weer te herstellen. Alles wat wij hebben heeft geen enkele waarde, we hebben niets kostbaars van onszelf om onze schuld te betalen.

De koopman in dit verhaal is Jezus zelf. Hij heeft vrijwillig betaald met zijn leven om de relatie tussen ons en God weer te herstellen. Wij zijn voor Hem de kostbare parel en Hij heeft daar alles voor over gehad.
De parel ontstaat eigenlijk door iets wat de oester binnengedrongen is. De zonde, wat het ook geweest mag zijn, dringt je leven binnen en Jezus wil je hiervan vrijzetten, ofwel vrijkopen. Hij bekleedt je met Zijn schoonheid en Zijn heerlijkheid. De zonde wordt bekleed met parelmoer. Je mag een nieuwe start maken en op weg gaan in dit leven, bedekt met het kostbare leven van de Here Jezus.

Want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. (Joh 3:16)

       

Heer, wees mijn Gids

                                

INFO: DE WEG - DE WAARHEID HET LEVEN FILM

Handige Bijbel

Remember all victims of violence worldwide   

GEBED  LEEFREGEL  BELIJDENIS  

DE WEG | DE WAARHEID HET LEVEN | FILM | AUDIO

CREATOR

HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS

Waard om te weten :

Een hartelijk welkom op de site
Deze pagina printen
Sitemap

Wie zoekt zal vinden

FAQ - HELP

Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
 
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen


Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden"Lees eens: Het zwijgen van God

God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Lees eens:  God's Liefde

Schat onder handbereik


Bemoediging en troost

Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible -
 great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps

Read more for Study  
Apocrypha, Historic Works
 GELOOF EN LEVEN een
          KLEINE HULP VOOR  ONDERWEG
 

Wie zoekt zal vinden           


www Holyhome.nl

Boeiende Series :

Bijbelvertalingen
Bijbel en Kunst

Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten

De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard

De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus

Goede Vruchten
Geestesgaven

Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid

Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen

De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen

Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels

Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
 
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!  

Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels

Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron

Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels

Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken

Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
 Luisterbijbel

Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst   -1-   -2-

Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk opOnline-bijbel.nl
         
  (
What's good, use it)