HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS

                                                    
                    

BELIJDENIS VAN NICEA

Lees de BijbelDe vindplaats van materiaal voor Bijbelstudie, geloofstudie, catechese, school, kring, persoonlijk geloof, studie thuis, kerk, club, nieuws, godsdienstonderwijs, zingeving en vooral heel veel mogelijkheden om je Bijbelkennis te vergroten. Blijf niet afhankelijk van anderen maar lees zelf de Bijbel. Investeer in geestelijke rijkdom.

BIJBEL: bron van vrede

      Hoewel deze geloofsbelijdenis de naam draagt van de plaats Nicea (Klein-Azië), waar in het jaar 325 het eerste oecumenische concilie werd gehouden, is dit niet letterlijk de belijdenis die op dat concilie is opgesteld. 

De hier geplaatste versie van deze belijdenis is na 362 ontstaan en uitgebreid op het tweede oecumenische concilie te Contsantinopel (381), terwijl nog later de woorden "en den Zoon" (bij het uitgaan van den Heiligen Geest) eraan zijn toegevoegd. 

Deze geloofsbelijdenis wordt dan ook wel genoemd "het Niceno-Constantinopolitanum".
Ik geloof in één God, den almachtigen Vader, Schepper des hemels en der aarde, aller zienlijke en onzienlijke dingen.

En in één Heere Jezus Christus, den eniggeboren Zoon van God, geboren uit den Vader voor alle eeuwen; God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God, geboren, niet gemaakt, van hetzelfde wezen met den Vader, door Welken alle dingen gemaakt zijn.

Die om ons mensen en om onze zaligheid, is nedergekomen uit den hemel, en vlees geworden is van den Heiligen Geest uit de maagd Maria, en een mens is geworden; ook voor ons gekruisigd is onder Pontius Pilatus, geleden heeft, en begraven is; en ten derden dage opgestaan is naar de Schriften, en opgevaren is ten hemel; zit ter rechterhand des Vaders, en zal wederkomen met heerlijkheid om te oordelen de levenden en de doden;
Wiens Rijk geen einde zal hebben.

En in den Heiligen Geest, Die Heere is en levend maakt, Die van den Vader en den Zoon uitgaat, Die te zamen met den Vader en den Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, Die gesproken heeft door de Profeten. En één, heilige, algemene en apostolische Kerk. Ik belijd één Doop tot vergeving der zonden, en ik verwacht de opstanding der doden en het leven der toekomende eeuw. Amen.

Nadenken over 'normen en waarden' zou best wel eens wat fundament van geloofsbelijdenissen kunnen gebruiken !

     Met het begrip 'normen' wordt in ethisch verband gewezen op het richtsnoer of de standaard voor het gedrag. Normaal gedrag is dan het gedrag, dat zich voegt naar de gestelde en aanvaarde gedragsregels.
Met het begrip 'waarden' wordt naar het geheel van het 'ethisch en geestelijk goed' verwezen. Welke waarde plaatsen we op het menselijk leven, zowel het eigen als dat van de ander? Welke waarde hechten we aan een gezonde, ordelijke, verzorgde en veilige samenleving? Welke waarde hechten we aan de levensbeschouwelijke inzichten? Is alles ontstaan door een kosmische toevalligheid of is er een super intelligent wezen, God, dat alles met een doel geschapen heeft? Zijn we het hoogst ontwikkelde dier van het evolutieproces of zijn we een aparte schepping van de Almachtige God?

Het antwoord op deze diepzinnige vragen is van groot belang voor het vinden van een goede grondslag voor het herstel van edele, hoogstaande en verantwoorde normen en waarden. Met veel anderen stel ook ik zonder enige aarzeling vast dat de evolutietheorie, die de mens ziet als het hoogst ontwikkeld dier, mede verantwoordelijkheid is voor de ontwaarding van het wezen mens en de toenemende normloosheid van zijn gedrag. De schade, die door haar juist ook op het gebied van normen en waarden is aangericht, is nauwelijks te herstellen. Waarmee ik niet zeg dat het onmogelijk is.

Als we echter het getuigenis van de Bijbel aanvaarden dat de mens geschapen is naar het beeltenis en gelijkenis van God - zie Genesis 1:27 - weten we dat de mens een wezen van een hogere orde is dan een dier en dat hij met een hoogstaand doel op deze planeet gezet is. De Joodse visie op de mens, die aanspraak maakt op goddelijke inspiratie en die door het Christendom is overgenomen, heeft als gevolg de ontwikkeling van de hoogste en meest edele normen voor het menselijk gedrag. Deze zijn vastgelegd in de morele codes, zoals de Tien Geboden en de hieraan ontleende voorschriften voor het gedrag in allerlei situaties en omstandigheden.

Over Gedragsregels

Als we in deze tijd relevante en goede regels of normen voor het gedrag willen opstellen, moeten we oppassen. We moeten namelijk niet verzanden in relatief onbelangrijke zaken.

Een voorbeeld: Moeten onze kinderen weer 'u' gaan zeggen tegen ouders en leraars? Niet per se, stel ik. Want, let op, het kan voorkomen dat een kind, dat ouders en leraars met 'jij' mag aanspreken, als het gaat om gehoorzaamheid en eerbied meer daadwerkelijk respect toont dan de ander, die hoewel netjes met 'u' reagerend de rest aan zijn laars lapt.

We kunnen een aantal gedragsregels noemen, die in onze Nederlandse samenleving door een ieder geëerbiedigd zouden moeten worden. Om hiervoor een goede basishandleiding te vinden behoeven we niet ver te zoeken, want de beste gedragscode vinden we in de Bijbel.

Er wordt in deze tijd gepleit voor een aantal maatregels om tot herstel van normen en waarden te komen op het niveau van het individu.

Over Voorlichting

Alleen met het geven van voorlichting over normen en waarden zijn we er echter nog niet. Kijk maar eens naar de voorlichting over het gevaar van roken en overmatig alcoholgebruik. Alle waarschuwingen en goede raadgevingen te spijt neemt vooral onder de jeugd het roken toe. Hoe verdrietig is het om jonge mensen - nog onder de zestien - waaronder ook veel meisjes de ene na de andere sigaret te zien opsteken. Weten zij dan niet hoe gevaarlijk het is om te roken?

En het alcohol gebruik neemt ook toe ondanks alle waarschuwingen. In weekenden worden kratten vol bier achterop de fiets vervoerd, zowel naar huis als naar bijzondere uitgaansgelegenheden. Het is niet moeilijk om te raden waarom er in de weekenden 's nachts zoveel geweld op straat plaats vindt en er van alles wordt vernield, van wachthokjes bij bushaltes tot verkeersborden enz. enz. Neen, met voorlichting en onderwijs alleen komen we er in Nederland nog niet.

Over Strenger straffen

Er moet strenger worden gestraft, dat is zeker. Van strenger straffen kan echter zowel een positieve als een negatieve invloed op jonge mensen uitgaan, die nog in de ontwikkelingsfase van hun leven zijn. Het kan hen inderdaad tot bezinning brengen, maar ook tot verharding en verbittering.

Over Opvoeding en heropvoeding

Opvoeding en heropvoeding zijn belangrijk. In opvoeding speelt onderwijs een rol, maar meer nog zal er het goede voorbeeld dienen te zijn. Als we willen dat jongelui niet gaan roken, zullen ouders en alle opvoeders zelf het voortouw moeten trekken en de sigaret dienen weg te doen. Als we willen dat de jongemensen minder alcoholische dranken in het weekend drinken, moeten we ook hierin het voorbeeld geven. Een oud, wijs gezegde luidt dat wat je doet, luider spreekt dan wat je zegt.

Heropvoeding van jongelui, die veroordeeld zijn voor het plegen van misdaden, zal meer aandacht en inzet dienen te vergen. Ook hier geldt echter dat we de heropvoeding in speciale inrichtingen niet zo rigoureus streng moeten maken dat jonge mensen alle normaal plezier, individuele privé en zelf motivering wordt ontnomen.

Onderwijs op het diepere, levensbeschouwelijke niveau zal ook meer aandacht dienen te krijgen. Dan worden de essentiële vragen bestudeerd: Wie is de mens, waarom is hij er en wat is de zin en het doel van het leven, zowel op individueel als maatschappelijk niveau.

Als christen wijs ik er tenslotte op dat de enige, echte en duurzame verbetering van het gedrag vanuit het diepste innerlijk van de mens kan en moet plaats vinden. Het evangelie belooft de mens, die zich bekeert tot God, een nieuw hart. Een hart dat God respecteert en door het geloof in zijn Zoon Jezus Christus de echte motivatie vindt voor een edel, zuiver en waardig gedrag.

Heb je nog even tijd...? Lees dan eens verder:
Raadpleeg : Christendom van a - z

Hoe kun je in hemelsnaam vandaag de dag nog in God geloven? Iedereen weet toch dat God niet bestaat?

Schargraven     Dat is inderdaad wat de media ons willen doen geloven. Ooit al eens gehoord van het halo-effect? Dat is een techniek van psychologische beïnvloeding die door de media voortdurend wordt toegepast. Het betekent dat men een gedachte zo kan overbrengen, dat je als kijker, luisteraar, of lezer de indruk krijgt dat 'iedereen' zo denkt.
Zo gaat het vaak met het geloof in God. 

Er wordt een algemene indruk gewekt dat mensen die overtuigd in God geloven, ze niet alle vijf op een rijtje hebben. En hoe zit het dan met al die kerken die leeglopen?

Je ziet toch zelf dat mensen massaal het geloof in God de rug toekeren?
Dat geldt enkel voor traditionele kerken in Europa. Naast de bekende katholieke, gereformeerde en lutherse kerken, heb je nog veel andere christelijke kerken.
Zij verschillen inhoudelijk nauwelijks van de gevestigde kerken, maar de beleving van het geloof is veel echter en krachtiger.

Neem bijvoorbeeld de zogeheten 'charismatische' kerken. Die groeien wereldwijd in een tempo dat je niet voor mogelijk houdt. In nauwelijks een halve eeuw is de charismatische beweging op de Roomskatholieke kerk na de grootste christelijke stroming geworden. Ze zeggen dat charismatische kerken sekten zijn.
Mensen zijn vaak zo bekrompen in hun denken. Heel wat christelijke kerken die afwijken van het bekende plaatje worden als een sekte bestempeld.
Een normale charismatische kerk heeft echter geen enkele sektarische eigenschap. Het is gewoon een groep christenen die niet tevreden zijn met religieuze blabla. 

Ze willen echtheid. De ervaring van Gods liefde. Zijn merkbare aanwezigheid.
Levens die werkelijk veranderd worden.
Trouwens, het is enkel in landen als België dat men charismatische kerken
als sektarisch beschouwt. In ons land en bijvoorbeeld Engeland, Canada, de Verenigde Staten en Zuid-Amerika denkt men er anders over.

Christenen geloven dat er één God is die schepper is van het heelal en dus ook van de mensen

Bijbelstudies    De mensen hebben de opdracht God en elkaar lief te hebben, maar kunnen zelf kiezen. Door de zonde, de keuze voor het kwaad en voor liefdeloosheid maakt de mens de relatie met God kapot.Toch laat God het er niet bij zitten: Hij sluit een verbond met de mensen. Christenen geloven in een leven na de dood. Dat er een hemel is.

Jezus is niet de stichter van het christendom. Toch staat zijn leven aan het begin van deze wereldgodsdienst. Officieel begint onze jaartelling bij zijn geboorte, maar het is waarschijnlijk dat hij in het jaar 4 vóór Christus is geboren. Dat klinkt vreemd, maar dat komt omdat we het geboortejaar van Jezus niet precies weten. Het is wel vrij zeker dat hij in 30 na Christus op 33-jarige leeftijd is gestorven. Jezus is maar ruim twee jaar als leraar met zijn discipelen in Israël actief geweest. Hij trok het land door, genas mensen, kwam op voor armen en verschoppeling en predikte het Koninkrijk van God. Hij wekte ergernis bij de godsdienstige leiders van zijn volk, die hem ervan beschuldigden dat hij God beledigde. Zij klaagden hem aan bij de Romeinse overheid, die hem uiteindelijk tot de kruisdood veroordeelde. 

De vier evangelieverhalen in de Bijbel beschrijven hoe na zijn begrafenis drie vrouwen zijn lege graf vonden. Eveneens staat daar te lezen dat Jezus na zijn dood en opstanding nog aan zijn leerlingen verscheen.
Jezus was geen christen maar een jood. Zijn eerste volgelingen waren ook joden. Zij zagen in hem de lang verwachte Messias, dat betekent 'de gezalfde van God'. De eerste christenen die Grieks spraken noemde hem Christus. Dat is het Griekse woord voor Messias. Buitenstaanders noemden hen naar hun leermeester: christenen.

In het begin was dat een scheldwoord, want Jezus was immers als misdadiger ter dood gebracht. De eerste christenen vormden een kleine minderheid en stonden niet in aanzien. De Romeinen beschouwden hen als een gevaarlijke sekte, omdat zij weigerden de keizer de goddelijke eer te geven. Mede daardoor waren er de eerste eeuwen veel vervolgingen. Veel mensen werden om hun geloof gedood. Daar kwam een eind aan onder keizer Constantijn de Grote vanaf het jaar 313. Deze keizer bekeerde zich tot het christendom en maakte er later zelfs de officiële godsdienst van de staat van.

De kernpunten van het christelijk geloof zijn samengevat in de geloofsbelijdenis.
In het westers christendom is de apostolische geloofsbelijdenis het meest bekend. Deze zijn genoemd naar de apostelen, de eersten die het christendom hebben verspreid.

Hij is opgebouwd in drie gedeelten: over God de Vader, over Jezus Christus de Zoon en over de Heilige Geest. 'Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde. En in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Here, die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria, die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle. Ten derden dage wederom opgestaan van de doden, opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand God's des almachtige Vaders, vanwaar Hij komen zal om te oordeel de levenden en de doden. Ik geloof in de Heilige Geest. Ik geloof in de heilige, algemene, Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen, vergeving der zonden, wederopstanding des vleses en een eeuwig leven. Amen.'

Het woord kerk komt van een Grieks woord, dat 'Huis van de Heer' betekent. In het Nieuwe Testament worden God en Jezus beiden Heer genoemd. De Kerk is dus het huis, het gebouw, waar christenen samenkomen om God te aanbidden en samen te zijn met Christus.

Het woord kerk heeft nog een ander betekenis. Het kan namelijk ook familie betekenen. De kerk is dus ook de grote familie van christenen. Lid zijn van een kerk betekent: horen bij een plaatselijke, landelijke of wereldwijde groep van gelovigen.

Alle christenen geloven in één God en zij hebben één Bijbel. Toch zijn er veel kerken en stromingen binnen het christendom. Al vroeg scheidden zich kleine groepen af. Toch was er tot 1054 één grote kerk. In dat jaar echter splitste de kerk in tweeën: de oosters-orthodoxe kerk die je nu nog in Griekenland en Rusland vindt en het westers christendom onder leiding van de bisschop van Rome, de paus. Aanleiding was, dat de oosterse kerk de paus niet erkende.

De tweede grote scheiding kwam in de zestiende eeuw door het protest van Luther. Ook hij verzette zich tegen de paus omdat hij het doen en laten in de kerk niet in overeenstemming vond met de Bijbel. Sindsdien is het westers christendom opgedeeld in rooms-katholiek en protestants.
Binnen de protestantse richting zijn er ook weer een heleboel stromingen. In Nederland zijn de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken in Nederland daarvan de grootste.

Evenals in andere godsdiensten neemt het bidden in het christendom een belangrijke plaats in. Als mensen bidden kun je dat zien als het onderhouden van het contact met God. Het is te vergelijken met een vriendschap; die moet je ook onderhouden. Christenen bidden op verschillende tijden en op verschillende plaatsen. Bijvoorbeeld in de kerk, thuis, op school en ook in stilte voor zichzelf. Als teken van eerbied en om zich te concentreren sluiten mensen hun ogen en vouwen zij hun handen als zij bidden. De houding bij het bidden is verschillend: zittend, staand en ook wel knielend. Er zijn gebeden met een vaste tekst, maar meestal kiezen mensen hun eigen woorden. In alle kerken wordt het Onze Vader gebeden, dat Jezus leerde aan zijn volgelingen.

Dat gaat zo: Onze Vader, die in de hemel zijt, Uw naam worden geheiligd. Uw koninkrijk kome. Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel. Geef ons heden ons dagelijks brood en vergeef ons onze schulden, zoals wij ook onze schuldenaars vergeven. En leid ons niet in verzoeking maar verlos ons van de boze. Want van U is het koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid in eeuwigheid Amen

Oorsprong : Het Christendom begon ongeveer 2000 jaar geleden in wat nu Israël is en heeft hechte wortels in de geschiedenis vanaf de schepping.
Begonnen met : Jezus van Nazareth, de Zoon van God, als voortzetting van het geopenbaarde door God de Vader zelf bij de schepping van hemel en aarde.
Belangrijke geschriften : De Bijbel, Oude en Nieuwe Testament.

Het woord bijbel is afgeleid van het Griekse woord 'biblia' dat boeken betekent. De bijbel is niet een boek maar het zijn er zelfs 60. Het Oude Testament komt er over heen met de Joodse Tenach, maar de boeken staan in een ander volgorde In sommige Bijbelvertalingen staan bovendien een aantal extra boeken. Die staan niet in de oorspronkelijke Hebreeuwse Bijbeltekst, maar wel in de Griekse vertaling In Nederland rekenen de meeste protestantse kerken deze extra boeken niet tot de canon, de officiële reeks boeken van de bijbel De rooms-katholiekekerk doet dat wel Daarom worden ze ook deuteroncanoniek genoemd (=tweede canon). De verhalen over de aartsvader zoals Abraham, het volk Israël en de profeten zijn in een periode van meer dan duizend jaar ontstaat. Geen wonder dat er soms groten verschillen in de boeken zitten en bestaan. Het Nieuw Testament bevat verhalen over het leven van Jezus en brieven. Sommige brieven van de apostel Paulus, die veel gedaan heeft voor de verspreiding van het christendom, zijn vrij kort na de dood van Jezus geschreven. Maar het evangelie van Johannes is wel meer dan vijftig jaar later geschreven. Het heeft tot ongeveer jaar 380 geduurd voordat men officieel de 27 doeken van het Nieuw Testament als canon heeft aangewezen. De bijbel is het meest verkochte boek ter wereld

Bijbel vertaling

Het oude Testament is in het Hebreeuws geschreven en het Nieuwe Testament in het Grieks.Beide talen spreekt men nog wel, maar anders dan twee of drieduizend jaar geleden. Voor bijna alle mensen moet de bijbel dus vertaald worden. Omdat elke taal anders is en omdat elke taal voortdurend verandert, is vertalen een lastige zaak en moeten er telkens nieuwe vertalingen gemaakt worden. In Nederland houden het Nederlandse Bijbel Genootschap en de Katholieken bijbel Stichting zich hiermee bezig. Een van de laatste vertalingen is de Groot Nieuws Bijbel , waarin alledaagse en modern Nederlands is gebruik

Gelovigen : Geschat op 1.5 miljard.

Stromingen : Het Christendom bestaat uit drie grote stromingen: 

rooms-katholiek, Oosters-orthodox en Protestant. Onder de Protestanten bevinden zich meer dan 20.000 verschillende kerkrichtingen.

SAMENVATTING

Het merendeel van Christenen houdt zich aan de Apostolische Geloofsbelijdenis:" Ik geloof in God de Vader, Schepper van Hemels en Aarde, en in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Here, die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria, die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle, ten derden dage wederom opgestaan van de doden, opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand God's des almachtigen Vader, vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden. Ik geloof in de Heilige Geest,... de gemeenschap der heiligen, vergeving der zonden, wederopstanding des vlezes en een eeuwig leven ."
Bij de meeste Christelijke geloven draait het om de basisprincipes van deze geloofsbelijdenis, maar met belangrijke uitzonderingen bij zijn verschillende geloven. Het Christendom heeft een onwankelbare overtuiging dat het de enige ware godsdienst is, de enige weg naar verlossing. Dit veroorzaakt een zendingsijver, een drang om over de gehele wereld het evangelie te verkondigen.

Nadruk wordt gelegd op Jezus als God en Verlosser, op goed gedrag, mededogen, dienstbaarheid aan de mensheid, geloof en voorbereiding voor het Laatste Oordeel. Alleen goede Christenen zullen worden verlost en toegelaten in de Hemel. Tegenwoordig is meer dan de helft van de Christenen zwart. Het lidmaatschap neemt af in ontwikkelde landen maar groeit in ontwikkelingslanden.

CHRISTELIJKE GELOOFSPUNTEN

Ik geloof in God de Vader, Schepper van hemel en aarde, altijd heersend over de mens, Zijn geliefde schepping.

Ik geloof dat de mens wordt geboren als zondaar, en dat hij alleen tot verlossing kan komen door de Verlosser, Jezus Christus, God's enig geboren Zoon.

Ik geloof dat Jezus is geboren uit Maria, een maagd.

Ik geloof dat Jezus gestorven is aan het kruis, toen is opgestaan uit de dood en nu aan de rechterhand van de Vader gezeten is als de uiteindelijke rechter over de doden, en dat Hij zal wederkeren zoals is voorspeld.
Ik geloof dat de ziel wordt belichaamd voor slecht één leven, maar onsterfelijk is en rekenschap verschuldigd is aan God voor alle gedachten en daden.

Ik geloof in de historische waarheid van de Heilige Bijbel, dat het een heilig geschrift is van de hoogste Auteuriteit en het enige woord van God.

Ik geloof dat na de dood de ziel, overeenkomstig aardse daden en acceptatie van het Christelijk geloof, binnengaat in de Hemel of Hel. Dat het tot een Laatste Oordeel zal komen wanneer de doden zullen opstaan, de bekeerden het eeuwige leven zullen krijgen en de gevallenen voor altijd de eeuwige dood.

Ik geloof in de inherente goedheid van de mensheid en de positieve aard van het leven, en in de onschatbare waarde van liefde, liefdadigheid en geloof.

Ik geloof in de Heilige Drie-eenheid van God die Zichzelf openbaart als Vader, Zoon en Heilige Geest, en in het bestaan van Satan, de belichaming van het kwaad, misleiding en duisternis.

Toekomstverwachting

Het vooruitzicht van het Christendom is eeuwig leven met God in de Hemel, een volmaakt bestaan waarin God's glorie en gelukzaligheid deel zijn. Het is ook een persoonlijk leven, op verschillende wijzen ervaren door zielen volgens de mate van genade dat bereikt is in het leven.

De begaanbare weg

De positie van de mens is veroorzaakt door ongehoorzaamheid aan God's wil. De mens heeft redding nodig van de krachten die hem onderworpen maken en vernietigen - angst, zelfzucht, hopeloosheid, begeerte en de bovennatuurlijke krachten van de Duivel, zonde en dood waartegen hij niet opgewassen is. Zijn verlossing komt alleen door geloof in Jezus Christus, dat betekent, in acceptatie van Jezus' opstanding uit de dood als bewijs van God's macht over de krachten van zonde en dood. 

Een goed Christen leidt een leven van deugd en gehoorzaamheid aan God uit dankbaarheid aan God voor de opoffering van Christus voor de zonden van alle mensen die Jezus Christus accepteren als persoonlijke Verlosser en Heer. Jezus zal wederkeren om te oordelen over de wereld en God's wet naar de aarde te brengen. Door de wet van God te volgen, zoals beschreven in de Heilige Bijbel, en door God's zegen, verkrijgt de mens verlossing. Degenen die deze zegening niet verkrijgen, worden - na de dood - naar een hel van eeuwig lijden en vervloeking gezonden.

 READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE

       

Heer, wees mijn Gids

                                

INFO: DE WEG - DE WAARHEID HET LEVEN FILM

Handige Bijbel

Remember all victims of violence worldwide   

GEBED  LEEFREGEL  BELIJDENIS  

DE WEG | DE WAARHEID HET LEVEN | FILM | AUDIO

CREATOR

HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS

Waard om te weten :

Een hartelijk welkom op de site
Deze pagina printen
Sitemap

Wie zoekt zal vinden

FAQ - HELP

Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
 
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen


Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden"Lees eens: Het zwijgen van God

God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Lees eens:  God's Liefde

Schat onder handbereik


Bemoediging en troost

Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible -
 great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps

Read more for Study  
Apocrypha, Historic Works
 GELOOF EN LEVEN een
          KLEINE HULP VOOR  ONDERWEG
 

Wie zoekt zal vinden           


www Holyhome.nl

Boeiende Series :

Bijbelvertalingen
Bijbel en Kunst

Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten

De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard

De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus

Goede Vruchten
Geestesgaven

Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid

Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen

De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen

Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels

Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
 
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!  

Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels

Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron

Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels

Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken

Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
 Luisterbijbel

Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst   -1-   -2-

Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk opOnline-bijbel.nl
         
  (
What's good, use it)