HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS

                                                    
      

    

Feesten en Gedenkdagen Lijdenstijd

Lees de BijbelDoor het jaar heen staan er bijzondere dagen op onze kalender. sinds jaar en dag gaat dat zo. daar ook zo onze aandacht aan besteden. Om je enig houvast te geven op deze site een overzicht van de christelijke feesten. Niet dat ze allemaal even indringend worden gevierd, maar meer dan de moeite waard om er niet alleen mee op de hoogte te zijn maar je ook eens nader in te verdiepen. Hieronder én hiernaast een schat aan informatie. Veel genoegen ermee. 

De kerk: Lijdenstijd

Schargraven

We houden een behoorlijk aantal christelijke feestdagen. Maar wat houden die dagen eigenlijk in, behalve dat het vrije dagen zijn? Alleen maar recreëren of...?

Vaak genoemd: 40-dagentijd of Vastentijd

De Lijdenstijd is de periode van veertig dagen die voor Pasen valt in het Christelijke kerkelijk jaar. De 40-dagentijd begint opAswoensdag.

Voor veel Christenen is de 40-dagentijd een vastentijd, een tijd van inkeer en voorbereiding voor Pasen. Protestantse kerken nemen geen vastentijd in acht.

Een tijd van gebed en inkeer
De Christelijke kerken die de 40-dagentijd in acht nemen gebruiken deze als een tijd voor gebed en inkeer.

Weinig mensen vasten de hele periode; sommigen doen dat wel op Aswoensdag en Goede Vrijdag. Veel gelovigen leven soberder dan normaal als een vorm van zelf-discipline.

Veel Christenen gebruiken de periode voor meditatie en contemplatie.

Waarom 40 dagen?

40 is een belangrijk en betekenis getal in de Joods-Christelijke geschriften:

In het bijbelboek Genesis regent het 40 dagen en nachten: de aarde wordt vernietigd door de grote watermassa.

Het Hebreeuwse volk dat weggetrokken was uit Egypte was 40 jaar in de woestijn voor ze het door God beloofde land introkken.

 Mozes vaste 40 dagen voor hij de Tien Geboden ontving op de berg Sinai.

Jesus vaste 40 dagen in de woestijn als voorbereiding op zijn taak.

Vooral het laatste wordt door de meeste Christenen gezien als de sleutel voor de duur van de voorbereidingstijd voor Pasen.

De kleur Paars

Paars is de symbolische kleur die in veel kerken gebruikt wordt in de 40-dagentijd voor kleden die over de tafel hangen (antependia) en stola's (een soort sjaal die de voorganger om heeft in de kleur van het kerkelijk jaar).

Paars wordt om twee redenen gebruikt. Ten eerste omdat het geassocieerd wordt met rouw en zo de pijn en het lijden van de kruisiging verbeeldt. E ten tweede omdat het de kleur is die verbonden is met het koninklijke, en dit geeft Christus koningschap door kruisiging naar opstanding weer. resurrection and sovereignty.

Oost en West

Zowel de Oosters orthodoxe als de Westerse kerken betrachten de lijdenstijd, maar zij tellen de 40 dagen verschillend.

De westese kerk slaat de zondagen over (die gevierd worden als de dag van de opstanding) terwijl de oosterse kerk de zondagen meetelt.

Zo begint de lijdenstijd op verschillende dagen.

Westerse kerken beginnen de 40-dagentijd op de 7e woensdag voor Pasen (Aswoensdag).

Oosters Orthodoxe kerken beginnen de 40-dagentijd op de maandag van de 7e week voor Pasen en eindigen op de vrijdag 9 dagen voor Pasen. Oosters Orthodoxe kerken noemen deze periode de 'Grote 40-dagentijd'

VEERTIGDAGENTIJD

Nog veel meer informatie over de veertigdagentijd  

                                                     


Elk jaar opnieuw biedt de Kerk ons tijdens de 40 dagen voor Pasen, de kans orde op zaken te stellen in ons leven, grote schoonmaak te houden. Wij worden uitgenodigd om tijdens deze periode, die voorafgaat aan het grootste christelijke feest, eens na te denken over datgene waar het in het leven op aankomt, over datgene wat nu echt belangrijk is.

Wij worden eraan herinnerd dat ons leven een tocht is, een reis naar het beloofde land, de hemel, het vaderhuis. Deze tocht gelijkt op de lange reis van de Israëlieten naar het beloofde land Israël, lange reis die een aanvang nam bij de uittocht uit Egypte. Deze reis, of liever zwerftocht, duurde 40 jaar lang, destijds de duur van een mensenleven. Nagenoeg de ganse zwerftocht speelt zich af in de woestijn, onherbergzaam oord vol gevaren.

Het volk Israël is 40 jaar onderweg door de woestijn naar het beloofde land, Jezus zondert zich 40 dagen af om zich voor te bereiden op zijn zending en wij hebben elk jaar een tijd van 40 dagen om ons op Pasen voor te bereiden.

Voorbereiding op pasen

De veertigdagentijd is een periode die voorafgaat aan en voorbereidt op het Hoogfeest van Pasen. Het is een tijd van bekering, waarin mensen die katholiek willen worden zich voorbereiden op het doopsel, en gelovigen aan hun eigen doopsel worden herinnerd.

Oproep

Jezus_Christus roept op tot Bekering: hij vraagt de mens om zich vrij te maken van alle zonden, preoccupaties en beslommeringen die de weg tot het Rijk_Gods versperren.

Boetedoening en bekering

De Kerk heeft steeds geleerd, dat bekering niet eens en voor altijd gegeven kan zijn, maar steeds opnieuw moet worden beleefd en nagestreefd. De gelovige christen zondigt immers regelmatig, en raakt daardoor het zuivere zicht op God kwijt. Hij moet zich steeds opnieuw bekeren, en Boete doen voor zijn misstappen. De veertigdagentijd is in de katholieke traditie bij uitstek de tijd van hernieuwde bekering, en dus ook de tijd voor boetedoening.

Bidden, vasten en aalmoezen geven

De christen kan zijn boetvaardigheid op verschillende manieren uiten. De Schrift en de Kerkvaders leggen vooral op drie vormen de nadruk: het Gebed, de Aalmoes en het Vasten.

‘De vasten’

Vroeger speelde het vasten in de veertigdagentijd een hoofdrol; de veertigdagentijd werd daarom ook wel ‘de vastentijd’, ‘de vasten’ of – samengetrokken- ‘de veertigdaagse vasten’ genoemd.

Een stukje geschiedenis

De Kerk heeft zich vanaf haar vroegste begin door boete, vasten en gebed voorbereid op Pasen. In de eerste eeuw van het christendom beperkte deze voorbereiding zich tot Goede_Vrijdag en Paaszaterdag. Later werd de vastentijd steeds verder verlengd, totdat in 325 het Concilie_van_Nicea de duur ervan bepaalde op veertig dagen.

Gregorius de Grote

Paus Gregorius_de_Grote (590-604) bepaalde in 602 dat de vastentijd voortaan aanving met Aswoensdag. Daardoor omvatte de periode tot Pasen zes weken en vier dagen, tezamen dus welgeteld 46 dagen. Maar omdat op zondagen niet wordt gevast, bleven er 40 werkelijke vastendagen over. Deze praktijk werd door paus Urbanus II (1088-1099) tot Kerkwet geformuleerd.

Veertig: een heilig getal

Dat de Paasvasten een tijdsduur van veertig dagen heeft gekregen, gaat terug op de symbolische betekenis van het getal veertig. Het is een heilig getal in de joodse en christelijke traditie.

Joodse traditie

Veertig jaar zwierf het volk Israël door de woestijn op zijn tocht naar het beloofde Land. Veertig dagen verbleef Mozes op de berg, toen hij de Wet in tien geboden van God ontving. De profeet Elia ondernam een tocht van veertig dagen naar de berg, waarop God hem zou verschijnen.

Naar Jezus’ voorbeeld

Jezus trok zich veertig dagen in de woestijn terug om zich door vasten en bidden voor te bereiden op zijn zending onder de mensen. Hij leefde veertig dagen onthecht, zodat Hij zich helemaal kon openstellen voor de kracht van God en de boodschap van Gods liefde. Van die onthechting maakte de duivel gebruik om Jezus te verleiden, maar Jezus weerstond iedere verlokking en werd debekeerde, 'de heilige Gods' die met gezag preekte (Lucas 4, 1-33). Naar Jezus' terugtrekking in de woestijn is de veertigdagentijd voor Pasen gemodelleerd.

Vrijheid

Boetedoening en vasten bevrijden de gelovigen van aardse lasten en banden. Zo ontstaat ruimte om telkens opnieuw de kern van het Paasfeest te begrijpen en vooral te ervaren. Want Pasen is het feest van de ultieme vrijheid: de overwinning van het leven op de dood.

Liturgie

In de liturgie zijn de eerste vierenhalve week van de veertigdagentijd speciaal gericht op de zuivering en bekering der zielen. In de vijfde week is de aandacht gericht op het menselijke lijden van Christus. In de laatste week, de zogenoemde Goede_Week, staat het mysterie van dit lijden centraal. De liturgische kleur is paars, teken van boete. Alleen op zondag Halfvasten wordt het paars door rozerood vervangen. De Kerk viert met halfvasten namelijk dat Pasen naderbij komt: het is een blijde zondag. De Mis van halfvasten wordt begonnen met het woord Laetare, wat ‘verblijdt u’ betekent. De blijde zondag van halfvasten wordt, naar het beginwoord, ook wel ‘Zondag Laetare’ genoemd.

De voorvasten

Met voorvasten werd lange tijd bedoeld de liturgische periode van tweeënhalve week die voorafgaat aan Aswoensdag. Ook deze periode had een boetekarakter, zij het wat milder dan de veertigdagentijd. Na het Tweede_Vaticaans_Concilie is de voorvasten in de Westerse Kerk vervallen.

Septuagesima

De zondagen in de voorvasten werden wel Septuagesima, Sexagesima en Quinquagesima genoemd. Dit valt als volgt te verklaren. De Oosterse Kerk heeft in de loop der tijd ook vastenpraktijken gekend waarbij respectievelijk 70, 60 en 50 dagen voor Pasen al met vasten werd begonnen. Dit gegeven, gecombineerd met het feit dat de eerste zondag van de veertigdagentijd zondag Quadragesima wordt genoemd, leidde tot de termen Septuagesima, Sexagesima en Quinquagesima voor de zondagen in de Westerse voorvasten, te beginnen met zondag Septuagesima. Duidelijk mag zijn, dat deze zondagen niet feitelijk 70, 60 en 50 dagen voor Pasen vielen.

Speciale dagen in de veertigdagentijd

Aswoensdag en Goede_Vrijdag markeren het begin en het einde van de Vastentijd. Het zijn sinds het Tweede Vaticaans Concilie bovendien de enige verplichte vastendagen in de rooms-katholieke Kerk. Halfvasten, de vierde zondag van de vasten, wordt, zo is al vermeld, ook wel Zondag Laetare genoemd. De Goede_Week begint op Palmzondag, en voert via Witte_Donderdag en Goede_Vrijdag naar Stille_Zaterdag.

Bijzondere plaats van het doopsel

Tor slot nog een woord over de bijzondere plaats die het Doopsel in de veertigdagentijd toekomt. Er is al gesteld dat iedere individuele gelovige zich steeds opnieuw tot God moet bekeren, en daarvoor de veertigdagentijd in het bijzonder kan gebruiken. Welnu: wat geldt voor de individuele gelovige geldt ook voor de Kerk als geheel; ook de Kerk wil zich, als geloofsgemeenschap, in de vastentijd opnieuw tot Christus bekeren.

Doopvoorbereiding

De plaatselijke geloofsgemeenschap verzorgt de Doopcatechese van mensen die Katholiek_worden. Voor de parochie is de Doopcatechese een kans op hernieuwde bekering. Deze catechese is namelijk zo vormgegeven dat de gehele geloofsgemeenschap samen op weg wordt gezet met de ‘kandidaat-gelovige’, die ook wel ‘geloofsleerling’ wordt genoemd.

Sacramenten in de paaswake

In de derde week van de vasten vertrouwt de Kerk zinnebeeldig haar Geloof aan de geloofsleerling toe in de vorm van de Geloofsbelijdenis. In de vijfde week van de veertigdagentijd ontvangt de geloofsleerling het Onze_ Vader, de kristallisatie van het Gebed van de Kerk. Op Paaszaterdag geeft de geloofsleerling de geloofsbelijdenis en het Onze Vader aan de geloofsgemeenschap terug door beide teksten uit te spreken. In de Paaswake ten slotte viert de geloofsleerling met de gemeenschap de Sacramenten. Het is deze viering, waar in de doopscatechese de gehele veertigdagentijd naartoe wordt gewerkt.

Vaak genoemd: 40-dagentijd of Vastentijd 

De Lijdenstijd is de periode van veertig dagen die voor Pasen valt in het Christelijke kerkelijk jaar. De 40-dagentijd begint opAswoensdag.

Voor veel Christenen is de 40-dagentijd een vastentijd, een tijd van inkeer en voorbereiding voor Pasen. Protestantse kerken nemen geen vastentijd in acht.

Een tijd van gebed en inkeer
De Christelijke kerken die de 40-dagentijd in acht nemen gebruiken deze als een tijd voor gebed en inkeer.

Weinig mensen vasten de hele periode; sommigen doen dat wel op Aswoensdag en Goede Vrijdag. Veel gelovigen leven soberder dan normaal als een vorm van zelf-discipline.

Veel Christenen gebruiken de periode voor meditatie en contemplatie

Nadenken over het persoonlijk toepassen van vasten

1. Wat is vasten?

2. Pas jij dit wel eens toe? Waarom niet? Of waarom wel en op welke manier? In een groep of persoonlijk?

3. Wat is het doel van vasten? Wat wil of kun je ermee bereiken?

4. Vind je dat tijdelijk selectiever eten, bijvoorbeeld geen snoep / snacks / alcohol / vlees of minder TV kijken ook vormen van vasten is?

5. Hoe zou jij meer op God gericht kunnen zijn? Kan vasten daarin een rol spelen?
Zou je in de periode voor Pasen hier concreet mee bezig willen zijn?
Vragen om aan de hand van Bijbelteksten het onderwerp vasten te overdenken

6. De Joden kenden gedurende het jaar enkele perioden van vasten.
Welke periode wordt genoemd in Esther 9:21-32 en wat werd er dan gevierd?

7. Behalve vastgestelde dagen in het jaar kenden de Joden ook speciaal uitgeroepen perioden van vasten. Waarom werd er een periode van vasten afgekondigd in 2 Kronieken 20:3-4?
Wie deden er aan mee volgens vers 13?

8. Gezamenlijk vasten kwam dus geregeld voor. Maar we lezen in het oude testamentook over persoonlijk vasten.
Zoek in de volgende teksten eens op wie er vastte en met welk doel en op welke manier:
Ezra 8: 21
2 Samuël 12:16-23
2 Samuël 1:12
Jona 3:5-8
Daniel 9:3

9. Heeft vasten altijd zin?
Jeremia 14: 11-12
Jesaja 58:3-5

10. Waar gaat het om?
Jesaja 58:6-7

11. Jezus heeft ook gevast.
Hoe lang was de periode van vasten van Hem en op welke manier vastte Hij?
Mattheus 4:2.

12. Uit het voorgaande blijkt wel dat vasten bij de Joden normaal was. De discipelen van Johannes de Doper vonden het daarom opmerkelijk dat de discipelen van Jezus niet vastten.
Wat zegt Jezus daarover? Lucas 5:33-35 Mattheüs 9:14-17
Wat leer je uit de voorgaande Bijbeltekst over de manier van vasten?
En zou in Mattheüs 9:16 - 17 worden bedoeld dat het oude Joodse systeem met allerlei perioden van vasten is vervangen door een nieuw verbond, waarin het vasten geen rol meer speelt?
Hoe verhoudt zich dat tot Mattheüs 9:15?

13. Nadat Jezus was opgevaren en de gemeente was gevormd, wordt vasten slechts twee maal genoemd. Door wie werd er in de volgende gedeelten gevast en met welk doel?
Handelingen 14:23
Handelingen 13:2-3

14. In de Bijbel is sprake van het oefenen voor de geestelijke strijd. Je kunt namelijk trainen om je niet te laten leiden door je vlees met zijn begeerten.
Zie je een relatie tussen dit oefenen en vasten?
1 Korinthiërs 9: 25

 READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE

Heer, wees mijn Gids

                                

INFO: DE WEG - DE WAARHEID HET LEVEN FILM

Handige Bijbel

Remember all victims of violence worldwide   

GEBED  LEEFREGEL  BELIJDENIS  

DE WEG | DE WAARHEID HET LEVEN | FILM | AUDIO

CREATOR

HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS

Waard om te weten :

Een hartelijk welkom op de site
Deze pagina printen
Sitemap

Wie zoekt zal vinden

FAQ - HELP

Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
 
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen


Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden"Lees eens: Het zwijgen van God

God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Lees eens:  God's Liefde

Schat onder handbereik


Bemoediging en troost

Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible -
 great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps

Read more for Study  
Apocrypha, Historic Works
 GELOOF EN LEVEN een
          KLEINE HULP VOOR  ONDERWEG
 

Wie zoekt zal vinden           


www Holyhome.nl

Boeiende Series :

Bijbelvertalingen
Bijbel en Kunst

Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten

De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard

De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus

Goede Vruchten
Geestesgaven

Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid

Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen

De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen

Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels

Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
 
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!  

Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels

Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron

Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels

Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken

Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
 Luisterbijbel

Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst   -1-   -2-

Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk opOnline-bijbel.nl
         
  (
What's good, use it)