Weg met hem! Laat
Barabbas vrij!
In de bijbel lezen wij, dat er
een beruchte gevangene dreigt te worden vrijgelaten. De Romeinse
prefect Pilatus had de gewoonte om op het Joodse Paasfeest een
gevangene vrij te laten. Er werden twee gevangenen uit de gevangenis
gehaald en op een podium gezet. Aan de toegestroomde bewoners van
Jeruzalem werd dan de keuze overgelaten. Een enorme schreeuwpartij was
het gevolg. Op die morgen werd Jezus Barabbas uit de gevangenis
gehaald. Hij was een beruchte gevangene. (zie Matteüs 27, 16;
de naam Jezus wordt allen in de NBV genoemd, omdat bepaalde oude
handschriften deze naam noemen).Naast deze Jezus Barabbas werd een
tweede Jezus gezet. Hij stond daar, omdat Hij ook Jezus Barabbas was.
Barabbas betekent “zoon van de vader.” Die eerste
Jezus was een misdadiger. Een berucht en gevaarlijk iemand was hij. De
evangelist Marcus beschrijft zijn persoon in hoofdstuk 15, 7 als volgt:
“Op dat moment zat er een zekere Barabbas gevangen, samen met
de andere opstandelingen die tijdens het oproer hadden
gemoord.” Een bijzondere naam had hij niet. Misschien wist
men niet eens meer waar hij vandaag kwam. Of was zijn vader ook al niet
zo’n beste geweest? Of noem je wegens de moorden,
die hij heeft begaan, liever de naam van zijn vader niet meer? Is hij
niet een grote schande voor zijn vader…? Jezus Barabbas
betekent alleen maar “zoon van zijn vader.”
Die ander naast hem heet ook Jezus Barabbas. Hij staat daar, omdat Hij
duidelijk heeft laten blijken, dat Hij de Jezus Barabbas –
dus de Zoon van God de Vader is! Eerder stond Hij voor de hogepriester,
die bezwerend tegen Hem riep: “Ik bezweer u bij de levende
God, zeg ons of u de messias bent, de Zoon van de levende
God.” Jezus antwoordde: “U zegt het
…” men riep toen, dat Hij God gelasterd had en dus
de doodstraf had verdient. Hij gaf immers toe, dat Hij de ene en echte
Jezus Barabbas – dus de Zoon van God de Vader –
was.
Er gaat gekozen worden
tussen twee mannen met dezelfde naam
De namen zijn gelijk. De zonen en de vaders zijn niet te vergelijken.
Pilatus was uit op een persoonverwisseling. Hij was er tot in het
diepst van zijn hart van overtuigd, dat de Heer Jezus onschuldig was.
Hij wist, dat alle beschuldigingen onzin waren. Maar die
persoonswisseling van die beide Jezus Barabbas lukte niet. Meer
schreeuwde harder en harder. Hij voelde ook aan, dat er opnieuw een
opstand zou kunnen uitbreken. (vgl. en zie vers 24).
Toch zou ik je willen vragen of je getroffen wordt door het feit, dat
er op Goede Vrijdag gekozen moet worden tussen twee mannen met dezelfde
naam. Kan ik het van binnenuit aanvoelen, dat men toch die keuze maakt?
Jezus Barabbas als een misdadiger…? Toch een misdadiger, die
ik accepteer. Dus iemand, die alles durft te doen om het juk van de
Romeinse overheerser te breken. Israël was een geknecht volk.
Zonder geweld kan het toch niet? Er moet een heilige oorlog gevoerd
worden om de vrijheid te winnen. Deze vrijheidsstrijder moet bevrijd
worden uit de Romeinse cel. Hij komt toch niet als een gebroken man de
cel uit. Hij is onze held?
Mee eens of niet …? Natuurlijk zeg je
“nee.” Maar toch durf ik te zeggen, dat die Jezus
Barabbas een plek heeft gevonden in ons leven. Hij is onze Jezus,
wanneer wij het recht in eigen handen nemen. Hij is onze Jezus, wanneer
wij naar eigen inzicht en in eigen kracht onze oplossingen treffen. Hij
is in me – en dan zeg ik het persoonlijk -, wanneer ik wil
leven buiten het lijden en sterven om van die andere Jezus. Ongemerkt
kan het in mijn leven voorkomen, dat ik het liefste Jezus Barabbas
volg. Ik doe het, wanneer ik op mezelf vertrouw. Ik doe het, wanneer ik
denk, dat ik de zorgen en verleidingen in mijn leven zelf kan
beheersen. Ik zie hem als mijn Heer, wanneer ik laat blijken, dat ik
het beter weet als de anderen. Zo volg ik deze Jezus Barabbas als een
zoon van een menselijke vader.
Deze Jezus van mij springt van het schavot. Hij wordt door een
joelende, feestvierende menigte omringt … denk ik. Hij zal
als een held worden ontvangen door zijn vrienden …
veronderstel ik. De rest van die dag zal hij gefeest en gedronken
hebben … durf ik te zeggen. Maar zal hij – zo
vraag ik je – zich wel gerealiseerd hebben wat er is gebeurd?
Was hij niet iemand, die in de dodencel van de romein Pilatus zat te
wachten op zijn executie? Misdadigers van toen werden gekruisigd. Je
weet toch, dat tegelijkertijd met de Heer Jezus – dus die
andere Jezus Barabbas – nog twee misdadigers werden
opgehangen? Met dezelfde moeite hadden er toch vier kruisen op die
middag in gereedheid gebracht moeten worden? Maar deze vierde man was
nu een vrij man.
Durf jij het aan om te zeggen, dat je de vierde man zou zijn, wanneer
de Heer Jezus Christus niet in jouw plaats aan het kruis werd
gespijkerd? Vermoord wegens al het moorddadige van de zonde in ons
leven? Dat vierde kruis werd die middag niet in gereedheid gebracht,
omdat Hij ook voor zijn naamgenoot werd gehangen.
De tweede kans van Jezus
Barabbas en van mij
Jezus Barabbas kreeg een tweede kans. Waarom? Omdat zijn naamgenoot
door Pilatus weggegeven werd om gekruisigd te worden. In vers 26 van
Matteüs 12 lezen wij: “Daarop liet Pilatus Barabbas
vrij, maar Jezus leverde hij uit om gekruisigd te worden, nadat hij hem
eerst nog had laten geselen.”
En jij en ik…? Hebben wij samen werkelijk door, dat wij
altijd zo’n tweede kans ontvangen? Wanneer ik je deze vraag
stel, zie ik in gedachten Jezus Barabbas opgaan tussen de mensen. Een
tweede kans… wordt het ook een nieuw leven? Lukt het hem wel
om die tweede kans, die hij krijgt aangereikt, goed te benutten? Wat
doet het met hem wanneer hij weet, dat zijn vrijheid aan zijn
naamgenoot te danken is? Iemand, die net als hij een vrijheidsstrijder
wilde zijn. Of is hij toch iemand gebleven, die ondanks die tweede
kans, vol bleef zitten met wrok en haat? Bleef hij een opstandig
iemand? Stelt deze Jezus Barabbas niet deze vraag aan mezelf: aan wie
heb ik mijn tweede kans te danken? Ik ben ook een Barabbas een
“zoon van mijn vader”. Ik zit vol van mijn eigen
verleden, maar aan wie heb ik mijn tweede kans te danken?
Hoe je leven ook is geworden en wat je ook van jezelf vindt, durf te
kijken naar die andere Jezus Barabbas. Dat is de Jezus, die gezegd
heeft, dat Hij de messias, de Zoon van God, is. Hij is dus de Zoon van
de hemelse Vader.
Ieder van ons is geroepen om op in het diepst van zijn hart te
beseffen, dat de gevangenisdeur van de dodencel voor hem is
opengezwaaid. Een van de Romeinse officieren zal tegen hem gezegd
hebben; u bent vrij, ga Jezus Barabbas, waar je naar toe wilt. Ga maar,
want een ander gaat er aan in jouw plaats!” Het gaat er nu
niet om wat dit in de Barabbas van toen in hem wakker riep. Het gaat er
om wat het vandaag in ons hart wakker maakt! Ik weet toch wie er in
mijn plaats gaat sterven? Vind ik bij Hem rust? Of ga ik op in alle
toestanden?
De Heer Jezus Christus – dus de ware Jezus Barabbas
– werd meegevoerd om gekruisigd worden. Velen zijn uit de
stad Jeruzalem mee gegaan naar de plaats van de executie. Op Gogolta
worden de drie kruisen opgericht. Eén van de mede
gekruisigden roept tegen Hem: “Als jij de Zoon van God bent
redt jezelf dan maar en kom van dat kruis af!”
(Matteüs 27, 40). Ook de hogepriesters, de schriftgeleerden en
de oudsten maakten spottende opmerkingen. Ook zij zeiden:
“Hij heeft immers gezegd: “Ik ben de zoon van
God.”(vers 43).
Is Hij voor ons de Jezus
Barabbas? De Zoon van de Vader?
Ook nu wil ik graag een stap naar onszelf doen. Is Hij voor ons de
Jezus Barabbas – dus de Zoon van de hemelse Vader. Is Hij
het, die door zijn plaatsvervangend sterven onze tweede kans is? Gaan
wij op deze Goede Vrijdag het leven in als die eerste Barabbas? Vrij
… maar ben je wel bevrijd van de schuld?
Weet je wel met mij, dat het sterven van de Heer Jezus Christus,
concreet betekent? Toen Hij aan het kruis zijn laatste adem uitblies
was het geen ondergang. Niet een doffe stilte waarin je voor jezelf de
weg moet vinden. Wat gebeurde er? Na de laatste schreeuw van deze
Stervende en na de laatste ademzucht gebeurde het. (vers 50). Het
voorhangsel in de tempel scheurde van boven naar beneden. Het licht
viel het heilige der heilig binnen. God zelf scheurde het open. Nu zijn
Zoon gestorven is, is de scheiding tussen Hem en de mens weg! Aan het
kruis is zichtbaar wie Hij in zijn liefde is! Kom tot hem. Doe het
alstublieft!
En gebeurde nog een tweede. De graven werden geopend. De lichamen van
vele gestorven heiligen werden tot leven gewekt. Na de opstanding van
de heer op de Paasmorgen gingen zij de stad. Zie je het? Het sterven
van de Heer breekt graven open. Mensen zien het licht. Zij zien wie het
is, die gestorven is! Zij hebben gewacht op de Paasmorgen. Er is nu
maar één conclusie mogelijk: het sterven van de
Heer Jezus Christus brengt licht en leven! In zijn sterven laat Hij
zien, dat Hij de overwinnaar over zonde en dood is! Op de middag is van
de Goede Vrijdag is definitief de stilte van de begraafplaats
doorbroken. Het is de glans, het is het licht en leven, dat de Heer in
zijn sterven aan ons geeft.
In het 19de en 20ste vers van Hebreeën 10 wordt het verband
tussen het sterven van de Heer en het nieuwe leven, dat Hij geeft,
beschreven: “Broeders en zusters, dankzij het bloed van Jezus
kunnen we zonder schroom binnengaan in het heiligdom, omdat hij voor
ons met zijn lichaam een weg naar een nieuw leven gebaand heeft, door
het voorhangsel heen.”
Laat daarom de kracht van het sterven van de Heer
Jezus Christus tot je doordringen. Op deze Goede Vrijheid hoop en bid
ik je toe, dat je hart vol raakt van diepe, vreugdevolle dankbaarheid.
Zijn lijden is immers onze bevrijding!
Kon nog even mee in gedachten naar Gogolta. De centurio en zijn
manschappen waren aanwezig. Hij hebben het aan den lijve ondervonden
wat het sterven van de Heer veroorzaakte. De centurio was een van de
officieren van Pilatus. Hij zal geweten hebben, dat de Heer Jezus zich
de zoon van God de Vader noemde. Jezus Barabbas: Jezus Zoon van de
Vader. Hij zal ook geweten hebben van de inspanningen van zijn baas om
Hem vrij te laten. Misschien heeft hij tot nu toe gedacht: ik kan er
niets aan doen, ik doen mijn werk en ik voer altijd al de bevelen uit
van Pilatus. Maar toen ging het sterven van de Heer en alles wat er
toen gebeurde dwars door hen heen. Luister met mij opnieuw naar het
54ste vers van Matteüs 27: Toen nu de centurio en
degenen die met hem Jezus bewaakten de aardbeving voelden en merkten
wat er gebeurde werden ze door hevige angst overvallen en zeiden:
“Hij was werkelijk Gods Zoon.”
Deze centurio, moest eerder de misdadiger Jezus Barabbas laten lopen.
Het kan zijn, dat zij veel moeite hadden moeten doen om deze misdadiger
op te sporen en gevangen te zetten. Ze wisten, dat hun baas Pilatus
zelf vond, dat die andere Jezus onschuldig was. En nu belijdt deze
centurio met zijn manschappen, dat die andere Jezus de echte Barabbas;
dat is: de Zoon van de Vader uit de hemel is. Hij is werkelijk de Zoon
van God, de Vader.
Jouw leven is vandaag de
tweede kans!
Ik hoop van harte, dat je in je je leven van vandaag als de tweede kans
ziet, die door de Heer zelf aan je gegeven wordt. Het gaat om de
eeuwige redding, die Hij door zijn sterven voor heeft gewonnen.
Graag denk ik nog even met je aan de andere Jezus Barabbas. Hij kreeg
zijn vrijheid. Hij ging op in de feestende massa van het Paasfeest. Wij
weten niet hoe het verder is gegaan met hem. Heeft Hij zijn naamgenoot
– dus de Jezus, die in zijn plaats is gestorven –
ooit opnieuw ontmoet? Op deze avond houden voor ons persoonlijk slechts
over: hebben wij – dus u, jij en ik persoonlijk –
de echte Jezus Barabbas ontmoet? Stem je in met de belijdenis van de
centurio, dat Hij aan het kruis werkelijk de Zoon van God is gebleken?
Vertrouw er met heel je hart, dat Hij je in je leven en tot in
eeuwigheid nabij zal zijn.