HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS

                                                                                                                                                     

JAFFA

Herinneringen om te koesteren

Om de kinderen te laten kennismaken met de Bijbel werden er vroeger schoolplaten gebruikt. Aan de hand van de afbeeldingen op de schoolplaten kon de meester of de juf een verhaal uitleggen. 

Deze manier van les geven werd ook wel aanschouwingsonderwijs genoemd. Aanschouwen is een ander woord voor kijken. De meesten kennen het nog wel denk ik, die oude schoolplaten die vroeger in het klaslokaal hingen of uit een grote opbergkist achter in de klas tevoorschijn werden gehaald. Het was vooral dán steeds weer een verrassing. Wij kijken nu in de klas naar dia's of een videofilm in plaats van schoolplaten.

   Terug naar het overzicht van alle platen? Klik HIER

De stad is een van de oudste steden van de wereld en was vele millennia lang een belangrijke havenstad. Het is de oudste havenstad van Palestina. Ooit werd Jaffa bewoond door Filistijnen. Volgens het verhaal van het boek Jona in de Hebreeuwse Bijbel voer de profeet Jona vanuit Joppe uit toen hij zijn verplichtingen probeerde te ontvluchten. Cederhout voor de tempel van Salomo werd via Joppe aangevoerd.
1 Jona  2: 1-10

"En Jona bad tot de Here, zijn God, uit het ingewand van de vis. Hij zei: Ik riep uit mijn nood tot de Here en Hij antwoordde mij; uit de schoot van het dodenrijk schreeuwde ik, Gij hoorde mijn stem, Gij had mij geworpen in de diepte, in het hart der zee, en een waterstroom omving mij, al Uw brandingen en Uw golven gingen over mij heen.

En ik, ik zei: verstoten ben ik uit Uw ogen, zou ik ooit weer Uw heilige tempel aanschouwen? Wateren omringden mij, zij bedreigden mijn leven, de diepte omving mij, met zeewier was mijn hoofd omwonden. Tot de grondvesten der bergen zonk ik neer; de grendelen der aarde waren voor altoos achter mij.

Toen trok Gij mijn leven uit de groeve omhoog, o, Here, mijn God! Toen mijn ziel in mij versmachtte, gedacht ik de Here, en mijn gebed kwam tot U in Uw heilige tempel. Zij die nietige afgoden dienen, geven Hem prijs, die hun goedertieren is. Maar ik, met lofzegging wil ik aan U offeren; wat ik beloofd heb, wil ik betalen; de redding is des Heren. En de Here sprak tot de vis en deze spuwde Jona uit op het droge."

Jona  krijgt van God de opdracht

Jona moet de inwoners van de Assyrische stad Nineve (Ninivé) duidelijk te maken dat God ontstemd is over hun 'boosheid'. Jona weigert en vlucht per boot. Tijdens de tocht steekt een hevige storm op. De bemanning zet Jona overboord omdat hij zelf zegt de veroorzaker van de storm te zijn. Meteen gaat de wind liggen.

Een grote vis slokt Jona op. In de maag van de vis komt hij tot inkeer en bidt hij tot God, waarop deze de vis Jona laat uitspuwen.

Jona trekt nu alsnog naar Nineve. Zijn korte preek maakt indruk op de inwoners, die zich spontaan bekeren en berouw tonen. Het bevreemdt Jona dat de stad haar straf zo makkelijk kan ontlopen. Als hij zich daarover bij God beklaagt, maakt deze hem met een verdorrende wonderboom duidelijk dat het beter is goed en welwillend te zijn dan op je eigen gelijk te blijven hameren.

Jona (of Jonas) is de vijfde van de 12 zg. kleine profeten. Volgens de joodse traditie is het geschreven door de profeet Jona, die in de 8e eeuw v.C. gepredikt zou hebben. In het boek zelf wordt daar echter niets over gezegd. Opmerkelijk is ook dat het vooral een literair verhaal is, en geen bundeling van profetiën. Het is niet exact bekend wanneer het boek geschreven is; men houdt het doorgaans op de vijfde eeuw v.C., geruime tijd na de daadwerkelijke val van Nineve (in 612 v.C.).

Die geredde schepelingen

We weten niet of die geredde schepelingen later ooit nog iets van Jona hebben vernomen, maar wij kunnen er wel zeker van zijn dat het voor hen op dat moment vast stond dat de profeet een zekere dood was gestorven. Voor hen bestond hij niet meer en zij hebben hem huiverend afgeschreven. Wij zouden hetzelfde hebben gedaan. De mens ziet aan wat voor ogen is. Maar in zijn poging om door de verdrinkingsdood aan de opdracht te ontkomen, die de Here hem had gegeven, ervaarde Jona dat dit niet zo gemakkelijk ging als hij zich had voorgesteld.

Sommige mensen kunnen in gezelschap benijdenswaardig kalm over de dood spreken en beweren dat zij er in het minst niet bang voor zijn om te sterven. Zij vergeten echter dat zij het nooit eerder gedaan hebben en dat de praktijk wel eens anders zou kunnen zijn dan de theorie. Het is de mens gezet om éénmaal te sterven ... en daarna het oordeel.

Tijdens zijn tocht in de diepte, gebeurt er iets met Jona dat hij niet voor mogelijk heeft gehouden. Hij kende de Here als een genadig God, die gaarne vergeeft. Maar nu de banden van het dodenrijk hem omgeven, staat zijn zonde hem opeens als in verblindend licht voor ogen en beseft hij in deze staat niet voor God te kunnen verschijnen. Ontzettende doodsnood grijpt hem aan hem en hij schreeuwt om het leven.

Jona zocht de dood, maar vond hem niet

De prachtige dichterlijke woorden waarmee Jona verslag doet van zijn verblijf in het ingewand van de grote vis, heeft hij natuurlijk achteraf pas opgeschreven. Diep in het hart van de zee heeft hij een worsteling gekend die weinig mensen op aarde beleven. De geschiedenis van Jona is zelfs vaak het onderwerp van vermaak. Zelfs talloze christenen geloven niet dat het zo allemaal gegaan is als de Bijbel ons vertelt. Het is ook te verschrikkelijk om je voor te stellen. De confrontatie na het sterven met een rechtvaardig en heilig God voor de ongeredde zondaar is van een verschrikking die met geen woorden is uit te drukken. De gelovige, maar hardnekkige en weerstrevende Jona heeft iets van die angst ondergaan en mocht het navertellen, ons ter waarschuwing. Aan God is niet te ontkomen, zelfs niet in de dood, want ook daar is Hij. Dood is niet een oplosmiddel voor onze problemen! Jona zocht de dood, maar vond hem niet.

Ggeschiedenis van Jona leert ons echter heerlijke dingen

Door de nood gedreven roept Jona vanuit zijn hopeloze situatie tot de Here en hij krijgt antwoord! Zijn wanhopig geschreeuw wordt door God gehoord en de Here opent hem het verstand. Opeens beseft Jona het. In het bodemloze slijk, waarin alle houvast hem ontnomen is, dringt het tot hem door dat dit niet zijn werk is of dat van de zeelui, maar dat de Hére hem in de diepte heeft geworpen. De geschiedenis van Jona is de geschiedenis van de ongehoorzame knecht des Heren, die duidelijk maakt dat van geen gelovige zondaar, hoe vroom dan ook, maar alleen van de Gehoorzame Knecht des Heren redding en heil te verwachten is.

Prachtige dankgebed

Jona profeteert daarvan in zijn prachtige dankgebed. Hij citeert psalm 42:8, zoals later de Here Jezus Christus de Emmaüsgangers aan de hand van o.a. de psalmen laat zien wat op Hem, de Messias, betrekking had. "Al Uw baren en golven slaan over Mij heen..." Maar wat een verschil tussen Jona en de Here Jezus! Zien wij Hem daar lijden, kronkelend aan het kruis, onder de volle laag van Gods toorn, om onze zonden uit te delgen? Jona voelde zijn koppige hoofd als het ware met zeewier omwonden, maar het gezegende hoofd van onze Heiland was getooid met de doornenkroon. Horen wij Hem kermen: "Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten, verre zijnde van mijn verlossing, bij de woorden van mijn jammerklacht?" (psalm 22:2) De volmaakte Knecht des Heren heeft ervoor gezorgd dat de diepstgezonken zondaar, in zijn uiterste nood gehoor vindt als hij tot God roept. Ook dit vinden wij in het teken van Jona, dat aan een boos en overspelig geslacht wordt gegeven.

Wat een bemoediging om te weten dat de Here ons nooit uit het oog verliest. Dit gebed van Jona, dat als een gedicht, als een lied klinkt, spreekt daarvan en is een lofoffer . "Wat ik beloofd heb, wil ik betalen; de redding is des Heren." Al is Jona het er niet mee eens en begrijpt hij er nog steeds niets van wat God in Ninevé‚ ziet, hij wil de Here gehoorzaam zijn. Dat is al heel wat. En de Here weet "wat van Zijn maaksel zij te wachten." "En de Here sprak tot de vis." En de vis deed ogenblikkelijk wat zijn Schepper gebood. Op de derde dag werd Jona teruggespuwd in het leven. Door doodsangst een ervaring rijker.

Handelingen 9

32 En het geschiedde, toen Petrus overal rondreisde, dat hij ook bij de heiligen kwam, die te Lydda woonden. 33 Daar vond hij een man, genaamd Eneas, een verlamde, die reeds acht jaren bedlegerig was geweest. 34 En Petrus zeide tot hem: Eneas, Jezus Christus geneest u; sta op en maak zelf uw bed op. En hij stond onmiddellijk op. 35 En alle bewoners van Lydda en Saron zagen hem en bekeerden zich tot de Here.
36 En er was te Joppe een discipelin, genaamd Tabita, hetgeen, vertaald, betekent Dorkas. Deze was overvloedig in goede werken en aalmoezen, die zij gaf. 37 En het geschiedde in die dagen, dat zij ziek werd en stierf; en na haar gewassen te hebben, legde men haar in een bovenzaal. 38 En daar Lydda dicht bij Joppe lag, zonden de discipelen, toen zij hoorden, dat Petrus daar was, twee mannen tot hem met het verzoek: Kom zonder dralen tot ons.

39 En Petrus stond op en ging met hen mede. Toen hij daar aangekomen was, bracht men hem naar de bovenzaal en al de weduwen kwamen bij hem staan, en lieten hem onder tranen al de lijfrokken en mantels zien, die Dorkas, toen zij nog bij hen was, gemaakt had. 40 Maar Petrus zond hen allen naar buiten en knielde neder en bad. En hij wendde zich tot het lichaam en zeide: Tabita, sta op! En zij opende haar ogen en zag Petrus en ging overeind zitten, 41 en hij gaf haar de hand en richtte haar op; toen riep hij de heiligen en de weduwen en stelde haar levend voor hen. 42 En het werd bekend door geheel Joppe en velen kwamen tot geloof in de Here. 43 En het geschiedde, dat hij verscheidene dagen te Joppe bleef bij een zekere Simon, een leerlooier.

Dorkas

De Bijbel vertelt niet wie Dorcas was en uit wel gezin ze kwam. Ze woonde in de stad Joppe en hoorde bij een kleine groep christenen. De meeste van hen waren arm. Zij was een rijke vrouw, die mooie kleding kon maken en er veel van weggaf aan de armen. De woorden, die Jezus had uitgesproken, tijdens zijn leven op aarde, had ze serieus genomen: Ik heb honger gehad en jij gaf Mij te eten, Ik had dordt en jij gaf Mij te drnken,Ik was ziek en jij bezocht Mij...alles wat je hebt gedaan voor de minste van Mijn broeders, dat heb je voor Mij gedaan. De Bijbel laat maar een klein gedeelte zien van wie ze was en wat ze gedaan heeft. Door de evangelist Philippus, die het evangelie in Joppe bracht, is ze waarschijnlijk tot geloof gekomen.

Dorcas stond goed bekend om haar liefde voor de armen. Ze geloofde niet alleen, ze deed ook wat ze geloofde. Ze maakte vooral kleding voor de arme weduwen. Het was in die tijd bijzonder moeilijk voor een vrouw om weduwe te zijn. Dorcas was niet alleen bereid geld te geven aan mensen, die dat nodig hadden, maar ze was ook bereid tijd te investeren.

Als Dorcas ernstig ziek wordt en overlijdt is de gemeente van Joppe zwaar getroffen. De apostel Petrus, die een naastgelegen stad was, werd door de gemeente verzocht bij hen te komen. Ze hadden gehoord, dat er mensen uit de doden waren opgestaan door zijn geloof. Toen Petrus in Joppe kwam, hielden de weduwen een lofrede op het leven en werken van Dorcas. Ze lieten aan hem zien welke kledingstukken ze allemaal voor hen had gemaakt.Hoe konden ze verder leven zonder haar?

Petrus ziet hun verdriet en stuurt ze allemaal de kamer uit, waar Dorcas opgebaard ligt. Hij knielt neer en bidt tot God. Petrus spreekt woorden van God met gezag en gebiedt Dorcas tot leven te komen. Ze doet haar ogen open en gaat zitten. Petrus pakt haar bij de hand en laat haar zien aan de andere christenen. Al snel werd het in heel Joppe bekend en veel mensen kwamen tot geloof in God door deze gebeurtenis. Hoewel Dorcas zeer geliefd was in de gemeente, was het haar niet te doen om eigen eer. Ze streefde er niet naar om leider te worden, maar deed haar werk vanuit haar eigen huis en ze was trouw aan God.
    Terug naar het overzicht van alle platen? Klik HIER
               

INFO: DE WEG - DE WAARHEID HET LEVEN FILM

Handige Bijbel

Remember all victims of violence worldwide   

GEBED  LEEFREGEL  BELIJDENIS  

DE WEG | DE WAARHEID HET LEVEN | FILM | AUDIO

CREATOR

HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS

Waard om te weten :

Een hartelijk welkom op de site
Deze pagina printen
Sitemap

Wie zoekt zal vinden

FAQ - HELP

Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
 
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen


Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden"Lees eens: Het zwijgen van God

God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Lees eens:  God's Liefde

Schat onder handbereik


Bemoediging en troost

Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible -
 great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps

Read more for Study  
Apocrypha, Historic Works
 GELOOF EN LEVEN een
          KLEINE HULP VOOR  ONDERWEG
 

Wie zoekt zal vinden           


www Holyhome.nl

Boeiende Series :

Bijbelvertalingen
Bijbel en Kunst

Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten

De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard

De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus

Goede Vruchten
Geestesgaven

Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid

Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen

De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen

Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels

Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
 
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!  

Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels

Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron

Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels

Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken

Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
 Luisterbijbel

Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst   -1-   -2-

Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk opOnline-bijbel.nl
         
  (
What's good, use it)