HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS

                                                                                                                                                     

Het offer van Abraham

Herinneringen om te koesteren

Om de kinderen te laten kennismaken met de Bijbel werden er vroeger schoolplaten gebruikt. Aan de hand van de afbeeldingen op de schoolplaten kon de meester of de juf een verhaal uitleggen. 

Deze manier van les geven werd ook wel aanschouwingsonderwijs genoemd. Aanschouwen is een ander woord voor kijken. De meesten kennen het nog wel denk ik, die oude schoolplaten die vroeger in het klaslokaal hingen of uit een grote opbergkist achter in de klas tevoorschijn werden gehaald. Het was vooral dán steeds weer een verrassing. Wij kijken nu in de klas naar dia's of een videofilm in plaats van schoolplaten.

   Terug naar het overzicht van alle platen? Klik HIER

'Neem toch uw zoon, die u lief hebt, en offer hem tot
  een brandoffer'

(Genesis 22)
1 Enige tijd later stelde God Abraham op de proef. ‘Abraham!’ zei hij. ‘Ik luister,’ antwoordde Abraham. 2 ‘Roep je zoon, je enige, van wie je zoveel houdt, Isaak, en ga met hem naar het gebied waarin de Moria ligt. Daar moet je hem offeren op een berg die ik je wijzen zal.’

3 De volgende morgen stond Abraham vroeg op. Hij zadelde zijn ezel, nam twee van zijn knechten en zijn zoon Isaak met zich mee, hakte hout voor het offer en ging op weg naar de plaats waarover God had gesproken. 4 Op de derde dag zag Abraham die plaats in de verte liggen. 5 Toen zei hij tegen de knechten: ‘Blijven jullie hier met de ezel. Ikzelf ga met de jongen verder om daarginds neer te knielen. Daarna komen we naar jullie terug.’ 6 Hij pakte het hout voor het offer, legde het op de schouders van zijn zoon Isaak en nam zelf het vuur en het mes. Zo gingen zij samen verder. 7 ‘Vader,’ zei Isaak. ‘Wat wil je me zeggen, mijn jongen?’ antwoordde Abraham. ‘We hebben vuur en hout,’ zei Isaak, ‘maar waar is het lam voor het offer?’ 8 Abraham antwoordde: ‘God zal zich zelf van een offerlam voorzien, mijn jongen.’ En samen gingen zij verder.

9 Toen ze waren aangekomen bij de plaats waarover God had gesproken, bouwde Abraham daar een altaar, schikte het hout erop, bond zijn zoon Isaak vast en legde hem op het altaar, op het hout. 10 Toen pakte hij het mes om zijn zoon te slachten. 11 Maar een engel van de HEER riep vanuit de hemel: ‘Abraham, Abraham!’ ‘Ik luister,’ antwoordde hij. 12 ‘Raak de jongen niet aan, doe hem niets! Want nu weet ik dat je ontzag voor God hebt: je hebt mij je zoon, je enige, niet willen onthouden.’ 13 Toen Abraham opkeek, zag hij een ram (22:13) een ram – Volgens sommige Hebreeuwse handschriften en oude vertalingen. MT: ‘achter [zich] een ram’.die met zijn horens verstrikt was geraakt in de struiken. Hij pakte het dier en offerde dat in de plaats van zijn zoon. 14 Abraham noemde die plaats ‘De HEER zal erin voorzien’. Vandaar dat men tot op de dag van vandaag zegt: ‘Op de berg van de HEER zal erin voorzien worden.’

15 Toen sprak de engel van de HEER opnieuw vanuit de hemel tot Abraham. 16 Hij zei: ‘Ik zweer bij mijzelf – spreekt de HEER: Omdat je dit hebt gedaan, omdat je mij je zoon, je enige, niet hebt onthouden, 17 zal ik je rijkelijk zegenen en je zo veel nakomelingen geven als er sterren aan de hemel zijn en zandkorrels op het strand langs de zee, en je nakomelingen zullen de steden van hun vijanden in bezit krijgen. 18 En alle volken op aarde zullen wensen zo gezegend te worden als jouw nakomelingen. Want jij hebt naar mij geluisterd.’
19 Daarna ging Abraham terug naar zijn knechten. Samen gingen ze weer op weg naar Berseba, en daar bleef Abraham wonen.

HET OFFER VAN ABRAHAM

Het "offer" van Izaäk vertegenwoordigt het uiterste in toewijding aan God

Abraham wordt beproefd door God. Hij moet zijn zoon Izaäk offeren. Abraham stelt geen vragen en hij volgt het bevel van God op. Op het moment dat Abraham het mes heft houdt een engel hem tegen. Het bevel van God is slechts een beproeving van God om Abrahams loyaliteit te tonen. Uiteindelijk offert Abraham een ram.

Het verhaal gaat over Abraham, die zijn zoon, zijn geliefde, zijn enige, Isaak moet offeren: en dat nog doet ook!
 . Wat is dat voor een verhaal?
 . Wie is eigenlijk de hoofdpersoon?

Gaat het om God? Om ons te laten zien wat een vreselijke god of dit eigenlijk is, die om mensenoffers vraagt? Of wordt ons dit verhaal verteld om ons te laten zien, waarin deze God zich onderscheidt van andere goden: dit is een god die juist geen mensenoffers vraagt?

Of is Abraham degene om wie het in het verhaal gaat?
Wordt Gods wil in dit verhaal niet tot een grote dwaasheid? Wordt religie, volgens dit verhaal, niet tot een zaak voor verknipte mensen? Volgens Emanuel Kant had Abraham moeten reageren met: "Dat ik mijn zoon niet mag doden staat ongetwijfeld vast; maar dat U god bent, daar ben ik niet zeker van". Rationeel gesproken lijkt er, zo gezien, maar één conclusie mogelijk: dit is het verhaal over de absurde vroomheid van Abraham.
Is dit de enig mogelijke conclusie? Of laat het verhaal ruimte voor andere interpretaties?

Of is misschien Isaak degene, waar alles om draait: in de Joodse traditie staat het verhaal bekend als "de binding van Isaak"/de AKEDA. Is dit het verhaal uit een cultuur waar zonen door de eeuwen heen zijn opgeroepen om het offer van hun leven te brengen voor de goede zaak?

Het is een schokkend verhaal, dat vele vragen oproept. Zulke verhalen komen in de bijbel vaker voor. En je moet dan ook niet al te snel menen, dat je begrepen hebt waarom zo'n verhaal wordt verteld. De chockerende verhalen, waarvan de wijsheidsliteratuur zich bedient, zijn vaak bedoeld om onze vaste denkkaders te doorbreken. God is nu eenmaal niet op gewone wijze in ons leven aanwezig: daarom grijpen schrijvers naar beelden, die vaak niet realistisch zijn: "raadsels", bedoeld om lang over na te denken.

Er kan door verschillende brillen naar zulke verhalen worden gekeken. En elke keer laat zo'n verhaal iets anders zien. Maar niet elke interpretatie verdient een schoonheidsprijs. Tijdens het nationaal-socialisme werd het verhaal over Abrahams offer gebruikt om te laten zien, hoe walchelijk de Joodse cultuur feitelijk is. De lezing van dit verhaal werd verboden.

Literair gesproken hoort het tot de mooiste verhalen van de wereldlitteratuur: dat zit hem vooral in de lacunes, de "witte vlekken". Bij Flavius Josefus, een Joods schrijver in dienst van Romeinse keizers uit de eerste eeuw, die het verhaal hervertelt, is het tweemaal zo lang geworden. De vrome fantasie neemt nu eenmaal geen genoegen met onduidelijkheden en vraagt zich af hoe het zat met de details. Te denken valt hierbij aan vragen, zoals we die ook vinden in latere Joodse commentaren: waarom ging Abraham? Waarom stond hij zo vroeg op? Was het om Sara te ontlopen? Zou hij nog iets tegen haar gezegd hebben? Waarom laat Abraham het kloven van het hout niet over aan zijn knechten? Hoe was de sfeer onderweg? Waar zouden ze met elkaar over gesproken hebben? Waarom liet Abraham zijn knechten achter? Hoe heeft Abraham Isaak op dat altaar gekregen? Wat zouden de laatste woorden zijn geweest van Isaak?

Wij willen proberen om de tekst - zoals die ons is overgeleverd - voor zichzelf te laten spreken.

Twee benaderingen:

1. Gesteld dat Abraham de hoofdpersoon is, dan lijkt het hele verhaal te draaien om de vraag: wat moet een mens opgeven, terwille van het bondgenootschap met God? Terwille van het geloof? Waartoe moet een mens bereid zijn? Wat moet je prijsgeven? In Genesis 12, waar de woorden klinken "Ga weg uit uw land, weg van uw stam en uw familie naar het land dat Ik u wijzen zal", blijkt dat Abraham zich losmaken van zijn geboorteland, van de tradities: het verhaal daar zou kunnen verwijzen naar de spirituele reis, die elk mens moet maken op weg naar geestelijke volwassenheid. Je losmaken moet je van wat oud is en vertrouwd: dat is een pijnlijk en moeizaam proces. Maar hier, in Genesis 22, komt daar nog een probleem bij: dat van de eindigheid van het bestaan. Ons leven is eindig. Er is steeds minder toekomst. Van Abraham wordt verlangd, dat hij afstand doet van zijn toekomst: die wordt gepersonifieerd in Isaak.

We denken vaak, dat het in ons leven gaat om wat we tot stand brengen. Maar wie zo denkt loopt een grote kans voorbij te gaan aan kansen en mogelijkheden; aan wat in ons groot wil zijn, wil leven.
 Het verhaal zegt: sta open voor het onberekenbare en het ongerijmde. Ook wat voor ons ondenkbaar is, wat onzinnig lijkt, en wat in onze ogen niet mogelijk is, blijkt soms diepe zin te hebben en betekenis. Zo gelezen zou het verhaal geschreven kunnen zijn door iemand, die het leven ziet als een bewustwordingssproces: waarin de mens uiteindelijk ontdekt, dat er meer is dan we vooraf kunnen weten. Om te worden wie we moeten worden is het nu en dan nodig om grote risico's te lopen en onze zekerheden "uit handen te geven".

2. Gesteld dat Isaak de hoofdpersoon is van het verhaal, dan draait alles om het zoonschap: en daarmee dus ook om het vaderschap. Om een vader/zoon-relatie. Een bondgenootschap, dat onder spanning staat: is Abraham wel zo'n goede vader? Hoe gaat hij om met zijn "dubbele binding" (enerzijds moet hij zijn kind liefhebben, en anderzijds moet hij de wil van God respecteren)? Is God, is Abraham wel te vertrouwen? Want in het verhaal schijnt een mysterieus verband te bestaan tussen het vaderschap van God en dat van Abraham. Niet voor niets heeft de kerk later in de binding van Isaak een voorafspiegeling herkend van de kruisiging van Jezus.

Hoe betrouwbaar is God als bondgenoot? Gods trouw staat, minstens zozeer op het spel als die van Abraham. "Vader, Vader: waarom hebt ge mij verlaten?", klinkt het van het kruis. Daar roept een zoon, een eerstgeborene, geliefde, zoon van God/zoon van mensen: evenals Isaak verwekt van boven..: in diepe vertwijfeling.

Zo gezien is het verhaal uit Genesis 22 het verhaal over de lijdende mensheid, die altijd maar weer twijfelt aan Gods trouw. Kan een mens blijven geloven, wanneer het noodlot toeslaat?

Dit brengt ons bij nog een derde gezichtspunt:

Wie stelt nu eigenlijk wie op de proef? In het boek Leviticus staat uitvoerig beschreven hoe je nu eigenlijk zo'n opgangsoffer moet brengen:

eerst moet er een altaar komen
het bloed van het geslachte offerdier sprenkelt men daaromheen (het offerdier is dan dus al geslacht)
dan komt er vuur op het altaar
vervolgens worden er blokken opgedaan
en tenslotte de delen van het offerlam

Zo gaat dat. Maar Abraham maakt er een knoeiboel van: alsof hij een amateur is:
 . hij maakt een altaar
 . legt daar houtblokken op
 . bindt daar, levend, Isaak op
 . dan pas grijpt hij het mes...

Dat zou dus moord zijn: dat kan niet toch niet de bedoeling zijn! Het bondgenootschap tussen God en mens is nooit gediend met moord. Zo gelezen zou je kunnen zeggen: Abraham stelt ook God op de proef. En God ziet Abraham. In het steeds maar weer aanwezig willen zijn van Abraham (Zie, hier ben ik) vindt God een mens die bereid is om in saamhorigheid en zwijgzame verbondenheid de weg te gaan.

Zo gaan die beiden, tezamen..
 "Wandelen met God":
 dat is niet zo simpel
 dat is een aangevochten bestaan
 dat is een voortdurende wederzijdse beproeving van twee verbondspartners

En dan staat daar in de tekst zo prachtig: "Zo gaan die beiden, tezamen...". In die paar woorden, die tussen Isaak en Abraham worden gewisseld gaat een wereld open:
 . Isaaks onbegrip
 . Abraham verlegenheid
 . maar tegelijkertijd de diepe verbondenheid tussen die beiden
 . en het vooruitschuiven van de zaak

Het hele verhaal culmineert, wanneer ze aankomen boven op de berg - op de berg van de Aanwezige: daar is uitzicht. Of zoals de Rabbi van Pinchas sprak: daar, in de wolk, zit God op zijn troon. In die verborgenheid kan iedereen Hem zien. Ieder naar zijn aard. De een ervaart God in huilen, de ander in de stilte, weer een ander in de lofprijzing.

Zo gelezen roept het verhaal indringende vragen op rond de relatie tussen God en mens, rond "geloof" en "verbondstrouw" als wij in ons bestaan worden bedreigd. Het verhaal geeft geen pasklare antwoorden, maar daagt ons wel uit om steeds opnieuw te zoeken naar ons ultieme antwoord, wanneer we ervaringen opdoen van godverlatenheid. Mogen we vertrouwen dat God de mens nabij is - ook wanneer alles dat lijkt tegen te spreken?


               

INFO: DE WEG - DE WAARHEID HET LEVEN FILM

Handige Bijbel

Remember all victims of violence worldwide   

GEBED  LEEFREGEL  BELIJDENIS  

DE WEG | DE WAARHEID HET LEVEN | FILM | AUDIO

CREATOR

HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS

Waard om te weten :

Een hartelijk welkom op de site
Deze pagina printen
Sitemap

Wie zoekt zal vinden

FAQ - HELP

Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
 
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen


Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden"Lees eens: Het zwijgen van God

God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Lees eens:  God's Liefde

Schat onder handbereik


Bemoediging en troost

Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible -
 great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps

Read more for Study  
Apocrypha, Historic Works
 GELOOF EN LEVEN een
          KLEINE HULP VOOR  ONDERWEG
 

Wie zoekt zal vinden           


www Holyhome.nl

Boeiende Series :

Bijbelvertalingen
Bijbel en Kunst

Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten

De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard

De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus

Goede Vruchten
Geestesgaven

Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid

Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen

De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen

Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels

Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
 
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!  

Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels

Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron

Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels

Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken

Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
 Luisterbijbel

Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst   -1-   -2-

Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk opOnline-bijbel.nl
         
  (
What's good, use it)