HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS

                                                                                                                                                     

KONING VERGEEFT ZIJN DIENAAR

Herinneringen om te koesteren

Om de kinderen te laten kennismaken met de Bijbel werden er vroeger schoolplaten gebruikt. Aan de hand van de afbeeldingen op de schoolplaten kon de meester of de juf een verhaal uitleggen. 

Deze manier van les geven werd ook wel aanschouwingsonderwijs genoemd. Aanschouwen is een ander woord voor kijken. De meesten kennen het nog wel denk ik, die oude schoolplaten die vroeger in het klaslokaal hingen of uit een grote opbergkist achter in de klas tevoorschijn werden gehaald. Het was vooral dán steeds weer een verrassing. Wij kijken nu in de klas naar dia's of een videofilm in plaats van schoolplaten.

   Terug naar het overzicht van alle platen? Klik HIER

De heer van die slaaf kreeg medelijden en schold hem
  de schuld kwijt.' (Mattheus 18: 27).
Uit het evangelie van Mattheüs

21 Daarop kwam Petrus bij hem staan en vroeg: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’ 22 Jezus antwoordde: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven. 23 Daarom is het met het koninkrijk van de hemel als met een koning die rekenschap wilde vragen van zijn dienaren. 24 Toen hij daarmee begonnen was, bracht men iemand bij hem die hem tienduizend talent schuldig was. 25 Omdat hij niets kon terugbetalen, gaf zijn heer bevel dat de man samen met zijn vrouw en kinderen en alles wat hij bezat verkocht moest worden, zodat de schuld kon worden ingelost. 26 Toen wierp de dienaar zich aan de voeten van zijn heer en smeekte hem: “Heb geduld met mij, ik zal u alles terugbetalen.” 27 Zijn heer kreeg medelijden, hij liet hem vrij en schold hem de geleende som kwijt. 28 Toen deze dienaar naar buiten ging, trof hij daar een van de andere dienaren, die hem honderd denarie schuldig was. Hij nam hem in een wurggreep en beet hem toe: “Betaal me alles wat je me schuldig bent!” 29 Toen wierp deze zich voor hem neer en smeekte hem: “Heb geduld met mij, ik zal je betalen.” 30 Maar hij wilde daar niet van weten, integendeel, hij liet hem gevangenzetten tot hij de hele schuld zou hebben afbetaald. 31 Toen de andere dienaren begrepen wat er gebeurd was, waren ze zeer ontdaan, en gingen ze naar hun heer om hem alles te vertellen. 32 Daarop liet zijn heer hem bij zich roepen en hij zei tegen hem: “Je bent een slechte dienaar. Heel die schuld heb ik je kwijtgescholden, omdat je me erom smeekte. 33 Dan had jij toch zeker ook medelijden moeten hebben met die andere dienaar, zoals ik medelijden heb gehad met jou?” 34 En zijn heer was zo kwaad dat hij hem in handen van de gerechtsbeulen gaf tot hij de hele schuld zou hebben terugbetaald. 35 Zo zal mijn hemelse Vader ook ieder van jullie behandelen die zijn broeder of zuster niet van harte vergeeft.’

Over vergeven nagedacht 1

Er gaat bijna geen kerkdienst voorbij zonder dat we het Onze Vader bidden. We zeggen dan onder andere: vergeef ons onze schulden, zoals ook wij vergeven onze schuldenaren. We vragen God om vergeving voor wat we verkeerd deden, zeiden of dachten en we vragen vergeving voor wat we nalieten te doen. We geven het misschien niet gemakkelijk toe, maar we hebben allemaal vergeving nodig, van God of van andere mensen. En dus kunnen we bidden: vergeef ons onze schulden, zelfs wanneer we niet bereid zijn om al onze schulden te erkennen. Maar hoe zit het met de tweede helft van die zin: vergeef ons onze schulden, zoals ook wij vergeven onze schuldenaren?

Als ik eerlijk ben, dan kan ik wel situaties bedenken waarin ik het knap lastig vond of vind om andere mensen te vergeven. Het valt misschien nog  te doen om iemand te vergeven als het om iets gaat dat niet veel gewicht heeft of als je ervan overtuigd bent dat de ander het niet met opzet deed. Het kan ook helpen als degene die jou iets heeft aangedaan oprecht berouw betoont. Dat is meer dan dat iemand even snel “sorry’, zegt, zonder te laten merken dat hij of zij werkelijk beseft wat hij heeft gedaan en wat zijn daad voor jou betekent.

We vinden het dus soms al moeilijk genoeg om iemand te vergeven, zelfs wanneer die ander oprecht excuses aanbiedt. Maar hoe vergeef je iemand die met opzet jou heeft bedrogen of tekort gedaan, die jou lichamelijk pijn heeft gedaan, of die jou onheus heeft behandeld, die je misschien innerlijk diep heeft gekwetst? Hoe vergeef je iemand die misschien niet eens spijt betoont? Dan vinden we het misschien al veel gevraagd om zo iemand zelfs maar een maal te vergeven. Laat staan dat het je lukt om iemand zeventig maal zeven keer te vergeven. Toch is dat wat Jezus tegen Petrus zegt wanneer Petrus er van uit gaat dat zeven maal vergeven voldoende is.

Jezus vertelt als voorbeeld het verhaal van een koning en zijn dienaar, een hoge ambtenaar. Die ambtenaar heeft kennelijk misbruik gemaakt van het vertrouwen van de koning en heeft een enorme schuld. Het gaat om 10.000 talenten. Als je nu weet dat de totale belastingopbrengst van Galilea in de tijd van Jezus 200 talenten per jaar was, dan bedroeg de schuld van die man dus 50 maal de totale belastingopbrengst van Galilea. Die ambtenaar zal dat dus nooit kunnen terugbetalen en hij smeekt de koning wanhopig om ontferming. En de koning is met hem begaan. Hij wordt geraakt door de toestand van de man en vergeeft hem.

Maar als de ambtenaar naar buiten gaat en een collega tegenkomt die hem 100 denarie schuldig is, en die collega smeekt hem om ontferming, dan grijpt hij hem bij de keel en weigert hem de schuld kwijt te schelden. Terwijl het maar om een fractie ging van wat hij zelf aan de koning schuldig was. Want 100 denarie dat is maar een gering bedrag, ongeveer 10 euro. Hoe groot het verschil was tussen de schuld van 10.000 talenten en 100 denarie kun je zo voorstellen: 100 denarie kun je in de vorm van 100 munten in je broekzak of in een grote portemonnee dragen. Maar als je 10.000 talenten in munten van denarie zou willen uitbetalen dan heb je 8000 zakken van 25 kilo elk nodig. Als je die zakken laat dragen door mensen die achter elkaar lopen met telkens een tussenruimte van een meter, dan krijg je een optocht van 8 km.
Jezus maakt duidelijk, dat God is als die koning, die bereid is een bijna onmetelijke schuld te vergeven. Dat God uit is op vergeving kunnen we weten uit het Oude Testament. God begint opnieuw na de zondvloed. Hij vergeeft het volk dat in de woestijn een gouden kalf heeft gemaakt terwijl Mozes de berg op was gegaan om de stenen tafelen met de tien geboden in ontvangst te nemen. God geeft Mozes de geboden opnieuw. God is zelfs bereid om te lijden aan onze schuld. Jezus maakte die bereidheid van God zichtbaar in hoe Hij omging met mensen; nieuwe kansen gaf aan iemand als Zacheus, maar ook aan Petrus die Hem verloochend had. Jezus bad zelfs aan het kruis om vergeving voor degenen die Hem gekruisigd hadden.

Wat een schril contrast, die koning, God, die grenzeloos vergeving geeft en die mens die geen pardon kent. Die vol wrok blijft zitten om het onrecht dat hem werd aangedaan.
Hoe vaak gebeurt het niet dat mensen een ander iets kwalijk blijven nemen? Hoeveel levens van mensen worden niet vergiftigd omdat mensen genoegdoening blijven eisen, in plaats van dat ze afstand nemen? Lukt het mij, lukt het jou om te vergeven? 

Sommige mensen kunnen royaal vergeven. De geschiedenis heeft daar veel voorbeelden van laten zien.

Kijk, dat is het bijzondere van vergeving. Dat het degene die in staat is te vergeven rust schenkt. Als je kunt vergeven maak je je vrij van degene die jou iets heeft aangedaan. Je bevrijdt jezelf uit de rol van slachtoffer.

Vaak wordt er gedacht: ik gun het degene die mij iets heeft aangedaan niet dat hij vergeving ontvangt. We willen dat de ander eerst zegt dat het hem spijt. Misschien willen we zelfs dat de ander ons schadeloos stelt. Maar wat we dan vergeten is, dat we wanneer we iemand niet vergeven dat we dan niet de ander tekort doen, maar dat we ons zelf tekort doen.

Omdat we blijven lijden onder de situatie. Naast mijn werk als geestelijk verzorger in een verpleeghuis ben ik vertrouwenspersoon voor slachtoffers van seksueel misbruik in pastorale relaties. Daar komt de vraag naar vergeving regelmatig aan de orde. “Hoe kan ik iemand vergeven die mij dat heeft aangedaan?” Ten eerste merk ik dat daarbij nogal eens vergeving wordt verward met goedpraten. Terwijl het toch om iets totaal anders gaat. Het kwaad, het onrecht moet worden benoemd. Liefst door slachtoffer en dader. Maar wat wanneer de dader niet onder ogen wil zien dat zijn handelen verkeerd was?

Maar nog belangrijker is: je kunt wel blijven hopen dat de ander tot inzicht komt, en berouw toont, maar misschien gebeurt dat nooit. En dan blijf je vastzitten aan die ander en zo kun je je leven laten bepalen door wrok. Tenzij het je lukt om je van de wrok te bevrijden door eenzijdig te vergeven. Vergeven is de enige manier om het kwaad te verhinderen zijn vernietigend werk te doen.

Vergeven biedt je de mogelijkheid om je te verbinden met Christus en je los te maken van degene die jou iets schuldig is.
Vergeven is moeilijk. Want als je vergeeft, zie je ergens van af. Maar uiteindelijk win je er bij.
Vergeven is moeilijk. Daarom moeten we het oefenen. Misschien wel 70 maal 7 maal.

Over vergeven nagedacht 2

Volgens het online Van Dale Woordenboek is vergeving het niet toerekenen, iemand in genade aannemen, pardonneren. In de gelijkenis uit Matt. 18 gaat het over een schuld die wordt vergeven. God heeft ons ook onze schuld vergeven, oftewel onze zonden.

Hoe zit het dan met mensen die wij moeten vergeven? Wanneer is dat wel en wanneer niet nodig, waar ligt de grens? Als ik kijk naar de betekenis van vergeving, ga ik er van uit dat je iemand moet vergeven die een schuld heeft bij jou. Dat is het geval wanneer iemand tegen jou gezondigd heeft, hij/zij is niet met jou omgegaan volgens Gods wil. Als je het zo bekijkt, komt de 490 x per dag een stuk dichterbij dan een paar keer per jaar, toch?

Maar het geldt natuurlijk ook andersom: hoe vaak gaan wij met andere mensen om zoals God het bedoeld heeft? Wanneer wij ons bewust zijn dat wij daar dagelijks nog in moeten leren, mogen wij dat belijden. Hij is getrouw en rechtvaardig en zal dan onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad (1 Joh. 1:8). In Spreuken 28: 13 staat het zo: wie zijn fouten verbergt, zal geen voorspoed kennen, wie ze toegeeft en vermijdt, krijgt vergeving.

Vergeven en belijden horen bij elkaar. Beiden zijn nodig om je relatie met God open te houden. In Spreuken 28:9 staat dat als je geen gehoor geeft aan de wet (niet volgens Gods wil leeft) zelfs je gebed de Heer een gruwel is. Nog een voorbeeld van David uit Psalm 32: 3
Zolang ik zweeg, teerden mijn botten weg, kreunend leed ik, de hele dag. Zwaar drukte Uw hand op mij, dag en nacht, mijn kracht smolt weg als in de zomerhitte. Toen beleed ik u mijn zonde, ik dekte mijn schuld niet toe, ik zei: “Ik beken de Heer mijn ontrouw”- en u vergaf mij mijn zonde, mijn schuld. Laten uw getrouwen dus tot u bidden als zij in zichzelf een zonde vinden. Stormt dan een vloed van water aan, die zal hen niet bereiken.
Bovenstaande lijkt me duidelijk: dagelijks belijden en vergeven is bittere noodzaak om schoon te blijven voor God en anderen en effectief in o.a. je gebedsleven te kunnen zijn.



Wil je een overzicht van alle platen? Klik HIER


               

INFO: DE WEG - DE WAARHEID HET LEVEN FILM

Handige Bijbel

Remember all victims of violence worldwide   

GEBED  LEEFREGEL  BELIJDENIS  

DE WEG | DE WAARHEID HET LEVEN | FILM | AUDIO

CREATOR

HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS

Waard om te weten :

Een hartelijk welkom op de site
Deze pagina printen
Sitemap

Wie zoekt zal vinden

FAQ - HELP

Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
 
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen


Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden"Lees eens: Het zwijgen van God

God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Lees eens:  God's Liefde

Schat onder handbereik


Bemoediging en troost

Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible -
 great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps

Read more for Study  
Apocrypha, Historic Works
 GELOOF EN LEVEN een
          KLEINE HULP VOOR  ONDERWEG
 

Wie zoekt zal vinden           


www Holyhome.nl

Boeiende Series :

Bijbelvertalingen
Bijbel en Kunst

Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten

De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard

De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus

Goede Vruchten
Geestesgaven

Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid

Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen

De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen

Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels

Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
 
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!  

Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels

Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron

Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels

Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken

Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
 Luisterbijbel

Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst   -1-   -2-

Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk opOnline-bijbel.nl
         
  (
What's good, use it)