HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS

                                                                                                                                                     

Bijbels Prentenboek - 078 - Jezus door Johannes gedoopt

Van het boek of de maker van de prenten zijn verder geen gegevens bekend.

Gedrukt in 1672 in Lunenburg. Nu aangevuld met de verhalen uit de Bijbel door s.j.s

   Overzicht van alle platen


Jezus door Johannes gedoopt

Mattheüs III 13-17 - De Heer Jesus van Joannes gedoopt

13 Toen kwam Jezus uit Galilea naar de Jordaan tot Johannes, om Zich door hem te laten dopen. 14 Maar deze trachtte Hem daarvan terug te houden en zeide: Ik heb nodig door U gedoopt te worden en komt Gij tot mij?
 
15 Jezus echter antwoordde en zeide tot hem: Laat Mij thans geworden, want aldus betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij Hem geworden. 16 Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit het water. En zie, de hemelen openden zich, en hij zag de Geest Gods nederdalen als een duif en op Hem komen. 17 En zie, een stem uit de hemelen zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb.

Het koninkrijk Gods is nabijgekomen

Johannes zag dat er veel farizeeën (leraren) en sadduceeën (priesters) naar hem toe kwamen. Johannes doopt daar mensen uit het zuiden, uit Judea.

Hij doopt mensen uit de omgeving van Jeruzalem. Hij roept Jeruzalem op, een nieuw begin te maken, want het koninkrijk Gods is nabijgekomen.

Die oproep klinkt niet bepaald diplomatiek. Nee, het gaat recht voor zijn raap: Adderengebroed, wie heeft jullie wijsgemaakt dat je veilig bent voor het komende oordeel? O zeker, jullie behoren tot het uitverkoren volk, maar dat betekent niet dat je daarom rechtstreeks dat koninkrijk binnenwandelt.
Die zuiderlingen vinden zichzelf heel goede joden. Als iedereen eens zou leven zoals zij, dan kan Gods koninkrijk  komen, dan komt er ruimte voor de Messias.

En wat zegt Johannes daarop: Keer je om! Juist jullie moeten radicaal anders gaan leven! Juist jullie moeten je opnieuw oriënteren op de wet en de profeten! Jullie moeten gaan meewerken met Gods plannen; jullie moeten nou eindelijk Gods dienst aan de mensen een vorm gaan geven!  Juist degenen die het zo goed met zichzelf getroffen hebben, worden door Johannes op hun nummer gezet, de Judeeërs,

Jezus uit Nazareth

Tussen die héél gelovige Judeeërs, staat er ook eentje uit Galilea.  Zo eentje uit het noorden waar wel joden wonen, maar die kennen de wet niet eens.
Daar wonen mensen die amper iets weten over Mozes en Adam en Jozua en Abraham en Sara. Galilea, dat de wet niet kent. Het is neef Jezus uit Nazareth…

Ja, maar die moet zich toch niet laten dopen? Jezus hoeft toch niet om te keren, die hoeft toch geen nieuw begin te maken?
Johannes wil dat die Jeruzalemmers, met hun vrome praatjes, nu eindelijk eens de daad bij het woord voegen.
Johannes wil dat ze erkennen dat hun vroomheid tot nu toe niet meer is dan schone schijn.
Johannes wil dat hun vroomheid eindelijk eens vrucht gaat dragen.
Jood zijn op zich levert je geen paspoort voor het koninkrijk, maar als ze som denken dat de doop hen dat document wel oplevert, dan hebben ze het mis!

Klein voor God - Weg naar nieuw leven

Als ze denken dat ze gewoon door kunnen gaan met hun hoogmoedige houding en hun collaboratie met de vijand, nou dan hebben ze het mis.
Als deze Judeeërs gedoopt willen worden, dan kan dat; maar dan gaan ze echt kopje onder, dan maken ze zich klein voor God, en beginnen echt een nieuw leven! De dopelingen van Johannes  moeten leren niet hun eigen belangen te dienen, maar te zeggen: Heer, Uw wil geschiede.
Dat is – zo denkt Johannes,  een vernedering voor ze, maar met minder kan het volgens hem niet toe…

Niet mijn wil, maar Uw wil geschiede

Dan staat er tussen die héél gelovige Judeeërs ook eentje uit Galilea.
Neef Jezus uit Nazareth… De Messias, in hoogst eigen persoon.
Jezus is afgedaald naar de Jordaan, om af te dalen in het water, om kopje onder te gaan, zich klein te maken voor God. Jezus wil juist wel gedoopt worden omdat hij staat voor een nieuw begin. Jezus staat op het punt om een heel nieuwe levensfase in te gaan. De fase van zijn publieke optreden. Jezus gaat vanaf nu ook oefenen in “niet mijn wil, maar uw wil geschiede.”

Als Mattheüs straks in hoofdstuk 4 vertelt over de verzoeking in de woestijn, zegt Jezus tegen satan: Ga weg! Opzij!
Diezelfde woorden gebruikt Jezus tegenover Johannes: Ga weg! Opzij! Johannes probeert Hem te weerhouden, maar Jezus  wil coute que coute gedoopt worden.

Wat krijgen we nou? Johannes als tegenstander van Jezus?
Nou, zegt menige uitlegger, dat is bescheidenheid van Johannes.
Hij vindt dat hijzelf door Jezus zou moeten worden gedoopt, dan andersom.

Laten we er eens heel even van uitgaan, dat Johannes zijn zin krijgt,
en dat Jezus niet kopje ondergaat in het water, kan hij ook niet bovenkomen.
Als Jezus niet verloren gaat in dit doodswater, kan hij ook niet gevonden worden.
Als het water zich niet sluit boven zijn hoofd, kan de geest niet zweven boven de wateren, en de hemel niet opengaan en zeggen: Deze is mijn geliefde zoon, in wie ik een welbehagen hebt. Dan gaat er een nieuwe schepping aan ons voorbij. 

Johannes doopt daar in de woestijn, op de plek waar Israel het beloofde land binnenging en als hij dat niet doet: Gen nieuwe intocht in dat veelbelovende land, dat koninkrijk van God.

Zonder die doop van Jezus door Johannes, geen de heilsboodschap van Jesaja

“Maak de weg van de Heer gereed, maak recht zijn paden.” 
Natuurlijk moet Jezus naar Johannes toe, want Hij is immers degene die langs die gereed gemaakte weg moet gaan; Jezus zal langs die rechte paden gaan: Vanuit de Jordaan zal hij opgaan naar Jeruzalem. Vanuit de diepste diepte – kopje onder in de grensrivier – kwam Jezus omhoog uit het water en begon zijn weg naar het hoogste hoogtepunt: Jeruzalem, de stad van de opstanding. 
Hij wordt door Gods zelf op weg gezet naar Sion, naar het kruis van Golgotha en naar de opstanding uit de dood.

Mijn geliefde zoon, in wie Ik mijn welbehagen heb

God zet hem op weg met de woorden: Jij bent mijn geliefde zoon, in wie ik mijn welbehagen heb. In het verhaal van Jezus’ doop wordt eigenlijk zijn dood en opstanding al verteld: Hij gaat kopje onder in de doodsrivier, waar Gods Geest boven de wateren zweeft… Hij komt boven en die Geest manifesteert de duif neerdaalt uit de hemel… en in een stem die roept: Deze is mijn geliefde zoon, in wie ik vreugde schep.

Waarom Johannes hem tegenhield?
Johannes wilde in eerste instantie geen Messias die ondergaat;
Johannes heeft een ander idee van de redder die komen zal. 
Ook Johannes moet leren zeggen: Niet mijn wil maar uw wil geschiede. 

De voorloper van Jezus: Johannes de Doper

(De evangelist Lucas vertelt van een hele volksbeweging die is ontstaan rondom de persoon van Johannes de Doper. Zijn naam zegt het al: het meest kenmerkende van het optreden van Johannes was het feit dat hij doopte.)

In zijn Evangelie verhaalt de apostel Johannes zowel het ontstaan als de kern van het christelijk geloof: "In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is. In het Woord was leven en het leven was het licht der mensen; en het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen" (Joh. 1:1-5). Zie ook Hebreeën 1:1,2.

De komst van Gods Zoon als het vlees-geworden Woord van God brengt leven en licht voor alle mensen.

"Hij kwam tot het zijne, en de zijnen hebben Hem niet aangenomen" (Joh. 1:11). Dit wil zeggen: Hij kwam tot zijn schepping hier op aarde, tot de mensen van Zijn schepping.

Johannes de Doper heeft de mensen naar dit licht verwezen zoals zijn vader, Zacharias, bij zijn geboorte voorspelde

"En gij, kind, zult een profeet des Allerhoogsten heten; want gij zult uitgaan voor het aangezicht des Heren, om zijn wegen te bereiden, om aan zijn volk te geven kennis van heil in de vergeving hunner zonden, door de innerlijke barmhartigheid van onze God, waarmede de Opgang uit de hoogte naar ons zal omzien, om hen te beschijnen, die gezeten zijn in duisternis en schaduw des doods, om onze voeten te richten op de weg des vredes" (Lucas 1:76-79).

Helaas velen nemen dit licht niet aan, geloven dit niet. Maar die dat wel doen ontvangen macht om kinderen Gods te worden, die in zijn Naam geloven. Uit Christus' volheid ontvangen dezen genade op genade, want deze genade en waarheid zijn door Hem gekomen (Joh. 1:11-17).

Het is Johannes de Doper die voor het eerst dit getuigde (Joh. 1:15). Wie was deze Johannes? Over zijn geboorte lezen we in Lucas 1:5-20. De moeder van Johannes, Elisabet, was waarschijnlijk een nicht van Maria (Lucas 1:36-42). Ook uit het verhaal is te verstaan dat Johannes ongeveer een half jaar ouder zou zijn dan Jezus. De engel Gabriël heeft hem de naam Johannes gegeven, wat wil zeggen "De Heer is genadig". Deze naam staat in verband met de dienst van Johannes. Later zei Jezus over hem, dat hij de grootste is onder alle profeten en dat hij zelfs meer is dan een profeet (Matt. 11:9-11). In Lucas 1:76 wordt hij "een profeet des Allerhoogsten" genoemd.

Sommigen meenden dat Johannes, de Christus was

(Lucas3:15), maar dit ontkende hij (Joh. 1:20). Anderen dachten dat hij misschien Elia was, die volgens hun verkeerde interpretatie van Maleachi 4:5 letterlijk terug zou keren. Dit ontkende hij ook (Joh. 1:21).

Jezus leerde dat Johannes de Doper inderdaad deze voorspelde Elia was, maar dan in de zin van iemand die in de geest en kracht van Elia zou komen (Lucas 1:17; Matt. 17:10-13; Marcus 9:11-13).

Het optreden van Johannes was zeker geen eigenmachtige daad, maar was in gehoorzaamheid aan een door God gegeven bevel om de weg des Heren te bereiden, zoals ook door Jesaja geprofeteerd was (Jes. 40:3). Johannes was de gezant of bode (Mal. 3:1) om de Messias aan te kondigen en Zijn weg te bereiden, d.w.z. om de mensen voor te bereiden op het ontvangen van deze Messias.

"In het vijftiende jaar van de regering van keizer Tiberius ... kwam het woord Gods tot Johannes, de zoon van Zacharias, in de woestijn. En hij kwam in de gehele Jordaanstreek en predikte de doop der bekering tot vergeving van zonden, gelijk geschreven staat in het boek der woorden van de profeet Jesaja: De stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden. Alle kloof zal gevuld worden en alle berg en heuvel zal geslecht worden, en de krommingen zullen recht en de oneffen wegen vlak worden, en alle vlees zal het heil Gods zien" (Lucas 3:1-5).

"En zelf wist ik niet van Hem, maar opdat Hij aan Israël zou geopenbaard worden, daarom kwam ik dopen met water. En Johannes getuigde en zeide: Ik heb aanschouwd, dat de Geest nederdaalde als een duif uit de hemel, en Hij bleef op Hem. En ik kende Hem niet, maar Hij, die mij gezonden had om te dopen met water, die had tot mij gezegd: Op wie gij de Geest ziet nederdalen en op Hem blijven, deze is het, die met de heilige Geest doopt. En ik heb gezien en getuigd, dat deze de Zoon van God is. De volgende dag stond Johannes daar weer met twee van zijn discipelen. En toen hij Jezus zag gaan, zeide hij: Zie, het lam Gods!" (Joh. 1:31-36). Lees ook Marcus 1:1:3 en Johannes 3:25-30.

"Bekeert u," verkondigde deze profeet, "want het koninkrijk der hemelen is nabijgekomen" (Matt. 3:2). Door zich te bekeren moest het volk zich voorbereiden op de komst van het Messiaanse rijk.

Vóórdat Johannes de Doper optrad, leefde hij in de woestijn

(Lucas 1:80). Evenals Elia, was hij gekleed in een kameelharenkleed met lederen gordel (2 Kon. 1:8), en hij at sprinkhanen en wilde honing (Matt. 3:4). De engel Gabriël had ook gezegd dat hij geen wijn of sterke drank zou drinken (Lucas 1:15) en Jezus zei dat Johannes kwam "geen brood etende of wijn drinkende" (Lucas 7:33). Hij moet wel een bijzonder iemand zijn geweest.

"Terwijl dezen heengingen, begon Jezus tot de scharen te zeggen van Johannes: Wat zijt gij in de woestijn gaan aanschouwen? Een riet, door de wind bewogen? Maar wat zijt gij gaan zien? Een mens in weelderige kleding? Zie, die weelderige kleding dragen, zijn aan de hoven der koningen. Maar waarom zijt gij dan gegaan? Om een profeet te zien? Ja, Ik zeg u, zelfs meer dan een profeet. Deze is het, van wie geschreven staat: Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg voor U heen bereiden zal. Voorwaar, Ik zeg u, onder hen die uit vrouwen geboren zijn, is er niemand opgestaan, groter dan Johannes de Doper, maar de kleinste in het Koninkrijk der hemelen is groter dan hij" (Matt. 11:7-11).

Johannes trad voor het eerst op in de woestijn van Judea

(Matt. 3:1). Het woord woestijn in de Schrift betekent 'een onbewoonde streek'. In een woestijn prediken, heeft vandaag de betekenis van 'zonder gevolg prediken, tevergeefs'. Men zou verwachten dat iemand met een boodschap voor het volk naar de steden en dorpen zou gaan. Trouwens, dit deed Jezus en zijn disciplen (Matt. 9:35; 10:5-8, 23; 11:1; Marcus 6:56; Lucas 13:22; Hand. 8:40). Johannes predikte echter in de woestijn. En wat gebeurde er? "Toen liep Jeruzalem en heel Judea en de gehele Jordaanstreek tot hem uit, en zij lieten zich in de rivier, de Jordaan, door hem dopen, onder belijdenis van hun zonden" (Matt. 3:5,6).

Het prediken in de woestijn kan ook betekenen: prediken aan mensen die geestelijk dor of doods zijn. De boodschap van Johannes was een oproep tot bekering. Aan de schare die uitliep om hem te horen, zei Johannes: "Brengt dan vruchten voort, die aan de bekering beantwoorden" (Lucas 3:7,8, 10-14).

Johannes kreeg het goddelijke bevel om te dopen en om de mensen op te roepen tot bekering

(Joh. 1:33; Lucas 3:2,3). Deze doop was een doop tot vergeving van zonden (Marcus 1:4; Lucas 3:3). Bij de doop beleden mensen hun zonden (Matt. 3:6). Deze doop gebeurde door onderdompeling in water: "Doch ook Johannes doopte, te Enon bij Salim, omdat daar veel water was, en de mensen kwamen daar en lieten zich dopen" (Joh. 3:23). Lucas omschrijft deze doop als de raad Gods, d.w.z. een goddelijk bevel waaraan men moet gehoorzamen: "Maar de Farizeeën en de wetgeleerden verwierpen voor zichzelf de raad Gods, daar zij niet door hem gedoopt waren" (Lucas 7:30). Nochtans heeft de doop van Johannes niet hetzelfde karakter als de doop van Jezus, want Jezus zou dopen met de Heilige Geest (Matt. 3:11).

Men vroeg dan ook aan Johannes: "Waarom doopt gij dan, indien gij de Christus niet zijt, noch Elia, noch de profeet?

Johannes antwoordde hun en zeide: Ik doop met water; midden onder u staat Hij, van wie gij niet weet. Hij, die na mij komt, wiens schoenriem ik niet waardig ben los te maken" (Joh. 1:25,26). De doop van Johannes, nog onder het oude verbond, was een voorbereiding om Jezus te ontvangen en Hem te volgen. Deze voorbereidende reiniging had een bijzondere inhoud: "En toen al het volk dit hoorde, en ook de tollenaars, hebben zij God gerechtvaardigd, daar zij met de doop van Johannes gedoopt waren" (Lucas 7:29,30). Men erkende de eigen zondigheid, en deed een beroep op Gods genade. De doop van Johannes was niet volledig omdat ze nog onder het oude verbond stond, maar vormde wel een schakel als een overgang naar het nieuwe verbond in Christus.

Dit betekent dat de doop van Johannes op zichzelf niet voldoende was

"En terwijl Apollos te Korinte was, geschiedde het, dat Paulus, na door de bovenlanden gereisd te zijn, te Efeze kwam, en daar enige discipelen vond. En hij zeide tot hen: Hebt gij de heilige Geest ontvangen, toen gij tot het geloof kwaamt? Doch zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, dat er een heilige Geest is. En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In de doop van Johannes. Maar Paulus zeide: Johannes doopte een doop van bekering en zeide tot het volk, dat zij moesten geloven in Hem, die na hem kwam, dat is in Jezus. En toen zij dit hoorden, lieten zij zich dopen in de naam van de Here Jezus" (Hand. 19:1-6). Geloof in Jezus is noodzakelijk. Deze mensen moesten zich ook in de naam van Jezus laten dopen. De doop in Christus is de doop van het nieuwe verbond, een wedergeboorte uit water en Geest (Joh. 3:5) voor iedere gelovige.

Er zijn overeenkomsten tussen de doop van Johannes en de doop van Christus

Het bezegelen dat God waarachtig is, en het aanvaarden van het goddelijke getuigenis komt in beide gevallen voor. Vergelijk Johannes 3:31-36 met Lucas 7:29,30. In dit perspectief is het duidelijk waarom Jezus tot Johannes ging om Zich te laten dopen. Johannes weigerde eerst (Matt. 3:14) en zei: "Ik heb nodig door U gedoopt te worden". Elders verklaarde Johannes dat hij niet waardig was om Jezus' schoenriem los te maken. Maar Jezus zei: "Laat mij thans geworden, want aldus betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen" (Matt. 3:15). D.w.z. het behoort zo te geschieden, het is gerechtigheid, God wil het zo. Door de doop rechtvaardigen wij God en erkennen wij dat Zijn getuigenis waarachtig is.

Na de doop van Jezus, toen Hij in gebed was, kwam een stem uit de hemel: "Gij zijt mijn Zoon, de geliefde, in U heb Ik mijn welbehagen" (Lucas 3:21,22). Zo ontving de doop een goddelijke bevestiging en erkenning. Het teken van gerechtigheid voor allen die geloven en zich bekeren.

Johannes de Doper heeft nog een korte tijd parallel met Jezus gepredikt (hoe lang is niet duidelijk) totdat Johannes door Koning Herodes in de gevangenis geworpen werd (Matt. 14:1-5: Lucas 3:20).

Jezus' zending komt echter tot volle bloei slechts nadat Johannes werd gevangengenomen: "En nadat Johannes was overgeleverd, ging Jezus naar Galilea om het evangelie Gods te prediken, [en Hij zeide]: De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods is nabijgekomen, Bekeert u en gelooft het evangelie" (Marcus 1:14-15). Daarna roept Jezus zijn discipelen om met hem steeds mee te gaan (Marcus 1:16-20).

Later verklaarde Jezus: "De wet en de profeten gaan tot Johannes; sinds die tijd wordt het evangelie gepredikt van het Koninkrijk Gods en ieder dringt zich erin" (Lucas 16:16). "Want al de profeten en de wet hebben geprofeteerd tot Johannes toe" (Matt. 11:13).

Het lijkt vreemd dat Johannes de Doper, nadat hij Jezus als Lam Gods aangeduid had (Joh. 1:36), later in de gevangenis toen hij hoorde van Jezus' wonderen, twee van zijn discipelen naar Jezus zond, om te vragen of Hij diegene was, die komen zou (Matt. 11:2-6). Vermoedelijk werd aan Johannes de Doper, evenals aan de overige profeten van het oude verbond, slechts beperkte kennis over de aard van Jezus' koninkrijk geopenbaard (Rom. 16:25-27; 1 Petrus 1:10-12).

Zoals zovele profeten voor hem, werd Johannes uiteindelijk vermoord

"Want Herodes had Johannes laten grijpen, geboeid en gevangengezet, ter wille van Herodias, de vrouw van zijn broeder Filippus; want Johannes zeide tot hem: Gij moogt haar niet hebben. En hoewel hij hem wilde ter dood brengen, vreesde hij de schare, omdat zij hem voor een profeet hielden. Maar op het geboortefeest van Herodes danste de dochter van Herodias in hun midden en zij behaagde Herodes, waarom hij haar onder ede toezegde haar te geven, wat zij maar vragen zou. En zij, opgestookt door haar moeder, zeide: Geef mij hier op een schotel het hoofd van Johannes de Doper. En de koning werd bedroefd, maar om zijn eden, en om hen die mede aanlagen, beval hij het haar te geven, en hij liet Johannes in de gevangenis onthoofden. En zijn hoofd werd op een schotel gebracht en aan het meisje gegeven en zij bracht het aan haar moeder. En zijn discipelen kwamen en namen zijn lijk weg en begroeven hem; en zij gingen heen en berichtten het aan Jezus. Toen Jezus dit hoorde, trok Hij Zich vandaar in een schip terug naar een eenzame plaats, alleen" (Matt. 14:3-13).

Zo kwam het aardse leven van Johannes de Doper ten einde. Zijn getuigenis echter weergalmt nog steeds over gans de aarde: Zie, het Lam Gods! Deze is de Zoon van God. Gelooft Jezus. Gelooft Zijn woord. Bekeert u en laat u dopen tot vergeving van zonden.

 Terug naar startpagina van deze serie

   Bekijk hier de dia-show van de prenten   

                                

INFO: DE WEG - DE WAARHEID HET LEVEN FILM

Handige Bijbel

Remember all victims of violence worldwide   

GEBED  LEEFREGEL  BELIJDENIS  

DE WEG | DE WAARHEID HET LEVEN | FILM | AUDIO

CREATOR

HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS

Waard om te weten :

Een hartelijk welkom op de site
Deze pagina printen
Sitemap

Wie zoekt zal vinden

FAQ - HELP

Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
 
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen


Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden"Lees eens: Het zwijgen van God

God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Lees eens:  God's Liefde

Schat onder handbereik


Bemoediging en troost

Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible -
 great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps

Read more for Study  
Apocrypha, Historic Works
 GELOOF EN LEVEN een
          KLEINE HULP VOOR  ONDERWEG
 

Wie zoekt zal vinden           


www Holyhome.nl

Boeiende Series :

Bijbelvertalingen
Bijbel en Kunst

Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten

De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard

De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus

Goede Vruchten
Geestesgaven

Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid

Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen

De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen

Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels

Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
 
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!  

Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels

Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron

Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels

Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken

Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
 Luisterbijbel

Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst   -1-   -2-

Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk opOnline-bijbel.nl
         
  (
What's good, use it)