HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Bijbels Prentenboek - 068 - Het 'gezicht' van de kokende pot
Van het boek of de maker van de prenten zijn verder geen gegevens bekend.
Gedrukt in 1672 in Lunenburg. Nu aangevuld met de verhalen uit de Bijbel door s.j.sOverzicht van alle platen
Het 'gezicht' van de kokende pot
Jeremia I 9-13 - Gezicht van eenen ziedenden pot
4 Het woord des HEREN nu kwam tot mij: 5 Eer Ik
u vormde in de moederschoot, heb Ik u gekend, en eer gij voortkwaamt
uit de baarmoeder, heb Ik u geheiligd; tot een profeet voor de volkeren
heb Ik u gesteld. 6 Doch ik zeide: Ach, Here HERE, zie, ik kan niet
spreken, want ik ben jong. 7 De HERE echter zeide tot mij: Zeg niet, ik
ben jong, want tot een ieder, tot wie Ik u zend, zult gij gaan, en
alles wat Ik u gebied, zult gij spreken. 8 Vrees niet voor hen, want Ik
ben met u om u te bevrijden, luidt het woord des HEREN. 9 Toen strekte
de HERE zijn hand uit en roerde mijn mond aan, en de HERE zeide tot
mij: Zie, Ik leg mijn woorden in uw mond; 10 merk op, Ik stel u heden
over de volken en de koninkrijken om uit te rukken en af te breken, om
te verdelgen en te verwoesten, om te bouwen en te planten.
11 En het woord des HEREN kwam tot mij: Wat ziet gij, Jeremia? Toen
zeide ik: Ik zie een amandeltwijg. 12 Daarop zeide de HERE tot mij: Gij
hebt goed gezien, want Ik waak over mijn woord om dat te doen.
13 En het woord des HEREN kwam andermaal tot mij: Wat ziet gij? Toen
zeide ik: Ik zie een kokende pot, verschijnende van de noordzijde. 14
Daarop zeide de HERE tot mij: Uit het Noorden zal het onheil losbreken
over alle inwoners van het land; 15 want zie, Ik roep alle geslachten
der koninkrijken van het Noorden, luidt het woord des HEREN, en zij
zullen komen en zetten elk zijn troonzetel in de poorten van Jeruzalem
en tegen al zijn muren rondom en tegen al de steden van Juda; 16 dan
zal Ik mijn oordelen over hen uitspreken om al hun boosheid, dat zij
Mij verlaten en voor andere goden offers ontstoken hebben, en zich
hebben nedergebogen voor de voortbrengselen hunner handen. 17 Gij dan,
gord uw lendenen, maak u op en spreek tot hen al wat Ik u gebieden zal;
verschrik niet voor hen, opdat Ik u niet voor hen doe verschrikken. 18
En Ik, zie Ik zelf stel u heden tot een versterkte stad, een ijzeren
zuil en een koperen muur tegen het gehele land, tegen de koningen van
Juda, zijn vorsten, zijn priesters en het volk des lands; 19 al zullen
zij tegen u strijden, zij zullen u niet overmogen, want Ik ben met u,
luidt het woord des HEREN, om u te bevrijden.
Net boven Jeruzalem, in het dorpje Anatot, een priesterdorp, moet Jeremia hebben gewoond.
Al
op vroege leeftijd begon hij met profeteren en lang niet altijd ging
het hem makkelijk af om zijn volk te waarheid aan te zeggen. De woorden
die hij sprak en de symbolische handelingen waarmee hij zijn
profetieën illustreerden logen er ook niet om. Wat te denken
van de gelijkenis van de pottenbakker, die bezig blijft met het leem in
zijn hand tot hij tevreden is. Mislukt een pot, dan begint hij opnieuw
en maakt een andere pot (Jer. 18:1-6). ‘Zal Ik niet met u
kunnen doen zoals deze pottenbakker, o huis Israëls? luidt het
woord des Heren. Zie, als leem in de hand van de pottenbakker, zo zijt
gij in mijn hand, huis Israëls!’ Een sterkere
waarschuwing en een krachtiger oproep om te luisteren naar Gods wil is
haast niet denkbaar. Het boek Jeremia staat er vol van.
De internationale
politieke situatie rond het land Judea was roerig en had grote gevolgen
voor de bevolking
Assyrië,
Babylonië en Egypte streden om de macht. Judea dacht door haar
overeenkomst met Egypte veilig te zijn, maar zag met lede ogen hoe
Babylon Egypte versloeg en hoe in het jaar 597 v.C. de bovenlaag van de
samenleving in ballingschap werd gevoerd. Een opstand van
Judea werd gevolgd door de vernietiging van de tempel en het begin van
de ballingschap van de rest van het volk in 586 v.C.
En wat verkondigde Jeremia te midden van deze gebeurtenissen? De
profeet bekritiseerde zowel tempel als volk. ‘Stel geen eer
in wijsheid, macht of weelde, maar in de God die rechtvaardig
is’, zo benadrukte Jeremia (Jer. 9:23-24).
Maar daarnaast gaf de profeet ook aan dat Judea zich maar moest
overgeven aan Babylon en zo goed mogelijk moest zien te overleven in de
ballingschap! Dat dit de weerstand van de leiders van het volk opriep
laat zich raden. De profeet werd van veraad beschuldigd, maakte
gevangenschap, vervolging en huisarrest door en kwam daarbij bijna om
het leven (Jer. 38:1-13). Aan het eind van zijn leven werd Jeremia door
volksgenoten meegevoerd naar Egypte, waar ook zijn leven tot een einde
moet zijn gekomen.
In de lijst
geloofsgetuigen van Hebreeën 11 komt de naam Jeremia niet voor
De
opmerking over hen die bespotting, geseling, arrestatie en
gevangenschap ondergingen (vers 36) zal echter onder meer op Jeremia
slaan. Vanuit dezelfde gedachte werd Jeremia door de vroege kerk gezien
als een voorafschaduwing van Christus’ lijden.
Een mooie passage uit Jeremia 31, dat hoopvolle woorden bevat. Temidden
van alle oordeelsaankondigingen lichten de hoofdstukken 30-33 op door
hun toon en inhoud. Er is hoop voor Israël en herstel is
mogelijk. Gods kan zijn volk niet verwerpen zegt Jer. 31:37, net zomin
als de scheppingsorde kan worden veranderd.
Of de stichting van de staat Israël daar het bewijs van is,
daarover waren de meningen verdeeld. Gods trouw is geen vrijbrief. Van
mensen wordt gehoorzaamheid gevraagd.
Het is echter opmerkelijk dat bij alle oordeelswoorden God steeds over
‘mijn volk’ blijft spreken (Jer. 12:1, 30:3, 7, 12,
33:24). Dat is beloftevol. Op verschillende plaatsen in het boek (zoals
in Jer. 1:10) wordt ook expliciet gezegd dat God afbreekt, maar ook
opbouwt. Op grond daarvan komt Heschel in zijn boek over de profeten
tot een opmerkelijke conclusie: terwijl de mens afbreekt is God aan het
opbouwen. Hoe radicaal en diep dat gaat zien we in Jeremia 31. God
geeft zijn volk een nieuw hart. Wat het volk zelf niet kan en wat de
profeet evenmin kan bewerkstelligen, dat doet God.
Heschel wijst nog op iets anders dat opmerkelijk is. In zijn visie
kondigde Jeremia aanvankelijk vernietiging en oordeel aan.
Maar zodra het volk rampen overkwamen bood hij het daarentegen
vertroosting. Heschel denkt dan aan bepaalde gedeelten uit het boek
Jeremia, maar borduurt ook voort op verhalen en overleveringen uit de
Joodse traditie.
Volgens een daarvan was de verdienste van Jeremia zo groot dat zijn
aanwezigheid in de stad Jeruzalem ervoor zorgde dat God de stad niet
kon vernietigen. God verleidde de profeet er daarom toe om naar zijn
ouderlijk huis in Anatot te gaan en direct daarop werd de stad veroverd
en werd de tempel in brand gestoken door de vijand. Jeremia weende
bitter. Toen de ballingen werden weggevoerd vergezelde hij zijn
volksgenoten en keerde vervolgens terug om de achterblijvers
te troosten. Onderweg verzamelde hij de ledematen van gevallenen en
beweende hij hun lot (Klaagliederen Rabba 34). Een profeet die
in alle omstandigheden bij zijn volk is.
Een mooie gedachte is het, dat de profeet die de woede van zijn gehoor
bleef oproepen met zijn oordeelsaankondigingen, later
herinnerd werd om zijn ernst én zijn troost, zijn
radicaliteit én zijn menselijkheid.
Zou dat de achtergrond kunnen zijn van de raadselachtige tekst van
Matteus 16:14? Als Jezus zijn leerlingen vraagt voor wie de mensen Hem
aanzien, noemen ze niet alleen de namen van Johannes de Doper en Elia,
maar ook die van Jeremia. Radicale kerels met een boodschap die er niet
om loog. Maar met een hart voor mensen.
De
kokende pot
Jeremia, profeet van oordeel en troost, zag in het eerste hoofdstuk een
kokende pot die kwam uit de richting van het Noorden. (Jer. 1:13) Het
bleek de pot van onheil te zijn dat zou losbreken over Juda. Het was
het leger van de Chaldeeën dat het tweestammenrijk zou
overweldigen en wegvoeren. Gods woede kookt over zijn volk en zal
worden uitgegoten daarover. Het heeft zo lang geduurd, maar het is
onomkeerbaar. De profeet heeft het trachten in te voorkomen, maar de
grimmigheid van de HERE is niet te stuiten. Het barst uit zijn voegen
en is niet meer te houden. Het moet eruit. De profeet moet het kwaad
uitgieten over Juda.
Er is geen gelovige meer te vinden in Juda. De vijand wordt van God
gezonden en wil oorlog voeren tegen Jeruzalem. “Heiligt de
oorlog tegen haar” horen we in het kamp van de
Chaldeeën. (Jer.6:3,4)
En
het gaat lukken, want ze rukken op. En wel ’s nachts. Geen
tijd te verliezen.
De Chaldeeën worden gebruikt door God op onvoorstelbare en
ongebruikelijke wijze. Maar wel voorspeld.
De heilige strijd tegen het onheilige Jeruzalem!
Zo
zijn de zaken omgedraaid binnen het volk van de Here, omdat het niet
wilde luisteren naar zijn God. Zo ver moest het komen, want Jeruzalem
houdt zonde en boosheid fris als een bak die het water koel houdt.
Zo’n bak met water dat verfrist waarna je er weer lekker
tegenaan kan. Zoals een warmgelopen voetballer heerlijk koel water over
zijn hoofd en in zijn nek laat lopen, weer klaar voor de strijd.
Nogmaals, Juda haalt zelf het kwaad over zich heen, want hij heeft erin
volhard en zich niet laten waarschuwen. Er is sprake van geweld en
onderdrukking in dé stad. En niemand luistert naar Jeremia,
want het Woord dat hij verkondigt is hun tot een smaad. Ze
wíllen niet luisteren.
Daarom is het oordeel over Juda niet meer te stoppen. Over jong en oud
zal het worden uitgesproken. Niemand wordt ontzien, want allen plegen
bedrog en bevoordelen zichzelf.
Een valse vrede
Geweld,
onderdrukking, zelfhandhaving en bedrog. Waar maakt Juda zich
níet schuldig aan? Niets is er dat Juda ter
verontschuldiging kan aanvoeren om het oordeel te voorkomen. Of
misschien toch wel? Want we horen woorden van vrede. (Jer. 6:14) Gaat
er licht schijnen in het duister?
Nee, geen licht aan de horizon. Wel trachten de leidslieden van het
volk de breuk van aangezegde ellende en straf te helen door te spreken
over vrede. Maar waar de profeten en priesters spreken van vrede is
geen werkelijke vrede. Deze leiding spreekt geruststellende woorden
waar gewaarschuwd had moeten worden voor verval. Waar profetisch
gesproken had moeten worden van straf en had moeten worden opgeroepen
tot bekering. Hoe kan een volk als Juda waarheid en recht uit zijn
midden horen verkondigen als het zelf goddeloos leeft? Juda, dat God
heeft verlaten en bewust zijn wet heeft geschonden? Een volk dat een
moedwillig voor een leugenachtig bestaan kiest wordt dan ook met bedrog
voorgelicht.
Juda kan niet aan het oordeel ontkomen
Het
ligt vastbesloten en is aangezegd. De vrede waarvan sprake zou zijn, is
dus geen echte vrede. Die is niet te vinden. Juda wordt door haar
leidslieden een rad voor ogen gedraaid en zal vallen onder de
vallenden, ten tijde dat God aan hem bezoeking doet. (Jer. 6:15)
Deze leiders zijn de bekende zachte heelmeesters die met hun zwakke
ruggengraat niet staan voor het recht van de Here.
Vergeet dan díe vrede maar. Juda zal Babels heilige jihad
moeten ondergaan en zal in die strijd als de bekoorlijke én
verwende dochter Sions finaal worden opgelost. Verdelgd.
“Vraag naar de goede weg en vindt rust voor de
ziel” wordt door Jeremia opgemerkt. Maar het volk wil die weg
niet gaan en wil niet luisteren naar het
geklank van de bazuin (Jer. 6:16,17). Onontkoombaar komt dat volk om.
Schrik van rondom en onverhoeds. Plotseling.
Waarschuwing
voor nu
Kan
de kerk vandaag in zo’n proces terecht komen? Kan Jeremia een
waarschuwing zijn voor de nieuwtestamentische kerk? Zeker! We lezen in
1 Cor. 10, dat wat Israël is overkomen voor ons een voorbeeld
is. Het is opgetekend ter waarschuwing voor ons, over wie het einde der
eeuwen gekomen is. In dat hoofdstuk wordt gesproken over hoererij,
afgoden dienen, de Here verzoeken en je beklag doen tegen Hem. Daarom
is het zo’n ernstige zaak als we in de kerken van vrede
spreken, terwijl er geen vrede is.
In
Jeremia’s dagen volgde Juda zijn eigen weg
Men
luisterde niet naar de oude paden en de goede weg. Eigen wil, gevoel en
recht was toen de rode draad. Met alle gevolgen van dien. Met onze
kerken gaat het ook niet goed en bewandelt men ook steeds meer eigen
wegen.
“Wat was er nog aan mijn wijngaard te doen, dat Ik er niet
aan gedaan heb?”
(Jes. 5:4)
Lees ook eens het document: Inleiding op de profeet Jeremia
Een bijzonder boeiend boek: Nadenken over Jeremia
Bekijk hier de dia-show van de prenten
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)