HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Over
GODSDIENSTONDERWIJS gesproken
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest.
Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet
weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de
Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van
God:
Bijbelstudie 622 - Over GODSDIENSTONDERWIJS gesproken
Zie ook : Godsdienstlessen en gebruik van internet
Vooraf
even dit: "Ik ben de mening toegedaan dat godsdienstonderwijs eerder
belangrijker dan minder belangrijk is geworden. Het gaat daarbij ook om
de vorming van het geweten en het hart. Het gaat ook om meer dan alleen
ons eigen leven maar ook om de grotere samenhang van ons leven als door
God geschapen. We merken in deze tijd ook steeds meer dat we telkens
opnieuw leven vanuit voorwaarden die we niet zelf kunnen maken, maar
die geworteld zijn in onze aller geschiedenis, in onze overtuigingen,
in ons geloof; die ons ook naar de toekomst dragen en die ons vooral
voorbij een deel van ons egocentrisme brengen. Een land met door de
grondwet gegarandeerde vrijheid is inderdaad gericht op een vrijheid
die altijd ook vanuit de verantwoordelijkheid voor de andere gedacht
wordt. En daarom acht ik het godsdienstonderwijs uiterst belangrijk."
Doel Godsdienstonderricht-op-school
Het godsdienstonderricht op school wil bij de leerlingen en in gesprek
met hen openheid scheppen voor Jezus en het christelijk geloven. De
leraar zal hun aandacht wekken voor vragen en gebeurtenissen in hun
leven en de wereld. Hij zal hen gevoelig maken voor de
levensbeschouwelijke aspecten van de werkelijkheid. Daarbinnen wil hij
interesse wekken voor een godsdienstige en gelovige benadering van het
leven.
Dit godsdienstonderricht wil de leerlingen helpen de christelijke
boodschap in haar rijkdom te ontdekken als een bron van leven. De
godsdienstlessen beogen daartoe voor alle leerlingen een gedegen
kennismaking met het christendom.
De leerlingen kunnen vanuit deze toerusting kritisch nadenken over de
eigenheid en de originaliteit van het christelijk geloof. Ze krijgen
hierbij de kans op een eerlijke en verantwoorde wijze en in alle
openheid na te denken over leven en cultuur, levensbeschouwing,
godsdienst, geloof, bijbel en kerk.
Dit gebeurt in dialoog met andere (christelijke) godsdiensten en
levensbeschouwingen. Tegelijk beoogt het vak communicatieve vaardigheid
in verband met christelijk geloof, godsdienst en levensbeschouwing.
Vanuit deze omgang met de christelijke godsdienst en de
godsdienstige benadering van de werkelijkheid kunnen kinderen en
jongeren groeien als mens en bouwen aan een eigen identiteit.
Het vak wil voor de kinderen en jongeren een appèl zijn, om
te
groeien naar een eigen en verantwoorde beslissing inzake geloven en
leven. Deze beslissing kan zeer verschillend zijn, zoals leerlingen
zeer verscheiden zijn in hun betrokkenheid tot kerk en geloof. Of
leerlingen gelovig zijn of worden of het niet worden, is een keuze die
ze geleidelijk zelf in vrijheid maken. Het spreekt vanzelf dat dit
alles op een andere wijze gebeurt in het basisonderwijs dan in het
secundair onderwijs.
Kennisdoelen
De leerlingen hebben kennis van de inhoud van de bijbel. Zij kennen de
verhalen uit de bijbel en kunnen de bijbelboeken herkennen en plaatsen
in de tijd.
Kunnen een aantal bijbelse begrippen uitleggen, zoals
bijvoorbeeld: zonde, genade, verlossing, dankbaarheid, doop, verbond en
avondmaal.
De leerlingen kennen God de Vader als de Schepper van hemel en aarde,
die een verbond met hen heeft gesloten. Zij weten dat ze door de doop
bij dit verbond horen.
Zij kennen zijn Zoon, Jezus Christus als hun Verlosser en de vernieuwer
van hun leven door het werk van de Heilige Geest.
De leerlingen kennen een aantal psalmen, gezangen en bijbelse liederen.
De leerlingen kunnen uitleggen wat kerk/gemeente zijn inhoudt. Zij
kennen de belangrijkste feiten uit de kerkgeschiedenis en hebben enige
kennis van de kerkelijke kaart van Nederland.
De leerlingen hebben inhoudelijk kennis van de verschillende in
Nederland voorkomende religies/levensbeschouwingen. Ze kunnen deze
leerstof plaatsen in bijbels perspectief.
Inzichtsdoelen
De leerlingen zien samenhang in Gods grote daden in de schepping,
regering en onderhouding van de wereld.
De leerlingen kennen God als de God van het Verbond, die zijn beloften
nakomt en van hen vraagt naar zijn wil te leven. Zij kunnen uitleggen
waarom kinderen bij dit verbond horen en gedoopt mogen worden.
De leerlingen kunnen uitleggen wat het betekent om te leven van genade,
door het verlossingswerk van Christus. Zij kunnen ook uitleggen, hoe de
Heilige Geest werkt en wat het betekent om te leven in de in de
verwachting van de terugkomst van Christus.
De leerlingen weten van het bestaan van Satan, die erop uit is mensen
bij God vandaan te houden.
De leerlingen kunnen uitleggen waarom het belangrijk is om God te loven
en aanbidden en om voorbede te doen voor jezelf en voor anderen.
De leerlingen weten dat de bijbel Gods Woord is, waarmee dwalingen
weerlegd kunnen worden.
Vormingsdoelen
De leerlingen beseffen dat de bijbel betekenis heeft voor hun dagelijks
leven. Zij willen vanuit de bijbel uit liefde en met eerbied voor de
God van het Verbond leven. Dit krijgt op school ook vorm in de
aanbidding van Hem door middel van gebed en het zingen van liederen.
Daarnaast krijgt dat vorm in het leven naar de geboden van de Here.
Zij kunnen uitleggen wat het (voor hen) betekent dat ze als kind
gedoopt zijn.
De leerlingen laten zien dat ze de naaste liefhebben als zichzelf. Dit
herkennen we in de omgang tussen leerlingen en leerkrachten en tussen
leerlingen onderling. Deze omgang is in een sfeer van vergeving. Zowel
leerlingen als leerkrachten leven van genade door het verlossend werk
van Christus. Het gebed voor elkaar neemt hierbij een belangrijke
plaats in. Daarnaast geven leerlingen de liefde voor de naaste concreet
vorm in acties en projecten van hulporganisaties en zending.
De leerlingen kunnen uitleggen wat het betekent lid te zijn van een
kerkelijke gemeente. Zij zien in dat Christus zijn Kerk vergadert,
beschermt en onderhoudt van het begin van de wereld tot aan zijn
terugkomst.
De leerlingen kunnen vanuit het bewustzijn van eigen identiteit omgaan
met verschillen in culturen en religies, op een wijze, waarbij hun
eigen identiteit niet wordt verzwakt, maar versterkt.
Weet: Iedereen heeft een
levensbeschouwing
Meestal denk je er niet over na. Je levensbeschouwing is meestal
stilzwijgend op de achtergrond aanwezig. Op andere momenten ben je wel
bewust met je levensbeschouwing bezig of kom je er uitdrukkelijk voor
uit. Wat levensbeschouwing precies is, is niet zo gemakkelijk in een
paar woorden te zeggen. Als je het vak een jaar gehad hebt, zul je
hopelijk beter begrijpen wat levensbeschouwing is en waarom
levensbeschouwing belangrijk is in je leven.
Levensbeschouwing heeft twee betekenissen: Enerzijds jouw persoonlijke
levensbeschouwing. Daarmee bedoelen we: jouw kijk op het leven, wat je
daarin belangrijk vindt en hoe dat tot uiting komt in je gedrag. Je
levensbeschouwing geeft je overzicht en houvast bij wat je doet en
denkt over je eigen leven; je relatie met andere mensen; de dingen om
je heen en de natuur; de plaats van al het leven op aarde en in de hele
kosmos.
Anderzijds de levensbeschouwing van een groep. Dit betekent: de
levensbeschouwing van een min of meer georganiseerde groep mensen,
bijvoorbeeld christenen.
Deze twee soorten levensbeschouwing hangen samen. De meeste mensen
nemen in hun persoonlijke levensbeschouwing opvattingen en gebruiken
over van de groep waartoe ze behoren. Of van de groep waarmee zij via
hun ouders of andere opvoeders in aanraking zijn gekomen.
In het vak levensbeschouwing gaat het nu vooral om jouw eigen
levensbeschouwing, maar we verdiepen ons ook in de levensbeschouwing
van andere mensen en groepen. Want van de levensbeschouwing van anderen
kun je ook dingen leren voor jouw eigen levensbeschouwing: je leert je
eigen levensbeschouwing verder te ontwikkelen; je maakt kennis met de
levensbeschouwing van de verschillende groepen in Nederland; je
onderzoekt hoe je bij meerdere levensbeschouwingen antwoorden kunt
vinden op levensvragen; je oefent de vaardigheid om met anderen tot
uitwisseling te komen over levensbeschouwelijke onderwerpen.
Binnen de inhoud van dit vak neemt de christelijke levensvisie een
centrale plaats in. Daarnaast is er ruimte voor andere
levensbeschouwelijke visies. Naast het pluriform
protestants-christelijk, vinden wij ook de vertegenwoordigers van
rooms-katholiek christendom, van humanisme en islamitische
groeperingen. Dit verklaart mede waarom levensbeschouwing meestal breed
benaderd wordt.
Het vak levensbeschouwing speelt in op een fundamentele behoefte van
mensen om antwoord te zoeken op zin-, ethische en esthetische vragen,
vragen die mensen zich stellen wanneer zij geconfronteerd worden met
situaties en ervaringen, die niet gewoon en vanzelfsprekend zijn, maar
raken aan de grenzen van het bestaan. Bedoeld worden bijv. het lijden
of overlijden van een naaste, beelden van oorlog, een verbroken
relatie, maar ook gelukservaringen, zoals het krijgen van een kind, het
je verwonderen over de natuur. Deze ervaringen roepen niet alleen
vragen op naar de belevingswaarde (esthetische vragen), naar het waarom
en het hoe van dit alles (zinvragen) maar ook vragen naar 'wat behoor
ik te doen in deze situatie en wat juist niet' (ethische vragen). Deze
levensvragen, die kinderen zich ook stellen, vormen het vertrekpunt van
het vak levensbeschouwing.
Bij het zoeken naar antwoorden op deze levensvragen, worden naast de
ervaringen van de kinderen zelf, zoekontwerpen of antwoorden
aangeboden, uitnodigend en aangepast aan het ontwikkelingsniveau van
kinderen. Antwoorden uit de (katholiek) christelijke traditie (mede
bijdragend aan het opbouwen van een referentiekader) zullen in
'dialoog' met antwoorden uit andere, al dan niet godsdienstige
levensbeschouwingen, worden ingebracht.
De antwoorden zijn altijd als 'voorlopig' te karakteriseren: ze helpen
mensen bij het zoeken naar antwoorden, ze geven de richting aan waarin
antwoorden te vinden zijn.
Daar waar ingebrachte zoekontwerpen/ antwoorden, voortvloeiend uit
voorgestane levensbeschouwelijke uitgangspunten, afwijken van 'wat
leeft' in de samenleving (dichtbij en veraf) zullen kinderen in
toenemende mate worden uitgedaagd kritisch naar zichzelf, de ander en
het andere te kijken. Dit impliceert dat ook antwoorden uit de eigen
traditie kritisch bevraagd zullen worden. Door het expliciet aan bod
laten komen van niet christelijke levensovertuigingen wordt ook recht
gedaan aan het gegeven dat Nederland een multiculturele samenleving is.
Kinderen worden zich op deze manier bewust van het feit dat ze leven in
een samenleving die een grote variëteit aan
levensbeschouwingen
herbergt en ontwikkelen zo hopelijk respect voor andere opvattingen en
uitingsvormen.
Wel moet duidelijk zijn dat het vak levensbeschouwing geen verkapte
bekeringsgedachte in zich heeft maar in een open proces het kind zelf
in toenemende mate een positie wil laten innemen, die niet hoeft samen
te vallen met de bijvoorbeeld schoolvisie.
Op deze wijze probeert het vak een bijdrage te leveren aan het geluk
van kinderen, aan de ontwikkeling van een zinverschaffende levensvisie,
aan het mede gestalte geven aan een menswaardige samenleving.
Artikel 23 van de Grondwet
Nog steeds uitgangspunt. De huidige redactie van het artikel over de
vrijheid van onderwijs komt volledig tegemoet aan de eisen die vanuit
de samenleving worden gesteld. Er bestaat geen zwaarwegende reden om
het huidige bestel af te schaffen. Integendeel, het stelsel schept
ruimte voor verscheidenheid van aanbod en dus aan verantwoorde
keuzemogelijkheden voor ouders en leerlingen.
Velen steunen de opvatting dat dit artikel voldoende flexibel en vitaal
is om hedendaagse problemen aan te pakken, zodat er geen reden is om
dit artikel aan te passen. Velen pleiten voor handhaven van het huidige
bestel in de lijn van artikel 23 van de Grondwet, met name vanwege
grondwettelijke ankerpunten die recht doen aan het onderwijs in de
samenleving.
De keuzevrijheid van ouders, die ten grondslag ligt aan het huidige
bestel, biedt pedagogische, religieuze en culturele minderheden de
ruimte om in een seculiere meerderheidscultuur hun specifieke visie en
identiteit in eigen instellingen tot uitdrukking te brengen en te
beleven. De school is dan een middel om in een pluriforme samenleving
een brug te slaan tussen de diverse populaties en naar de samenleving
als geheel.
In de visie van velen dient er openbaar onderwijs te blijven. Eventuele
plannen voor aanpassing van het scholenbestand gelden ook voor de
openbare scholen, met dien verstande dat de garantiefunctie van het
openbaar onderwijs gehandhaafd blijft. Ter wille van bestuurlijke
verhoudingen verdient het wel de voorkeur de openbare school meer op
afstand van de gemeente te zetten.
Keus voor bijzonder
onderwijs
Velen keren terug naar het standpunt van begin twintigste eeuw. Daar
wordt de roeping van de ouders voorop gesteld. Met andere woorden: het
bijzonder onderwijs regel, het openbaar onderwijs aanvulling. Velen
volgen als het ware Groen van Prinsterer en zijn worsteling voor
openbaar of bijzonder onderwijs. Daar komt bij dat het huidige
onderwijsbestel thans de enige manier is om in het onderwijs de band
tussen ouders, school en kerk op principiële gronden gestalte
te
geven.
Het ideaal blijft dat alle kinderen bij de geopende Bijbel onderwijs
krijgen, zoals ook toen is verwoord. Aan de ene kant spreken we de
overheid aan op haar taak om de kinderen onderwijs te doen verstrekken
bij een geopende Bijbel. Anderzijds is het van belang dat, zolang de
overheid haar taak in dit opzicht verwaarloost, daarom nog steeds
pleiten voor het gebruik maken van de vrijheid om eigen scholen op te
richten en in te richten.
De ouders
Velen staan op het standpunt dat de ouders de eindverantwoordelijkheid
voor de opvoeding van hun kinderen dragen. Ze hebben vanwege die
verantwoordelijkheid initiatieven genomen tot het oprichten van scholen
waaraan ze hun kinderen toevertrouwen en dienen daar hun consequenties
uit te trekken. De ouders zijn mede verantwoordelijk voor het ontstaan
van een opvoedingsgemeenschap, die vorm krijgt als zij hun pedagogische
verantwoordelijkheid behartigen, in samenwerking met instituten die
vanuit een zelfde geloofsgemeenschap leven. Ouders kunnen hun
verantwoordelijkheid niet afwentelen op de school, de kerk of de
overheid. Dit is dit het leidend beginsel en erkent het grondwettelijk
recht van ‘verenigde’ ouders om te beslissen over
de aard
en de richting van het onderwijs dat op school wordt gegeven.
De school als medeopvoeder
In een verantwoorde visie is de school medeopvoeder. Dat stelt des te
meer eisen aan de identiteit en de kwaliteit van de school en de
aansluiting bij de thuissituatie. In het opvoedingsproces worden
kinderen vanuit de overzichtelijkheid van de eigen omgeving naar een
volwassen deelname aan de samenleving geleid. Er dient binnen de school
sprake te zijn van een verantwoord en veilig pedagogisch klimaat, van
waaruit het kind zich kan ontwikkelen tot volwassene en zich kan
voorbereiden op een plaats in de maatschappij. De school is primair
verantwoordelijk voor de overdracht van kennis en het ontwikkelen van
vaardigheden teneinde mede de attitude van jongeren te vormen. Kennis
mag echter niet op zichzelf staan en vraagt erom toepassings- en
vaardigheidsgericht te zijn. Het gaat om een goede maatschappelijke
voorbereiding, waarbij respect voor de medemens ook op de scholen een
punt van aandacht moet zijn.
De kerk
Het onderwijs op school gaat ook de kerk aan; het mag de kerk immers
niet onverschillig zijn waarin de doopleden van de gemeente worden
onderwezen. In het christelijk onderwijs is sprake van de trits
gezin-school-kerk vanuit de overtuiging het onderwijs te plaatsen in de
continuïteit van de opvoeding. Het is geen taak van de kerk om
scholen te stichten, maar onderwijs is wel een duidelijke zorg van de
kerk. Het is dan ook juist wanneer in de kerk voorbede plaatsvindt voor
school en overheid. Kerken kunnen hun daadwerkelijk betrokkenheid tonen
bij het schoolleven, bijvoorbeeld door deel te nemen aan bijeenkomsten
waarin scholen hun jaarverslagen en andere beleidsstukken presenteren.
Het is ook de profetische taak van de kerk de overheid aan te spreken
op ontwikkelingen die naar haar oordeel bijstelling behoeven.
De overheid
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de overheid te zorgen dat
er voldoende scholen zijn, in een onderwijsstructuur waarin alle
leerlingen onderwijs ontvangen overeenkomstig hun talenten en
capaciteiten binnen de grondwettelijke kaders van de vrijheid van
onderwijs, als ook voor een bijbels verantwoorde invulling ervan. De
intentie waarmee aan deze vrijheid vulling wordt gegeven, dient ingebed
te zijn in het besef van verantwoordelijkheid van eigen doen en laten,
van verantwoordelijkheid voor God en tegenover God en de medemens.
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de overheid er op toe te
zien dat de scholen hun pedagogische of levensbeschouwelijke identiteit
waar maken. Het is voorts de verantwoordelijkheid van de overheid er op
toe te zien dat het onderwijs van de 21ste eeuw een zo goed mogelijke
bijdrage levert aan de toerusting van burgers voor de kennissamenleving
en voor de arbeidsmarkt door zeer alert te zijn op het voorkomen van
achterstanden en sociale uitsluiting.
Onderwijs en
levensbeschouwing
In deze visie is de kracht van het onderwijs in de toekomst de
samenhang tussen de identiteit van de school enerzijds en de pedagogiek
en de didactiek anderzijds. Scholen met een sterke levensbeschouwelijke
identiteit staan steviger in een pluriforme samenleving, omdat ze
ingebed zijn in een gemeenschap die deze levensbeschouwing draagt.
Het is van belang de vraag onder ogen te zien of de
levensbeschouwelijke uitwerking in het onderwijs voldoende verscheiden
is om de eigen schoolstichting en richting te rechtvaardigen. De
legitimatie ligt in de concretisering van godsdienst en
levensbeschouwing als ordenend principe voor het onderwijs als geheel.
Direct verbonden met de levensovertuiging is het pedagogisch klimaat en
de visie op leren. Dit alles staat nog steeds recht overeind, omdat het
tot de kern van de vrijheid van onderwijs behoort bij en past in onze
tijd. Het onderwijsartikel in de Europese Grondwet hanteert hetzelfde
vertrekpunt. Kern van dit artikel is dat de overheid alle
onderwijsvragers recht moet doen door te voorzien in onderwijs
overeenkomstig hun godsdienstige en levensbeschouwelijke overtuiging.
Velen aanvaarden de levensbeschouwelijke segregatie ten aanzien van het
onderwijs, want scholen dienen zoveel mogelijk een afspiegeling te zijn
van hun levensbeschouwelijke achterban. Er dient geen verplichting te
komen voor middelgrote en grote gemeenten om in samenwerking met alle
scholen jaarlijks een plan op te stellen om segregatie tegen te gaan.
Het is aan de scholen hoe zij dit doen. Daar komt bij dat de vraag
gerechtvaardigd is óf men moet integreren in de samenleving.
In
deze visie is het wel van groot belang in de samenleving te
participeren en de leerlingen daarop voor te bereiden. Daarmee is niet
gezegd dat er sprake is van assimilatie. De scholen met een sterke
levensbeschouwelijke identiteit staan steviger in het proces van
integratie. Juist het streven naar integratie vanuit een sterke
levensbeschouwelijke identiteit, maakt het proces van bewustwording
groter waardoor een constructieve houding naar de samenleving kan
worden ingenomen. Naar de opvatting van velen zijn
‘zwarte’
scholen onontkoombaar, omdat de ouders intensief gebruik maken van hun
keuzerecht.
Kwaliteit van onderwijs
Velen delen de visie dat er meer aandacht nodig is voor kwaliteit van
scholen, kwaliteitszorg en informatie daarover. Het is denkbaar dat de
wettelijke eisen van deugdelijkheid (zoals kerndoelen en exameneisen)
waarop de inspectie de instellingen moet beoordelen, niet meer
toereikend zijn om voldoende informatie over de kwaliteit van het
onderwijs te vergaren. Er is ook behoefte aan informatie over andere
kenmerken van kwaliteit, zoals de zorg voor leerlingen, het pedagogisch
klimaat en het didactisch handelen. De zorg voor goede kwaliteit van
het onderwijs is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van
instellingen, overheid en burgers. Bekostigingssancties kunnen alleen
volgen als een instelling niet voldoet aan de wettelijke eisen van
deugdelijkheid.
Over kwaliteit gesproken:
klik eens
HIER
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible great women in the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works

KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible

Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl

(What's good, use it)