HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Pinksteren:
een feest van Christus - Handelingen 2:1-13
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 445c - Pinksteren: een feest van Christus
Een feest van Christus
Dit
bijbelgedeelte beschrijft het Pinkstergebeuren, de uitstorting van de
Heilige Geest. Pinksterfeest wordt wel genoemd: "het feest van de
Geest". Dat is niet onjuist. De Geest is hier aan het werk. Toch kunnen
we zeggen, dat de eerste, handelende Persoon niet de Heilige Geest is,
maar de verhoogde Christus. "Deze Jezus heeft God opgewekt, waarvan wij
allen getuigen zijn. Nu Hij dan door de rechterhand van God verhoogd is
en de belofte van de Heilige Geest van de Vader ontvangen heeft, heeft
Hij - Jezus Christus - dit uitgestort, wat gij en ziet en hoort". Dat
zegt Petrus (vs. 32, 33). Ook dit feest mag dus genoemd worden: een
feest van Christus, Hij staat in het middelpunt. Net als op Kerstfeest,
Pasen en bij de Hemelvaart.
De moeite is echter dat mensen Hem op Pinksteren niet zien, ook niet
kunnen zien. Tien dagen geleden was Hij immers naar de hemel gegaan.
Dat niet-kunnen-zien is één van onze moeiten met
Pinksteren. Met Kerstfeest is er van alles te zien: een stal, een
kribbe, en vooral een pasgeboren Kindje. Op Pasen is er ook veel te
zien: een geopend graf, opgevouwen doeken, en vooral: een levende,
opgestane Christus. Maar je kunt zomaar merken aan de evangelist Lucas,
dat hij er grote moeite mee heeft om precies te beschrijven, wat er nu
eigenlijk gebeurd is op het Pinksterfeest.
De Geest
uitgestort op alle gelovigen
Er werd een geluid gehoord; dat geluid leek op het geluid van een
geweldige windvlaag, maar het wás geen windvlaag. Er werden
tongen gezien als van vuur, maar het wás geen vuur. Toch
moest Lucas een beschrijving geven: hij kwam niet verder dan die
vergelijking: "als" van een windvlaag, en "als" van vuur.
Het eigenlijke Pinkstergebeuren is in feite in
één volzin verteld: "en zij werden allen vervuld
met de Heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de
Geest het hun gaf uit te spreken" (vs. 4). Als we nu nog eens even
terugdenken aan wat we besproken hebben bij Numeri 11, dan moeten ons
enkele dingen meteen opvallen. Dáár waren toen
zeventig mannen, die een deel van de Geest van Mozes kregen. Dat was
maar een verdwijnend klein aantal op het hele volk Israël.
Hier werden allen vervuld met de Heilige Geest. Daar ontvingen die
mannen slechts een deel van de Geest - hier worden zij vervuld, vol van
de Geest.
Het
eerste gevolg van dat deel krijgen aan de Geest was in Mozes' dagen,
dat die manen gingen profeteren, maar slechts voor een tijd. Op
Pinksteren gaan ze allemaal spreken, profeteren, geleid en gedreven
door de Geest, "zoals de Geest het hun gaf uit te spreken". En dat
profeteren blijft steeds doorgaan. Als we vragen, wat die mensen dan
gesproken hebben en waarover zij het hadden, dan krijgen we nauwkeurig
antwoord: "wij horen hen in onze eigen taal van de grote daden Gods
spreken" (vs. 11).
Het profeteren is niet langer het voorrecht van enkele mensen (zeventig
oudsten, enkele profeten, enkele apostelen), maar van heel de gemeente:
zonen en dochters, jongelingen en bejaarden, ook de dienstknechten en
de dienstmaagden, slaven en slavinnen ontvangen de Geest "en zij zullen
profeteren" (vs. 18). Wat profeteren ze? Welke grote daden van God
verkondigen ze? De daden die God gedaan heeft door Zijn Zoon Jezus
Christus; zijn komst in de wereld, zijn lijden en sterven, zijn
opstanding en hemelvaart. Kortom: het grote werk van de verzoening door
voldoening. Christus' zoenoffer en daardoor de vrede met God.
De
Pinksterpreek van Petrus
Dat is ook het onderwerp van Petrus' Pinksterpreek (2 : 14-36). Dat is
één indrukwekkend verhaal over Jezus Christus. In
dat verhaal toont Petrus overtuigend aan, dat het hele Oude Testament
zijn vervulling heeft gevonden in Christus' dood, opstanding en
hemelvaart. Zijn preek staat vol citaten uit het Oude Testament, omdat
hij zijn broeders ervan wil overtuigen dat Jezus de beloofde Messias
is.
Een andere Messias hebben zij niet te verwachten. Petrus' broeders, inderdaad. Want het lijkt er even op, dat die grote menigte, die samenstroomt op dat geluid "als van een geweldige windvlaag", bestaat uit vertegenwoordigers van allerlei heidenvolken (Parthen, Meden, Elamieten, Kretenzen, Arabieren enz.), maar het zijn allemaal" Joden en Jodengenoten" (vs. 10). Daarom mag Petrus ook tegen ze zeggen, dat de belofte van God voor hen is en voor hun kinderen (vs. 39). Hij spreekt tot verbondskinderen. Die zoekt Christus allereerst op, wanneer Hij zijn Geest uitstort op de gemeente. Hij blijft denken aan het verbond, dat de HERE eenmaal opgericht had met Abraham en zijn zaad, het volk Israël.
Dat
volk mag Christus dan hebben afgewezen, en zelfs de dood hebben
ingedreven, toch zoekt Christus dat volk weer op. Eerst op Pasen, en nu
ook op Pinksteren. En eerst wanneer een groot deel van dat oude
verbondsvolk hardnekkig de blijde boodschap blijft verwerpen, dan keert
Christus Zich tot de heidenvolken. Vooral door de prediking van de
apostel Paulus (Hand. 9 : 15). Daarom is het zo erg, wanneer op het
Pinksterfeest in Jeruzalem velen al meteen zich van dit dringend
appèl van Christus afmaken door te zeggen, spottend: ze
hebben teveel zoete wijn gehad, met andere woorden: die mensen zijn
dronken en spreken wartaal (vs. 13).
Dat ze echter geen wartaal spreken, blijkt uit Petrus' toespraak
én uit de reactie op die toespraak (vs. 37): de mensen zijn
diep in hun hart getroffen, en de waarheid van Petrus' woorden wordt
door velen erkend: op die dag werden ongeveer drieduizend mensen tot
geloof gebracht en zij lieten zich dopen en werden ingelijfd bij de
kerk van Christus (vs. 41).
Over de
Pinksterbeweging gesproken
Het
is bezwaarlijk om te spreken over "de" Pinksterbeweging, omdat binnen
het totaal van allerlei bewegingen, die deze naam voeren, een grote
verscheidenheid van stromingen bestaat. Wanneer we ons beperken tot
Nederland, dan zijn hier reeds verschillende groeperingen te noemen. Te
denken is aan de Pinkstergemeente, Stromen van Kracht, de Volle
Evangelie Gemeente, de Christengemeente Ecclesia. Deze verschillende
groeperingen vertonen onderling verschillen; toch hebben zij enkele
hoofdzaken gemeen.
Eén van de hoofdtrekken is het teruggrijpen naar de
bijzondere gaven, de charismata, die eigen waren aan de eerste
Christelijke gemeente vlak na Pinksteren. Men denkt dan met name aan
twee factoren: de tongenspraak, het spreken in vreemde talen, de
extase, ook wel de "glossolalie" genoemd; en in de tweede plaats denkt
men aan de genezing op het gebed, dus de gaven van de gezondmaking. Het
wordt als een verarming en verschraling van het geestelijk leven
gezien, wanneer binnen de christelijke kerk de zieken niet gezond
worden op het gebed van de gemeente, en wanneer niet in die bijzondere
zin geprofeteerd wordt zoals dat gebeurde op het Pinksterfeest in
Jeruzalem. Het eerste "vuur" heet verdwenen te zijn. Men kent een
hunkerend heimwee naar die eerste jaren na Pinksteren.
We gaan niet in bijzonderheid in op de excessen, die zich wel hebben
voorgedaan op het gebied van dat spreken in tongen, excessen als
stuiptrekkingen en hysterische aandoeningen. Allerlei krachten binnen
de Pinksterbewegingen hadden zorg over die excessen en maanden tot
kalmte. Die betrekkelijke rust kenmerkt ook de Pinksterbewegingen in
Nederland.
We noemen - naast de reeds vermelde kenmerken als glossolalie en
gebedsgenezing - nog enkele typerende trekken van sommige richtingen in
deze beweging. Gelovigen worden ingedeeld in enkele groepen of klassen.
Er zijn gelovigen, die wedergeboren zijn door de Heilige Geest,
én er zijn gelovigen, die gedoopt zijn met de Heilige Geest.
Die laatsten staan op een hogere trap van geestelijke ontwikkeling.
Nóg hoger staan die gelovigen, die gekomen zijn tot de
werkelijke zondeloosheid, de reinheid van hart. Die gelovigen behoeven
niet meer dagelijks te vragen om vergeving van hun schuld, want zij
maken voor God geen schuld meer. Op deze manier is er een bepaalde
gradatie in de kring van gelovigen, ook wel genoemd de geredden, de
geheiligden en de Geestesgedoopten. Wanneer de tongenspraak eigenlijk
behoort bij het geloof, en een gelovige mist die gave, dan is zijn
geloof duidelijk van een lagere soort; anderzijds, wanneer iemand die
gave wel heeft of zegt te bezitten, dan staat hij op een hoger niveau.
In zoverre de beweging accent legt op een rein leven, verdient zij
uiteraard de sympathie van alle christenen.
Bezwaren
Maar de bezwaren tegen genoemde eigenschappen van de Pinksterbewegingen
zijn niet gering. Bezwaren, die we ontlenen aan Gods Woord, want dat
alleen zal en moet oordelen over wat Schriftuurlijk en wat niet
Schriftuurlijk is.
Wat betreft de zg. gebedsgenezing, moet toegestemd worden, dat de HERE
machtig genoeg is om iedere zieke te genezen, zelfs te herstellen van
wat genoemd worden ongeneeslijke ziekten. Christus heeft tijdens zijn
rondwandeling in Kanaän bewézen, dat Hij tegenover
niet één ziekte machteloos staat. En zijn kracht
is na de hemelvaart niet afgenomen.
Maar er is geen enkele belofte, dat een kind van God niet ziek kan
zijn; er is ook geen enkele belofte, dat iedere gelovige altijd zal
herstellen van elke ziekte. Als dat zo was, dan zou in de kring van de
gelovigen geen mens sterven aan een ziekte. Een sprekend voorbeeld, dat
gelovigen niet van iedere ziekte of handicap verlost worden, is te
lezen in 2 COL 12 : 8, 9.
De
apostel Paulus leed aan een ernstige handicap. Wat die precies geweest
is, weten we niet, omdat dat niet vermeld wordt. In elk geval meende de
apostel stellig, dat hij nog méér kon doen in
dienst van Christus' evangelie, wanneer hij verlost was van die
handicap. Hij heeft dat probleem aan de Here voorgelegd in zijn gebed,
ongetwijfeld een oprecht gebed. De Here zou hem hebben kunnen verlossen
van zijn kwaal, maar Hij deed dat niet. Niet uit onbarmhartigheid, maar
om andere redenen: "want de kracht - nl. van Christus en het evangelie
- openbaart zich eerst ten volle in zwakheid - nl. van de verkondiger
van dat evangelie" (vs. 9).
Wat het spreken in tongen betreft (de zg. glossolalie) niet vergeten
mag worden, dat deze gave als een bijzonder charisma blijkbaar behoorde
bij de eerste christelijke gemeente, kort na Pinksteren. De apostelen
ontvingen trouwens méér volmachten. Ze zijn te
lezen (bijv.) in Marcus 16: 17, 18. Deze bijzondere tekenen waren als
het ware de uitroeptekens achter hun apostolische prediking, om de
hoorders te overtuigen van de waarheid van de boodschap. Zij predikten
immers in de tijd, toen de bijbel nog niet afgrond en compleet
was.
Nu
heeft de kerk al sinds eeuwen Gods complete openbaring, en daaraan
heeft ze ook genoeg. Voor ons geldt wat Paulus zegt (1 COL 12 : 29v.):
"Zijn zij soms allen apostelen? Allen profeten? Allen leraars? Allen
krachten? Hebben soms allen gaven van genezing? Spreken soms allen in
tongen? Vertolken zij soms allen?" Al die vragen raken de bijzondere
geestesgaven uit die eerste tijd! Maar dan gaat de apostel verder:
"Streeft dan naar de hoogste gaven. En ik wijs u een weg, die nog veel
verder omhoog voert".
En wat is dan die weg? Op die vraag geeft Paulus onmiddellijk
antwoord in dat bekende en mooie hoofdstuk 1 Cor. 13; "Al ware het, dat
ik met de tongen der mensen en der engelen sprak, maar had de liefde
niet, ik ware schallend koper of een rinkelende cimbaal. Al ware het,
dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles wat te
weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette
(indrukwekkende tekenen!), maar ik had de liefde niet, ik ware niets".
(1 Cor. 13 : 1, 2). Christenen moeten streven naar die hoogste gaven,
die niet bestaan in bijzondere charismata, maar in de "vrucht van de
Geest", en die bestaat in liefde (die staat voorop!), blijdschap,
vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw,
zachtmoedigheid, zelfbeheersing (Gal. 5 : 22).
Als fundamentele dwaling van de Pinksterbeweging mag genoemd worden,
dat in feite een voortdurende herhaling van het Pinkstergebeuren wordt
verwacht en vereist. Zo'n herhaling is net zo onwerkelijk als een
"herhaling" van het Kerstgebeuren, de kruisiging op de Goede Vrijdag,
de opstanding en de hemelvaart van Christus. De heilsfeiten zijn
één-malig, niet voor herhaling vatbaar.
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)