46. TEMPELPLEIN EN BURCHT ANTONIA
Het Tempelplein, zoals het thans in Jeruzalem is.
Reconstructie van de Burcht Antonia.


Het Tempelplein, zoals het thans in Jeruzalem is.
Het midden van de Heilige plaats ligt ongeveer vier meter hoger en vormt een tweede plein (zoals dat ook vroeger met de eigenlijke tempelhof het geval was; Jer.36: 10 bovenste voorhof). Brede trappen geven toegang tot dit hoger gelegen plein. In het midden daarvan verheft zich de beroemde rotskoepel (ten onrechte Omar Moskee genoemd, want het is noch een moskee, noch door Omar gebouwd). Tegen de randen van het platform leunen lagere gebouwtjes; het zijn scholen en woningen, die doen denken aan hetgeen Ezechiël beschrijft: Toen bracht hij mij naar de buitenste voorhof en zie, daar waren vertrekken, en een plaveisel was er gemaakt, heel de voorhof rond; dertig vertrekken bevonden zich op het plaveisel... Ook was er een vertrek, waarvan de ingang zich bij de muurvlakken der poorten bevond...
Hij sprak tot mij: Dit vertrek met de voorzijde op het zuiden, is voor de priesters die in de tempel dienst doen en het vertrek met de voorzijde op het noorden is voor de priesters, die bij het altaar dienst doen. . . Toen bracht hij mij door de ingang, die zich terzijde van de poort bevindt, naar de priestervertrekken van het heiligdom (Ezech. 40: 17,38,45; 46: 19). De Psalmist prijst de priesters en levieten gelukkig, die altijd in de voorhoven wonen; welzalig zij, die in uw huis wonen, zij loven U gestadig (Psalm 84: 5). Een kamer wordt genoemd naar de bewoner, die er ook anderen mag ontvangen (zoals wij het ook lezen in Ezra 10: 6). De prachtige marmeren rotskoepel domineert op dit plein. Binnen de rotskoepel is de beroemde vlakke rots (Jer. 21: 13); daarop heeft eenmaal gestaan het Brandofferaltaar in de Voorhof van de Tempel. Op de achtergrond is de Olijfberg; de noordelijke uitloper daarvan is de Mons Scopus met de Hebrecuwse universiteit. Thans is hier dit terrein in een gedemilitariseerde zone. Toen de gevechten om Jeruzalem gestaakt werden, was dit terrein bezet door Joodse troepen — maar het had geen samenhang met het overige gebied, dat in de macht van Israël was.
Daarom werd het volgens de wapenstilstandsvoorwaarden ontruimd, zonder dat de Arabische strijdmachten het recht kregen, er in te trekken. Het is een Israëlische enclave in Jordanië. Rechts van de Rotskoepel ziet men op de Olijfberg "Viri Galilei" = Galilese mannen (Hand. 1: 11). Beneden in het dal bij de donkere olijven is Gethsémané en rechts daarvan Dominus Flevit "de Heer weende" (Lucas 19: 41-44).
Reconstructie van de Burcht Antonia.
Aan de noordwestzijde van de tempel was in de Nieuwtestamentische tijd de oude burcht Baris, door Herodes de Grote vernieuwd, versterkt en omgedoopt tot Antonia. Deze burcht wordt in de Statenvertaling "legerplaats" genoemd (Hand. 21: 34). Van het tempelplein leidden trappen opwaarts naar de burcht (Paulus staande op de trappen, Hand. 21: 40). Door velen wordt deze burcht aangezien als het Rechthuis, waarin Pilatus tijdens de hoge feesten resideerde. In de vertaling van het Ned. Bijb. Genootschap heet het de kazerne (Hand. 21: 34).