HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Verzameling bijbelse begrippen
Je
eigen kennis vergroten doe je ook voor anderen!
Hoogwaardigheidsbekleders
De JoodseRaad
hoofd van de priesters en levieten, voorzitter van het Sanhedrin of de
Hoge Raad.
Hogepriester
Eens per
jaar, op de grote verzoendag, trad hij het Heilige der Heiligen van de
tempel binnen. Hij vertegenwoordigt het joodse godsdienstige gezag.
Opperpriester
leden van de voornaamste priesterlijke families, waaruit de
hogepriester gekozen werd.
Leviet
lid van de stam. van Levi, waaruit de priesters gekozen werden. Ze,
verrichtten ondergeschikte diensten in de tempel.
Overste
van debestuurder
van een synagoge, die de diensten daar synagoge leidde. Hij
handhaafde de orde en wees de voorlezer en spreker aan Hij
vertegenwoordigde een zeker Zezag in de joodse gemeente.
Priester
mannen die
aangesteld werden om de eredienst te verzorgen, godsdienstonderricht te
geven en de tempelgoederen te beheren en te bewaken. Ze waren ingedeeld
in 24 klassen of geslachten, die om beurt dienst deden in de tempel.
De Romeinse
bestuurders
koning
overheersing
werden soms door de inlandse vorsten gehandhaafd. Ze regeerden echter
onder toezicht van de keizer en zijnvertegenwoordigers, zo bv. Herodes
de Grote.
Landvoogd
is de naam voor een gezagsdrager in een door de rorneinen veroverd
gebied. Naar gelang hun taak droegen ze verschillende namen.
Legatus
bestuurder van een romeinse provincie, waar nog geen totale rust en
orde heerste.
Proconsul
hoofd van een
aan de romeinen onderworpen provincie - landstreek - waarin reeds een
bepaalde rust en- orde heerste (Hand. 13,7-12;18,12).
Procurator
hoofd
van een kleine provincie waarin bepaalde situaties aparte moeilijkheden
schiepen o. a. Pontius Pilatus (Mt.27), Felix (Hand.24), Festus(Hand.25)
Viervorst
ofwas in Jezus' tijd de fitel voor iemand die onder
Tetrach
toezicht
van Rome heerste over een klein gebied (Lc.3,1; 14and.13,I). Debetekent
bode of gezant en is en naam voor de 12 Christelijke mannen door Jezus
uitgekozen om zijn werk voort onder leiding van Petrus. Later dragen
ook hun medewerkers, die zich inzetten voor bet evangelie deze naam bv.
]Barnabas. Makenmannen door. de apostelen-aangewezen om zorg te dragen
voor de armen (Hand.6.1-7). Later heeft dit ambt zich uitgebreid tot
een geestelijke dienstverlening door dopen en preken.
Opziener
in het
grieks 'episcopus', vandaar het latere bisschop, was bet hoofd van een
christelijke gemeente, soms van meerdere. Zij ontvingen deze
waardigheid door handoplegging (Hand.6,6).
Oudsten
of
'presbyter' vandaar de naam priester was bestuurder van een
gemeente.Het onderscheid met de opzieners is onduidelijk. (Hand. 1
1,27; 1 4,22;20,28).
De Militair of honderdman
voerde bet bevel over de kleinste
Centuiro
eenheid van de infanterie, 100 man (Mt.27,54; Lc.7,3).
Legaal
bevelhebber van een legioen, afdeling van bet romeinse leger dat 6000
soldaten telde.
Tribuun
commandant van een cohorte, het tiende deel van een legioen, dus 600
man (Hand.23,26).
DWALINGEN
of dwaalleer ,afwijking van de ware leer van Christus, ook
kettergenoemd.
Afgoderij
personen
of zaken als God beschouwen en een goddelijke cer geven. Zo werd bv. de
romeinse keizer als God vereerd.dwaalleer die beweert dat Christu's na
de opstan-
Gnosticisme
een moeilijk
precies te omschrijven dwaafleer, waariw de mens door kennis van God en
zijn verhouding tot de wereld, verkregen door openbaring, verlost wordt
van alle kwaad en onsterfelijk zat zbn. In de laat-christelijke tijd
komt deze dwaling pas goed op gang, maar ze werpt reeds tijdens het
vroege christendom haar sebaduw vooruit. Bij Paulus en Johannes zij'n
sporen van tegenstand tegen deze dwaalleer zichtbaar.
Judarzanten
-jodenchristenen uit de secte der, FarizeeZn (Hand. 15,5), zich als
jood gedragende christenen. Zjj beschouwden het onderhouden van de wet
en vooral de besnijdenis noodzakelijk ter zaligheid en eisten dit ook
van de christenen uit het heidendom. Hierdoor kwam het enig
middelaarschap van Christus in gevaar. Het eerste apostelconcilie sprak
zich uit voor het vrij zijn van de joodse wet.
Antichrist
deze
naam komt alleen in de brieven van Johannes voor en duidt zowel degene
aan die Christus loochent (I Joh.2,18; 11 Joh.7), als de aartsvijand
van Christus o het einde der tijden (I Joh.2,18 4)3).
Sommigen zien hierin een persoon, anderen een groep of een systeem. De
antichrist is het symbool der dwaalleraren.
FEESTEN
Loofhuttenfeest
was een
herinnering aan de bescherming van God tijdens de tocht door de
woestijn naar het beloofde land en later ook het oogstfeest- Men leefde
van de l5e tot de 22e Tisjri onder tenten van takken gernaakt,
loofhutten. Tedere nacht werd een gouden kruik met water gevuld aan de
vijver van SiW en in de tempel uitgegoten. Joh.7,37-39.
Feest der...
de zeven dagen volgend op het paasfeest was
ongedesemde
het gebruik van zuurdesem verboden. De gisting
broden
van het
zuurdeeg is het symbool van bederf. Zo werd deze feestweek een. teken
van geestelijke reinheid. (Mt.16,6.12;,l Kor.5,7)
Paasfeest
was het
gedachtenis-feest van het 'sparend voorbijgaan' van God,. toen de
cerstgeborenen van de Isradlieten gespaard bleven, dank zij het Wed van
het lam aan hun deurposten. Het is tevens de gedachtenis van de.
uittocht uit Egypte en de verlossing uit de slavernij. ., Het . werd
gevierd op de l5e Nisan, de eerste maand van het jaar.
Voor de christenen: is - het de gedachtenis van de verrijzcnis van
Christus.-
Pinksterfeest
vijftig
dagen na Pasen vierde men het oogstfeest. Later ging men op die, dag
ook de wetgeving op de Sinaligedenken. Dit feest dat zeven weken na
pasen gevierd werd, noemde men ook het 'wekenfeest'.
De christenen gedenken die dag de nederdaling van de H, Geest over de
apostelen. Hand.2,1-4.
Poerimfeest
herinnert de
Isradlieten aan hun bevrijding uit de macht der Perzen door koningin
Ester. Het werd gevierd op de 15c Adar, de laatste maand van het jaar.
Sabbat
de zevende
dag van de week was de dag voor Jahwe, een rustdag. Ze begon vrijdags
bij zonsondergang en duurde tot zaterdag bij zonsondergang. Elke arbeid
was verboden. Mt.12,2, Mc.3,2.
Chanooka
herinnerde
aan,de reiniging van detempelw#dingtempel in 165 v. Christus, nadat ze
door Antiochus Epifanes ontheiligd was. Dit feest duurde acht dagen.
Joh.7,37 vv.
Verzoendag Die
dag trad de hogepriester het Heilige der Heiligen binnen en sprenkelde
daar het bloed van een bok. Een andere bok, de z.g. 'zondebok' werd de
handen opgelegd, als teken dat de zonden op hem werden, Overgedragen.
Daarna werd het becst de woestijn ingestuurd, symbool voor het'.
'Verzaken aan het kwaad. Hebr 13,13.
GEBRUIKEN
Besnydenis
rituele
handeling waarbij de voorhuid werd weggenomen. De besn@denis.was het
teken van het verbond tussen God en zjjn volk. Bij deze gelegenheid
kreeg, de jongen ook zijn naam. (Lc. 1,59; 2,21).
Bloed
bloed
betekende voor de Isradlicten leven. Daarom. was het verboden het bloed
van dicren tot zich te nemen, want het leven behoorde God, - Het
apostelconcilie bekrachtigt dit verbod (Hand.15-,29).
Korban
betekent.
'offergave'. belofte waardoor men iets aan de tempel offerde en het
zodoende onttrok aan het profaan gebruik. Niemand, ouders noch
schuldeisers konden hier nog aanspraak op maken. Door iets korban te
verklaren trachtten sommigen te ontkomen o.a. aan de plicht hun -ouders
te onderhouden (Mc.7,10-13)
Nazaridat
gelofte, die
bepaalde verplichtingen oplegde o.a. het zich onthouden van sterke
drank, geen onrein voedsel eten, zijn haren niet laten knippen (Le. 1,
1 5 Hand.18,18; 21,23).
Offervlees
zowel - bij
heidehen als joden was het gebruikelijk bij sommige offers van het
vlees van het offerdier een maaltijd te berciden. Daardoor drukte men
de eenheid met het offer uit en trad men in gemeenschap met God en
onderling.'Dit was de reden waarom het eten van het offervlees der
heidenen verboden was.
GELDWEZEN
Baar geld
werd meestal in een
bilidel of in degedragen, soms ook in 7 de hoofddoek (sudariuni)
gebonden (Le. 1 9,20). In de tijd van Jezus kendemen alleen griekse en
romeinse munten. De voor-naamste zijn:GrIekse
munteit
:cunspenning
genoemd, het bedrag dat men als belasting moest betalen aan de
romeinen.. Omdat deze munt weinig in omloop was, betaalde men
gewconlijk belasting voor twee personen en wet met een Titradrachme.
Didrachmen
in
omloop ware n de didrachmen - zilveren munt ter waarde van twee
drachmen ± 80 ct. Deze munt werd ook wet de 6jnspenning
genoemd.
Drachme
de eenheid van de griekse munt was de drachme 40 et.
Titradrachme
een zilveren munt, ook wel stater of sikkel genoemd, terwaarde van 1.60
gld. Mt.24,27.
Zilverling
eveneens
een andere naam, voor titradrachme. Dertig zilverlingen was de boete,
wanneer. men de slaaf van een ander gedood had. Prijs die Judas voor
7Ajn verraad ontving. Mt.26,15-16.
Romeinse
munten:
As
stuiver, koperen munt ter waarde van
Denarie
zilveren geldstuk
met beeld en inschrift van de keizer ± 40 et. In het grieks
werd
deze munt ,.-drachme genoemd. Mt.22,19.
Penning
koperen muntje ter waarde van * et. Twee hiervan vormden een quadrans.
Mc. 1 2,42; Le. 1 2,59.
Pond
of Mnasgeldwaarde bij U. 1 9,13 ter waarde van IO drachmef 80.
Talent
. Hieover spreekt Mt.25,25 de waarde is 6000 denaridn of t 2,500.
Tienling
andere naam voor denarie-loon voor 66n dag. Mt.20,2.
GODSDIENSTIGEVERSCHIJNSELEN
Bezetenheid
de
inbezitname door het kwaad, gepersonificeerd in de satan, van een
persoon of zaak. Bepaalde ziekten zoals epilepsie of vallende ziekte
werden voor bezetenheid aangezien. Dit woord kan ook duiden op een
zekere hardnekkigheid bv. in het kwaad.
Charisma
buitengewone gaven door de Geest aan ten persoon geschonken ten bate
van anderen en voor de uitbreiding van het christendom du& niet
tot
eigen heiliging; bv. de gave der profetie, de gave der talen. Paulus
geeft een hele verhandeling over deze charismata en beschrijft het
gebruik daarvan. I Kor.12-14.
Droom reeds
in het Oude
Testament werden dromen beschouwd als cen middel waarvan God zich
bediende om iets bekend te maken, zich te openbaren. In het Nieuwe.
Testament vindt men dromen bijna uitsluitend in verband met de Seboorte
van Jezus. Mt. 1,28; 2,13-19.
Extase .of
verrukking is cen
toestand waarin de geest zo in iets en vooral in God opgaat, dat zij
als het ware'. hev lichaam - uittreedt. Hand.10,10; 11,5; 11 Kor.12,3-4.
Glossalie
verschijnsel waarbij
iemand in een extatische toestand klanken uitstoot die alleen
verstaanbaar zijn voor iernand die de gave van de vertolking heeft. I
Kor.14,10.
Verschijning
.het zichtbaar.
worden van zaken en personen, die eigenlijk nict waarneembaar zijn,
hetgeen zowel uiterlijk als innerlijk kan geschieden, dus werkelijk of
in de verbeelding. Verschijningen gaan meestal Sepaard met. cen
bepaalde bood schap.
Visloen of
'gezicht' een
waarnerning of door de zintuigen, of door de verbeelding van iets dat
betrekking heeft op het godsdienstige. (Hand.10,11-16; Apok.1j).
GROEPERINGEN
Farizeeen
godsdienstige
groepering bij de joden, bekend cm hun strenge wetsopvatting. Hun
wettische instelling bracht hen vaak tot huichelarij, een uiterlijk na-
komen van de wet, zonder innerhjke overtuiging. Ze waren de grote
vijanden van Jczus en worden ook wel. zeloten genoemd.
Godvrezenden
beidenen die met de joodse godsdienst sympathiscorden en bepaalde
joodse gebruiken onderhielden. Hand.10,2;13,6
Herodianenzuiver
politieke partij,'die de dynastic van Herodes steunden. (Mc.3,6;
Mt.22,16).
Ouderlingen
De aristocratic van het joodse volk, vooral ook burgerlbkc
overheidspersonen.
Proselieten
of 'bijgekomen', heidenen, die zich tot bet jodendom bekeerden en zich
licten besnijdcn. Mt.23,15; Hand.2,10; 6,5; 13,43.
Sadduceein
voomamelijk
politieke partij, bij de, joden, bevriend met de romeinen en voor bet
merenacef bestaande uit priesterlijke aristocratie. Zij aanvaarden
allecu de Thora (dc'Pentateuch - de 5 eerste boeken van bet Oude
Testament). Zij 100chenden de' opstanding der lichamen (Mc.12,18;
Hand.23,8) en bet bestaan van engelen en goesten.
Samaritane
afstammelingen van
Israd-licten en naar Samaria gedeporteerde heidenen. De. grote vijanden
van de joden, omdat deze hun'hulp weigerden bij de wederopbouw van de
tempel na de Babylonische gevangenschap. Zij bouwden daAfom cen eigen
beiligdorn op de berg Gerizzim. Joh.4,4-29; U.17,16; 10,30.37.
Schriftgeleerden
bijbelgeleerden die'- de, Sci ift verklaarden en zowel tot de sadducmdn
als tot de farizeeAn behorend. Ze trokken leerlingen aan en vormden
scholen. Een van de bekinste is Hillel, waarvan Gamalidl, de,
leermeester van Paulus, een leerling was.
Tollenaarspachters
van een deel
van de belastingontvangsten van de rorneinen, bv. de tol op cen weg. ZU
buitten bet volk uit ten eigen bate en werden door de joden op een lijn
g . esteld met de beidenen en zondaars. Mt.9,10; 18,11;21,31.-
Wetsgeleerden
omdat de Schrift voor bet grootste Odeelte-nit de., wet bestond werden
ze ook wetsgeleerden genoemd. zie: sE@riftgelccrden.
Zeloten zie:
farizaft.
HUWELIJK EN
GEZIN
Broeders en
deze benarning gold ook voor halfbroers en
zusters
-zusters, neven en nichten en zelfs voor andere verwanten. Mt. 13,55..
Echtbreuk
ontrouw van de man of
- de vrouw, ook al was men nog verloofd, werd als een grove fout
be-schouwd. De ontrouwe kon voor het gerecht gedaagd worden (Mt.1,19)
en werd vercordeeld tot de dood door steniging (Joh.8,2-1 1).
Echtscheiding
:de Isfadlict kon
zonder, enig proces A'Jn vrouw verstoten. Met was voldoende dat hij
haar een schriftelijk bewijs hiervan gaf - een echtscheidingsbrief.
Voor een dergelijke echtschciding moest er iets schandelijks gebeurd
zijn. Over de betckenis van dit schandelijke liepen de meningen ste'rk
uiteen. Jezus zelf heeft zich tegen deze praktijk verzet (Mc.10,2-12;
Lc.16,18) en Paulus volgde zijn voorbeeld (Rom.7,2vv). Het huwelijk is
volgens hun uitspraak onontbindbaar.
Eerstgeboren
het eerste,
mannelijke kind van de vrouw (in bet Oude Testament kon de man meerdere
vrouwen hebben) behoorde God toe. Het moest in de tempel, worden
vrijgekocht (Lc.2,23). Dit woord zegt nict, dat na, dit kind nog andere
kinderen geboren werden (Mt.1,25).
Huwelijk op
een bepaalde dag
feidde de bruidegom zijn bruid in zijn buis binnen. Hij werd hierbij
vergezeld van bruidsjonkers (Mt.19,15). De voornaamste hiervan heette
de 'vriend van de bruidegom' (joh.3,29). Hij wachtte buiten orn de
vreugdekreten te horen van de bruidegom, wanneer deze bet gelaat van de
bruid ontsluierde. Soms trekken .,meisjes met brandende lampen, de
bruidegorn tegembet (Mt.25,I).
Leviraat of
.wanneer een, man kinderloos stierf, moest zijn
zwagerhuwelijk
broer - dus de
zwager van de vrouw - de weduwe huwen orn hem een nageslacht te geven.
De eerste zoon uit dit tweede huwelijk gold als de zoon van de
overledene.
Verloving
tussen de jongeman en
de vertegenwoordigers van bet meisje werd een overeankomst gesloten,
waardoor beiden de rechten en de plichten van bet huwelijk aanvaardden.
De bruid narn echter pas later haar intrek in bet huis van haar man.
Dan wcrd bet huwelijk pas voltrokken. Zolang zij thuis bleef,
beschouwde men haar als verloofdijk 'Ievemduue, later ook
Aeon
betekent oorspronkel
eeuwigheid, maar in het Nieuwc Testament meer wereldduur- Tegenover
'deze aeon, het tijdperk dat de wereld bestaan zal, plaatst men 'de
toekomstige aeon', het bestaan na dit - leven, waartussen een zekere
tegenstelling bestaat. (Mt.12,32; LC.16,18; 2Os34; Rom.12o2).
Dag
tijdsverloop tussen
zonsopgang en zonsondergang dat verdeeld was in 12 gelijkc delen (Job.
1 1,9). De parabel van de i werkers in de wijngaard geeft ons cen goede
voorstelling van de dagindeling. (Mt.20,lvv).
De dag-Gods
ook wel. 'de dag genoemd, is de dag waarop God zijn eindoordeet zal
vellen. (I Kor.1,8; 5,5; 2 Petr.3,lb)..4
Maand het
jaar werd verdeeld in 12 maanden en begon met de maand Nisan, volgens
onze tijdrekening van 15 xnaart tot 15 april.
Nachttijd
tussen zonsondergang,
en zonsopgang. Onder invIoed van de romeinen werd de nacht ingedeeld in
vier nachtwaken, die gewoonlijk met een nummer werden aangeduid
(Lc.12,38; Mt.14,25; Mc.6,48). Men gebruiktc ook wel aanduidingen als
'laat, halfhacht, hanengckraai, vroeg!.
Parousle of
wederkornst des
Heren, de dag waarop God door Christus de mensheid zal oordelen (I
Tess. 4,13-18). Men verwachtte aanvankel&, dat deze- kort na.
Jezus? dood zouvolgen.vnj
Sabbatjaar
om de zes jaar werd
een sabbatiau ingelast, een rustjaar. De slaven herkregen dan hun
vrijheid en de. akkers bleven braak-liggen.
Uur naast de
gewone
tijdsaanduiding heeft dit woord bij Johannes een eigen betekenis. De
evangelist bedoelt hiermede het grote moment van Jezus leven, nI. zijn
dood, zijn.vemjzcnis en verheerlijking. (Joh.2,4).,
Week cyclus
van zcven dagen,
waarvan de laatste sabbat werd genoemd. De andere- dagen droegen een
nummer. Vrijdag werd soms 'parasceve' genoemd, d.w.z. voorberciding nl.
op de sabbat.
MAALTIJDEN-EN
DAARMEE SAMENHANGENDE GEBRUIKEN
Aanliggen
men lag-aan-tafel
aan, steunend op de linkerarm, i.dei-..@voeten achterwaarts gekeerd.
Wie rechts van iem.And zat,.,Iag zodoende in diens schoot
(Le.16,22)1.rustte aan diens hart'(Joh.13,23).
Agapen
christelijk liefflemaal
met een liturgisch karakter, bedoeld om i de eenheid van de gelovigen
uit te beelden en te bevorderen en tevens de armen le helpen -(I Kor.1
I p17-43).
Drank aan
tafel dronk men gewoonlijk wijn met water vermengd.
Eucharisfische
sacramentele
maaltijd, waarin Jezus Achzelf geeftMaaltydonder de tekenen van brood
en wijn en waardoor "'',gemeensdhap tot stand komt met Hem en ook
onderling.
Kus Uit
beleefdheid kuste de
gastheer zijn gast (U.7,45). De mindere kuste de meerdere de hand,
gelijken kusten'. elkander op beide wangen. (Lc.15,20; Hand.20,37).
Laatste paasmaal
dat Jezus
met zijn leerlingen gebruikte in een opperzaal (Cenakel) te Jeruzalem.
Tijdens deze maaltijd stelde Hij de Eucha..:-ristie in. (Mc.14,15;
Hand.1,13).
Offermaaltijd;
:bij sommige
offers werd een gedeelte vanhet offerdier apart. gehouden om daarmede
een maaltijd te berciden. Men druktc hierdoor z´n eenheid
met
het offer uit.
Paasmaal
maaltijd waarbij men
de gedachtenis vierde van de uittocht uit Egypte. Net verhaal hiervan
werd tjjdens de maaltijd, gelezen. Het maal was bereid volgens strenge
voorschriften: cen lam aan de spit Sebraden, ongedesemd brood en
bittere kruiden. Men dronk vier keer een beker met An. De derde beker
werd die der zegeningen genoemd, orndat het drinken daarvan gevolgd
werd door dankgeboden. Vandaar de naam, Eucharistie of dankzegging.
Spijs het
voornaamste voedsel
was brood, dat niet gesneden werd, maar door de vader werd gebroken, en
aan de disgenoten werd uitgereikt. Bestek kende men niet. Teder doopte
een brok brood in de gemeenschappelijke schotel (NIt.26,23). 's Avonds
nam men een. warme maaltijd.
Voetwassing
omdat men alleen
sandalen droeg, eiste de palestijnse beleefdheid dat er. kruiken met
water gereed stonden om de gasten gelegenheid to geven de voeten te
wassen (Joh.2,6; U.7,44). Bij de maaltijd ontdeed men zieW van zijn
schoeisel (Joh. 1 2,3).
Zalving als
bewiis van cerbied en hoogachting voor de gast, zalfdo men zijn hoofd
met welriekende olie (U.7,46).
MATEN EN
GEWICHTEN
Bat vat,
inhoudend 36,4 liter. Lc.16,6.
Bedoeld wordt de gxiekse ell, de lengte van elleboog tot de top van de
middenvinger 46 cm. Mt.6,27.
Kar mud,
inhoudend tien bat, dus 365 liter.
Korenmaal
inhoudsmaat van 9 liter. Mt.5,15
Max ongeveer' I liter. Apok.6,6
Metreles
inhoudsmaat,.ongeveer 39 liter. JA.2,6.
Pond gewicht
icts minder dan ons' pond nl. 3 k ons. Joh.12,3; 19,39.1
Sabbatsreis
afstand die.de Isr,adlieten op de sabbat mochten afleggen zonder de
rust van die dag te breken: 2000 el == I I km.
Schrede
romeinse maat, dubbele'van onizie schrede 1,56,m., Mt.5,41. 185
ih.'U.24,13
Stadie
lengtemaat
NAMEN VAN JEZUS
Christus
betekent. 'gezalfde',
de,griekse weergave van het hebrecuwse woord voor Messias. In de
grickse wereld kende men deze titel niet en zodoende wordt ze daar cen
eigennaarn Thristus'. (mt.
Is In God en Jezus,,
als openbaring van God aan de mensen,
Een met God het Woord.
afleiding van bet hebreeuwse 'Josua' d.i. Jahwe is-redder. (U.1,31).
Mensenzoon
,oorspronkelijk
betekent dit woord kleine, zwakke mens, mensenkind. Onder invloed van
bet visioen van Danidl (7,1 3) werd. deze titel ten tijde van Jezus
gezien als de naam. voor, de Messias.
Messias
betekende gezalfde in
het algemeen. Later de naam, voor de gezalfde, bij uitstek d.i. de
uitverkorene van God de verlosser. (Joh.1,41; 4,25).
Profeet of
Nabiis iemand die
als taak beeft Om'' Gods Woord en heilboodschap aan de mensen bekend te
maken. Hij, werd hierbij geleid door Gods Geest. Soms deed hij cok
voorspellingen.
Verlosser
degene' die redding brengt en heil, d.i. heel maakt.
Woord (Gods)in woorden drukt iemand zichzclf uit, Openbaart hij zich,
bewerkt men iets. Zo was God door zijn, Woord werkzaam. Dit woord,
waarin Gods wijsheid lag, werd als zelfstandig bestaand voorgesteld.
Bij Johannes duidt dit woord op de tweede persoon van de
Drievuldigheid. (Joh.lj vv).
Zoon van David
vooral aan David
was de belofte gedaan, dat uit zijn geslacht de Messias zou geboren
worden. Daarom, deze naam voor Jezus, die dus Messias betekent.
Zoon van God
. nitverkorene van
God, die zijn bijzondere bescherming genoot, dus man Gods, titel die
ook aan de profeten gegeven werd. Naarmate de christenheid Jezus als
God zag, werd deze naam letterlijk genomen.
STRAFFEN
Ban of
uitbanning, cen
blijvende of tijdelijke uitslui-ting van deelname aan de , openbare
godsdienstoefeningen, zowel bij joden als christenen bekend. (Lc.6,22-,
Joh.9,22).
Boete
geldboete komt in de bijbel niet uitdrukkelijk voor. Wel zijn er
aanduidingen dat ze bestond.
Deportatie of verbanning.
De
veroordeelde moest bet land verlaten en werd soms, overgebracht naar
een eenzaarn eiland. Zo werd Johannes naar bet eiland Patmos verbannen.
Doodstraf de
veroordeling tot
de doods traf was tijdens de romeinse bezetting voorbehouden aan de
romeinse landvoogd. Wanneer de Hoge Raad zich voor dit vonnis uitsprak,
moest de landvoogd er zijn goedkeuring aan hechten. Men kende als
doodstraf o.a.: steniging en kruisdood.
Geseling bij
de joden werd
iemand met stokken 'of roeden gegeseld. De - veroordeelde ontving 13
slagen op de ontblote borst, en 13 slagen op elke schouder. Samen dus
39 slagen of volgens de toenmalige zagswijze veertig min 66n (2 Kor. 1
1,25).
De romeinen gebruikten deze straf voor de slaven of om iemand tot
bekentenis te dwingen. Zij sloegen met geselriemen, doorviochten met
jjzeren haakjes, stukjes been of knopen. Deze wrede straf, die vaak de
dood tot gevolg had, heeft Jezus ondergaan. Een romeins burger, zoals
bv. Paulus, mocht niet gegeseld worden. (Hand. 16,37).
Gevangenschap
tijdelijke
beroving van zijn vrijheid, die door de Hoge Raad zelfs tijdens de
romeinse bezetting kon worden opgelegd (Hand.4,3; 5,18). Soms was dit
cen soort huisarrest (14and.28,30). Meestal was de gevangene echter
geboeid, soms vastgeklonken aan een blok of zelfs aan zijn bewakers
(Hand.26,29: 12,6; 16,24). Ontsnapte de gevangene dan werd zijn bewaker
ter dood veroordeeld (Hand.12,19; 16,24).
Hel of Gehenna
of het eeuwige
vuur. Vuur is het symbool of de uitbeelding van Gods straf en oordeel
(Mc.9,49; Jac.5,3). Jezus spreekt van een onuitblusbaar vuur, beeld
voor een eeuwige straf (Mt.5,32; 18,8; 25,41). De plaats voor deze
straf heette de hel, ook wel 'Gehenna', bet griekse
Woord voor het Hinnondal bij Jeruzalem, waar volgens de icodse
Overlevering de ingang van de hel was gelegen (Mt.5,22).
Kruisdood
ontstaan
waarschiinlijk uit de geseling, was de doodstraf die de romeinen hadden
ingevoerd ter vervanging van de anderc joodse doodstraffen. Ze was
vooral de doodstraf voor de slaven en boosdoeners, dus e , en
schandelijke straf, want de veroordeelde -hing aan het kruis gebonden
(soms gespijkerd), zittend op een zadeltje ter bespotting van iedereen.
Jezus stierf deze smadelijkc dood.
Steniging
,de veroordeelde werd
ruggelings van een hoogte geworpen en indien hij nog leefde met stenen
gedood. De steniging was o.a. de straf voor overspel (Joh.8,2-1 1) en
voor cen godslastering (Hand. 7,58).
Vloek door
een woord of daad werd Gods straf of een onheil over iemand afgeroepen
(I Kor.16,22;
eeg ook eens: Bijbelse begrippen en namen - met uitleg en tekstverwijzing
Raadpleeg ook eens: Het katholieke ABCRaadpleeg ook eens: Kerkelijke Begrippen
Raadpleeg ook eens: Verzameling Bijbelse Begrippen
Raadpleeg ook eens: Betekenis van Bijbelse woorden en begrippen (pdf)
Raadpleeg ook eens: Betekenis van Bijbelse Woorden en Namen (pdf)
Raadpleeg ook eens: Betekenis van Bijbelse woorden en (plaats)namen (pdf)
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)