HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS

                                                    
                                 

HULP VOOR HET BESTUDEREN

Lees de Bijbel   De Bijbel is niet een boek wat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God.

HULP VOOR HET BESTUDEREN VAN DE BIJBEL


kies hieronder een onderdeel

Hoofdstuk 1. Het belang van Gods Woord

Voor iedereen wie Gods naam aanroept, is het belangrijk om Gods woord te begrijpen. Het bestuderen van de bijbel is een van de belangrijkste manieren om te leren communiceren met God.

Een uniek boek 

De bijbel is de enige in veel dingen. Hij is uniek in:

  • populariteit. De bijbelverkoop in Noord-Amerika bedraagt meer dan $500 miljoen per jaar. De bijbel is zowel het best verkochte boek ooit, als de jaarlijkse bestseller!

  • auteurs. De bijbel is geschreven in een periode van 1600 jaren door 40 verschillende auteurs, met verschillende achtergronden, maar leest alsof hij geschreven is door één persoon.

  • bewaring. F.F. Bruce vergelijkt in Are New Testament Documents Reliable? handschriften van het Nieuwe Testament met andere oude teksten:

Tabel 1.1. Vergelijking van handschriften van het Nieuwe Testament met andere oude teksten.

Werk Wanneer geschreven Oudste kopie Tijdsduur Aantal exemplaren
Herodotus 448-428 v. Chr. 900 na Chr. 1300 jaar 8
Tacitus 100 na Chr. 1100 na Chr. 1000 jaar 20
Caesar's Gallic War 50-58 v. Chr. 900 na Chr. 950 jaar 10
Roman History van Livy 59 v. Chr. - 17 na Chr. 900 na Chr. 900 jaar 20
Nieuwe Testament 40 - 100 n. Chr. 130 na Chr. Gedeeltelijke handschriften 350 na Chr. Complete handschriften 30 - 310 jaar 5000 Grieks& 10.000 Latijn

Er bestaan tien kopieën van Caesar's Gallic War, de oudste daarvan is van 900 jaar nadat Caesar het origineel schreef, etc. Van het Nieuwe Testament hebben we complete handschriften van 350 na Chr., papyrusrollen die een groot deel van het Niewe Testament bevatten uit de jaren 200, en een deel van het Johannes evangelie uit het jaar 130. Hoeveel handschriften hebben we om onderling te kunnen vergelijken? 5.000 in het Grieks en 10.000 in het Latijn!

Een boek met de adem van God

Heb.4:12"Want het woord Gods is levend en krachtig..." Jezus zei (Matt.4:4), "Er staat geschreven: Niet alleen van brood zal de mens leven, maar van alle woord, dat uit de mond Gods uitgaat." Terwijl we de bijbel lezen, is Gods Geest er om het tot onze harten te spreken op een altijd nieuwe manier.

2 Tim.3:16 (SV) zegt, "Al de Schrift is van God ingegeven [lett., die God ademde]." Geloof je dit? Bedenk, voordat je antwoord geeft, hoe Jezus' houding tegenover de Schriften was.

Hij verwees naar de menselijke schrijvers, maar nam zondermeer aan dat achter hen een enkele goddelijke Schrijver zat. Hij kon, zonder verschil te maken, zeggen 'Mozes zei' of 'God zei' (Mar.7:10). Hij kon een opmerking van de verteller in Genesis 2:24 aanhalen als een uiting van de Schepper zelf (Matt. 19:4-5). Op dezelfde manier zei Hij, 'Terecht heeft Jesaja van u, huichelaars, geprofeteerd, zoals er geschreven staat', terwijl wat Hij daarna citeerd het directe woord van de Here God is (Mar.7:6 & Jes 29:13). Hun overtuiging van het dubbele auteurschap van de Schriften hebben de auteurs van het Nieuwe Testament overgenomen van Jesus zelf. Het was voor hen net zo terecht om te zeggen dat 'God sprak tot onze vaderen door de profeten '(Heb.1:1) als het was om te zeggen 'door de Heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken' (2 Pe 1:21). God sprak niet zodanig dat Hij aan de persoonlijkheid van de menselijke schrijvers voorbijging, net zo min spraken mensen zodanig dat zij het woord van de goddelijke Schrijver aantastten. God sprak. Mensen spraken. Geen van die twee waarheden mag iets van de andere afdoen.

Christus zag de Schriften als volgt: Hun getuigenis was Gods getuigenis. Het getuigenis van de bijbel is het getuigenis van God. En de voornaamste reden waarom de Christen gelooft in de goddelijke oorsprong van de bijbel is dat Jezus Christus zelf dat leerde.

2 Tim 3:16 gaat verder, "is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust." Als wij accepteren dat de bijbel in feite God is die tot ons spreekt, dan volgt daaruit dat de bijbel voor ons autoriteit heeft in alle zaken van geloof en gedrag.

Een boek dat werkt

Wat doet bijbelstudie met je? 1 Thess.2:13 zegt dat de bijbel "werkzaam is in u, die gelooft" Schrijf naast elk schriftgedeelte, het werk dat het Woord doet.

Tabel 1.2. Wat doet bijbelstudie voor Christenen?

Naslag Actie
Ef. 5:26 reinigt -- "...haar reinigende door het waterbad met het woord."
Hand.20:32 bouwt op -- "En nu, ik draag u op aan de Here en het woord zijner genade, aan Hem, die bij machte is te bouwen en het erfdeel te geven onder alle geheiligden"
Rom.15:4 bemoedigd -- "opdat wij in de weg der volharding en van de vertroosting der Schriften de hope zouden vasthouden."
Rom.10:17 geeft geloof -- "Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus."
1 Cor.10:11 onderwijst -- "Dit is hun overkomen tot een voorbeeld (voor ons) en het is opgetekend ter waarschuwing voor ons"
Matt.4:4 voeding -- "Maar Hij antwoordde en zeide: Er staat geschreven, niet alleen van brood zal de mens leven, maar van alle woord, dat uit de mond Gods gaat."

Een bevrijdend boek

Joh.8:32 "en gij zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken" Dit wordt vaak door zichzelf aangehaald. Is dit een voorwaardelijke of onvoorwaardelijke belofte? Is het toe te passen op elke vorm van kennis? Vind de antwoorden door de eerste helft van de zin onder de loep te nemen, in vs.31. "Als gij in Mijn woord blijft, zijt gij waarlijk discipelen van Mij... "

We zien dat het gaat om een voorwaardelijke belofte, specifiek sprekend over de waarheid van Gods woord.

Het Griekse woord voor "wind", wat wordt gebruikt in Ef.4:14 betekent een geweldige wind "Dan zijn wij niet langer onmondig, op en neder, heen en weder geslingerd onder invloed van allerlei wind van leer..."Een ding dat bijbelstudie voor ons doet, is dat het ons een vaste grond geeft in de waarheid, met als resultaat dat we niet zo eenvoudig "weggeblazen" worden.

Jezus antwoordde en zeide tot hen: Gij dwaalt, want gij kent de Schriften niet noch de kracht Gods." Matt.22:29

Welke 2 dingen moeten wij kennen om dwaling te voorkomen?

  • Gods woord

  • Gods kracht

Een boek dat strijdt

Ef.6:10-18 is een mogelijke afbeelding van onze geestelijke wapenrusting.

Tabel 1.3. Geestelijke wapenrusting

Vraag Antwoord
Hoeveel van de hier opgenoemde wapens zijn verdedigingswapens? 5
En hoeveel aanvalswapens? 1
Welke? het woord - rhema

Vermaningen

2 Tim 2:15 (SV) "Benaarstig u, om uzelven Gode beproefd voor te stellen, een arbeider, die niet beschaamd wordt, die het Woord der waarheid recht snijdt."

Kol.3:16 "Het woord van Christus wone rijkelijk in u, zodat gij in alle wijsheid elkander leert en terechtwijst en met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen zingende, Gode dank brengt in uw harten."

Als je ergens rijk in bent, hoeveel heb je er dan van?

Niet een beetje!

Pred.12:11-12 "De woorden der wijzen zijn als prikkelen; als ingeslagen nagelen zijn de verzamelingen daarvan; gegeven zijn zij door één herder. En overigens, mijn zoon, wees gewaarschuwd; er is geen einde aan het maken van veel boeken, en veel doorvorsen is afmatting voor het lichaam."

Bijlage: "Eens voor altijd"

De waarheid omtrend het definitieve van God's initiatief in Christus, is gevat in een woord van het Griekse Testament, namelijk, het bijwoord hapax en ephapax, dit wordt veelal vertaald als eenmaal, in de betekenis van 'eens voor altijd'. Het wordt gebruikt voor wat wordt gedaan om van voortdurende betekenis te zijn, en nooit herhaald hoeft te worden, en wordt in het NT toegepast op zowel openbaring als verlossing. Op deze wijze verwijst Judas naar het geloof dat eenmaal is gegeven aan de heiligen (Judas 3), en de brief aan de Romeinen zegt over Christus "... is Hij voor de zonde eens voor altijd gestorven" (Rom.6:10, zie ook 1 Petr.3:18; Hebr.9:26-28).

We kunnen dus zeggen dat God eens voor altijd heeft gesproken, en dat Christus eens voor altijd heeft geleden. Dit betekent dat de christelijke openbaring en de christelijke verlossing beiden voltooid zijn in Christus. Aan geen van beide kan iets worden toegevoegd, zonder afbreuk te doen aan Christus... Dit zijn de twee rotsen waar de Protestantse Reformatie gebouwd is. -- Gods geopenbaarde woord, zonder toevoeging van menselijke tradities, en het voltooide werk van Christus, zonder de toevoeging van menselijke verdiensten. De wachtwoorden van de reformatoren waren sola scriptura voor onze autoriteit en sola gratia voor onze redding.

Supplement: Bijbellees-programma's

Hier zijn een aantal makkelijke programma's om je bijbel systematisch te lezen. Je kunt er meer dan een tegelijk gebruiken, als je wilt. Bijvoorbeeld #1 met #4, of #2 met #5. Varieer het programma van jaar tot jaar om het fris te houden!

  1. Het Nieuwe Testament in een jaar: lees per dag een hoofdstuk, 5 dagen per week.

  2. Spreuken in een maand: lees elke dag een hoofdstuk uit Spreuken, overeenkomstig de dag van de maand.

  3. De Psalmen in een maand: lees 5 Psalmen per dag, met een interval van 30. Lees bijvoorbeel op de 20e Ps. 20, 50, 80, 110& 140.

  4. Psalmen & Spreuken in 6 maanden: lees Psalmen en Spreuken door, elke dag een hoofdstuk.

  5. Het Oude Testament (zonder Psalmen & Spreuken) in 2 jaar: als je van het Oude Testament elke dag een hoofdstuk leest, en daarbij Psalmen en Spreuken overslaat, lees je het Oude Testament in 2 jaar en 2 weken.

Hoofdstuk 2. Basisprincipes van bijbelstudie

Ons doel als we de bijbel benaderen

Joh.5:39-40“Gij onderzoekt de schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben, en deze zijn het die van Mij getuigen, en toch wilt gij niet tot Mij komen om leven te hebben.

Het hoofddoel van het boek is om ons bij de Persoon te brengen. Maarten Luther zei eens “wij gaan alleen naar de wieg voor de baby”; Met de bijbel is het net zo: we bestuderen de bijbel, niet als doel op zich, maar om in contact te komen met God.

De Joden waartegen Jezus sprak [...] verbeeldden zich dat het bezit van de Schrift gelijkstond met het bezit van het Leven. Hillel zei het zo: "Degene die de woorden van de Torah in zich heeft gekregen, heeft het leven in de toekomende wereld in zich gekregen." Hun studie was een doel op zichzelf. Hierin waren ze pijnlijk misleid. [...]

De bijbel op zich bestuderen baat noch schaadt, behalve dan wanneer dat ons bekend maakt met Jezus Christus. Telkens als de bijbel gelezen wordt, is een sterk verlangen nodig om daardoor Christus te ontmoeten.

Manieren om Gods woord te benaderen

Horen en lezen geven een telescoop-beeld van de schrift, terwijl studie en het uit het hoofd leren van teksten een microscoop-beeld geven. Overdenking van de schriften brengt horen, lezen, studie en memorisatie bij elkaar en bevestigt het woord in onze gedachten.

Horen

Luc.11:28 “Maar Hij zeide: Zeker, zalig, die het woord van God horen en het bewaren.

Lezen

Opb.1:3“Zalig is hij, die voorleest, en zij, die horen de woorden der profetie, en bewaren, hetgeen daarin geschreven staat [...]

1 Tim.4:13 “[...] moet gij u toeleggen op het voorlezen [...]

Bestuderen

Hand.17:11 “en dezen onderscheidden zich gunstig van die te Tessalonica, daar zij het woord met alle bereidwilligheid aannamen en dagelijks de schriften nagingen, of deze dingen zo waren.

2 Tim.2:15 “Maak er ernst mee u wél beproefd ten dienste van God te stellen, als een arbeider, die zich niet behoeft te schamen, doch rechte voren trekt bij het brengen van het woord der waarheid.

Memoriseren

Ps.119:11 “Ik berg uw woord in mijn hart, opdat ik tegen U niet zondige.

Overdenken

Ps.1:1-3“Welzalig de man die [...] aan des HEREN wet zijn welgevallen heeft, en diens wet overpeinst bij dag en bij nacht. Want hij is als een boom, geplant aan waterstromen, die zijn vrucht geeft op zijn tijd, welks loof niet verwelkt; al wat hij onderneemt gelukt.

De Navigators illustreren dit door te zeggen dat zoals de duim alle andere vingers kan aanraken, we het Woord kunnen overdenken terwijl we bezig zijn met een van de eerste vier dingen. Overdenking is een sleutel tot openbaring. Iemand die nog maar pas Christen is, heeft meer behoefte aan het horen en lezen van de bijbel dan aan studie en memorisatie van teksten. Dit is om bekend te worden met de globale boodschap van de bijbel.

Verschillende soorten van bijbelstudie

Thematische studie

Kies een bepaald onderwerp en ga het na door het volgen van tekstverwijzingen of door een concordantie te gebruiken.

Karakterstudie

Het bestuderen van het leven van een persoon in de bijbel, bijvoorbeeld het leven van Jozef in Gen.37-50.

Studie vanuit een bijbelgedeelte

Het bestuderen van een bepaalde passage, of een alinea, hoofdstuk of boek.

Basisprincipes voor juiste interpretatie

Inhoud

Wat staat er? Wat staat er in de grondtekst? Wees voorzichtig met definities. Lees er niets in, wat er niet echt staat.

Context

Wat staat er in de verzen eromheen? "De context is koning" is de regel -- de passage moet betekenis hebben in de structuur van de hele passage en het hele boek.

Tekstverwijzingen

Wat staat er in andere verzen over hetzelfde onderwerp, in de rest van de bijbel? God spreekt zichzelf niet tegen, dus zal onze interpretatie de test van vergelijking met ander schriftgedeelten moeten kunnen doorstaan.

Een studie van een bijbelgedeelte: Matteüs 6:1-18

Laten we samen Matt.6:1-18 bestuderen. Lees het voor jezelf, zoekend naar het kernvers, het vers dat gezien kan worden als een samenvatting van het hele gedeelte. Denk je dat je die te pakken hebt? Test je vermoeden door verschillende plaatsen in het gedeelte eruit te lichten, en jezelf af te vragen of ze in verband staan met het vermoedelijke kernvers. Heb je het kernvers eenmaal gevonden, geef dat vers dan het Romeinse cijfer I in je overzicht:

  1. Ziet toe, dat gij uw gerechtigheid niet doet voor de mensen, om door hen opgemerkt te worden;

Wat betekent “uw gerechtigheid doen”? Geeft het gelezen gedeelte daar voorbeelden van? Over welk aspect van ons leven gaat het hier? Onze motieven! Welke ondertitels ontwikkelen deze gedachte?

  1. Wanneer gij aalmoezen geeft
  2. Wanneer gij vast
  3. Wanneer gij bidt

Vul nu het overzicht in met specifieke aanwijzingen over hoe je kunt voorkomen op verkeerde manieren gerechtigheid te beoefenen:

  1. Wanneer gij aalmoezen geeft
    1. blaas niet de bazuin. (hoe zou iemand tegenwoordig op “de bazuin blazen”?; Let ook op het gezegde: “iets rondbazuinen”)
    2. geef uw aalmoes in het verborgene
    3. etc.

Werkblad: Hoe gebruik je een concordantie?

Om een bepaald vers te vinden

  1. Neem het kernwoord, of het meest ongebruikelijke woord uit het vers.
  2. Zoek dit woord op in de concordantie.
  3. Loop de lijst van teksten bij dat woord na, totdat je je tekst gevonden hebt.

Vind deze verzen:

  1. Oprecht gemeend zijn de wonden door een vriend geslagen
  2. Wij zijn dus gezanten van Christus.
  3. De rijke man en de arme Lazarus.

Een thematische studie doen

Stel dat je een studie wilt doen over het woord "verlossing" Als eerste zou je dat woord opzoeken in een concordantie, en de daarbij genoemde teksten opzoeken. Dan zou je verwante woorden kunnen gaan opzoeken, en de daarbij genoemde teksten. Bijvoorbeeld de woorden "verlossen, verlost, losgeld," en zelfs "vrijkopen" of "vrijgekocht."

Om de betekenis van Hebreeuwse en Griekse woorden duidelijk maken

Wat nu als je een tegenstelling ontdekt? Zoals in Matt.7:1 “Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld wordt” en 1 Cor.2:15 “Maar de geestelijke mens beoordeelt alle dingen” Misschien staan hier twee verschillende Griekse woorden, die beide met hetzelfde woord vertaald worden. [in het Engels is deze tegenstelling nog scherper, omdat "oordelen" en "beoordelen" in de KJV beiden zijn weergegeven als een vorm van "to judge"] (Vanaf hier gebruiken wij Strong-nummers.)

  1. Zoek op "oordeelt".

  2. Loop de kolom door tot Matt.7:1. Rechts van het woord 'oordeelt' staat het (Strong-)nummer 2919. Dit verwijst naar het Griekse woord. Schrijf het op.

  3. Zoek nu "beoordeelt" op.

  4. Loop de kolom door tot 1 Cor.2:15 . . . . . 350.

  5. Ga naar het Griekse woordenboek. (We zijn bezig in het Nieuwe testament, dus de grondtaal is Grieks, terwijl het Oude Testament oorspronkelijk in het Hebreeuws is.) Vergelijk de betekenis van 2919 met de betekenis van 350, en je hebt het antwoord!

Om de betekenis van een naam te vinden

Op dezelfde manier kunnen we de betekenis van een naam in het Grieks of Hebreeuws vinden.

Zoek de volgende namen op en schrijf hun betekenis erbij:

  • Nabal
  • Abigail
  • Jozua
  • Barnabas

Hoofdstuk 3. Regels voor interpretatie van de bijbel (Hermeneutiek)

We hebben het al gehad over de drie aspecten die van belang zijn bij het interpreteren van de bijbel: inhoud, context en tekstverwijzingen. We willen daar nu verder op in gaan door wat te graven in de bijbelse hermeneutiek, die zich tot doel stelt de bedoeling van de de oorspronkelijke schrijver (en Schrijver!) te ontdekken. Hoewel een tekstgedeelte op veel manieren goed toegepast kan worden, is het maar op één manier goed te interpreteren. De schrift zegt dit zelf door te stellen dat “geen profetie der Schrift een eigenmachtige uitlegging toelaat” (2 Petrus 1:20). Er zijn bepaalde regels die helpen om de juiste betekenis te ontdekken. Door die regels te negeren, hebben mensen veel moeilijkheden veroorzaakt voor zichzelf en voor hun volgelingen. 2 Petrus 3:16 “...Daarin is een en ander moeilijk te verstaan, wat onkundige en onstandvastige lieden tot hun eigen verderf verdraaien, evenals trouwens de overige schriften.

Hoe gaan we te werk als we de oorspronkelijk bedoelde betekenis van een passage willen ontdekken? Laten we stellen dat je een bepaald vers is opgevallen, wat je niet zo goed begrijpt. Hoe bestudeer je het dan? Houdt de volgende regels in gedachte:

Regel 1 - Interpreteer de tekst volgens de precieze betekenis van de woorden.

Hoe preciezer wij de oorspronkelijke betekenis van de woorden kunnen achterhalen, hoe beter we de tekst zullen kunnen interpreteren. Probeer de precieze betekenisvan kernwoorden te vinden aan de hand van de volgende stappen:

  1. Definitie. 

    Zoek de definitie op in een Grieks of Hebreeuws woordenboek. Bij werkwoorden is de gebruikte vorm ook cruciaal.

  2. Tekstverwijzingen. 

    Vergelijk schrift met schrift. Zien hoe hetzelfde Griekse of Hebreeuwse woord (niet het Nederlandse woord) wordt gebruikt in de schrift kan de definitie verhelderen, of een nieuw licht werpen op de definitie. Hoe gebruikt dezelfde schrijver hetzelfde woord in andere schriftgedeelten? En andere schrijvers? Sommige naslagwerken geven ook informatie over het gebruik van hetzelfde woord in niet-bijbelse documenten. Waarom moeten we eigenlijk terug naar de oorspronkelijke taal; waarom is het Nederlandse woord niet goed genoeg? Omdat verschillende Griekse woorden vertaald kunnen zijn naar hetzelfde Nederlandse woord, en de Griekse woorden zouden een verschillende bijklank in de betekenis kunnen hebben.

Voorbeeld 1A

Joh.20:17 (SV) "Raak mij niet aan" klinkt nogal hard, he? Net of Jezus na zijn opstanding niet meer aangeraakt wil worden, omdat Hij daarvoor te heilig is ofzo. Maar dat lijkt niet helemaal juist te zijn, dus laten we het opzoeken in The Complete Word Study New Testament van Spiros Zodhiates (AMG Publishers, 1991).

Definitie: Als we Joh.20:17 opzoeken, dan zien we dat boven het woord "Raak ... aan" staat "pim680." De letters vormen een code die de vorm van spreken aangeeft, en het nummer verwijst naar Strongs woordenboek. Laten we de definitie opzoeken (p. 879) "680. Haptomai; komt van hapto (681), aanraken. Verwijst naar het hanteren van een object om daar een veranderende invloed op uit te oefenen... Te ondersceiden van pselaphao (5584), wat alleen duidt op het aanraken van het oppervlak ergens van." Zoek nu de code "pim" op. In Zodhiates staan de grammatica-codes achter Openbaring; op p. 849 zien we dat pim staat voor "tegenwoordig imperatief actief (80)".Op p.857, "Tegenwoordig Imperatief. In de actieve vorm, kan het een opdracht aanduiden, om iets te doen in de toekomst, wat een doorgaande of herhalende actie omvat of, als het negatief gebruikt wordt, een opdracht om ergens mee op te houden." In dit geval is er sprake van een negatieve opdracht, dus is het een opdracht om ergens mee op te houden. Wat hebben we dus ontdekt?

Maria klampt zich al aan Jezus vast, en Hij zegt haar om Hem niet langer vast te houden!

Voorbeeld 1B

In Jakobus 5:14 wordt zieken opgedragen zich te laten zalven door de oudsten van de gemeente. Wat houdt die zalving in?

Definitie van aleipho (218) - "zalven met olie" (Strong); maar er is ook een ander Grieks woord dat eveneens vertaald wordt als "zalven", chrio (5548) - "insmeren of -wrijven met olie, d.w.z. heiligen voor een ambt of religieuze dienst" (Strong). Gezien het feit dat het om een werkwoord gaat, moet er ook gelet worden op de gebruikte vorm, "apta". Deze vorm, de participium aoristus, duidt op een eenmalige handeling, dit in tegenstelling tot een voortdurende handeling... Als er een verhouding in tijd is met het hoofdwerkwoord, dan duidt het meestal op een actie die aan die van het hoofdwerkwoord vooraf gaat. (zie Zodhiates p.851)

  • Tekstverwijzingen voor aleipho:
    1. Matt.6:17 En wanneer gij vast, toont dan niet, [...] een somber gelaat;
    2. Mar.16:1 [De vrouwen] kochten [...] specerijen om Hem te gaan zalven.
    3. Mar.6:13 En zij [...] zalfden vele zieken met olie en genazen hen.
    4. Luc.7:38 en zij [...] kuste zijn voeten en zalfde ze met de mirre.
    5. Joh.12:3 Maria [...] zalfde de voeten van Jezus en droogde zijn voeten af met haar haren;
  • Tekstverwijzingen van chrio:
    1. Luc.4:18 “De Geest des Heren is op Mij, daarom, dat Hij Mij gezalfd heeft, om aan armen het evangelie te brengen;
    2. Hand.4:27 [...] Jezus, die Gij gezalfd hebt [...]
    3. Hand.10:38 [...] Jezus van Nazaret, hoe God Hem met de heilige Geest en met kracht heeft gezalfd.
    4. 2 Kor.1:21 Hij nu, die ons [...] heeft gezalfd, is God

Wat is dus het verschil tussen aleipho en chrio? Kijk nog eens terug naar de tekstverwijzingen en de definities, en stel het verschil vast: "aleipho" is een praktisch gebruik van olie en "chrio" een geestelijk gebruik

Als illustratie (al wordt het woord hier niet gebruikt) van het praktisch gebruik van olie in die tijd, toen de barmhartige Samaritaan de beroofde en mishandelde man verzorgde, goot hij olie en wijn op de wond. Olie was dus ook in gebruik als medicijn in Jezus' tijd.

Laten we eens toepassen op wat we zojuist geleerd hebben door deze woordstudie n.a.v. Jakobus 5:14 "Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren." Is dat zalven geestelijk of praktisch? Het is praktisch!

De vorm die in het Grieks wordt gebruikt is beter vertaald met "hem met olie gezalfd hebbend", zodat de volgorde wordt eerst zalven, dan bidden. (Het zinsdeel "in de naam des Heren" verwijst naar het gebed, niet naar de zalving). Jakobus 5 zegt dat de oudsten de zieke moeten verzorgen, en voor hem bidden in de naam van de Heer. Geeft dat niet iets weer van een prachtige balans tussen het praktische en het spirituele bij onze God?

Regel 2 - Interpreteer binnen the bijbelse context

Interpreteer een bijbelgedeelte in harmonie met ander delen van de bijbel. Wat staat er in de verzen er omheen? Wat is het onderwerp van het hoofdstuk of van het boek? Past jouw interpretatie hierin? Zo niet, dan is er iets mis mee. Meestal geeft de context ons voldoende aanwijzingen voor een juiste interpretatie van het gedeelte. De context is de sleutel. Maar als er onzekerheid blijft over de betekenis na interpretatie in de context, dan moeten we verder kijken.

Voorbeeld 2A

In een voorgaande les behandelden we Joh.3:5 "geboren ...uit water en geest." Wat is volgens de context het water waarover het hier gaat?

Het gaat hier niet over de doop in water, dat zou een grote omschakeling zijn in het onderwerp waarover Jezus en Nikodemus spreken. Kijk uit voor een plotselinge verandering van onderwerp, het zou een aanwijzing kunnen zijn dat je interpretatie ontspoord is! Het bedoelde water is het vruchtwater. "Geboren uit water" is de natuurlijke geboorte.

Voorbeeld 2B

1 Kor.14:34 “[...] moeten de vrouwen in de gemeente zwijgen” moet gelezen worden binnen de bijbelse context van 1 Kor.11:5 “maar iedere vrouw, die [...] bidt of profeteert [...]

Voorbeeld 2C

Hand.2:38 “En Petrus antwoordde hun: "Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden [...]"” Is dit wedergeboorte door doop prediken? Als dit nu het enige vers van de bijbel was, hadden we deze conclusie getrokken, maar in het licht van de heldere boodschap elders, dat wedergeboorte voortkomt uit geloof in Christus, moeten we het op een andere manier interpreteren. Petrus brengt de doop naar voren als een manier voor zijn toehoorders om te antwoorden op het evangelie. Als de doop de weg was tot wedergeboorte, hoe zou Paulus dan kunnen schrijven in 1 Kor.1:17 "Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen"?

Regel 3 - Interpreteer binnen de historische en culturele context

Ten eerste vragen we niet “Wat betekent het voor mij?” maar “Wat betekende het voor de oorspronkelijke lezers?” Later kunnen we vragen “Wat betekent het voor mij?”. We moeten rekening houden met de historische en culturele achtergrond van de schrijver en de geadresseerden.

Voorbeeld 3A

3 dagen & 3 nachten” (Matt.12:40) heeft voor sommigen aanleiding gegeven tot een "kruisiging-op-woensdag-theorie", vooral het Armstrongisme. Hoe kon Jezus op vrijdagmiddag sterven en opstaan op Zondagmorgen, en toch zijn "opgestaan ten derde dage" (Matt.16:21)? De precieze betekenis van "drie" of "dagen" helpt niet om deze paradox te verklaren.

We hebben een historisch wetenswaardigheidje nodig: de Joden telden elk stukje van de dag mee, als was het een hele dag, net zoals wij emmers water tellen (als er 6 emmers vol zijn, en eentje half vol, dan zeggen we gerust dat er 7 emmers water staan). Volgens Joodse opvattingen telde elk deel van een dag dus als een hele dag, en startte een dag om 6 uur 's avonds en eindigde een dag om 6 uur 's morgens. Vrijdag van 15:00 tot 18:00 = dag 1. Vrijdag van 18:00 tot zaterdag 18:00 = dag 2 en Zaterdag 18:00 tot ongeveer Zondag 05:00 = dag 3. Interpretatie binnen de culturele context houdt ons uit de moeilijkheden.

Voorbeeld 3B

Gen.15:7-21. De historische context is dat het in twee stukken delen van dieren en dan tussen de stukken door lopen was een gebruikelijke manier om een belangrijke overeenkomst te sluiten. Beide partijen liepen er tussen, en deden zo de gelofte dat het degene die zich niet aan de overeenkomst hield net zo zou vergaan als die dieren. Maar in dit geval is God de enige die er tussendoor gaat, en zo een eenzijdig verbond sluit.

Regel 4 - Interpreteer volgens het normale gebruik van woorden in

 de taal

Laat literaire taal gewoon literaire taal zijn, en laat figuurlijke taal figuurlijk zijn. En kijk uit voor idioom met een speciale betekenis.

Voorbeeld 4A

slecht oog” in Matt.6:23.

Regel 1, definitie van "slecht" en "oog" - helpt niets. Regel 2, context: lijkt alleen maar meer onduidelijkheid te veroorzaken. Het lijkt niet te passen in wat er aan vooraf gaat, en wat er na komt. Dat zou ons erop moeten wijzen dat we het niet opvatten zoals het bedoeld is!!

Waar we hier mee te maken hebben is een Hebreeuws idioom, “slecht oog”. Laten we andere plaatsen opzoeken waar dit idioom gebruikt wordt: Matt.20:15 "Staat het mij niet vrij om met het mijne te doen wat ik wil? Of is uw oog boos, omdat ik goed ben?" Een "boos oog" hebben, is een Hebreeuwse uitdrukking voor gierig of jaloers zijn. Nu terug naar Matt.6. Merk op hoe goed deze interpretatie past in de context.

Voorbeeld 4B

Jes.59:1 “Zie, de hand des HEREN is niet te kort om te verlossen[...]

Deut.33:27 “[De eeuwige God is u een woning en] onder u zijn eeuwige armen.

Verwijzingen naar delen van Gods lichaam worden door Heiligen van de Laatste Dagen (ook wel bekend als Mormonen) gebruikt om aan te tonen dat God ooit mens was net als wij. En als ze mensen daar eenmaal van hebben overtuigd, gaan ze verder door te leren dat wij God kunnen worden zoals Hij is! Bij een lezing die hij gaf, daagde een groep Mormoonse oudsten Walter Martin (schrijver van Kingdom of the Cults) uit met een opsomming van teksten zoals deze. Dr. Martin vroeg de Mormonen toen om nog een gedeelte te lezen uit de schrift: Ps91:4 “Met zijn vlerken beschermt Hij u, en onder zijn vleugelen vindt gij een toevlucht.” W.M. said, “Door de manier van interpreteren waarmee jullie zojuist bewezen dat God een mens is, bewijzen jullie ook dat Hij een vogel is.” De Mormonen moesten lachen toen zij zich realiseerden hoe belachelijk hun positie was.

Regel 5 - Begrijp de zin van gelijkenissen, en het verschil tussen

 een gelijkenis en een allegorie

Een allegorie is: Een verhaal waarin ieder element een betekenis heeft.

Elke gelijkenis is een allegorie. Is dat juist of onjuist?

Sommige gelijkenissen zijn allegorieën, bijvoorbeeld de gelijkenis van de zaaier: het zaad is het woord van God, de doornen zijn zorgen en hebzucht, enz. Maar de meeste gelijkenissen zijn geen allegorieën, maar slechts verhalen om een bepaald ding duidelijk te maken. Het is gevaarlijk om onze leer af te leiden van gelijkenissen; die zijn nogal makkelijk te verdraaien, zodat ze van alles kunnen zeggen. We moeten onze leer uit heldere schriftgedeelten halen, die het uiteenzetten, en als er dan een gelijkenis is die dat illustreert, dat is dan fijn.

Voorbeeld 5A

De gelijkenis van de weduwe met de onrechtvaardige rechter in Luc.18:1-8. Dit verhaal is een illustratie bij één les: volharding in gebed. Wat krijgen we als we er een allegorie van maken?

De betekenis wordt op allerlei manieren geweld aangedaan: God is onwillig om de rechten van weduwen te beschermen, gebed "kwelt" Hem, enz.

Voorbeeld 5B

De gelijkenis van de onrechtvaardige rentmeester in Luc.16:1-9. Wat is het punt van vergelijking in deze gelijkenis? Is het een allegorie?

De rentmeester wordt geloofd om zijn scherpzinnigheid betreffende het veiligstellen van zijn eigen hachje. Maar van zijn onethische gedrag (zijn heer oplichten) wordt niets gezegd.

 READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE

       

Heer, wees mijn Gids

                                

INFO: DE WEG - DE WAARHEID HET LEVEN FILM - AUDIO

Handige Bijbel

Remember all victims of violence worldwide      1  2   3   

GEBED  LEEFREGEL  BELIJDENIS  

DE WEG | DE WAARHEID HET LEVEN | FILM | AUDIO

CREATOR

HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS

Waard om te weten :

Een hartelijk welkom op de site
Deze pagina printen
Sitemap

Wie zoekt zal vinden

FAQ - HELP

Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
 
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen


Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden"Lees eens: Het zwijgen van God

God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Lees eens:  God's Liefde

Schat onder handbereik


Bemoediging en troost

Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible -
 great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps

Read more for Study  
Apocrypha, Historic Works
 GELOOF EN LEVEN een
          KLEINE HULP VOOR  ONDERWEG
 

Wie zoekt zal vinden           


www Holyhome.nl

Boeiende Series :

Bijbelvertalingen
Bijbel en Kunst

Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten

De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard

De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus

Goede Vruchten
Geestesgaven

Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid

Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen

De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen

Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels

Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
 
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!  

Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels

Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron

Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels

Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken

Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
 Luisterbijbel

Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst   -1-   -2-

Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk opOnline-bijbel.nl
         
  (
What's good, use it)