HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Gelijkenissen van Jezus - deel 5 - De gelijkenis van 'De Zuurdesem'
De Bijbel is niet een boek wat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Een inleiding op deze serie van 29 leerzame lessen
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | A | B | S |
Het
spreken in gelijkenissen (parabels) was voor Jezus een volkomen
natuurlijke manier van spreken, en was kenmerkend van zijn stijl van
leren. Aan het begin van het Evangelie naar Markus – nadat
Jezus maar net begonnen was met zijn bediening – staat dat
Jezus “alleen in gelijkenissen tegen hen sprak”.
Het moet ons dus duidelijk zijn dat, wanneer we het denken van Jezus
zelf willen begrijpen, we geen beter studieobject kunnen vinden dan
zijn gelijkenissen. Wij mogen deze gelijkenissen grondig bestuderen met
een open verstand en hart – open om te leren en open om
vreugde toe te laten.
Bijbel
Hij hield hun een andere gelijkenis voor:
De Gelijkenis van de Zuurdesem
“Nog een gelijkenis sprak Hij tot hen: Het Koninkrijk der
hemelen is gelijk aan een zuurdesem, welke een vrouw nam en in drie
maten meel deed, totdat het geheel doorzuurd was”(Matt.
13:33).
De gelijkenis van de zuurdesem volgt in het spoor van de gelijkenis van
het mosterdzaadje. Beide gelijkenissen leveren aanvullend commentaar op
elkaar. Bovendien is de gelijkenis van de zuurdesem de laatste
gelijkenis voordat de Heer “naar het huis” ging
(Matt. 13:36), dat wil zeggen voordat de Heer zal “wederkeren
en de vervallen hut van David weer zal opbouwen” (Hand.
15:16). De gelijkenis van de zuurdesem beschrijft daarom wat er van het
woord van het koninkrijk zal zijn geworden onder christenen aan het
einde van deze bedeling.
Zuurdesem is een rijsmiddel. Een rijsmiddel is een product dat aan deeg
of beslag wordt toegevoegd om het baksel luchtiger te maken.
De eerste gerezen broden die mensen aten, waren zuurdesembroden. In de
achttiende eeuw nam biergist de functie van zuurdesem over. Dit
biergist evolueerde in de afgelopen eeuwen tot het bekende, verpakte
biergist wat we nu kunnen kopen bij de bakker of speciaalzaak. Ook kan
brood worden gebakken van bakpoeder.
Gist is het meest gebruikte rijsmiddel. Gist wordt gemaakt door een
geïsoleerde gistcel op een steriele voedingsbodem te kweken,
zodat men een uniform product krijgt dat altijd dezelfde eigenschappen
heeft (oplosbaarheid in water, snelle groei, goede bewaarbaarheid).
Gist kan ongeveer veertien dagen worden bewaard.
Zuurdesem is een veel ouder rijsmiddel dan gist. Ook de bereiding vergt
meer voorbereiding dan gistbrood. De bereiding van zuurdesem duurt zes
dagen. Zuurdesem is niets anders dan verzuurd deeg (zuurdeeg).
De broodsoorten van gist en zuurdesem verschillen nogal in smaak en
structuur en houdbaarheid. Gistbrood is ongeveer vier tot vijf dagen
houdbaar en droogt snel uit.
Zuurdesembrood
is ongeveer een week houdbaar. Er is ook een verschil in
verteerbaarheid.
Tijdens de langere rijstijd van zuurdesembrood worden de
voedingsstoffen afgebroken (voorverteerd) tot makkelijker opneembare
stoffen. Dat is gezonder, omdat de natuurlijke enzymen langer kunnen
inwerken. Zo komen er meer stoffen vrij uit het meel: meer calcium
bijvoorbeeld. Zuurdesembrood moet langer rijzen dan een met klassieke
gist. Daarom is zuurdesembrood duurder. In biologische speciaalzaken
vind men vaak een ruim assortiment zuurdesembrood.)
De meest gangbare verklaring van de gelijkenis van de zuurdesem is dat
zuurdesem iets goed is.
Deze populaire interpretatie leert dat het evangelie in de gehele
wereld bekend zal worden en dat het de wereld ten goede zal keren in
deze bedeling.
Een
minder gangbare verklaring is dat zuurdesem of zuurdeeg slecht is en
alles zal penetreren. Deze verklaring is niet populair, omdat deze
gedachte ons niet aanspreekt. Gods woord heeft echter geen boodschap
aan populariteit, maar aan: “Wat leert de Schrift?”
In Ex. 12:15
Hier wordt het woord “zuurdesem” voor het eerst
genoemd in de Bijbel. Bijbelse hermeutiek kent een regel die
“het principe van de eerste vermelding” wordt
genoemd. Dit principe stelt dat de eerste vermelding van een woord of
uitdrukking een onveranderbaar patroon vastlegt. Dit patroon blijft dan
in de hele Schrift onveranderd van kracht.
Hier lezen we: “Zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten;
dadelijk op de eerste dag, zult gij het zuurdeeg uit uw huizen
verwijderen, want ieder die iets gezuurds eet, van de eerste tot de
zevende dag, zo iemand zal uit Israël worden
uitgeroeid.”
Vergelijk Ex. 12:15 met 1 Cor. 5:68
Nu zien we dat zuurdeeg verbonden is met slechtheid en boosheid (vers
8). Deze verbondenheid is ook consistent met de context in
Matthéüs 13. Het onkruid in de gelijkenis van het
zaad in de akker en de vogels in de gelijkenis van het mosterdzaadje,
waren ook verbonden met slechtheid. De consistentie in de tekst
bevestigt dat de zuurdesem ook een beeld van boosheid en slechtheid
moet zijn. De populaire verklaring dat zuurdeeg goed is, voldoet daarom
niet.
Als zelfstudie
Kan je nagaan hoe het woord “zuurdeeg/ zuurdesem”
elders in de Bijbel wordt gebruikt in verband met boosheid en
slechtheid: Ex. 12:15,18; 13:7; Lev. 2:11; 6:17; 23:17; Deut. 16:14;
Matt. 13:33; 16:11,12; Marc. 8:15; Luc. 12:1; 13:21; 1 Cor. 5:6,7,8;
Gal. 5:9.
Enige aandacht verdient Lev. 23:17, dat de indruk kan wekken dat
zuurdesem iets goed uitdrukt. De verklaring van dit vers dient echter
in overeenstemming te zijn met het principe van de eerste vermelding
dat leert dat zuurdesem betrekking heeft op slechtheid.
Lev. 23:17 maakt deel uit van het Pinksterfeest , “het feest
der weken” (Lev. 23:1621). Profetisch verwijst dit feest naar
de profetie van Joël, die geheel zou worden vervuld als
Israël zich had bekeerd op de Pinksterdag (Hand. 2:38). Zoals
bij andere grote feesten, was er, in aanvulling op het dagelijks
brandoffer, ook een speciaal offer. Op het Pinksterfeest bestond dit
offer uit twee
Zuurdeeg
Het staat, zonder uitzondering, in heel de Bijbel symbool voor wat
bedorven is en wat bederft. “beweegbroden”, bereid
uit fijn meel en gebakken met zuurdeeg. Deze broden werden thuis
gebakken en niet op het altaar, omdat het gezuurde broden waren.
Het is opmerkelijk dat zuurdesem niet was toegestaan op het Paasfeest
en op het feest van de ongezuurde broden; ook niet de reguliere
spijsoffers, maar wel op het Pinksterfeest (Ex. 12:15; Lev. 2:1, 45).
De reden hiervan is dat het paaslam en het ongezuurde brood de dood van
Christus voorstellen, en Christus werd tot zonde voor ons.
De twee beweegbroden waren gebakken van fijn meel en zuurdeeg. Een
grotere tegenstelling is niet denkbaar. Het fijne meel is een type van
de Here Jezus en het zuurdeeg is een beeld van ons vederf. Dit sluit
perfect aan bij de twee naturen van de christen. Enerzijds hebben we
nieuw leven ontvangen in Christus en anderzijds heeft de Here een
huidige hogepriesterlijke bediening om ons te reinigen van alle zonde:
“Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij
onszelf en de waarheid is in ons niet” (1 Joh. 1:8).
De twee beweegbroden waren een reactie van Israël op hun
roeping om heilig voor Gods aangezicht te leven. De beweegbroden waren
het enige offer waar zuurdesem was toegestaan. Dit om te laten zien dat
zij in hun toewijding zichzelf niet misleid wilden weten door te zeggen
dat zij geen zonden hadden, en tevens om te erkennen dat zonde aanwezig
was onder dit volk.
Dit verklaart waarom op het Pinksterfeest zuurdesem, als beeld van
slechtheid en verderf, werd toegevoegd aan het bijzondere offer.
Zuurdeeg staat, zonder uitzondering, in heel de Schrift symbool voor
wat bedorven is en wat bederft. Aan de Heer mag daarom niets worden
geofferd wat bedorven is; zuurdeeg is overal verboden als het gaat om
de dingen van God.
Dieper ingaan
op de aard en het effect van zuurdesem
1. Zuurdesem zet altijd een proces van gisting of fermentatie
in gang. Gisting is het proces waarbij suiker, in een zuurstofloze
omgeving, wordt afgebroken in alcohol en koolzuurgas. Het koolzuurgas
doet het deeg rijzen. Er zit weinig beweging in het brood tot het gist
wordt toegevoegd.
2. Zuurdesem doet het deeg rijzen. Het deeg wordt groter dan
het van nature is, op dezelfde wijze als het mosterdzaadje zich
ontwikkelt tot een boom met een grootte die het van nature niet is.
3. Zuurdesem breekt af. Er verschijnen gaten in het brood en
de suikers worden afgebroken.
4. Zuurdesem maak het brood smakelijker en appelleert aan
onze natuurlijke smaak.
Matt. 13:33 verbindt zuurdesem met het woord van het
koninkrijk. Het woord van het koninkrijk is zó doorzuurd met
zuurdesem dat deze leer zich heeft ontwikkeld tot iets wat het van
nature niet is. Het is volledig aangepast aan de natuurlijke smaak van
de mens.
De Heer
waarschuwde op drie verschillende manieren de discipelen voor de
zuurdesem in hun leven:
1. “Toen intussen duizenden mensen waren bijeengekomen, zodat
zij elkaar verdrongen, begon Hij te spreken, in de eerste plaats tot
zijn discipelen: Wacht u voor de zuurdesem, dat is de huichelarij, van
de Farizeeën” (Luc. 12:1). De Heer zei dat de
zuurdesem van de Farizeeën huichelarij is. Het woord
“huichelarij” of “hypocrisie”is
afgeleid van het Griekse woord hupocrisis. Het woord verwijst ondermeer
naar het
De boodschap van het woord van het koninkrijk is doorzuurd en verworden
tot een boodschap die totaal afwijkt van wat de Heer met dit woord
heeft bedoeld. toneelspelen. De essentie van huichelarij is dan men een
toneelspel opvoert. De houding verandert, er wordt een masker opgezet
en men gedraagt zich niet meer natuurlijk en open.
We moeten oppassen dat we nooit toneelspelen met de dingen van God. Dit
geldt ook voor de gelijkenis van de zuurdesem. De boodschap van het
woord van het koninkrijk is doorzuurd en verworden tot een boodschap
die totaal afwijkt van wat de Heer met dit woord heeft bedoeld. Dit kan
niet gescheiden worden van een houding tegenover het woord van het
koninkrijk die niet meer natuurlijk, vrij en open is.
2. “Hoe begrijpt gij niet, dat Ik u niet van broden sprak?
Maar wacht u voor de zuurdesem van de Farizeeën en
Sadduceeën” (Matt. 16:11).
De Sadduceeën geloofden niet in engelen, geest of opstanding.
Zij geloofden niet in het bovennatuurlijke en wat geestelijk was. Zij
accepteerden geen toekomstig oordeel. De Heer waarschuwde hiervoor op
te passen. God is Geest en dat is de grootste realiteit die er is. Ook
een toekomstige oordeel van ieder mens is een grote realiteit. We
moeten het feit onder ogen zien dat het toekomstige oordeel voor
sommige christenen een vreselijke zaak zal zijn als zij de Zoon van God
met voeten hebben getreden door naar het vlees te wandelen in liefde
voor de wereld (vgl. Hebr. 10:2931).
Iemand schreef eens dat sommige christenen liever door de Grote
Verdrukking zouden gaan dan voor de rechterstoel van Christus te moeten
verschijnen. De Heer zei dat we moeten oppassen voor alles wat deze
grote realiteiten tegenspreekt.
3. “En Hij gebood hun, zeggende: Ziet toe, wacht u voor de
zuurdesem van de Farizeeën en de zuurdesem van
Herodes” (Marc. 8:15).
De zuurdesem van Herodes had betrekking op zijn liefde voor werelds
vertoon. Herodes verlangde naar wereldse pracht en praal. Achter deze
uitwendige show ging veel corruptie schuil. De Heer waarschuwde
hiervoor en noemde Herodes een vos (Luc. 13:32).
Een vos is een dier die een grote show kan opvoeren en kan doen alsof.
Vossen kunnen er onschuldig uitzien, maar laat ze niet bij je kippen.
Net als de Farizeeën is hun aard anders dan hun verschijning.
Wat de Heer van ons verlangt, is een open houding tegenover het woord
van het koninkrijk. Daarbij moeten we de realiteit onder ogen zien dat
er een toekomstig oordeel is. We kunnen vrijmoedigheid hebben op de dag
van het oordeel als we in Christus hebben gewandeld (1 Joh. 4:16,17),
maar we hebben Hem te vrezen als we de wereld, met haar pracht en show,
en het vlees hebben liefgehad (Hebr. 10:31).
De gelijkenis van de zuurdesem is de laatste gelijkenis voordat de Heer
“ging naar het huis” (Matt. 13:36). Dit betekent
dat de gelijkenis van de zuurdesem de situatie rond het woord van het
koninkrijk beschrijft aan het eind van deze bedeling.
Het woord van het koninkrijk (Matt. 13:19), is het aanbod aan
christenen om het koninkrijk der hemelen binnen te gaan (Matt. 5:20).
Het "binnengaan van het koninkrijk der hemelen" is een uitdrukking voor
de toekomstige deelname aan de heerschappij vanuit de hemelen over de
aarde als mede erfgenaam met Christus dé Erfgenaam. Deze
heerschappij wordt niet automatisch verkregen op basis van ons eeuwig
behoud, maar als gevolg van het succesvol lopen van de geestelijke
wedloop (vgl. 1 Cor. 9:2427; 2 Thess. 1:5).
Het woord van het koninkrijk is de boodschap dat we ernst moet maken met onze toekomstige erfenis.
De
werkwoord “ernst maken” in Hebr. 2:3 is in de
Griekse tekst ameloo en betekent “verwaarlozen,
veronachtzamen”. We komen het werkwoord ook tegen in Matt.
22:5 en 2 Petr. 1:12. In Matt. 22:5 wordt het werkwoord verbonden met
de gelijkenis van het koninklijke bruiloftsmaal, en daarom ook met het
woord van het koninkrijk. Men “sloeg geen acht” op
de bruiloft. Men verwaarloosde en veronachtzaamde het belang van de
bruiloft (Matt. 22:4,5). Het gevolg hiervan was dat men als
“zoon niet tot heerlijkheid wordt gebracht” (Hebr.
2:10), omdat men onverschillig is geweest ten aanzien van het
eerstgeboorterecht (Hebr. 12:16,17).
De gelijkenis van de zuurdesem leert dat de boodschap van het woord van
het koninkrijk volledig verzuurd en corrupt is geworden. De meeste
christenen hebben geen open en vrije houding ten opzichte van deze
boodschap. Omdat hun geestelijke leiders de boodschap niet kennen,
stellen ook zij zich kritisch op tegenover het woord van het
koninkrijk. Het onderscheid tussen eeuwig heil en het koninkrijk wordt
niet langer gezien en geleerd, noch hoort men enige prediking over onze
toekomstige erfenis die op voorwaardelijke basis wordt verkregen.
Er bestaat een grote verwarring in de gemeenten van Christus vandaag.
Men denkt voornamelijk in termen van eeuwige heil. Eeuwig heil en het
koninkrijk der hemelen worden als synonieme termen gezien. Eenmaal voor
eeuwig behouden, denkt men dat de geestelijke wedloop ook met succes
zal worden gelopen. De Bijbel maakt echter een onderscheid tussen Gods
aandeel en het aandeel van d mens.
Het ene deel is eeuwig behoud dat door God wordt gegeven en het andere
deel is de heerlijkheid van het Messiaanse tijdperk. De rechterstoel
van Christus bepaalt niet ons eeuwig heil, maar onze positie in het
toekomstige Messiaanse koninkrijk.
Deze boodschap is echter geheel verzuurd door de werking van de
zuurdesem. Zo dicht bij de wederkomst van de Heer, zijn we op een
absoluut dieptepunt aangekomen, zodat bijna niemand de gezonde leer
over het koninkrijk wil aannemen. Het is helemaal in overeenstemming
met de vraag van de Heer: “Doch, als de Zoon des mensen komt,
zal Hij dan hèt geloof vinden op aarde?” (Luc.
18:8). De wijze waarop de Griekse tekst is geschreven, eist een
ontkennend antwoord.
De uitdrukking “hèt geloof”, gebruikt
door de Heer, staat ook heel centraal in de brieven van Paulus
Vlak voor zijn dood, schreef Paulus: “Ik heb hèt
geloof behouden” (2 Tim. 4:7). Hij verbond dit met zijn
(geestelijke) (wed)loop die hij ten einde had gebracht. Hiermee gaf
Paulus aan dat sommige christenen hèt geloof zullen behouden
en andere christenen niet. Wie deze stelling tegenwoordig poneert
binnen een willekeurige groep christenen, zoekt problemen. De zuurdesem
heeft zó grondig zijn werk gedaan, dan niet wordt
geaccepteerd dat een christen hèt geloof niet zal behouden.
De Schrift leert echter dat hèt geloof schipbreuk kan
lijden, zoals bij Alexander en Hymenaéus (1 Tim. 1:19,20).
De werking van de zuurdesem treft niet zo zeer de leer van ons eeuwig
heil dat de Here Jezus is gestorven voor onze zonden buiten enig werk
van de mens om. Deze geestelijke waarheid wordt in het algemeen goed
begrepen. Ons eeuwig behoud is buiten onze werken om, en wie anders
leert, corrumpeert het evangelie en tast de wortels van onze verlossing
aan. Maar wat evenzeer geldt, is dat heersen met Christus is gebaseerd
op werken (Openb. 2:26). Onze toekomstige heerschappij met Christus is
gebaseerd op onze trouw en wie anders leert, vervalst het evangelie
voor de gelovige door onze hoop op een valse basis te plaatsen. De
zuurdesem vervalst dit aspect van het evangelie.
Er Ons eeuwig heil waarborgt niet automatisch een succesvolle
geestelijke wedloop: “Loopt dan zó, dat gij die
behaalt!….Nee, ik tuchtig mijn lichaam en houd het in
bedwang, om niet na anderen gepredikt te worden, wellicht zelf
afgewezen te worden” (1 Cor. 9:24,27).
Wij kunnen falen in onze geestelijke wedloop en “afgewezen
worden”. In de volgende verzen (1 Cor. 10:113), stelt Paulus
Israël als voorbeeld om uit te leggen wat deze afwijzing
betekent. Israël werd uit Egypte verlost door de dood en het
bloed van het geslachte paaslam, op weg naar het beloofde land van hun
erfenis. Van de verloste Israëlieten werden echter allen (met
uitzondering van Jozua en Caleb), afgewezen. Zij gingen niet het land
van hun erfdeel binnen, wegens hun ongeloof (Hebr. 3: 19).1 Cor.
9:2710: 11 vormt een springplank naar de brief aan de
Hebreeën. Deze brief centreert zich rond het volk
Israël dat op weg is van Egypte naar het beloofde land. De
constante aansporing in deze brief is: “Zie er op toe dat je
je erfenis niet mist”. “Zijn huis zijn wij, indien
wij de vrijmoedigheid, waarin wij roemen, tot het einde onverwrikt
vasthouden” (Hebr. 3:6). Het woordje
“indien”, dat we vaak tegenkomen in deze brief, is
van grote betekenis. Het onderwerp is niet eeuwig heil, maar het doel
van ons eeuwig heil dat veel meer omvat dan voor eeuwig gered te zijn.
De brief aan de Hebreeën zegt dat er meer is dan eeuwig heil.
Er is een grote erfenis die we kunnen missen. Lees de brief eens
opnieuw vanuit dit perspectief. De zuurdesem heeft zijn werk
zó grondig gedaan, dat er nauwelijks openheid bestaat de
Schrift vanuit dit perspectief te willen zien.
De werking van de zuurdesem is reeds begonnen vanaf de Pinksterdag,
toen de satan zuurdesem toevoegde aan drie maten meel (Matt. 13:33).
Het getal “drie” is het getal van Goddelijke
volmaaktheid en verwijst naar het woord van God, in het bijzonder het
woord van het koninkrijk.
Let eens op de gemeente van Christus in Efeze. De brief aan de
Efeziërs wordt beschouwd als de meest verheven brief in het
Nieuwe Testament met de diepste geestelijke waarheden. Minder dan
veertig jaar na deze brief, schreef de apostel Johannes dat deze
gemeente haar eerste liefde had verzaakt (Openb. 2:17), zó
grondig had de zuurdesem zijn werk gedaan in korte tijd.
Na tweeduizend jaar heeft de zuurdesem alles doordrongen
“totdat het geheel doorzuurd was” (Matt. 13:33).
Het resultaat zien we in de gemeente van Laodicéa, waar
Christus buiten de deur staat (Openb. 3:20).
Met betrekking tot het woord van het koninkrijk staat Christus buiten en worden Zijn belangen niet gediend en kan de christen die het woord van het koninkrijk ziet, nergens heen. Hij bevindt zich temidden van christenen die niets weten van deze boodschap en het negeren of verwerpen. De Heer, die deze situatie als gevolg van de zuurdesem voorzag, blijft kloppen, opdat zij die binnen zijn, het woord van het koninkrijk zullen aannemen. “Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent… .” (Openb. 3:20), is de roep om het woord van het koninkrijk te aanvaarden, zolang het aanbod van kracht blijft om deel uit te maken van de bruid die God voor Zijn Zoon zoekt (Gen. 24). Wees echter niet bezorgd. Hoe donkerder het wordt door de zuurdesem, hoe stralender de toekomst wordt voor de gelovige die het woord van het koninkrijk gehoorzaamt.
gelijkenis van
'Het huis op de rots'
Lees ook eens het document: Wat is een gelijkenis eigenlijk?
Handig Hulpmiddel: Een overzicht van de Gelijkenissen
Overzicht van gelijkenissen in deze serie - maak maar een keus
- Huis op de steenrots (Mattheüs 7: 24 - 27; Lukas 6: 47 - 49)
- De vierdelige akker (Mattheüs 13: 3 - 9 en 13 - 20; Markus 4: 3 - 9 en 13 - 20; Lukas 8: 5 - 8 en 11 - 15)
- Het onkruid tussen de tarwe (Mattheüs 13: 24 - 30 en 36 - 43)
- Het mosterdzaad (Mattheüs 13: 31 - 32; Markus 4: 30 -32; Lukas 13: 18 - 19)
- De zuurdesem (Mattheüs 13: 33, Lukas 13: 20 -21)
- De schat in de akker (Mattheüs 13: 44)
- De kostbare parel (Mattheüs 13: 45 - 46)
- Het visnet (Mattheüs 13: 47 - 50)
- Het verloren schaap (Mattheüs 18: 12 - 14); Lukas 15 : 4 - 7)
- De onbarmhartige dienstknecht (Mattheüs 18: 23 - 35)
- De arbeiders in de wijngaard (Mattheüs 20: 1 - 16)
- De twee zonen (Mattheüs 21: 28 - 31)
- De boze wijngaardeniers (Mattheüs 21: 33 - 41; Markus 12: 1 - 9 en 12; Lukas 20: 9 - 16 en 19)
- De koninklijke bruiloft (Mattheüs 22: 2 - 14; Lukas 14:16 - 24)
- De tien maagden (Mattheüs 25: 1 - 13)
- De talenten (Mattheüs 25: 14 - 30; Lukas 19: 11 - 27)
- De zaadzaaier (Markus 4: 26 - 29)
- De twee schuldenaars (Lukas 7: 41 - 43)
- De barmhartige Samaritaan (Lukas 10: 30 - 37)
- De onbeschaamde vriend (Lukas 11: 5-8 )
- De rijke dwaas (Lukas 12: 16 - 21)
- De onvruchtbare vijgenboom (Lukas 13: 6 - 9)
- De torenbouw (Lukas 14: 28 - 33)
- De verloren penning (Lukas 15: 8 - 10)
- De verloren zoon (Lukas 15: 11 - 32)
- De onrechtvaardige huishouder (Lukas 16: 1-8 )
- De rijke man en de arme Lazarus (Lukas 16: 19 - 31)
- De heer en zijn knecht (Lukas 17: 7 - 10)
- De Farizeeër en de tollenaar (Lukas 18: 9 - 14)
LEES OOK EENS OVER : DE ZEVEN GELIJKENISSEN IN HET EVANGELIE VAN MATTHEÜS
LEES OOK EENS : DE GELIJKENISSEN VAN DE HEILAND VERKLAARD EN TOEGEPAST IN LEERREDENEN door C. H. Spurgeon
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)