HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Gelijkenissen van Jezus - deel 11 - 'De arbeiders in de wijngaard'
De Bijbel is niet een boek wat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Een inleiding op deze serie van 29 leerzame lessen
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | A | B | S |
Het
spreken in gelijkenissen (parabels) was voor Jezus een volkomen
natuurlijke manier van spreken, en was kenmerkend van zijn stijl van
leren. Aan het begin van het Evangelie naar Markus – nadat
Jezus maar net begonnen was met zijn bediening – staat dat
Jezus “alleen in gelijkenissen tegen hen sprak”.
Het moet ons dus duidelijk zijn dat, wanneer we het denken van Jezus
zelf willen begrijpen, we geen beter studieobject kunnen vinden dan
zijn gelijkenissen. Wij mogen deze gelijkenissen grondig bestuderen met
een open verstand en hart – open om te leren en open om
vreugde toe te laten.
Bijbel
Hij hield hun een andere gelijkenis voor:
De gelijkenis van 'De arbeiders in de wijngaard'
Matteüs 20: 1 - 16
"Het hemelse koninkrijk is immers te vergelijken met een landeigenaar die 's morgens vroeg arbeiders ging huren voor zijn wijngaard. Hij kwam met hen overeen, dat hij hun als dagloon een zilverstuk zou uitbetalen en stuurde ze naar zijn wijngaard. Om negen uur ging hij weer de straat op en zag op het marktplein nog meer mannen die geen werk hadden. Kom ook werken in mijn wijngaard, zei hij tegen hen, ik zal jullie een eerlijk loon geven. En zij gingen. Om twaalf uur en om drie uur deed de eigenaar hetzelfde. Het was vijf uur in de middag toen hij weer de straat opging en nog mensen zonder werk vond. Waarom staan jullie hier de hele dag zonder werk? Vroeg hij. Omdat niemand ons gehuurd heeft, antwoordden ze. Komen jullie ook maar naar mijn wijngaard, zei hij.
Toen
het avond was geworden, zei de eigenaar van de wijngaard tegen zijn
opzichter: Roep de arbeiders en betaal hun loon uit. Begin bij hen die
het laatst zijn gekomen en eindig bij hen die het eerst zijn gekomen.
De arbeiders die om vijf uur begonnen waren, kwamen naar voren en
kregen elk een zilverstuk uitbetaald. Toen zij die 's morgens vroeg
begonnen waren, naar voren kwamen dachten ze dat ze meer zouden
ontvangen, maar ook zij kregen elk een zilverstuk. Ze namen het aan,
maar begonnen tegen de eigenaar te mopperen: Wie het laatste gekomen
zijn, hebben maar één uur gewerkt en u hebt hun
evenveel laten uitbetalen als ons die de hele dag zwaar hebben moeten
werken in de hitte. Maar hij zei tegen een van hen: Vriend, ik doe je
toch niet tekort? Ben je met mij niet een zilverstuk als dagloon
overeengekomen? Neem dan wat je toekomt en ga. Ik wil aan hem die het
laatst kwam evenveel geven als aan jou. Mag ik met mijn geld niet doen
wat ik wil? Of ben je afgunstig omdat ik goed ben?
"Zo zullen dus," zei Jezus tenslotte, "de laatsten de eersten zijn, en
de eersten de laatsten."
Een van de leerlingen van Jezus vroeg eens aan Jezus: "Jezus, wij
hebben alles achtergelaten om U te volgen. Zal God ons hier ook voor
belonen?" Jezus antwoordde toen met het volgende verhaal:
"Een man die een wijngaard had zocht mensen om er voor hem in te werken. Al heel vroeg in de morgen ging hij daarom naar het marktplein van de stad. Hier stonden altijd mensen die geen werk hadden en ze konden dan gehuurd worden. De eigenaar van de wijngaard, zocht een paar mannen uit en zei tegen hen: "Jullie verdienen allemaal een zilverstuk als jullie vandaag in mijn wijngaard komen werken". De arbeiders vonden dit goed en ze gingen met de man mee en werkten in zijn wijngaard.
Maar de oogst was er groot en er moesten meer mensen bij komen om te helpen oogsten, de man haalde om negen uur nog wat mannen op om te helpen. Hij deed dit nog een keer om twaalf uur en ook nog een keer om drie uur. Om vijf uur ging hij voor de laatste keer naar de markt.
Op
het marktplein stonden nog steeds mannen te wachten. De man vroeg aan
hen: "Waarom staan jullie hier nog?" Niemand heeft ons gehuurd
antwoordden de mannen. Kom dan in mijn wijngaard werken zei de eigenaar
van de wijngaard. Ik zal jullie er voor betalen.
Toen het avond was geworden werden de mannen bij elkaar geroepen en de
eigenaar zei dat ze in een lijn moesten gaan staan, de mannen die het
laatst waren begonnen moesten aan het begin staan en de mannen die het
eerst waren begonnen stonden achteraan.
De
eigenaar nu gaf de mannen die het laatst waren begonnen een zilverstuk
elk en de mannen gingen blij naar huis toe. De mannen nu die het eerst
waren begonnen met werken dachten toen ze dat zagen, dan krijgen wij
vast meer, als wij aan de beurt zijn! Maar ook zij kregen een
zilverstuk van de eigenaar. Ze begonnen boos te worden en te mopperen:
"Wij hebben veel langer gewerkt, wij hebben veel meer werk voor u
gedaan, dit is helemaal niet eerlijk!". Maar de eigenaar van de
wijngaard zei daarop tegen de mannen: "Ik heb jullie toch niet
oneerlijk behandeld? Ik heb met jullie afgesproken dat jullie een
zilverstuk zouden krijgen. Ik heb toch gedaan wat ik heb beloofd! Ik
ben gewoon goed voor andere mensen, maar mag ik niet zelf weten wat ik
met mijn geld doe?"
De mannen liepen teleurgesteld weg naar huis. "
Jezus
vervolgde verder: "God geeft ons altijd meer dan dat we verdienen, Hij
zal altijd van ons houden en Hij wil van iedereen houden. Hij wil
IEDEREEN gelukkig maken!"
Uitleg
van het verhaal
Matteüs 20: 1
– 16
Wat in deze gelijkenis de Farizeeërs zeer stoort is het feit
dat Jezus iets vertelt wat niet gaat over Gods strengheid, maar juist
zijn goedheid.
Dat mannen op het marktplein staan, dat gebeurt tegenwoordig in het
oosten nog wel eens. Dit soort arbeiders moeten vaak zwaar werk doen
voor een klein beetje geld. Ze worden in deze gelijkenis vergeleken met
de mensen die het Koninkrijk Gods zouden willen ingaan.
De heer van de wijngaard gaat steeds weer mensen halen, maar
er staan ook nog steeds mensen, want ook in die dagen was er al
werkloosheid.
De eigenaar van de wijngaard komt met de eerste werkers overeen dat hij
ze één zilverstuk, ook wel denarie genoemd, zal
uitbetalen. Deze denarie komt ongeveer overeen met € 0, 25.
Dit lijkt niet veel, maar het was voor die tijd een royaal dagloon.
De eigenaar is een goed man, want ook de laatsten krijgen van hem het
volle dagloon. De werkers die het eerst zijn begonnen beginnen nu te
mopperen. Je zou ze kunnen vergelijken met de oudste zoon uit de
gelijkenis van de verloren zoon, want net als hem, beginnen zij ook te
klagen en te mopperen over het feit dat ze niets extra’s
krijgen. De eigenaar wijst dit protest meteen af. De langere werkers
hebben het geld inderdaad eerlijk verdiend. De korte werkers krijgen
deze denarie op grond van genade. De eigenaar stelt ze dan de vraag of
ze het niet kunnen hebben dat hij goed is voor anderen.
De man heeft als eerste het volk van Israël te roepen. Als hij
weer terug gaat dan roept hij het westen van Europa, uit het heidendom.
Zo roept de man iedereen om tot God te komen.
Met de zinsnede van de eersten zullen de laatsten zijn en de laatsten
de eersten doelt Jezus voor een groot deel op de Farizeeërs
die zich er op voor laten staan beter te zijn dan het volk, zij moeten
vooraan staan, staan boven het volk, dat allemaal minderwaardig is. Zij
vinden dat God dit in de hemel moet doortrekken, wat hier op aarde al
is gebeurd. Zij komen het eerst en zullen meer krijgen dan een ander.
Maar Gods Rijk staat open voor iedereen. Zijn Liefde en Genade komen
een ieder toe.
Over ambities
nagedacht (Mt 20:1-16 )
Zijn we in de hemel allemaal gelijk? Veel gelovigen zullen antwoorden:
'Natuurlijk, voor God is toch iedereen gelijk? Dat is op aarde zo en in
de hemel dus ook.' Maar is dat zo? Er wordt in de Bijbel ook gesproken
over loon naar werken (Op 22:12), over het verkrijgen van de kroon (Jas
1:12) of erekrans, (1Co 9:25) over groot heten in het Koninkrijk der
hemelen. (Mt 5:19) Hoe zit dat dan? Heeft je leven hier op aarde
invloed op wie je zult zijn in de hemel?
In de Bijbel staat een gelijkenis die daar wat mee te maken lijkt te
hebben en daar wil ik het in dit hoofdstuk over hebben. Maar eerst nog
even dit: wij denken te veel in termen van: 'we gaan straks allemaal
naar de hemel.' En we vragen ons te weinig af wat er nou op deze aarde
gaat gebeuren. Maar de bijbelse gedachte is, denk ik, dat de hemel op
aarde komt. Dat het Koninkrijk der hemelen op deze aarde komt.
ploegendienst
In Matteüs 20 vertelt de Here Jezus: 'Want het Koninkrijk der
hemelen is gelijk aan een heer des huizes, die 's morgens vroeg
arbeiders voor zijn wijngaard ging huren. En toen hij het met die
arbeiders eens geworden was, voor een schelling per dag, zond hij hen
in zijn wijngaard.' (Mt 20:1-16) Dus het is een oosterse situatie. Het
was in september waarschijnlijk, de tijd van de oogst. De dag begint 's
morgens om zes uur als de zon al lekker warm is. De heer van de
wijngaard gaat naar de markt om te kijken of hij daar mensen kan vinden
die voor hem kunnen werken. En inderdaad gaat er een ploeg mee, 's
morgens om zes uur. De heer komt een bepaald loon met de arbeiders
overeen: een schelling per dag. Dat was in die tijd een heel goed
dagloon, dus ze zijn er erg blij mee.
oneerlijk
Om negen uur gaat hij weer naar de markt om te kijken of er nog meer
zijn. En inderdaad, er staan opnieuw mannen. Ook die huurt hij in, en
brengt ze in zijn wijngaard. Om twaalf uur gaat hij nog een keer, drie
uur later. En 's middags om drie uur gaat hij nog een keer. Om vijf
uur, dat noemt de Bijbel het elfde uur, gaat hij voor de laatste keer
naar de markt en dan blijken daar nog steeds mannen te staan. Ook die
haalt hij mee naar binnen. En om zes uur is het afgelopen. Dan wordt er
afgerekend en moeten ze allemaal bij de bedrijfsleider komen, die hen
zal uitbetalen. De mannen die op het elfde uur, als laatsten,
binnengekomen zijn, moeten het eerst komen. En zij krijgen een
schelling. Ze zijn natuurlijk erg blij, want ze verdienen in
één uur een heel dagloon! Degenen die 's morgens
om zes uur begonnen zijn, kijken daar verbaasd van op. Ze denken: die
schelling was voor ons afgesproken voor de hele dag en zij krijgen dat
in één uur. Wat zullen wij dan straks wel niet
krijgen? Alle ploegen worden uitbetaald en uiteindelijk zijn diegenen
aan de beurt, die 's morgens om zes uur begonnen zijn. En ook zij
krijgen een schelling. Witheet zijn ze en ze protesteren onmiddellijk:
'Deze laatsten hebben één uur gewerkt, en u hebt
ze met ons gelijk gesteld, die een zware dag in de hitte hebben
doorstaan.' Dat is toch hartstikke oneerlijk?
hard
werken heeft geen zin
Stel je eens even voor: jij werkt in een bedrijf en je werkt daar vijf
dagen heel hard. Op vrijdagmiddag kom ik binnen, ik werk eventjes van
twee tot vijf, en uiteindelijk worden we uitbetaald. En dan blijkt dat
ik in die drie uur net zoveel krijg als jullie voor de hele week. Dat
pik je toch niet? Of moet je dan zeggen, zoals de heer in de
gelijkenis: afspraak is afspraak? Dan krijg je toch de neiging om
voortaan pas op vrijdagmiddag te komen. Dan zeg je toch, als het om het
dienen in het Koninkrijk Gods gaat: 'Voorlopig leef ik nog twintig,
dertig, veertig jaar mijn eigen leven. En als ik oud ben, dan gaan we
daar eens aan beginnen. Want als je op het laatste moment binnenkomt,
krijg je toch hetzelfde als degene die daar vanaf zijn jeugd al mee
bezig is en het daar misschien wel moeilijk mee gehad heeft. Je bent in
de hemel toch allemaal gelijk, dus of je nu hard of minder hard werkt,
dat maakt niets uit. Want de eersten zullen toch de laatsten zijn, en
de laatsten zullen toch de eersten zijn. Dus waar maak je je druk om!'
Dat lijkt zo'n verhaal te zeggen.
een
hoog prijskaartje
Zou de Heer dat echt bedoeld hebben? Ik kan me dat niet voorstellen. En
het heeft ook geen bijbelse grond, als je de gelijkenis leest in het
verband waarin het staat. Dit bijbelgedeelte begint namelijk met de
geschiedenis van de rijke jongeling. (Mt 19:16-22) Er komt een rijke
jongeman bij de Here Jezus en vraagt Hem: 'Wat moet ik doen om behouden
te worden?' De Here vertelt hem een aantal dingen, waarop de man zegt:
'Dat heb ik allemaal al gedaan.' En dan zegt de Heer: Goed, als je het
dan echt weten wil, zal ik je zeggen waar het bij jou op vastzit. Ga
jij maar naar huis, verkoop alles wat je hebt en geef je geld aan de
armen. Dan zul je een schat in de hemel hebben, daarna kom je terug en
volg je Mij.' Als die man dat hoort, denkt hij: 'Dat kan ik niet' . Hij
bezit heel veel en die prijs is hem veel te hoog. En hij gaat bedroefd
bij de Here Jezus vandaan. Dat vindt hij een veel te hoog prijskaartje
voor het volgen van de Here Jezus.
wat
zal ons loon zijn?
Petrus, een van de volgelingen van de Here Jezus, heeft de jongeman
bedroefd weg zien lopen en komt ineens op een idee. Hij zegt: 'Heer,
wij hebben alles prijsgegeven en wij zijn U gevolgd. Wat zal dan ons
deel zijn?' (Mt 19:27-30) En dan zou je verwachten dat de Heer zou
zeggen: 'Nou Petrus, moet je horen joh, wees nou maar blij dat je
behouden kunt worden en dat je in de hemel kunt komen. En we praten
niet over deel of loon. Dat is allemaal niet aan de orde. Het is pure
genade dat je behouden wordt, en voor de rest niks.' Nee, dat zegt de
Here niet. Hij zegt letterlijk tegen Petrus: 'Voorwaar (-) dus Hij legt
er goed de nadruk op (-) Ik zeg je, gij, die mij gevolgd zijt, zult in
de wedergeboorte, (-) dat is als het Koninkrijk der hemelen op aarde is
(-) wanneer de Zoon des mensen op de troon van zijn heerlijkheid zal
zitten, ook op twaalf tronen zitten.' Om daar invloed uit te oefenen.
En Hij zegt erbij: 'Een ieder die huizen, of broers, of zusters of
vader of moeder of kinderen of akkers heeft prijsgegeven om mijn naam,
zal vele malen meer terugontvangen.' Dus als Petrus vraagt wat zijn
deel zal zijn, zegt de Heer: 'Straks als het Koninkrijk der hemelen op
aarde is, zul je daarin een geweldige functie hebben.' Dus er is wel
degelijk een beloning. God wordt ook zo genoemd in de Bijbel: 'een
beloner voor wie Hem ernstig zoeken.' (Heb 11:6) En van Mozes wordt
gezegd dat hij zijn blik gericht hield op de vergelding. (Heb 11:26)
Het is dus wel degelijk zo dat God uitbetaalt. Dat God ons beloont.
Maar nadat de Here Jezus dat gezegd heeft, zegt Hij er wel bij: 'Maar
vele eersten zullen de laatsten zijn en vele laatsten de eersten.' En
dan volgt de gelijkenis van de arbeiders in de wijngaard.
jouw
werk is Gods werk
Wat Jezus met deze gelijkenis zeggen wil is dit: wanneer jij denkt:
voor wat hoort wat, ik doe wat voor U en dan bent U min of meer
verplicht om wat terug te doen, dan ben je misschien hier wel de
eerste, maar dan word je straks de laatste. Dat was de geest van de
mannen, die daar de hele dag gewerkt hadden. En dat zeiden ze ook: 'Wij
hebben een zware dag en de hitte doorstaan, nu willen we daar ook naar
beloond worden.' En ieder van ons die de dingen voor God met zo'n
houding doet, komt bedrogen uit. Maar die anderen, die op het laatste
moment binnengekomen waren, die vroegen zich af: wat hebben wij
eigenlijk gedaan? We zijn maar een uurtje bezig geweest. We hebben de
rommel even opgeruimd. En voor de rest niks. Heer, als ik wat gedaan
mocht hebben in uw Koninkrijk is het puur van U. Dan is dat genade.
Zoals de Bijbel dat zegt: 'Hij die het willen en het werken in u werkt'
. (Fil 2:13) Paulus zegt in de eerste Korintebrief: 'Ik heb meer
gearbeid dan jullie allemaal, doch niet ik, maar de genade van God die
met mij is.' (1Co 5:10) Het werken in Gods wijngaard is niet iets wat
je als een soort tegenprestatie doet, waarvoor Hij je zou moeten
belonen. Maar iets wat Hij in je uitwerkt, en waar je net zo dankbaar
voor bent als voor het feit dat je een kind van God mag zijn. Het is
door het werk van de Here Jezus, dat je behouden bent. Dat je zijn
Koninkrijk mag binnengaan. Maar het is ook door de genade van de Here
Jezus, dat je werken mag in zijn Koninkrijk. En als je dat doet, als je
in die geest in Gods Koninkrijk werkt en leeft van zijn genade, dan
heeft dat een geweldige uitwerking in je eigen leven. Dan kan de Heer
straks tegen je zeggen: 'Over weinig ben je trouw geweest, over veel
zal Ik je stellen.' (Mt 25:21) Dat is Gods gedachte. Als je dat gaat
zien, ga je geweldig verlangen om in actie te komen. Om op de een of
andere manier daar wat mee te doen. En dan zul je geweldig verrast zijn
over het loon dat Hij uitbetaalt.
God
op de eerste plaats
Van Mozes staat er in de Bijbel, dat hij een heleboel mooie dingen
achter zich liet, en met het volk van God optrok 'omdat hij zijn blik
gericht hield op de vergelding' . Mozes zag wat er uiteindelijk
uitbetaald zou worden. En hij liet alle rijkdom van Egypte en alle
pracht en praal achter zich, om te dienen in dat Koninkrijk van God. Ik
hoop dat je dat een beetje gaat zien. Dat je gaat zien, dat je leven
hier bedoeld is om straks op een geweldige manier door God beloond te
worden. Maar dan wel in het bewustzijn dat Hij dat allemaal in je heeft
uitgewerkt. Dat het pure genade is. En dat maakt dat je ernaar
verlangt, om je toe te wijden aan Hem, omdat je ziet waar het om gaat.
Je krijgt zicht op dat uitbetalen, en daar ga je voor. Daar doorsta je
een zware dag en de hitte voor. Ik denk dat juist de matte gedachte
van: och, we zijn straks toch allemaal gelijk en we krijgen allemaal
hetzelfde, met name jonge mensen vreselijk afremt in hun toewijding aan
God. Wanneer je gaat zien wat God met je voorheeft en dat je leven hier
daarvoor bepalend is, dan zet dat een enorme vaart achter je geestelijk
leven. Met vallen en opstaan, met alle moeite die er steeds weer bij
komt kijken, maar iedere keer afhankelijk van Hem. Steeds beseffend:
'Heer, U hebt een doel voor ogen, dat de moeite waard is om de eerste
plaats te geven in mijn leven.'
Ik vind het heel moeilijk om ambitieus te zijn in het dienen van God.
Want dan ben je toch geneigd om doelen te gaan stellen. En op het
moment dat je die doelen stelt, ben je eigenlijk zelf bezig en laat je
God erbuiten. Je kunt ook aan God vragen: Here God, wat zijn uw doelen?
Laat me er eens wat van zien? Dan pas ga je je doelen stellen. Zo kan
het ook. Ik denk dat het een heel algemeen probleem is bij christenen.
Dat wij het doel niet meer zien. We hebben wel een doel als het gaat om
de maatschappelijke dingen. Dan weten we vaak heel goed wat ze willen.
Alleen als het om geestelijke dingen gaat, zijn we vaak doelloos. Wat
wij zo nodig hebben is dat we het doel weer zien. En Gods doel met jou
en met mij is: ons vullen met Zichzelf. Dat is zijn doel, en dat kan
natuurlijk heel abstract klinken, als je het geestelijk niet ziet. Ja,
dat is volgens mij nou net het probleem. Want wat je heel vaak ziet is
dat mensen hun eigen doelen gaan stellen. Zoals vaak in de Bijbel lezen
en trouw naar de kerk gaan, veel bidden, of misschien zelfs wel zoveel
mensen bekeren. Daar kun je dan heel hard aan gaan werken en misschien
zelfs God er wel bij vergeten. Maar waarom ga je nou niet gewoon simpel
doen wat God zegt: 'Het eerste en het grote gebod, is God liefhebben
met je hele hart.' Waarom zou je je daar niet eens wat meer op gaan
richten? Wat vaker bij God zijn, Hem meer gaan zoeken omdat je Hem
liefhebt? Ja, ik vind het zo moeilijk om daar tijd voor te vinden.
Kijk, ik ga jouw tijd niet invullen hoor, maar als je zegt: 'Ik heb het
te druk' , daar geef ik niks om. Dat vind ik een flutargument. Wij
leven in een tijd waarin we nog nooit zo veel vrije tijd gehad hebben.
En wij verdoen onze tijd met een heleboel onbenulligheden. Je zou
moeten leren om goed met je tijd om te gaan en de tijd die je nu aan
God besteedt misschien eens te verdubbelen. En dan kijken wat er
gebeurt. Ik denk, dat als jij het verdubbelt, je een verlangen krijgt
om het na verloop van tijd nog weer eens een keer te verdubbelen. En
dan denk ik, als je dat gedaan hebt, dat je na een tijdje zo de smaak
te pakken hebt gekregen, dat je zegt: 'Hé, nou krijg ik zo
langzamerhand een beetje door waar het in het leven om gaat.' Moet je
dus daar ambitieus in zijn? Ja, daar mag je ambititeus in zijn en dan
zal Hij de rest wel sturen. De Bijbel is vol van mannen en vrouwen die
dat door kregen en daar de grootste aandacht aan gaven. Hoofdzaak is
hoeveel God kan investeren van zijn Zoon in mijn en in jouw leven. En
dat is een levensstijl, iets wat moet groeien. Dus bij u moest het ook
groeien? Ja, natuurlijk. Dus wat ik nou vertel, dat herkent u ook? Dat
herken ik heel goed. Tot op de dag van vandaag. Natuurlijk, voor mij
blijft het ook een strijd.
Dus aan de ene kant moet je gericht zijn op de beloning, maar er staat
ook dat vele eersten de laatsten zullen zijn. Het lijkt mij dat je dan
toch zo gemakkelijk uit berekening je best gaat doen, om maar een goed
plekje in de hemel te verdienen. Ik denk eigenlijk dat berekening wel
mag, op voorwaarde dat je eerste gedachte dan toch is: het is voor Hem.
Hij wordt er het meeste door geëerd. Het is zijn Koninkrijk,
het is zijn plan. Het is God die het doet en het is tot eer van God. In
die zin denk ik dat het goed is om geestelijk ambitieus te zijn. Alleen
je moet voortdurend vreselijk oppassen, want het zit heel gauw tegen je
zondige, menselijke egoïsme aan. Dat zit heel dicht bijelkaar
en daar moet je jezelf voortdurend op controleren. Er is een ander
verhaal in de Bijbel dat er wel een beetje op lijkt. Daar vertelt de
Here Jezus: 'Ik ben de ware wijnstok, jullie zijn de ranken en mijn
Vader is de landman. Er is voor God niets mooiers dan straks aan de
hele schepping die wijnstok te laten zien. Dat betekent dat al die
mensen die aan de Here Jezus verbonden zijn, veranderd zijn zoals Hij
is. En dan kan zo'n rank denken, het gaat mij om mijzelf, maar die rank
kan ook gaan leren denken: het gaat me om Hem, het gaat me om de
wijnstok. Ik wil dat die wijnstok mooi is. En ik wil dat de landman
daar blij mee is. Dat is eigenlijk de bijbelse gedachte. En dan valt er
een stuk egoïsme weg. Dat zegt de Bijbel ook: 'Hierin is mijn
Vader verheerlijkt, dat gij veel vrucht draagt (Joh 15:8).
Toch is het wel zo dat je als christen snel prestatiegericht denkt.
Terwijl je eigenlijk weet: het zou om God moeten gaan. Hoe ga je daar
nou mee om? Ik merk dat ik heel erg graag wil presteren, ook in mijn
geloof. Het zit ook zo erg in de hele cultuur. Je moet overal voor de
eerste plaats gaan. Ik vind het een heel aardige term: prestatiegericht
denken. Ik zou zo dolgraag willen dat christenen juist wat meer
prestatiegericht zouden gaan denken. Dat er iets meer van die spanning,
van dat: 'ik wil de eerste zijn' , bij ons aanwezig is. Paulus zegt
ook: 'Vergetende hetgeen achter mij ligt, en mij uitstrekkende naar
hetgeen voor mij ligt, jaag ik naar het doel om de prijs der roeping
Gods' (Fil 3:14). Hij zag waar het om ging, hij wou de eerste prijs
halen. Dat is geen egoïsme, maar dat betekent dat je er
ontzettend naar verlangt dat God de eerste plaats krijgt in je leven en
dat Hij in je leven doet wat Hij zou kunnen doen. Ja, maar dan blijft
het voor mij nog de vraag: voor wie doe je het nou, voor jezelf of voor
God? Dat mag eigenlijk best een beetje door elkaar lopen. Ik kan me
toch niet losmaken van de gedachte dat God het niet verkeerd vindt als
je het ook een beetje voor jezelf doet. Zo zitten we als mensen toch in
elkaar. Waarom mogen we wel ambitieus zijn in het zakenleven of in onze
studie? In kunst, in sport, in alles, behalve in het geestelijk leven?
Daar snap ik niets van. Als we dicht bij God wandelen zal Hij ons
corrigeren. Dan wordt het ons diepe verlangen om alles voor Hem te
doen. En we hoeven ons ook weer niet helemaal los te maken van de
gedachte dat wij daar ook zelf aan meedoen. Want Hij deelt aan jou dat
loon uit, dus je bent daarbij betrokken. Dat is niet verkeerd. God
heeft een mens geschapen, met een verlangen om ambitieus te zijn, de
een wat meer dan de ander. Ik denk dat God graag wil dat wij juist ook
op geestelijk gebied ambitieus zijn. Want het gaat, zegt de Bijbel, om
een onvergankelijke erekrans (1Pe 1:4 1Co 9:25). Zouden wij dan niet in
het Koninkrijk Gods ambitieus moeten zijn, juist omdat het gaat om iets
wat eeuwig is?
gelijkenis van
'Het huis op de rots'
Lees ook eens het document: Wat is een gelijkenis eigenlijk?
Handig Hulpmiddel: Een overzicht van de Gelijkenissen
Overzicht van gelijkenissen in deze serie - maak maar een keus
- Huis op de steenrots (Mattheüs 7: 24 - 27; Lukas 6: 47 - 49)
- De vierdelige akker (Mattheüs 13: 3 - 9 en 13 - 20; Markus 4: 3 - 9 en 13 - 20; Lukas 8: 5 - 8 en 11 - 15)
- Het onkruid tussen de tarwe (Mattheüs 13: 24 - 30 en 36 - 43)
- Het mosterdzaad (Mattheüs 13: 31 - 32; Markus 4: 30 -32; Lukas 13: 18 - 19)
- De zuurdesem (Mattheüs 13: 33, Lukas 13: 20 -21)
- De schat in de akker (Mattheüs 13: 44)
- De kostbare parel (Mattheüs 13: 45 - 46)
- Het visnet (Mattheüs 13: 47 - 50)
- Het verloren schaap (Mattheüs 18: 12 - 14); Lukas 15 : 4 - 7)
- De onbarmhartige dienstknecht (Mattheüs 18: 23 - 35)
- De arbeiders in de wijngaard (Mattheüs 20: 1 - 16)
- De twee zonen (Mattheüs 21: 28 - 31)
- De boze wijngaardeniers (Mattheüs 21: 33 - 41; Markus 12: 1 - 9 en 12; Lukas 20: 9 - 16 en 19)
- De koninklijke bruiloft (Mattheüs 22: 2 - 14; Lukas 14:16 - 24)
- De tien maagden (Mattheüs 25: 1 - 13)
- De talenten (Mattheüs 25: 14 - 30; Lukas 19: 11 - 27)
- De zaadzaaier (Markus 4: 26 - 29)
- De twee schuldenaars (Lukas 7: 41 - 43)
- De barmhartige Samaritaan (Lukas 10: 30 - 37)
- De onbeschaamde vriend (Lukas 11: 5-8 )
- De rijke dwaas (Lukas 12: 16 - 21)
- De onvruchtbare vijgenboom (Lukas 13: 6 - 9)
- De torenbouw (Lukas 14: 28 - 33)
- De verloren penning (Lukas 15: 8 - 10)
- De verloren zoon (Lukas 15: 11 - 32)
- De onrechtvaardige huishouder (Lukas 16: 1-8 )
- De rijke man en de arme Lazarus (Lukas 16: 19 - 31)
- De heer en zijn knecht (Lukas 17: 7 - 10)
- De Farizeeër en de tollenaar (Lukas 18: 9 - 14)
LEES OOK EENS OVER : DE ZEVEN GELIJKENISSEN IN HET EVANGELIE VAN MATTHEÜS
LEES OOK EENS : DE GELIJKENISSEN VAN DE HEILAND VERKLAARD EN TOEGEPAST IN LEERREDENEN door C. H. Spurgeon
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)