HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS

                                                                                                                                                     

De Dode Zee

Herinneringen om te koesteren

Om de kinderen te laten kennismaken met de Bijbel werden er vroeger schoolplaten gebruikt. Aan de hand van de afbeeldingen op de schoolplaten kon de meester of de juf een verhaal uitleggen. 

Deze manier van les geven werd ook wel aanschouwingsonderwijs genoemd. Aanschouwen is een ander woord voor kijken. De meesten kennen het nog wel denk ik, die oude schoolplaten die vroeger in het klaslokaal hingen of uit een grote opbergkist achter in de klas tevoorschijn werden gehaald. Het was vooral dán steeds weer een verrassing. Wij kijken nu in de klas naar dia's of een videofilm in plaats van schoolplaten.

   Terug naar het overzicht van alle platen? Klik HIER

'Want hij zal zijn als de heide in de wildernis, die het niet gevoelt, wanneer het goede komt; maar blijft [in] dorre plaatsen in de woestijn, [in] zout en onbewoond land.

Jeremia 17:6
Met “de heide”, in de Naardense vertaling en WV95 “kale struik” en in de NBV gewoon  “struik” wordt zeer waarschijnlijk de Sodomsappel (Calotropis procera) bedoelt. En inderdaad zoals de beschrijving al weergeeft komt de plant voor in de buurt van de Dode Zee een dor gebied welke bovendien nog eens erg zout  is

De geschiedenis van Genesis 19: 1-14

1 De twee engelen kwamen ’s avonds in Sodom aan. Lot zat juist in de stadspoort. Zodra hij hen zag stond hij op, ging hun tegemoet en boog zich diep voor hen neer. 2 ‘Heren,’ zei hij, ‘komt u toch mee. Het huis van uw dienaar staat voor u open; overnacht daar en was er uw voeten. Dan kunt u morgenvroeg uw weg vervolgen.’ ‘Nee, dank u,’ antwoordden ze, ‘we overnachten wel op het plein.’ 3 Omdat hij echter sterk bleef aandringen, gingen ze met hem mee naar zijn huis. Daar maakte hij een maaltijd voor hen klaar; hij bakte brood en ze aten bij hem.

4 Maar nog voordat Lot en zijn gasten konden gaan slapen, liepen alle mannen van Sodom bij Lots huis te hoop, jong en oud, niemand uitgezonderd. 5 ‘Waar zijn die mannen die bij je overnachten?’ riepen ze Lot toe. ‘Breng ze naar buiten, we willen ze nemen!’ 6 Lot ging naar buiten en deed de deur achter zich dicht. 7 ‘Maar vrienden, zoiets kunnen jullie toch niet doen!’ zei hij. 8 ‘Luister, ik heb twee dochters die nog nooit met een man geslapen hebben. Die zal ik bij jullie brengen, doe met hen wat jullie willen. Maar laat die mannen met rust, ik heb hun niet voor niets een veilig onderkomen geboden.’ 9 Maar ze schreeuwden: ‘Uit de weg!’ Ook riepen ze: ‘Dat woont hier als vreemdeling en moet ons zo nodig de wet voorschrijven. Wacht maar, jij zult er ook van lusten, en nog meer dan zij!’ En ze drongen Lot ruw opzij en wilden de deur openbreken. 10 Maar de twee mannen trokken Lot het huis in en deden de deur weer dicht, 11 en ze sloegen alle mannen die bij de ingang van het huis waren, jong en oud, met blindheid, zodat ze tevergeefs probeerden de ingang te vinden.

12 Daarna vroegen ze aan Lot: ‘Hebt u hier nog meer familie? Zonen, dochters, een schoonzoon, ga met iedereen die bij u hoort weg uit deze stad. 13 Wij staan namelijk op het punt deze stad te verwoesten: er zijn zulke ernstige beschuldigingen tegen haar ingebracht dat de HEER ons hierheen heeft gestuurd om haar te verwoesten.’ 14 Lot ging naar zijn schoonzoons, de mannen die met zijn dochters zouden trouwen, en zei tegen hen: ‘Vlug, weg uit deze stad, want de HEER gaat haar verwoesten.’ Maar zijn schoonzoons namen hem niet serieus. .

De geschiedenis van Genesis 19: 15-26

15 Zodra het licht begon te worden zetten de engelen Lot aan tot spoed: ‘Vlug, ga hier weg met uw vrouw en uw twee dochters, anders komt u om en wordt u het slachtoffer van de misdrijven die in deze stad zijn begaan.’ 16 Toen Lot aarzelde, grepen de mannen hem en zijn vrouw en zijn twee dochters bij de hand, omdat de HEER hem wilde sparen, en ze trokken hem mee de stad uit. Pas buiten de stad bleven ze staan. 17 Toen zei een van hen: ‘Vlucht, uw leven is in gevaar! Kijk niet om en sta nergens in de vallei stil. Vlucht de bergen in, anders komt u om.’ 18 Maar Lot antwoordde: ‘Nee, dat niet, mijn heer! 19 U hebt het beste met uw dienaar voor, u bewijst mij een grote weldaad door mij in leven te laten. Maar ik kan onmogelijk naar de bergen ontkomen, het onheil zou mij inhalen en ik zou alsnog sterven. 20 Dat stadje daar is dichtbij, dat zou ik kunnen halen. Geef mij de kans om daarheen te vluchten, dat zou mijn redding kunnen zijn; het is maar een onbeduidend stadje.’

21 Hij kreeg ten antwoord: ‘Ook in dit opzicht zal ik u ter wille zijn: het stadje dat u bedoelt zal ik niet wegvagen. 22 Vlucht daarheen en haast u, want tot u daar aangekomen bent kan ik niets doen.’ Zo kreeg die stad de naam Soar. Noot [sluiten]
 (19:22) Soar – Soar kan worden vertaald als ‘kleinigheid’.23 De zon was al opgegaan toen Lot in Soar aankwam. 24 Toen liet de HEER uit de hemel zwavel en vuur neerkomen op Sodom en Gomorra 25 en hij vernietigde die steden en de hele vallei, met de inwoners van al de steden en met alles wat er op het land groeide. 26 De vrouw van Lot, die achter hem liep, keek om en veranderde in een zuil van zout. 

God heeft aangegeven dat het genoeg is geweest met de zonden in Sodom en Gomorra

Hij zal deze steden om hun zonden gaan verwoesten. In hoofdstuk 18 kondigt God het oordeel aan. Hij zegt tegen Abraham dat die steden en het land daar omheen zal verbranden met vuur. Daar schrikt Abraham van, want hij weet dat zijn neef Lot in Sodom woont. Daarom gaat hij de Heere vragen om die steden te sparen en er nog tien rechtvaardigen zijn. Hij was begonnen bij vijftig rechtvaardigen, maar steeds vroeg hij de Heere om de steden te sparen als er minder rechtvaardigen zouden zijn. Tenslotte is hij uitgekomen op tien. Verder durft Abraham niet te gaan. Maar helaas, de zonde van deze steden is zo groot dat er zelfs geen tien rechtvaardigen te vinden zijn. De zonde is ontzettend. Men leeft zich uit in allerlei uitbrekende zonden. Homoseksualiteit is één van de grootste zonden. Dat blijkt wel als we hoofdstuk 19 lezen. De mannen van Sodom willen de mannen, engelen van God, die bij Lot in huis zijn hebben om hun lusten te kunnen botvieren.

Tegenwoordig moeten we alles maar accepteren, dat was toen ook zo. Het was algemeen goed geworden dat mannen met mannen in één bed lagen. We mogen daar niets meer van zeggen, want dan discrimineren we. Maar ik weet dat ik God meer gehoorzaam moet zijn dan de mensen en daarom moet ik je zeggen dat homoseksualiteit door God meerdere malen in de bijbel wordt afgekeurd. God heeft het huwelijk gegeven tussen één man en één vrouw en niet tussen mannen of vrouwen onderling. In ieder geval was dit, naar wordt aangenomen, de grootste zonde in Sodom en Gomorra. Ongetwijfeld zal er nog veel meer zijn gebeurd, maar het is nu zover gekomen dat de Heere zegt: "Tot hiertoe en niet verder, Ik zal deze steden verwoesten" En Lot dan? Hij was een rechtvaardig man en hij vreesde de Heere. Zou God hem dan ook verwoesten? Zou er met Lot gebeuren wat Abraham vreesde? En wat zou er gebeuren met de vrouw van Lot en hun kinderen. We willen hier deze week over nadenken en vanuit deze geschiedenis geestelijke lijnen trekken naar ons persoonlijk leven. En voorop gesteld wil ik als vast wel kwijt dat iemand met homoseksuele begeerten niet per definitie verloren zal gaan. God is bij machte om alle zonden te vergeven, ook de zonden van Sodom en Gomorra. Het probleem ligt echter in het volharden in de zonden. De onberouwelijkheid van de inwoners van deze steden, hebben God vertoornd.

Lot is dus met zijn vrouw en kinderen ook in deze stad

Het was een vruchtbare streek en daarom had Lot gekozen om daar te gaan wonen. Maar ook hierin blijkt dat het niet de goede keus is om onze keuzes te maken naar aanleiding wat wij willen en doen. Het is beter om ons in al onze keuzes te laten leiden door God. Het moet zo zijn dat we zeggen "Heere, wat wilt U dat ik doen zal" Zo worden we bewaard voor gevaar. Lot was door zijn eigen keuzes in een levensgevaarlijke situatie gekomen. Hij leefde en woonde midden in de wereld, ondanks dat hijzelf een Godvrezende man was.

Zijn dochters waren ondertussen echter wel getrouwd met mannen uit Sodom. Zijn vrouw had haar hart verloren aan de omstandigheden van het leven daar. Ze had zich gehecht aan al het aardse in Sodom. Hierin blijkt dat Lots keuze ver strekkende gevolgen had voor zijn gezin. En toch wil God hen redden voordat de stad zal vergaan. Hierin blijkt Gods trouw. Hij zal een rechtvaardige niet straffen met de straf van een goddeloze. God was Lot genadig geweest en had hem doen geloven in de belofte van de Messias. Hoe het met zijn vrouw en kinderen was weten we niet precies. Zijn vrouw komt later in de geschiedenis openbaar al een vrouw die vastzit aan deze wereld. Zijn gehuwde dochters vergaan straks in de stad en zijn twee ongetrouwde dochters ontkomen aan de straf, maar vallen later weer in grote zonden. Van hen is in ieder geval niet bekend of zij de Heere vreesden of niet.

Lot en zijn gezin krijgen in ieder geval de waarschuwing van God om uit de stad te gaan

Twee engelen komen hem hiervoor waarschuwen en vertellen hem dat God voornemens is om de stad te gaan verwoesten vanwege de zonden in deze stad. Nou, zou je zeggen, dan zal Lot wel snel meegaan met de engelen om te ontkomen. Het lijkt er in eerste instantie wel op dat Lot direct gelooft wat de engelen zeggen, want hij gaat zijn getrouwde dochters met hun mannen waarschuwen om ook mee te gaan. Maar als daar het moment gekomen is dat ze echt moeten gaan, dan vertoefd hij, dan treuzelt hij.

Dat is ook het beeld van een zondaar, van een goddeloze, die tot de ontdekking komt dat hij in gevaar is vanwege zijn zonden, maar aan de andere kant nog teveel hangt aan zijn zonden. Een zondaar die wel beseft dat het niet goed is dat hij in de wereld leeft, maar toch niet wil breken met de wereld en de zonde. En laat ik het maar eerlijk zeggen: de kerken zitten er vol mee! Misschien is het bij jou ook wel zo. Misschien weet jij ook wel dat jou manier van leven je geen uitzicht geeft op de hemelse heerlijkheid, maar toch wil je dat leven niet loslaten.

Ik hoor het zo vaak om me heen als ik met jongeren praat dat ze zeggen "ja het is niet goed en ik moet bekeerd worden, maar ik ben nog zo jong, laat me eerst nog wat genieten" Heerlijk hè, dat leven in de wereld. Het is beter dan het leven met Christus, of niet? Vriend, waar moet jij blijven als God jou stad, jou leven zo moe is geworden dat Hij het gaat verderven? Vriend, als jij leeft in deze wereld en in de zonde van deze wereld dan leef je in Sodom. En God staat op het punt om Sodom te verwoesten! Heb je het in de gaten dat je echt in levensgevaar bent. Ja, maar dat komt wel als ik wat ouder ben geworden. Wie zegt dat jij ouder zal worden.

Laatst had ik het daar over met een jongen, die bij de kerk is opgevoed. Een hele nette jongen, reformatorische achtergrond en hij beseft heel goed dat hij voor God niet kan bestaan zoals hij is. En toch durven zeggen: "dat komt nog wel, ik ben nog zo jong" Ik zei tegen hem: "En als je nou straks op je scooter stapt en wegrijdt en er komt een vrachtauto aan die jouw over het hoofd ziet en je komt er onder en het is afgelopen met je?" Tot mijn ontsteltenis zei hij: "Dat zie ik dan wel weer, dan heb ik denk ik pech" Ja dan heb je pech, maar vergeet dan niet dat je dan wel eeuwige pech hebt. Blijven in het Sodom der ellende en beter te weten is levensgevaarlijk. En nu jij dit gelezen hebt, weet jij beter!! God is een heilige God, die de zonden nooit zal tolereren! Nooit, nooit, nooit. Heilig, heilig, heilig is de Heere.

Lot wilde niet, Lot treuzelde. Misschien ook wel omwille van zijn kinderen

Het is een goede zaak als je ook je kinderen de zaligheid gunt. Maar besef wel dat Lot ze hier zelf gebracht heeft. Het is goed om je kinderen te wijzen op de redding die mogelijk is, maar het kan nooit zijn dat je dan zelf blijft in de zonde. Je moet je kinderen dan juist het voorbeeld geven om de zonde de rug toe te keren. Lot, ga nu weg, het is de hoogste tijd. Maar Lot ging niet. Totdat de engelen zijn hand pakten, en die van zijn vrouw en twee dochters en hen buiten de stad zette. Zo doet de Heere met een zondaar die Hij ontdekt aan zijn zonde. Hij trekt hem er van los. Maar wat kan dat een pijn doen. Verlaten wat je niet wilt verlaten. Maar toch doet God dat om je eigen bestwil. Vluchten moet je, ver bij de zonde vandaan. Lot moest naar het gebergte. Daar was het veilig. Het veld buiten de stad was geen veilige zône. Ook dat zal met vuur verbrand worden. Maar als Lot kijkt naar de bergen, slaat de schrik om zijn hart. Dat is veel te ver. Onmogelijk om dat te halen.

Was Lot dan vergeten dat God de rechtvaardige genadig zou zijn. Zou God iets van Lot eisen dat onmogelijk zou zijn? Het is de zwakheid van Lot waardoor hij dit zegt. En daarom vraagt hij aan God of hij naar die stad dichterbij mag vluchten. En dan is God Lot weer genadig en staat het hem toe. Ook hierin mogen we een geestelijke lijn opmerken. Al God een zondaar heeft losgetrokken van de zonde dan komt de zondaar er achter dat hij de bergen van Gods heiligheid nooit kan bereiken. Onmogelijk om aan al Gods geboden te voldoen. Als God je lostrekt van de zonde dan wil je wel vluchten, maar waar moet je heen? Maar God heeft voorzien in een veilige plaats. Hij gaf Zijn Zoon, zodat je daar naar toe mag vluchten. Daar ben je veilig. Aan Gods heiligheid kun je nooit voldoen.

 Door de zonde is het onmogelijk om aan Gods wet te voldoen. Maar er is uitkomst. God gaf een Vrijstad, God gaf een stad tot ontkoming van het oordeel. Die vrijstad heet Jezus Christus. Waar moet je heen met al je zonden, waar moet je zijn om verlost van worden van al je schuld? Bij Jezus moet je zijn. Daar ben je veilig. Zie je hoe goed God voor je is. Hij laat je door Zijn Woord zien hoe zondig dat je bent. Maar hij trekt je ook los van de zonden en laat je vluchten naar Zoar. Daar is het veilig voor Lot en bij Christus is het veilig voor de grootste van de zondaren. Wie je ook bent, je moet uit Sodom voordat de stad in vuur en vlam zal opgaan. Je moet maken dat je wegkomt, voordat Gods geduld ten einde is.

Je bent niet veilig als je uit de stad bent

Je kunt al je zonden voortaan laten, maar als je met je schuld niet bij Christus bent gekomen zal je schuld niet betaald worden. Dan leef je op de velden van Sodom en zal je met Sodom vergaan! Zoar, het Zoar der vergeving, daar moet je heen. En Jezus staat met open armen op je te wachten om je te ontvangen. Lot was gerechtvaardigd door zijn geloof. God zou het oordeel niet eerder laten komen voordat Lot veilig in Zoar zou zijn. Dat was Gods belofte. Zo doet God met alle uitverkorenen. Het oordeel zal niet eerder beginnen voordat alle uitverkorenen binnen zijn. Allemaal, er zal er niet één ontbreken. Nu weet ik wat jij wil zeggen: "Hoe weet ik dat ik uitverkoren ben?" Zal ik het je zeggen. Op het moment dat je in Zoar binnenkomt blijkt het dat je uitverkoren bent.

Weet je wat wij doen? Wij willen eerst weten of we uitverkoren zijn. Arglistig is het hart. Weet je waarom dat je dat wilt weten. Als jij nu zou weten dat je uitverkoren was dan bleef je in Sodom! Dan bleef je genieten van de zonde. Wat zou het dan ook immers geven, je zal dan toch wel binnenkomen in Zoar. Je draait het om. Eerst naar Zoar en dan blijkt dat God je al had uitverkoren van voor de grondlegging van de wereld en niet anders om. En dit weet ik zeker: als jij je zonden voelt en vergeving nodig krijgt, dan ontvang je die vergeving als je daarom vraagt. God heeft nog nooit een bidder laten staan. Maar wee, wee, wee als het je alleen maar zal gaan om lijfsbehoud en niet om Christus. Als je ontkomen wil om dan weer door te leven in de wereld. Meelopen met Gods volk, meepraten met Gods volk, napraten van Gods volk alsof je zelf ook dat leven kent.

Lots vrouw liep achter Lot aan alsof ze hetzelfde doel had als haar man. Maar haar leven getuigde tegen haar. Op het moment dat Lot Zoar binnenging verteerde God Sodom en Gomorra. En wat deed de vrouw van Lot? Ze keek om. Ze wilde niet geloven dat God de zonde haatte. Ze keek terug naar de plaats waar haar hart was. Haar hart zat vast aan de wereld. En ze werd een zoutpilaar. Allebei uit Sodom, allebei op weg naar Zoar. De één in Zoar aangekomen en de ander omgekomen door haar ongeloof. Niet zien op hetgeen dat achter is, maar op hetgeen dat voor is: Christus Jezus alleen. Zondig je dan nooit meer? Helaas wel, maar je strijdt er dan tegen met alle kracht die Christus in je geeft. Je krijgt dan een echte afschuw tegen de zonde. Je gaat de zonde haten, al moet je ook met Paulus zeggen dat als ik het goede wil, ik het kwade doe en het kwade dat ik niet wil dat doe ik en het goede dat ik wil dat doe ik niet. Dat komt omdat je oude mens nog altijd aanwezig is.

Maar de nieuwe mens, Christus, in je leven die doet je strijden tegen de zonde. Het is een kenmerk van het geloof dat je de zonden gaat haten. Niet om de hemel te verdienen, maar omdat je God verdriet doet met al je zonden. Omdat je weet dat je zondigd tegen een goeddoende God. Zondigen tegen God, Die alles doet om jou zalig te maken. Daarom ga je de zonden haten. Bij de vrouw van Lot was het anders. Ze ging de zonden laten om lijfsbehoud. Dat is niet tot eer van God, dan zoek je je eigen behoud. Daarom zag zij om, ze kon het niet laten, ze kon er niet van loskomen. En dat werd haar noodlottig. Maar in Christus kracht ben je meer dan overwinnaar. Dan zal je overwinnen, omdat Christus voor je strijdt!

Waar sta jij

Ben je nog in Sodom, of misschien buiten Sodom? Ben je nog in je zonden, of misschien strijd je tegen je zonden. Je bent alleen veilig in Zoar, je bent alleen veilig in Jezus armen. Bij Jezus moet je zijn. Hij wil je zonden vergeven en iedere zondaar die de toevlucht neemt tot Hem zal vergeven worden. Maar buiten Jezus is geen leven. In deze wereld is geen leven te vinden. Maar bij Christus is het leven. Vraag daarom of de Heere je wilt ontdekken aan je zonden, of Hij je door Zijn Geest voortstuwt naar Zoar. Bidt tot God of Hij je veilig binnen brengt in Zoar. Veilig in Jezus armen. Daar zal niemand ontbreken die tot Hem de toevlucht nam omdat hij zelf het leven niet kon verdienen. Daar zal niemand ontbreken die het bij de zonde niet meer kon uithouden en daarvoor een Verlosser nodig had. Zeker weten, want God zal niet eerder beginnen aan het oordeel dan wanneer alle uitverkorenen binnen zijn. Een vaste zekerheid die Hij biedt in Zijn Woord. Ga dan tot Jezus en belijdt je zonden. Neem tot Hem de toevlucht.

Het is niet goed, dat de mens alleen zij
  (Dit artikel verscheen eerder in 'Bij de Tijd', 01-02-’97)

Er zijn mensen die willen dat God de richting aangeeft in hun leven, die de bijbel lezen en daaruit concluderen dat een homoseksuele relatie niet past in een leven voor God. Ook zijn er mensen die zich door God willen laten leiden, die de bijbel als richtingaanwijzer gebruiken en daaruit concluderen dat een homoseksuele relatie in Gods ogen mag bestaan.

In dit artikel wil ik laten zien hoe mensen door het lezen van dezelfde teksten tot verschillende conclusies komen. Onder het kopje ‘Zelf op zoek naar Gods wil’ komt, naast een meer algemene beschouwing, mijn persoonlijke opvatting over een aantal zaken met betrekking tot het gebruik en misbruik van de bijbel sterk naar voren.

Het lijkt mij niet heel zinvol om uitgebreid aandacht te besteden aan de manier waarop mensen teksten gebruiken om te zeggen dat God een afkeer heeft van homoseksualiteit, omdat de meeste lezers mijn inziens vaker (op christelijke scholen, catechisatie, bijbelstudievereniging etc.) met dergelijk opvattingen in aanraking zijn gekomen dan met theorieën die andere uitkomsten bieden. Wel wil ik de meest gebruikte teksten noemen die christenen hanteren om een homoseksuele relatie af te keuren en daarbij wil ik summier aangeven waarop die afkeuring gebaseerd is. Wie er als christen namelijk anders over denkt, kan toch niet zonder meer aan deze teksten voorbij gaan.

De 7 teksten die prof. J. Douma bespreekt in zijn boek 'Homofilie' (5e, sterk herziene druk, Kampen, 1984) zijn Genesis 19, Richteren 19, Leviticus 18:22 en 20:13, Romeinen 1:26-27, 1 Corinthe 6:10 en 1 Timotheus 1:8-10.

Sodom

De wens van de mannelijke bevolking van Sodom om seks te hebben met de gasten van Lot (in Genesis 19) wordt als zonde aangemerkt en vaak direct gebruikt als argument tegen homoseksuele relaties in het algemeen.
 
Mensen die deze tekst anders uitleggen, hebben daar vaak de volgende redenen voor. Het gaat hier niet om enige liefdesrelatie, maar om een geplande groepsverkrachting, wat zowel homo- als heteroseksueel af te keuren is. Naast het onvrijwillige element gaat het hier om de schending van het gastrecht, dat in die cultuur zeer zwaar woog: dat Lot zijn dochters aanbiedt in plaats van de twee mannen, betekent dan ook niet dat heteroseksuele ontucht minder erg is dan homoseksuele ontucht, maar dat men toen liever een van zijn gezinsleden liet lijden dan zijn gasten. Ook niet onbelangrijk is het feit dat het moeilijk is om aan te nemen dat de hele bevolking van Sodom homoseksueel was.
 
Het gaat hier dus niet om de zonde van mensen die een liefdesrelatie willen opbouwen met iemand van hun eigen geslacht, maar om de zonde van losbandigheid, het wel eens iets anders willen dan je eigen vrouw, mensen treiteren en choqueren.

Gibea

Richteren 19 heeft veel elementen gemeen met Genesis 19, maar is veel minder bekend. Deze tekst kan op bijna dezelfde manier naar twee kanten (tegen homoseksualiteit of tegen verkrachting en schending van het gastrecht) uitgelegd worden, maar een extra lastig element hierbij is dat de bijvrouw van de Leviet (de gast) wel aan de boosdoeners wordt overgegeven (niet door de gastheer, maar door haar man). Zou hij als man in die cultuur meer waard zijn geweest, of als Leviet, of zou men heteroseksuele verkrachting in die culuur echt minder erg hebben gevonden?

De wetten

‘En gij zult geen gemeenschap hebben met een, die van het mannelijk geslacht is, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw, een gruwel is het.’ (Leviticus 18:22).
 
‘Een man die gemeenschap heeft met iemand van het mannelijk geslacht, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw, - beide hebben een gruwel gedaan, zij zullen zeker ter dood gebracht worden, hun bloedschuld is op hen.’ (Leviticus 20:13).
 
De teksten in Leviticus lijken in eerste instantie volkomen antihomoseksueel te zijn. God noemt het een gruwel dat een man gemeenschap heeft met een man, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw. Daar staat tegenover dat mannen met elkaar echter niet exact dezelfde vorm van gemeenschap kunnen hebben als met een vrouw. Om die reden wordt de tekst door sommigen als onbruikbaar beschouwd, door anderen als een verbod op anaal geslachtsverkeer terwijl het dus verder niets over andere liefdesuitingen/technieken zegt, en weer anderen gebruiken de tekst om alle seksuele handelingen tussen mannen af te keuren. De teksten worden ook wel als cultuurgebonden aangemerkt en ze staan in een rij van geboden en verboden, waarvan een aantal nu ook niet meer door christenen gehouden wordt.

Natuurlijk of tegennatuurlijk

‘daarom heeft God hen overgegeven aan schandelijke lusten, want hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke. Eveneens hebben de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkander ontbrand, als mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende en daardoor het welverdiende loon voor hun afdwaling in zichzelf ontvangende.’ (Romeinen 1:26-27).
 
De discussie over Romeinen 1:26-27 richten zich hoofdzakelijk op de vraag wat met ‘natuurlijk’ en ‘tegennatuurlijk’ bedoeld wordt en of Paulus wist dat er behalve homoseksuele daden ook mensen waren die zich echt homoseksueel voelden, zoals wij nu meer weet hebben van wat homoseksueel-zijn inhoudt. Als je er als man van overtuigd bent dat je natuur op seksueel gebied homoseksueel is, dan zou het voor jou tegennatuurlijk zijn om een vrouw lichamelijk lief te hebben.
 
Door het feit dat er sprake is van een verruilen van de natuurlijke omgang voor de tegennatuurlijke, voelen de meeste homoseksuelen zich ook niet erg aangesproken; ze hebben namelijk nooit iets te kiezen (of te ruilen) gehad.

In mijn ogen toont het slot van vers 27 ook niet aan dat homoseksualiteit strafbaar is, maar juist dat de daar bedoelde verwording/ontaarding zelf al een straf is. Deze tekst kan beschouwd worden als een beschrijving van de homoseksualiteit die in de Romeinse cultuur een onderdeel was van de sociale, militaire en politieke opvoeding van jonge jongens door een leermeester, vaak een staatsman of militair.

Als je deze tekst beschouwt als een beschrijving van een element in de cultuur van het grote Romeinse rijk, hoeft het dus niets over mensen met een homoseksuele aard te zeggen.

Knapenschender en schandjongens

‘Dwaalt niet! Hoereerders, afgodendienaars, overspelers, schandjongens, knapenschenders, dieven, geldgierigen, dronkaards, lasteraars of oplichters, zullen het Koninkrijk Gods niet beërven.’ (1 Corinthe 6:10)
 
Veel (christen)homo’s voelen zich helemaal niet verwant met de knapenschenders en schandjongens uit 1 Corinthe 6:10 en 1 Timotheus 1:8-10. De woorden doen aan prostitutie en aan ongelijkwaardigheid denken en zeker niet aan het samen opbouwen van een levenslange relatie, waarnaar veel (christen)homo’s op zoek zijn.

Mijn wil of Gods wil

Veel homo’s willen graag, hoe moeilijk het ook kan zijn, Gods wil boven hun eigen wil stellen. Maar soms wordt het zoeken naar Gods wil bemoeilijkt, doordat je eigen meningen of wensen dreigen te overheersen.
 
Als je bidt om wijsheid en je openstelt voor de Heilige Geest, dan mag je toch aannemen dat jouw verlangens en Gods wil dichter bij elkaar komen? Ik bedoel: dan mag je toch meer op je gevoel, op je geweten gaan vertrouwen omdat de Heilige Geest zich daarin genesteld heeft.
 
Ik lees Gods woord, ik bid om wijsheid en om de Heilige Geest in mijn hart en ik geloof dat ik van God mag zoeken naar een man. Dat laatste denk ik al jaren, maar er duikt steeds weer twijfel op: twijfel of ik mezelf echt openstel voor God. Die twijfel is gebaseerd op het feit dat het beter in mijn straatje past om voor een homoseksuele relatie te zijn dan tegen.
 
Aan de andere kant accepteer ik ook niet klakkeloos de opvatting van (heteroseksuele) christenen die tegen homoseksualiteit zijn, omdat die evenzeer meer op eigen aversie of andere persoonlijke gevoelens gebaseerd kan zijn dan op inzicht in Gods wil.

Liefde kan toch niet schadelijk zijn

Veel mensen kunnen niet geloven dat God een liefdesrelatie tussen twee mannen in principe afkeurt, onder andere omdat ze er geen schade in kunnen zien, terwijl dat bij de meeste andere geboden van God veel duidelijker ligt.

Bij ontrouw en echtbreuk doe je namelijk iemand pijn, bij moord breng je iemand schade toe, bij fraude en diefstal doe je iemand tekort. Ook al kun je begrip hebben voor iemand die haar liefdeloze man ontrouw is, voor iemand die een slecht mens ombrengt of voor een arme die van een rijke steelt, Gods geboden blijven daarbij overeind staan. Maar hoe kun je klakkeloos aannemen dat God liefde, het mooiste wat hij de mens gegeven heeft, zou verbieden?

De scheppingsorde

Naast de genoemde bijbelteksten, wordt Gods bedoeling met de schepping aangehaald om te beweren dat homoseksualiteit niet in Gods bedoeling past. God schiep namelijk een man en een vrouw, de vrouw werd na de man geschapen om zijn alleen zijn aan te vullen en op te lossen.
 
Veel christenen gebruiken die combinatie, die God toen maakte, als norm: man en vrouw horen bij elkaar.
Ik neem direct aan dat de combinatie man-vrouw een perfecte combinatie is; God heeft alles namelijk perfect geschapen. Maar ik geloof niet dat er nu nog een perfecte man-vrouw relatie is. Alle mannen en alle vrouwen zijn toch na de zondeval gestraft met onvolkomenheden. Niemand kan zijn/haar naaste meer volmaakt liefhebben. Daarom zie ik Gods oorspronkelijke orde niet als reden om alleen te moeten blijven of om een vrouw te ‘nemen’.
 
Ook vind ik het oneerlijk als teksten over homoseksuele uitspattingen en over cultuurgebonden of cultische homoseksualiteit (tempelprostitutie met vruchtbaarheidsrituelen in de tijd van Leviticus), gebruikt worden om een liefdesrelatie tussen twee mannen of twee vrouwen af te keuren. Is het ooit in iemand opgekomen om al het heteroseksuele overspel en alle heteroseksuele uitspattingen in de bijbel te gebruiken als argument tegen het huwelijk?

Besluit

Het laatste woord is nog niet gezegd over homoseksualiteit en wat God daarvan vond, maar laten we onthouden dat, wanneer twee mensen Gods woord serieus onderzoeken en tot twee verschillende conclusies komen, niet een van beiden per definitie ‘de verkeerde kant’ vertegenwoordigt. God heeft immers zowel ruimte voor mensen die om Hem offervlees laten staan als voor mensen die offervlees eten in de wetenschap dat het hen niet van de enige God af kan leiden (1 Corinthiers 8).
    Terug naar het overzicht van alle platen? Klik HIER
               

INFO: DE WEG - DE WAARHEID HET LEVEN FILM

Handige Bijbel

Remember all victims of violence worldwide   

GEBED  LEEFREGEL  BELIJDENIS  

DE WEG | DE WAARHEID HET LEVEN | FILM | AUDIO

CREATOR

HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS

Waard om te weten :

Een hartelijk welkom op de site
Deze pagina printen
Sitemap

Wie zoekt zal vinden

FAQ - HELP

Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
 
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen


Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden"Lees eens: Het zwijgen van God

God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Lees eens:  God's Liefde

Schat onder handbereik


Bemoediging en troost

Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible -
 great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps

Read more for Study  
Apocrypha, Historic Works
 GELOOF EN LEVEN een
          KLEINE HULP VOOR  ONDERWEG
 

Wie zoekt zal vinden           


www Holyhome.nl

Boeiende Series :

Bijbelvertalingen
Bijbel en Kunst

Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten

De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard

De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus

Goede Vruchten
Geestesgaven

Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid

Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen

De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen

Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels

Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
 
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!  

Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels

Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron

Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels

Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken

Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
 Luisterbijbel

Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst   -1-   -2-

Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk opOnline-bijbel.nl
         
  (
What's good, use it)