HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS

                                                                                                                                                     

Jezus voor Pilatus

Herinneringen om te koesteren

Om de kinderen te laten kennismaken met de Bijbel werden er vroeger schoolplaten gebruikt. Aan de hand van de afbeeldingen op de schoolplaten kon de meester of de juf een verhaal uitleggen. 

Deze manier van les geven werd ook wel aanschouwingsonderwijs genoemd. Aanschouwen is een ander woord voor kijken. De meesten kennen het nog wel denk ik, die oude schoolplaten die vroeger in het klaslokaal hingen of uit een grote opbergkist achter in de klas tevoorschijn werden gehaald. Het was vooral dán steeds weer een verrassing. Wij kijken nu in de klas naar dia's of een videofilm in plaats van schoolplaten.

   Terug naar het overzicht van alle platen? Klik HIER

Jezus voor Pilatus   (Lucas 23)
Voor Herodes

1 En de gehele menigte van hen stond op en leidde Hem voor Pilatus. 2 En zij begonnen Hem te beschuldigen en zeiden: Wij hebben bevonden, dat deze ons volk verleidt, doordat Hij verbiedt de keizer belasting te betalen, en van Zichzelf zegt, dat Hij de Christus, de Koning is. 3 Pilatus vroeg Hem en zeide: Zijt Gij de Koning der Joden? Hij antwoordde hem en zeide: Gij zegt het. 4 Pilatus zeide tot de overpriesters en de scharen: Ik vind niets strafbaars in deze mens. 5 Maar zij hielden vol, zeggende: Hij maakt het volk oproerig met zijn leren door geheel Judea, reeds van het begin af, van Galilea tot hiertoe. 6 Toen Pilatus dit hoorde, vroeg hij, of die man een Galileeër was, 7 en toen hij begreep, dat Hij uit het gebied van Herodes was, zond hij Hem door naar Herodes, die in die dagen ook te Jeruzalem was.

Weer voor Pilatus

13 Pilatus nu riep de overpriesters en de oversten en het volk bijeen en zeide tot hen: 14 Gij hebt deze mens bij mij gebracht als iemand, die het volk afvallig maakt, en zie, ik heb Hem in uw tegenwoordigheid verhoord en in deze mens geen enkele grond gevonden voor datgene, waarvan gij Hem beschuldigt. 15 En ook Herodes niet; want hij heeft Hem tot ons teruggezonden. En zie, er is niets door Hem bedreven, dat de dood verdient. 16 Ik zal Hem dus geselen en dan loslaten. 17 [Want hij was verplicht hun op het feest iemand los te laten.] 18 Maar zij schreeuwden als één man, zeggende: Weg met Hem, laat ons Barabbas los! 19 En deze was wegens een oproer, dat in de stad was voorgevallen, en een doodslag gevangengezet. 20 Doch Pilatus richtte zich wederom met luider stem tot hen, omdat hij Jezus wenste los te laten. 21 Maar zij riepen terug en zeiden: Kruisig Hem, kruisig Hem! 22 Hij zeide voor de derde maal tot hen: Wat heeft deze dan toch voor kwaad gedaan? Ik heb niets in Hem gevonden, waarop de doodstraf staat. Ik zal Hem dus geselen en dan loslaten! 23 Maar zij drongen aan en eisten onder luid geschreeuw, dat Hij gekruisigd zou worden, en hun geschreeuw werd al sterker. 24 En Pilatus besliste, dat aan hun eis moest worden voldaan. 25 En hij liet de man los, die wegens oproer en doodslag was gevangengezet, die zij eisten, doch Jezus gaf hij over aan hun wil.

Johannes 18,28-38

28 Zij brachten Jezus dan van Kajafas naar het gerechtsgebouw. En het was vroeg in de morgen; doch zelf gingen zij het gerechtsgebouw niet binnen, om zich niet te verontreinigen, maar het Pascha te kunnen eten. 29 Pilatus dan kwam tot hen naar buiten en zeide: Welke aanklacht brengt gij tegen deze mens in? 30 Zij antwoordden en zeiden tot hem: Indien Hij geen boosdoener was, zouden wij Hem niet aan u overleveren! 31 Pilatus dan zeide tot hen: Neemt gij Hem en oordeelt Hem naar uw wet. De Joden dan zeiden tot hem: Het is ons niet geoorloofd iemand ter dood te brengen; 32 opdat het woord van Jezus vervuld werd, dat Hij gezegd had, aanduidende, welke dood Hij sterven zou.

33 Pilatus dan keerde terug in het gerechtsgebouw en riep Jezus en zeide tot Hem: Zijt Gij de Koning der Joden? 34 Jezus antwoordde: Zegt gij dit uit uzelf of hebben anderen u over Mij gesproken? 35 Pilatus antwoordde: Ben ik soms een Jood? Uw volk en de overpriesters hebben U aan mij overgeleverd; wat hebt Gij gedaan? 36 Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld; indien mijn Koninkrijk van deze wereld geweest was, zouden mijn dienaars gestreden hebben, opdat Ik niet aan de Joden zou worden overgeleverd; nu echter is mijn Koninkrijk niet van hier. 37 Pilatus dan zeide tot Hem: Zijt Gij dus toch een koning? Jezus antwoordde: Gij zegt, dat Ik koning ben. Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben Ik in de wereld gekomen, opdat Ik voor de waarheid zou getuigen; een ieder, die uit de waarheid is, hoort naar mijn stem. 38 Pilatus zeide tot Hem: Wat is waarheid? En na dit gezegd te hebben, kwam hij weder naar buiten tot de Joden en zeide tot hen: Ik vind geen schuld in Hem.

Marcus 15,1-5

1 En terstond, des morgens vroeg, stelden de overpriesters met de oudsten en schriftgeleerden, de gehele Raad, een besluit vast, en zij boeiden Jezus en zij leidden Hem weg en leverden Hem over aan Pilatus. 2 En Pilatus ondervroeg Hem: Zijt Gij de Koning der Joden? En Hij antwoordde hem en zeide: Gij zegt het. 3 En de overpriesters brachten vele beschuldigingen tegen Hem in. 4 En Pilatus vroeg Hem wederom [en zeide]: Geeft Gij niets ten antwoord? Zie, hoevele beschuldigingen zij tegen U inbrengen. 5 Doch Jezus gaf hem niets meer ten antwoord, zodat Pilatus zich verwonderde.

Matteüs 27,11-26

De veroordeling

11 Jezus dan werd voor de stadhouder gesteld. En de stadhouder ondervroeg Hem en zeide: Zijt Gij de Koning der Joden? Jezus zeide: Gij zegt het. 12 En op de beschuldiging, die de overpriesters en oudsten tegen Hem inbrachten, antwoordde Hij niets. 13 Toen zeide Pilatus tot Hem: Hoort Gij niet, hoeveel zij tegen U getuigen? 14 En Hij antwoordde hem op geen enkele vraag, zodat de stadhouder zich zeer verwonderde.

15 Nu was de stadhouder bij elk feest gewoon een gevangene, ter keuze van de schare, los te laten. 16 Zij hadden toen een berucht gevangene, genaamd Barabbas. 17 Daar zij nu toch bijeen waren, zeide Pilatus tot hen: Wie wilt gij, dat ik u zal loslaten, Barabbas of Jezus, die Christus genoemd wordt? 18 Want hij wist, dat zij Hem uit nijd hadden overgeleverd.
19 Terwijl hij nu op de rechterstoel zat, zond zijn vrouw hem de boodschap: Bemoei u toch niet met die rechtvaardige, want ik heb heden in een droom veel om Hem geleden.

20 Maar de overpriesters en de oudsten overreedden de scharen, dat zij om Barabbas zouden vragen, maar Jezus zouden laten ter dood brengen. 21 De stadhouder antwoordde en zeide tot hen: Wie van die twee wilt gij, dat ik u loslaat? Zij zeiden: Barabbas. 22 Pilatus zeide tot hen: Wat moet ik dan doen met Jezus, die Christus genoemd wordt? Zij zeiden allen: Hij moet gekruisigd worden! 23 Hij zeide: Wat heeft Hij dan toch voor kwaad gedaan? Zij schreeuwden des te meer: Hij moet gekruisigd worden! 24 Toen Pilatus zag, dat niets baatte, maar dat er veeleer oproer ontstond, nam hij water, wies zich de handen ten aanschouwen van de schare en zeide: Ik ben onschuldig aan zijn bloed; gij moet zelf maar zien, wat ervan komt. 25 En al het volk antwoordde en zeide: Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen! 26 Toen liet hij hun Barabbas los, maar Jezus geselde hij en hij gaf Hem over om gekruisigd te worden.

De ontmoeting van Jezus met Pontius Pilatus is een indrukwekkende confrontatie

Pilatus was een laffe, de keizer vrezende, wrede tiran. Het Sanhedrin, het hooggerechtshof, had Jezus aan hem uitgeleverd. De tempelpriesters rondom de hogepriester Kajafas beschouwden Jezus als een ernstige bedreiging. Ze stonden bekend als ‘hielenlikkers’ van de Romeinse bezetter. Voor Pilatus was Jezus een opstandeling tegen het keizerlijk gezag. Pilatus staat voor de onderdrukkende rijkdom, de overmacht, de wapens, het brute meedogenloze geweld. Jezus staat voor hem als de weerloze en geweldloze. Maar zo puur. Zo sereen. Een innerlijk vrije mens. Resoluut. Zonder panische angst. Door en door eerlijk. Ontwapenend. Hij hoefde geen enkel woord terug te trekken, zich voor geen enkel gebaar te schamen. Hij is de waarheid in persoon. Hij staat er gans alleen en zwijgt.

Hoe komt het dat de dingen gebeuren, zoals ze gebeuren?

Waarom loopt het zo? Waar loopt het allemaal op uit? Wie of wat zit er achter? Welke lijn zit er in? Of is er helemaal geen sprake van een bepaalde lijn? Is het leven gewoon één grote chaos?

Als christenen geloven we dat die lijn er wel degelijk is. We geloven immers in de hand van God die ons leven leidt.
De ordenende hand van onze Vader in de hemel. We geloven dat Hij een plan heeft voor ons persoonlijk leven en voor de geschiedenis van de wereld. We gelóven het. Maar dat maakt alles nog niet doorzichtiger. Integendeel! Dan wordt het soms pas echt moeilijk. Want waar kunnen we die hand van de Vader aanwijzen? Wat moeten we aan Hem toeschrijven en wat beslist niet? Hoe kunnen vooral de vreselijke dingen passen in zijn plan?

Meestal krijgen we geen bevredigend antwoord op zulke vragen. We tasten zo vaak in het duister.
Maar het evangelie  laat in die duisternis een lichtstraal vallen. Hoewel: door die lichtstraal wordt niet ieders persoonlijk levenslot plotseling doorzichtig, zodat we weten hoe alles in elkaar steekt. Maar dat levenslot komt mét alle donkerheid, mét alle onopgeloste vragen wel in een vertroostend licht te staan.

Het woord van Jezus tot Pilatus kan zo’n licht in ons hart onsteken

Dat woord over de macht, die aan de stadhouder van boven gegeven is. Dat woord maakt ons duidelijk hoe God handelt.
Hoe God uiterst actief is, juist daar waar Hij voor ons menselijk oog volkomen afwezig lijkt te zijn. In de geschiedenis van Jezus’ lijden en dood lijken vooral ménsen actief. De weg naar het kruis is een aaneenschakeling van daden van ménsen.

Allereerst de discipelen die Hem in de steek laten, verloochenen, verraden. Dan de Joodse leiders, die Hem berechten en veroordelen. En het volk dat zich Jezus voelt bedrogen en daarom alleen het kruis nog goed genoeg vindt voor die scherts-Messias. Tenslotte Pilatus, die tegen beter weten in de wil van het volk uitvoert.

Oppervlakkig bezien is handelen van mensen de oorzaak van Jezus’ dood. We lezen van acties, plannen, vergaderingen, intriges, één samenspel van krachten – met als resultaat het kruis. En dan speelt ook het toeval nog een grote rol. Want normaal gesproken had Jezus helemaal nooit voor Pilatus’ rechtbank moeten verschijnen. Normaal gesproken had Jezus zelfs nooit aan het kruis moeten hangen. Als alles was gegaan volgens de regels was het heel anders gelopen. U weet wat de beschuldiging tegen Jezus was: Hij heeft God gelasterd. Maar op die misdaad stond in de wet van Mozes een heel andere straf. Een Godslasteraar moest worden gedood door steniging. Zo schreef het eigen Joodse recht dat voor.

Wat doet het Sanhedrin?

Die speelt Jezus in handen van Pilatus en het Romeinse recht. Waarom? Waarom voltrekt de Hoge Raad niet zelf aan Jezus de doodstraf? Dat zou Pilatus veel liever zijn geweest. Berecht Hem maar volgens uw eigen wetten, zei hij tegen de leiders.
Maar ze reageerden: Het is ons niet geoorloofd iemand ter dood te brengen.

Sommige uitleggers denken dat de Joden van de Romeinen geen bevoegdheid hadden om hun misdadigers te executeren.
Maar een paar maanden later zien ze er kennelijk geen been om Stefanus wel te stenigen.

De zaak is echter deze:
Zolang de Joodse rechtsspraak niet indruiste tegen de belangen van het Romeinse Rijk mochten de Joden best hun eigen volksgenoten naar eigen wetten berechten. En Pilatus zei: Doe dat ook alsjeblieft! Dan ben ik er af! Maar dan zeggen de Joden: Nee, dat is ons onmogelijk! Waarom? Omdat hun éigen wetten hun die ruimte niet bieden.

Op die bewuste vrijdag laat hun eigen wet hun niet toe Jezus ter dood te brengen. Ze hadden nl. een rechtsregel dat een ter dood veroordeelde pas een dag ná het doodsvonnis mocht worden terechtgesteld. Jezus kon dus wel op die vrijdag worden veroordeeld, maar dan had de straf op záterdag plaats moeten vinden.

Dus op de sabbat. Maar ja, die sabbat – dat weet u – die is de Joodse leiders heilig. Wat hebben ze het juist over de sabbat niet vaak met Jezus aan de stok gehad. Jezus rommelde in hun ogen maar wat aan met de sabbat. Hij genas op sabbat mensen, die evengoed een dag later genezen konden worden. En het deerde Hem niets dat zijn volgelingen sabbatsregels overtraden.

Nou, maar zij – de leiders van Gods volk – weten hoe het hoort. Zij weten wat God op sabbat van hen vraagi. Nee, nee, geen executie op sabbat. Dat kunnen ze tegenover God niet verantwoorden. Maar ja, dat brengt hen wel in moeilijkheden.
Want nu moeten ze een hele week wachten. Want op deze sabbat begint immers de Paasweek. En natuurlijk zijn al de dagen van die week te heilig voor een executie.

Maar om Jezus nu nog een hele week vast te houden – dát lokt de heren van het Sanhedrin ook niet echt aan. Veel te riskant met het oog op het volk, dat wel eens in verzet kan komen tegen het doodvonnis van de geliefde rabbi uit Nazareth. In een week kan té veel gebeuren. Maar Israëls wijzen weten er wel wat op. Want hun Joodse wetten gelden natuurlijk niet voor die heiden Pilatus.

Ze spannen Pilatus voor hun karretje

Laat die onbesneden heidenhond het vonnis maar vellen en de straf uitvoeren, die zij Jezus gunnen. Mogen ze ook eens voordeel hebben van de gehate bezetter? En zo komt Jezus voor de rechterstoel van Pilatus terecht. Schijnbaar volkomen toevallig.
Het lijkt een onvoorziene samenloop van omstandigheden dat Pilatus, duidelijk tegen wil en dank, zijn partij moet meespelen in de samenzwering van de Joden tegen het leven van de Christus. En zo lijken menselijk handelen èn toeval de gang van zaken volledig te bepalen.

Mensen maken plannen

Mensen worden meegezogen in een golf van haat en moordlust. Gebeurtenissen rijen zich aaneen in onvermijdelijke samenhang. Het één vloeit uit het ander voort. Menselijk handelen en toeval – waar is Gods hand aan te wijzen?
 Is de Christus niet volledig uitgeleverd, overgegeven aan de willekeur der mensen en hun mateloze vijandschap?

Daar staat Jezus dan voor Pilatus – speelbal van het lot

En Hij laat met zich sollen zonder verweer. Hij toont geen enkel teken van verzet. En als Jezus op een bepaalde vraag van de stadhouder er het zwijgen toe doet, raakt Pilatus geïrriteerd. Doet híj zijn best om Jezus zijn vrijheid terug te geven en dan werkt die vermaledijde Jood helemaal niet mee. Beseft die kerel wel dat hij als stadhouder zijn leven kan maken of breken?
Zeg, wil je wel eens even bedenken dat het van mij afhangt of je je vrijheid terug krijgt of dat je aan het kruis komt te hangen?

Wij weten de afloop van dit proces

En wij weten dus dat dit pure grootspraak van Pilatus is geweest. Binnen een kwartier bezwijkt hij tandenknarsend onder de druk die de Joden op hem uitoefenen. Hij kan niet tegen hen op. Juist zijn verlangen om de macht in handen te houden, maakt hem machtelóós tegenover het volk. Wat hij zegt tegen Jezus zijn volkomen lege woorden. En Jezus, die de mensen kent, heeft Pilatus vast en zeker door gehad.

Jezus valt Pilatus hier niet op aan. Integendeel, Hij geeft Pilatus gelijk. Jezus erkent dat Pilatus macht over Hem heeft. Maar tegelijk brengt Jezus heel subtiel een nuance aan. Want de macht, die Pilatus heeft, is alleen een macht tégen Jezus. Het is een macht tégen de Christus, niet vóór Hem.

Pilatus zal Jezus niet de vrijheid geven. Pilatus zal Jezus niet tegen zijn vijanden beschermen, maar Hem aan het kruis brengen. En waarom? Omdat Pilatus dit uit vrije wil besluit? Of omdat de Joden hem daartoe dwingen? Dat laatste speelt zeker een grote rol. Maar dat is niet het belangrijkste. Nee, de macht waarmee Pilatus Jezus naar het kruis verwijst is hem gegeven van Boven.Jezus weet hoe Pilatus niets minder is dan een werktuig in Gods hand om Hem de dood aan te doen.

Dit woord van Jezus tot Pilatus zet als een bliksemstraal heel deze geschiedenis in een wonderlijk licht. Bij dat licht blijkt er in de gebeurtenissen van die dag van toeval allerminst sprake te zijn. En wat met Jezus gebeurt is ook niet afdoende te verklaren uit alles wat mensen met Hem hebben gedaan. O ja, mensen zijn ten volle verantwoordelijk voor het lijden en de dood van Jezus.
Christus wijst die verantwoordelijkheid ook duidelijk aan als Hij spreekt over de zonde van de Joden, die Hem in handen van Pilatus hebben gespeeld. Menselijke willekeur en verbitterde vijandschap zijn duidelijk aan te wijzen. Maar die vijandschap en willekeur is niet het laatste en beslissende woord dat over Jezus’ lijden en dood te zeggen valt.

Jezus zelf weet er meer van te zeggen. Hij wijst in zijn woord tot Pilatus op een ándere lijn, die lijn van het menselijk handelen kruist of volgt – ik weet eigenlijk niet precies hoe ik dat formuleren moet.

Het is de hand van Gód, die alle actie omsluit, alle gebeurtenissen stuurt

De hand van Gód! Jezus is zich daarvan bewust. Hij onderkent die hand van God ook in alles wat er met Hem gebeurt.
Ja, juist daar waar het doen en laten van mensen schijnbaar ongeremd voortgaat tot in de kruisdood – juist wanneer het toeval overmachtig schijnt – juist dan weet Jezus van de hand van God actief. Zo heeft de Geest het later ook aan Petrus geopenbaard als hij op de Pinksterdag tegen de Joden zegt: Deze Jezus, naar de bepáálde raad en voorkennis van Gód uitgeleverd, hebt ú door de handen van wetteloze mensen aan het kruis genageld en gedood.

God begint niet pas te handelen in de opwekking van Christus uit de dood. Maar het kruis is, naast mensenwerk, ook voluit werk van God. En nog niet eens zo dat God zich teruggetrokken heeft om het te láten gebeuren. Nee, Jezus spreekt over de macht tégen Hem, die Pilatus van Boven, van God, ontvangen heeft. Die macht is hem door God bewust in handen gegéven.

Alles wat Pilatus doet en alles wat de Joden doen staat in het licht van wat Gód doet

Pilatus en de Joden hebben elkaar gevonden om te doen alles wat van tevoren in Gods plan was vastgesteld, dat er zou gebeuren. Zo heeft de hand van God alle menselijke actie en alle gebeurtenissen vanaf het begin tot het einde bestuurd en beheerst. En Jezus heeft het geweten. Hij wist dat al sinds lange tijd. Hij heeft in alle uren van zijn leven die hand van Vader gezien en erkend. Hij wist van tevoren langs welke stations de weg van het lijden Hem zou voeren.

Meer dan eens had Hij tot zijn volgelingen gezegd: De Zoon des mensen zal worden overgeleverd aan de overpriesters en Schriftgeleerden en zij zullen Hem ter dood veroordelen. En zij zullen Hem overleveren aan de heidenen.

Toevallig dat Jezus voor Pilatus staat?

O nee, Jezus heeft het voorzien. Hij heeft geweten dat zijn einde komen zou in die week voor het Pascha.
Alle pogingen om Jezus eerder te doden door steniging waren mislukt. Zijn uur was nóg niet gekomen. Maar Jezus hield zijn blik gericht op de wijzers van de klok, die langzaam verder schoven naar het werkelijke uur van zijn lijden en dood. Jezus wist dat in heel zijn gang naar het kruis geen moment van toevalligheid aanwezig was. Alles had zijn bepaalde plaats en zijn bepaald moment. Bepaald door God.

Dit weten – dat Gód door alles heen Zíjn plan uitvoert, dát is voor Jezus ook het zwaarste lijden geweest

Natuurlijk heeft het Hem pijn gedaan hoe de Joodse leiders Hem haatten. Het verraad van Judas en de verloochening van Petrus hebben Hem diep gewond. Ook de slappe houding van Pilatus heeft Hem bezeerd. Maar het zwaarst te dragen was het weten van de macht áchter Pilatus.

Straks laat Pilatus de rechterstoel naar buiten dragen. Zo komt Pilatus de Joden letterlijk tegemoet. Dat doet hij om de Joodse wetten te ontzien. Omdat er een heilig feest van bevrijding gevierd gaat worden mogen de Joden niet naar binnen bij een heidenhond. Dan zouden ze het feest niet zuiver kunnen vieren. En dan klinkt onder de open hemel het doodvonnis tegen Jezus. En Jezus weet dat God in de hemel daarboven instemmend knikt.

Uit de mond van Pilatus klinkt dan de stem van de wereldlijke overheid, die Jezus zelf erkende als de wettige overheid.
Als de overheid, door God in Palestina aangesteld om in zijn heilige dienst het zwaard te dragen en de rechterlijke macht uit te oefenen. Jezus ziet die overheid als dienares van God voor ons welzijn, zoals Paulus daar later over schrijft in Romeinen 13.
Dienares van God voor ons welzijn, aangesteld als wreekster van het kwaad. En als Pilatus vonnis velt – en wat is dat menselijk gezien onrechtvaardig en corrupt; maar als Pilatus vonnis velt, dan weet Jezus dat de rechterlijke macht van Gód gesproken heeft – ja, voor ons welzijn.

Het is God zelf die Jezus vonnist

Jezus moet hangen. Van het Sanhedrin. Van het volk. Maar ook van God. Pilatus heeft tot het laatste toe Jezus’ onschuld volgehouden. Maar hij weet niet dat God Jezus tot schuld en zonde – tot ónze schuld en tot ónze zonde heeft gemáákt.
Wonderlijk allemaal! Hoe onbegrijpelijk! Hoe vol tegenstrijdigheden, die wij in ons denken niet kunnen verzoenen. Maar vooral, wat troostend voor ons.

Onze Catechismus heeft deze troost vrijwel onverbeterlijk verwoord in Zondag 15

Christus is onschuldig onder de wereldlijke rechter veroordeeld om ons daarmee te bevrijden van het strenge oordeel van God, dat over ons komen zou. Door de wettige overheid, als Gods dienares aangesteld om het kwaad te wreken, is hete kwaad dat we tegen God bedreven hebben in Christus veroordeeld. En nu is er voor ons geen veroordeling meer! Nu is er voor ieder die Christus gelooft geen veroordeling meer! We kunnen rustig voor Gods rechtbank verschijnen als Hij ons roept. Het proces tegen ons heeft al plaats gevonden. Het is aanhangig geweest onder de wereldlijke rechter Pontius Pilatus. Als dienaar van de hoogste God spreekt hij het vonnis uit, dat ons vrijheid en eeuwig leven garandeert.

Deze macht is door God aan Pilatus gegeven, voor ons welzijn. Vindt u niet dat dit woord van Pilatus een troostend licht werpt op ons levenslot? Hoe drukkend en zwaar kan dat zijn. Benauwend en ondoorzichtig. Hoe komt het dat de dingen gebeuren zoals ze gebeuren? Waaróm gaat het, zoals het gaat? Welke lijn valt er in te ontdekken?

Waar is de hand van God?

Verstikkende vragen! Vragen waarop we geen concrete antwoorden krijgen. Maar sinds Goede Vrijdag is één ding zeker: de hand van God is vóór ieder, die op Christus vertrouwt. Op Goede Vrijdag keert zich Gods macht tégen Christus. Maar juist daarom keert Gods macht zich nooit meer tegen hen voor wie Hij stierf. Want God keert zich juist tégen Jezus, omdat Hij vóór ons is.

Als God vóór ons is, wie of wat zal dan nog tegen ons zijn?

Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken? Hij kan en wil en zal in nood, zelfs bij het naderen van de dood, volkomen uitkomst geven. Niet pas met Pasen, maar al op Goede Vrijdag laat God zich kennen als de Almachtige, die alles wat gebeurt stevig in handen houdt.
God voert met macht en majesteit zijn plannen uit.

Nawoord: De vrouw van Pilatus

Opeens staat de echtgenote van Pontius Pilatus in het brandpunt van dit tumultueuze proces. Ze heeft gedroomd en is in de war. Maar waar ging die droom ook weer over? Dienstmeisjes in haar kamer fluisteren over een proces waarin een zekere Jezus terechtstaat. Ze schrikt op. Dáár heeft ze van gedroomd, van Jezus!


Ze roept een slavin en zegt dat die terstond naar haar man moet gaan om te eisen dat hij zijn handen aftrekt van Jezus. Hij is onschuldig, een Rechtvaardige.

Een Rechtvaardige, mompelt het dienstmeisje dat naar buiten snelt. Een tsadiek. Is dat niet de hoogste eretitel die een Jood krijgen kan? En dat zegt een heidin!

„Meneer Pilatus, „laat er helemaal niets zijn tussen u en die Jezus”, zegt uw vrouw tegen u. Ze heeft vannacht in een droom namelijk veel geleden om Zijnentwil!”

Een wonderlijke preek van mevrouw Pilatus.

Het lijkt wel of de letters door elkaar gelopen zijn. Ze had haar man juist moeten aansporen wél te doen te hebben met deze Rechtvaardige.

En wat dat lijden betreft: zij heeft niet geleden om Zijnentwil, maar Hij lijdt hier om verlossing en vrijspraak te verdienen voor zondaren zoals zij.


               

INFO: DE WEG - DE WAARHEID HET LEVEN FILM

Handige Bijbel

Remember all victims of violence worldwide   

GEBED  LEEFREGEL  BELIJDENIS  

DE WEG | DE WAARHEID HET LEVEN | FILM | AUDIO

CREATOR

HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS

Waard om te weten :

Een hartelijk welkom op de site
Deze pagina printen
Sitemap

Wie zoekt zal vinden

FAQ - HELP

Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
 
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen


Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden"Lees eens: Het zwijgen van God

God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Lees eens:  God's Liefde

Schat onder handbereik


Bemoediging en troost

Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible -
 great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps

Read more for Study  
Apocrypha, Historic Works
 GELOOF EN LEVEN een
          KLEINE HULP VOOR  ONDERWEG
 

Wie zoekt zal vinden           


www Holyhome.nl

Boeiende Series :

Bijbelvertalingen
Bijbel en Kunst

Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten

De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard

De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus

Goede Vruchten
Geestesgaven

Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid

Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen

De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen

Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels

Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
 
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!  

Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels

Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron

Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels

Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken

Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
 Luisterbijbel

Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst   -1-   -2-

Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk opOnline-bijbel.nl
         
  (
What's good, use it)