HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS

                                                                                                                                                     

JEZUS DE VERLOSSER GEBOREN

Herinneringen om te koesteren

Om de kinderen te laten kennismaken met de Bijbel werden er vroeger schoolplaten gebruikt. Aan de hand van de afbeeldingen op de schoolplaten kon de meester of de juf een verhaal uitleggen. 

Deze manier van les geven werd ook wel aanschouwingsonderwijs genoemd. Aanschouwen is een ander woord voor kijken. De meesten kennen het nog wel denk ik, die oude schoolplaten die vroeger in het klaslokaal hingen of uit een grote opbergkist achter in de klas tevoorschijn werden gehaald. Het was vooral dán steeds weer een verrassing. Wij kijken nu in de klas naar dia's of een videofilm in plaats van schoolplaten.

   Terug naar het overzicht van alle platen? Klik HIER

De geboorte van Jezus staat in Lucas 2 vers 6-7.
In de Statenvertaling luidt deze tekst:

En het geschiedde, als zij daar waren, dat de dagen vervuld werden, dat zij baren zou. En zij baarde haar eerstgeboren Zoon, en wond Hem in doeken, en legde Hem neder in de kribbe, omdat voor henlieden geen plaats was in de herberg.

Geboorte Jezus

De geboorte van Jezus vond plaats in het oude Judea onder de romeinse vazalkoning Herodes, in het jaar nul van onze jaartelling. De bijbel beschrijft deze geboorte in Lukas 2, waarbij het kindje Jezus in de kribbe centraal staat.

De timmerman Jozef en zijn vrouw Maria waren in die tijd vanuit Nazareth op weg naar Bethlehem, om zich te laten registreren voor de toen plaatsvindende volkstelling, waarbij iedere inwoner van Judea zich op bevel van de romeinse heersers naar zijn geboortestad moest begeven.

Dit alles vond plaats in de tijd waarin volgens de oud-testamentische profetieën een nieuwe koning der joden zou worden geboren, afstammeling van David, verlosser van het volk van Judea.

Volgens het christelijke geloof verbleven Jozef en Maria tijdens die donkere decemberdagen in een stal buiten Bethlehem, daar de stad zelf vanwege de massale volkstelling waarschijnlijk overvol was en er nergens anders meer een plaats was om de nacht door te brengen.

Lukas beschrijft de geboorte van de eerstgeboren zoon, als mens onder de mensen, met Maria als zijn maagdelijke moeder. Jezus wordt rond 25 december van het jaar nul, op een nachtelijk tijdstip en buiten de stad geboren in een kribbe. Tegenwoordige studies gaan er echter van uit dat het werkelijke geboortejaar van Jezus ergens moet hebben gelegen tussen 8 en 4 BC, dus enige jaren vóór het begin van onze christelijke jaartelling.

Het zijn de engelen Gods die de boodschap van zijn geboorte verkondigen aan de vlakbij aanwezige herders die als enige 's-nachts waken over hun kuddes. Herders waren in die tijd vrij laagstaande personen, arm en met weinig rechten, hetgeen weergeeft dat Jezus werd geboren temidden van de armere bevolking, in zeer eenvoudige en nederige omstandigheden.

En de engel sprak tot de verschrikte herders: "Vrees niet, ik breng vreugdevol nieuws. Vannacht is jullie verlosser geboren, de Messias. Dit is voor jullie het teken, gaat heen en gij zult een pasgeborene vinden in een kribbe nabij Bethlehem." Waarna de herders op weg gingen en uiteindelijk aankwamen bij de kribbe met het kindje Jezus. Het waren de herders die Jozef en Maria vertelden dat hun pasgeboren zoon door de hemelse engelen was aangekondigd als de verlosser.

Boven de plaats van Jezus' geboorte was een heldere ster verschenen, de Ster van Bethlehem, die later ook de Wijzen uit het Oosten de weg zou wijzen naar Jezus' kribbe.

De aankondiging wordt vanuit de hemel met groot eerbetoon bejubeld door een grote schare engelen: Jezus is Christus, de Messias ("Gloria in Excelsis Deo"). Alleen op het aardse blijven de mensen stil, en ziet de rest van het joodse volk Jezus nog niet als de beloofde verlosser...

Hoe Jezus ook wel wordt genoemd

God - Jezus wordt op verschillende plaatsen in de Bijbel God genoemd. Met Zijn zondeloze leven, mirakels en herrijzenis uit de dood, staat Zijn bewering dat Hij God is stevig overeind (Johannes 20:28).

Heer - In het Nieuwe Testament wordt deze term gebruikt als een aanspreekvorm voor een eminent persoon. De discipelen gebruikten deze term om Jezus als hun leraar en meester aan te spreken (Matteüs 22:43-44).

Woord - Deze titel werd door de apostel Johannes gebruikt om de missie van Jezus te beschrijven. De titel verkondigt de goddelijkheid van Jezus en het feit dat Hij een eeuwige en absolute godheid is (Johannes 1:1, 14).

Messias - De lang verwachte "gezalfde" die Israël zou bevrijden. Jezus kwam om de mensheid van zonde en dood te bevrijden (Johannes 4:25-26).

Alfa en Omega - Deze twee karakters zijn de eerste en de laatste letters van het Griekse alfabet. Deze beschrijvende titel geeft uitdrukking aan de eeuwige aard van God - het begin en het einde (Openbaring 1:8; 22:13).

Verlosser - Jezus is de persoon die de mensheid verlost van een eeuwigheid in de hel.

Heiland of Redder - "Iemand die iemand anders uit problemen, gevaar, of gevangenschap redt, gewoonlijk door een losprijs te betalen." In het Nieuwe Testament wordt Jezus als de ultieme Heiland gezien die Zijn leven als een losprijs gaf (Marcus 10:45, Titus 2:14).

Licht van de Wereld - Jezus is de persoon die ons ware kennis over God geeft. Zij die dit licht afwijzen roepen een veroordeling over zichzelf af (Johannes 8:12; 3:19-21).

Lam van God - Deze titel refereert aan het offersysteem in het Oude Testament waarin God het bloed van dieren accepteerde als genoegdoening voor zonden (Johannes 1:29, 36). Het bloed van Jezus betaalde voor zonden!

Heerser van de Schepping - Christus bestond vóór de Schepping van de wereld en Hij heeft hier soevereine macht over (Openbaring 3:14).

Bemiddelaar - Omdat Jezus volledig God is kan Hij God tegenover de mens vertegenwoordigen. Omdat Hij volledig mens is, kan Jezus de mens tegenover God vertegenwoordigen. Verzoening is hierdoor mogelijk gemaakt (1 Timoteüs 2:5).

Brood van het Leven - Jezus is de enige echte leverancier van ware spirituele voeding (Johannes 6:35).

Weg, Waarheid, en Leven - Jezus is de enige weg naar de hemel, de enige bron van waarheid en de fundering voor al het leven (Johannes 14:6)!

Hoezo ? Jezus onze verlosser?

Toen de eerste mensen in de Hof van Eden zondigden, werden zij bang en probeerden zich voor God te verbergen. Maar God zocht hen in Zijn liefde op en begon met hen te spreken. God zei hun, dat zij zeker gestraft zouden worden om hun zonde, maar Hij bracht ze ook een boodschap van hoop. Dood, lijden en moeite zouden niet het laatste woord in hun leven hebben. Zij hoefden niet in wanhoop te leven! God beloofde, dat eenmaal iemand op aarde zou komen, die een heerlijke overwinning zou behalen over zonde en dood! Hoewel zij het op dat moment niet helemaal begrepen; de persoon die God beloofde te zenden was de Here Jezus Christus. De Here Jezus was degene, die vergeving en vrede zou brengen. De Here Jezus zou verloren mensen terugbrengen in de gemeenschap met God!

Lees aandachtig de geschiedenis van de Here Jezus en versta waarom talloze mensen over de hele wereld Hem zien als de meest wonderlijke Persoon, die ooit geleefd heeft. De Here Jezus Christus is de eeuwige Zoon van God. Gods Zoon straalt van Gods heerlijkheid en uit alles wat Hij is en doet, blijkt dat Hij in wezen God is. Hij beheerst alles met Zijn machtig woord. Door voor ons te sterven, heeft Hij ons gereinigd en al onze zonden uitgewist. Daarna is Hij naast de Almachtige God, Die in de hemelen is. Zo is Hij groter en belangrijker geworden dan de engelen, wat ook blijkt uit de prachtige naam die Zijn Vader Hem heeft gegeven: Zoon van God. (Hebreeën 1: 3-4) God zond de Here Jezus in de wereld, opdat wij door Hem het eeuwige leven zouden kunnen verkrijgen. Want God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. God heeft Zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om de wereld te veroordelen, maar om haar van de ondergang te redden. (Johannes 3:16-17)

De Here Jezus werd als een mensenkind geboren uit de Joodse maagd Maria. De engel Gabriel werd door God gezonden tot de maagd Maria. en zei tot haar: '...gij zult bevrucht worden, en een Zoon baren, en zult Zijn naam heten JEZUS.' (Lucas 1:26,27,30,31) De Here Jezus werd verwekt door God, de Heilige Geest. Toen Zijn moeder Maria met Jozef verloofd was -en dus nog niet met hem samenwoonde- bleek zij in verwachting te zijn door de Heilige Geest. (Mattheüs 1:18b) Het was niet zo dat de hele wereld in feestvreugde was toen de Here Jezus geboren werd, want de Here Jezus werd geboren in een kleine plaats onder heel armoedige omstandigheden. Toen zij in in Bethlehem waren, moest Maria bevallen. Zij bracht haar eerste kind ter wereld, een jongen. Zij wikkelde Hem in doeken en legde Hem in een voerbak, want in de herberg van het dorp hadden Jozef en Maria geen onderdak kunnen vinden. (Lucas 2: 6b, 7) Hem werd Hem de naam Jezus gegeven, omdat de naam Jezus betekent: God redt, Verlosser. De Here Jezus is gekomen om Zijn volk te verlossen van hun zonden.

Toen de Here Jezus toen Hij op aarde was ging Hij door het land Israël, onderwijzend, predikend, zieken genezend, duivelen uitwerpend, zonden vergevend en helpend degenen die in nood waren. Jezus ging alle steden en dorpen van dat gebied langs en sprak in de synagogen. Overal vertelde Hij de blijde boodschap van het Koninkrijk. Waar Hij ook kwam, genas Hij alle ziekten en kwalen. (Mattheüs 9:35) Ook joeg Hij uit vele mensen boze geesten weg. Die schreeuwden dan: 'U bent de Zoon van God!'. (Lucas 4:41a) De meeste mensen waren verbaasd en velen geloofden in Hem. Velen geloofden in Hem en zeiden: 'Zou de Christus nog meer wonderen kunnen doen dan deze Man?'. (Johannes 7:31). Niet iedereen die zijn wonderen zag en Hem hoorde spreken geloofde in de Here Jezus, want, de Here Jezus werd verworpen door de Joodse leiders, die afgunstig waren. Zij gaven de Here Jezus over aan de Romeinse stadhouder om gedood te worden. Vroeg in de morgen kwam de Hoge Raad weer bijeen om te bespreken hoe de Romeinse overheid overgehaald kon worden Jezus ter dood te brengen. Na afloop van de vergadering stuurden zij Hem geboeid naar Pilatus, de Romeinse gouverneur. (Mattheüs 27:1,2) Pilatus wist wel dat de Joodse leiders Jezus uit jaloezie hadden laten arresteren. (Mattheüs 27:18)

De Here Jezus werd bespot en gemarteld door Romeinse soldaten en daarna ter dood gebracht aan een kruis buiten de stad Jeruzalem. Zij namen Hem mee naar de binnenplaats van de burcht en riepen het hele bataljon bijeen. Zij deden Hem een rode mantel om, zetten Hem een kroon van doornige twijgen op, salueerden en riepen: 'Lang leve de koning van de Joden!' Daarna sloegen zij Hem met een stok op het hoofd en spuugden naar Hem. Zij deden net of zij Hem vereerden door voor Hem op de knieën te vallen. Nadat zij Hem bespot hadden, deden de soldaten Hem de rode mantel af, trokken Hem Zijn eigen kleren weer aan en brachten Hem weg om gekruisigd te worden. (Markus 15:16-20). De Here Jezus werd niet gekruisigd omdat Hij iets verkeerds gedaan had, want Hij leefde een absoluut volmaakt leven. Hij deed geen kwaad en zei nooit iets wat niet waar was. Als Hij beledigd werd, zei Hij niets lelijks terug. Als de mensen Hem pijn deden, dreigde Hij niet het hun betaald te zetten. Hij liet het allemaal over aan God die rechtvaardig oordeelt. (1 Petrus 2:22, 23) Nadat Hij gestorven was werd het lichaam van de Here Jezus werd liefdevol begraven door een rijke man, Jozef. Jozef nam het lichaam en wikkelde het in nieuw, schoon linnen. Daarna legde hij het in een nieuw graf dat hij pas in de rotsen had laten uithakken. Hij rolde een grote steen voor de ingang en ging weg. (Mattheüs 27:59, 60) Maar het lichaam van de Here Jezus bleef niet in het graf, na drie dagen is de Here Jezus weer opgestaan. God, Die het voorzag, heeft Hem uit de greep van de dood bevrijd en weer levend gemaakt. De dood kon Hem niet vasthouden. (Handelingen 2:24)

Nadat Hij uit het graf was opgestaan bleef de Here Jezus veertig dagen op aarde om Zijn discipelen te laten zien dat Hij leefde. Gedurende de veertig dagen na Zijn kruisiging is Hij van tijd tot tijd bij de apostelen geweest en bewees hun op allerlei manieren dat Hij het echt Zelf was. Telkens weer sprak Hij met hen over het Koninkrijk van God. (Handelingen 1:3) Na die veertig dagen ging de Here Jezus ging terug naar de hemel, waar hij nu heerst over alles in de hemel en op aarde. Jezus nam hen mee naar Bethanië. Hij hief Zijn handen op en zegende hen. Terwijl Hij dat deed werd Hij opgenomen in de hemel. (Lucas 24:50-51) Christus is uit de dood teruggekomen om de belangrijkste plaats naast God in te nemen. Nu is Hij hoog verheven boven elk gezag, elke macht, kracht en regering, boven alles waarvoor men respect heeft; niet alleen in deze wereld, maar ook in de wereld die komt. (Efeze 1:20b, 21a) Op dit moment bidt de Here Jezus voor degene die Hem toebehoren en bereidt een plaats voor hen. Christus is het heiligdom binnengegaan om in onze plaats voor God te verschijnen. (Hebreeën 9:24a) Jezus zei: 'Waar Mijn Vader woont, zijn vele woningen. Als dat niet zo was, zou Ik het u wel gezegd hebben. Ik ga er nu heen om alles voor u in orde te maken.' (Johannes 14:2)

Maar de Here Jezus blijft niet in de hemel, eenmaal zal Hij terugkomen op aarde en zal degene die Hem toebehoren tot Zich nemen. Jezus zei: 'Wanneer Ik daarmee klaar ben, kom Ik terug om u op te halen. Dan mag u voor altijd bij Mij zijn.' (Johannes 14:3)

Lees verder over de terugkomst van de Here Jezus: De toekomst (Lees alle vier de Evangeliën - Mattheüs, Markus, Lucas en Johannes - voor een meer uitgebreid overzicht over het leven van de Here Jezus).

Het zou kunnen, dat het je na het lezen van de wonderlijke geschiedenis van de Here Jezus Christus, nog niet precíes duidelijk is, wat Hij heeft volbracht

De Here Jezus wordt genoemd de Verlosser, maar de wereld lijkt nog altijd verloren. Lijden en verdriet hebben veelal de overhand en voortdurend sterven er mensen. Ook de natuur en het milieu tonen duidelijke tekenen van aftakeling en verval. In velerlei opzicht lijkt het leven slechter te worden in plaats van beter. Wat betekent het dan eigenlijk: Jezus redt? Lees met een gelovend hart, wat de Bijbel zegt!

Wat het in werkelijkheid betekent voor iemand om behouden te worden is een kind van God te worden, vergeving van alle zonden en de gave van het eeuwige leven te ontvangen. Allen die Hem aanvaard hebben, heeft Hij het recht gegeven kinderen van God te worden. (Johannes 1:12). Als wij in het licht van God leven, zijn wij één met elkaar en wast het bloed van Zijn Zoon Jezus ons schoon van alle zonden. (1 Johannes 1:7). God heeft gezegd dat Hij ons eeuwig leven heeft gegeven en dat dit leven in Zijn Zoon is. (1 Johannes 5:11)

Maar als God Zelf zegt dat het loon van de zonde de dood is, hoe kan Hij dan onze zonden vergeven zonder ons daarvoor te straffen? De Here Jezus stierf in de plaats van zondige mensen. Hij nam heel de straf op Zich die wij verdiend hebben. Maar Hij werd doorstoken en verbrijzeld terwille van onze zonden. Hij werd zwaar gestraft zodat wij vrede konden hebben; Hij werd geslagen en daardoor werden wij genezen! Wij zijn het, die als schapen afdwaalden! Wij verlieten Gods paden en gingen onze eigen weg. Desondanks legde God de schuld en zonden van ons allen op Hem! (Jesaja 53:5,6). (Zie ook Romeinen 5:6-8; 2 Corinthiërs 5:19-21; 1 Petrus 1:18,19;1 Petrus 2:24). God wil werkelijk al onze zonden vergeven. 'Kom nu laten Wij de zaak rechtzetten', zegt de Here; 'al waren uw zonden rood als scharlaken, Ik maak ze wit als sneeuw. Uw vuurrode zonden zullen worden als witte wol'. (Jesaja 1:18b)

Wat moeten wij doen om deel te ontvangen aan deze wonderlijke verlossing? Wij moeten komen tot berouw over onze zonden en geloven dat Jezus voor ons gestorven is. Heb er dus berouw over en bekeer u tot God; dan zal Hij uw zonden wegdoen, zodat een tijd van verfrissing aanbreekt als u met de Here leeft. Handelingen 3:19a). Geloof in de Here Jezus, dan zult u gered worden en uw gezin ook. (Handelingen 16:31). De zaligheid kunnen we niet verdienen of verwerven door zo goed mogelijk te leven, want wij worden behouden door Gods genade (Zijn onverdiende gunst en liefde), niet door onze eigen prestaties. Gods Zoon heeft Zijn leven en Zijn bloed gegeven om ons van de zonde te verlossen. Alles wat wij hebben misdaan, is ons daardoor vergeven. Wat een genade! (Efeze 2: 7). Er is geen andere weg om behouden te worden dan alleen door de Here Jezus. Jezus zei: 'Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Ik ben de enige weg tot de Vader'. (Johannes 14:6). Er is bij niemand anders redding te vinden; Hij is de Enige, door wie de mensen gered kunnen worden. (Handelingen 4:12).

Er wordt een geweldige belofte wordt gegeven aan ieder die in de Here Jezus gelooft, ieder die waarachtig gelooft, ontvangt het eeuwige leven. Hij is niet langer onder het oordeel van de dood. Jezus zei: 'Wie naar Mijn woorden luistert en gelooft in Hem Die Mij gestuurd heeft, heeft eeuwig leven. Zo iemand wordt niet veroordeeld, maar is overgeplaatst uit de dood in het leven'. (Johannes 5:24). Dit nieuwe leven in Christus begint zodra men gelooft. De Here Jezus zei: 'Luister goed: wie in Mij gelooft, heeft eeuwig leven'. (Johannes 6: 47). Degenen die niet geloven, blijven onder het oordeel van God en zullen voor eeuwig verloren zijn. Wie zijn vertrouwen op Jezus stelt, wordt niet veroordeeld. Maar wie niet gelooft, is al veroordeeld omdat hij geen vertrouwen heeft gehad in de naam van Gods enige Zoon. (Johannes 3:18). Degenen die geloven kunnen er absoluut zeker van zijn, dat zij het eeuwige leven hebben. Ik heb dit geschreven aan u, die in de Zoon van God gelooft, om u de zekerheid te geven dat u eeuwig leven hebt. (1 Johannes 5:13).

Als de gelovigen sterven, worden zij onmiddellijk opgenomen om bij Jezus te zijn. Voor mij is het leven Christus Zelf, en het sterven pure winst (...) want om bij Christus te zijn is verreweg het beste. (Filippenzen 1:21, 23). Wat gebeurt er met de lichamen van de gelovigen die sterven? Zij zullen wederopstaan in heerlijkheid, als de Here Jezus naar de aarde weerkomt. Door de onbeperkte kracht waarmee De Here Jezus Christus alles aan Zich onderwerpt, zal Hij ons sterfelijke lichaam veranderen in een hemels lichaam, dat net zo sterk en schitterend is als het Zijne. (Filippenzen 3:21).

Ook het overige van de schepping zal deel hebben aan de verlossing, die Jezus bracht. Als de Here Jezus wederkomt, zal de hele schepping vernieuwd worden. Ook de schepping zal bevrijd worden uit de macht van dood en verval en dezelfde heerlijke vrijheid krijgen als de kinderen van God. (Romeinen 8:21).
               

INFO: DE WEG - DE WAARHEID HET LEVEN FILM

Handige Bijbel

Remember all victims of violence worldwide   

GEBED  LEEFREGEL  BELIJDENIS  

DE WEG | DE WAARHEID HET LEVEN | FILM | AUDIO

CREATOR

HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS

Waard om te weten :

Een hartelijk welkom op de site
Deze pagina printen
Sitemap

Wie zoekt zal vinden

FAQ - HELP

Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
 
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen


Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden"Lees eens: Het zwijgen van God

God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Lees eens:  God's Liefde

Schat onder handbereik


Bemoediging en troost

Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible -
 great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps

Read more for Study  
Apocrypha, Historic Works
 GELOOF EN LEVEN een
          KLEINE HULP VOOR  ONDERWEG
 

Wie zoekt zal vinden           


www Holyhome.nl

Boeiende Series :

Bijbelvertalingen
Bijbel en Kunst

Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten

De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard

De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus

Goede Vruchten
Geestesgaven

Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid

Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen

De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen

Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels

Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
 
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!  

Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels

Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron

Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels

Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken

Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
 Luisterbijbel

Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst   -1-   -2-

Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk opOnline-bijbel.nl
         
  (
What's good, use it)