HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS

                                                                                                                                                     

Zie, op aarde stond een ladder

Herinneringen om te koesteren

Om de kinderen te laten kennismaken met de Bijbel werden er vroeger schoolplaten gebruikt. Aan de hand van de afbeeldingen op de schoolplaten kon de meester of de juf een verhaal uitleggen. 

Deze manier van les geven werd ook wel aanschouwingsonderwijs genoemd. Aanschouwen is een ander woord voor kijken. De meesten kennen het nog wel denk ik, die oude schoolplaten die vroeger in het klaslokaal hingen of uit een grote opbergkist achter in de klas tevoorschijn werden gehaald. Het was vooral dán steeds weer een verrassing. Wij kijken nu in de klas naar dia's of een videofilm in plaats van schoolplaten.

Wil je een overzicht van alle platen? Klik HIERGenesis 28:10-22

10 Jakob vertrok uit Berseba en ging naar Haran. 11 En hij bereikte een plaats, waar hij bleef overnachten, omdat de zon ondergegaan was. En hij nam een van de stenen der plaats, legde die onder zijn hoofd en ging op die plaats slapen. 12 Toen droomde hij, en zie, op de aarde was een ladder opgericht, waarvan de top tot aan de hemel reikte, en zie, engelen Gods klommen daarlangs op en daalden daarlangs neder. 13 En zie, de HERE stond bovenaan en zeide: Ik ben de HERE, de God van uw vader Abraham en de God van Isaak; het land, waarop gij ligt, zal Ik aan u en aan uw nageslacht geven. 14 En uw nageslacht zal zijn als het stof der aarde, en gij zult u uitbreiden naar het westen, oosten, noorden en zuiden, en met u en met uw nageslacht zullen alle geslachten des aardbodems gezegend worden.

15 En zie, Ik ben met u en Ik zal u behoeden overal waar gij gaat, en Ik zal u wederbrengen naar dit land, want Ik zal u niet verlaten, totdat Ik gedaan heb wat Ik u heb toegezegd.
16 Toen Jakob uit zijn slaap ontwaakte, zeide hij: Waarlijk, de HERE is aan deze plaats, en ik heb het niet geweten. 17 En hij vreesde en zeide: Hoe ontzagwekkend is deze plaats. Dit is niet anders dan een huis Gods, dit is de poort des hemels. 18 De volgende morgen vroeg nam Jakob de steen die hij onder zijn hoofd gelegd had, stelde die tot een opgerichte steen en goot er olie bovenop. 19 En hij noemde die plaats Betel, maar tevoren was de naam der stad Luz.

20 En Jakob deed een gelofte: Indien God met mij zal zijn, en mij behoeden zal op deze weg, die ik ga, mij zal geven brood om te eten en klederen om aan te trekken, 21 en ik behouden tot mijns vaders huis wederkeer, dan zal de HERE mij tot een God zijn. 22 En deze steen, die ik tot een opgerichte steen gesteld heb, zal een huis Gods wezen, en van alles wat Gij mij schenken zult, zal ik U stipt de tienden geven

Jacob, is zijn naam. Zoon van Isaäk

Op zijn beurt weer een zoon van Abraham.
Jacob, droomt. Hij droomt dat de hemel voor hem opengaat. Hij ziet een ladder, die de aarde met de hemel verbindt. En op die Jacobs-ladder, waarvan de top tot aan de hemel reikt, ziet hij engelen. Ze klimmen van beneden naar boven - van de aarde naar de hemel. En helemaal bovenaan die ladder ... staat niemand minder dan de HERE, de God van zijn voorouders, van Isaäk en Abraham. Zo droomt Jacob ... de droom van z’n leven.

U kent vast wel het levensverhaal van Jacob? acob, de sluwe, eigenzinnige en handige zoon van Isaäk. Broertje van Ezau, die hij op een handige manier bedriegt.
Jacob, in de Bijbel is hij het voorbeeld van de doe-het-zelver, van een mens die denkt ... geen hulp nodig te hebben. Jacob kan het zélf wel. En zo maakt hij - op een slinkse manier - zijn oudere broer Ezau het eerstgeboorterecht afhandig. In ruil voor
een bord gekookte linzen verwerft Jacob zich het recht van de eerstgeboren zoon.

Wat dat inhield?

 * Na de dood van hun vader Isaäk wordt Jacob het hoofd van de familie.
 * Bovendien krijgt hij een dubbel deel van de erfenis.
 En of dat niet voldoende is: Met een bedrieglijke verkleedpartij - waarbij moeder
 Rebecca hem een handje helpt - sleept Jacob ook nog de zegen, die bij dat eerstgeboorte
 recht behoort, in de wacht. Jacob, de bedrieger!
 Hij vlucht weg. De grond is te heet geworden onder zijn voeten. Wegwezen!
 * Z’n oude, blinde vader laat hij als een gebroken man achter.
 * Z’n moeder moet de breuk in de familietent zien te helen.
 * Z’n broer Ezau zint op wraak: “Ik zal hem doden!”
 Dus ... wegwezen! Het huis uit! Vluchten!

Jacob, zijn naam alleen al: bedrieger

Een nachtmerrie van een naam..! Er wordt verteld dat hij geboren werd met de hand al om de hiel van zijn oudere broer, als het ware om hem in de moederschoot al in te halen. Als jongste ziet hij zich gedwongen om via slinkse maniertjes zijn doel te bereiken. Zo heeft hij Esau, zijn tweelingbroer, en Isaak, zijn vader, bedrogen. We komen hem deze zondag tegen op het ogenblik dat hij zichzelf volkomen onmogelijk heeft gemaakt. Om de erfenis te kunnen bemachtigen is hij zo ver gegaan dat hij zijn vader op zijn sterfbed heeft voorgelogen! Nu is hij is op de vlucht. Heeft niets mee kunnen nemen. Einde verhaal, lijkt het. Maar in de psychologie is er een wet, die zegt: Hoe erger, des te beter. Je gaat vaak pas echt aan jezelf werken, als het niet anders meer kan.

Jacob gaat liggen slapen onder de sterrenhemel, een steen onder zijn hoofd. En dan krijgt hij een droom. Hij krijgt een droom in de god verlatenheid. Een dot van een droom! Alleen, hij gelooft er niks van. Krijgt het er zelfs Spaans benauwd van.

Jacobs droom voorspelt hem een vruchtbare toekomst. De hemel staat voor hem open! Hij hoort een stem dat God met hem is. Het doet hem pijn aan de oren en pijn aan de ziel. Hij kan er eenvoudigweg niet aan geloven; het is te ver weg. Het is vast te mooi om waar te zijn.. Kan niet, bestaat niet.. De droom was waanzinnig positief. Jacob is nog ver, heel heel ver van zichzelf verwijderd. Maar die droom sluimert als een virus in zijn ziel. Voor de zekerheid maakt hij van de steen die hij als kussen had gebruikt, een altaarsteen en noemt de plek: Beth -El, dat wil zeggen: Huis van God. Hij komt er nog (op) terug.

Dromen zijn bedrog! Dat zeggen we vaak tegen elkaar

Maar dat is - denk ik - meer om onze verlegenheid met dromen wat te camoufleren. In de Bijbel zijn dromen beslist geen bedrog. Integendeel. In de Bijbel gebruikt God dromen om iets duidelijk te maken. Om iets te ... openbaren! In de droom maakt God iets bekend van Zichzelf... en van de toekomst. Wat is de betekenis van de droom van Jacob?

 Jacob zag in Bethel een ladder

En hij ontving in die droom beloften over de toekomst, voor hemzelf, voor zijn nakomelingen, voor het land en een wereldwijde belofte voor de volken die in hem en zijn nageslacht gezegend zouden worden. Deze profetische woorden waren ook gesproken tot Abraham en Izaäk. Maar Jacob mocht het ook meemaken dat deze woorden door God zelf tot hem kwamen. Wanneer God zo sprak in een droom ging het niet om een gewone openbaring, maar om een buitengewone openbaring (2 Cor. 12:7). Hoe buitengewoon dit was, blijkt ook uit de Jacobs reactie erna: 'Hoe ontzagwekkend is deze plaats!' Door de diepe indruk die dit maakte was documentatie achteraf mogelijk. De woorden stonden als gegrift in zijn hart en hij kon ze zo op zijn wasbord zetten zodra hij wakker geworden de gebeurtenis overdacht. Van deze buitengewone openbaringen in dromen zijn er meer voorbeelden in het oude testament en bij alle kunnen we rekenen met een docmentatie die daar direct op volgde, documentatievorm: buitengewone openbaring.

Een paar dingen die opvallen

1. Allereerst laat Jacobs droom zien dat er contact mogelijk is tussen de hemel en de aarde. Jacob ziet engelen. Hemelboden. Zij onderhouden het contact tussen de hemel en de aarde. Zij vertellen de hemel wat er op de aarde gebeurt.
Omgekeerd kom je dat in de Bijbel ook tegen. Engelen, die als boodschappers van de hemel, de mensen op aarde een goddelijke bericht komen vertellen.
Zo zijn er engelen die Abraham vertellen wat God van plan is te gaan doen met de steden Sodom en Gomorra.
Zo kan Abraham het leven van zijn neef Lot en van Lots beide dochters redden.
En in de kerstnacht zijn het engelen die aan de herder op het verd de blijde boodschap komen vertellen van de geboorte van een heel bijzonder kind.
Gods eigen Zoon, liggend in een voerbak voor de dieren, in een stal - ergens achteraf in het dorpje Bethlehem.
Engelen onderhouden het contact tussen de hemel en de aarde. Da’s het eerste dat ons opvalt.

2. Het tweede is: Jacob ziet bovenaan de Jacobsladder ... de HERE. Wie dat is? Dat is de God van vader Abraham en de God van Isaäk. De God van Jacobs voorgeslacht.
De God waar zijn ouders en grootouders in geloofden.
Even een vraag die zomaar bij me opkomt: Zou Jacob zelf gelovig zijn geweest?
Bijgelovig misschien. Maar straks maakt hij wel een deal met deze God, die Zich aan heeft bekendgemaakt. Lees maar in vers 20: “Als God met mij zal zijn ... dan zal de HERE mij tot een God zijn.”
Er zijn vandaag de dag een heleboel mensen die niet meer in God geloven. Misschien dat hun ouders of hun grootouders dat nog wel deden ... maar zij? Net als Jacob - denk ik dan. Van die doe-het-zelvers. God niet nodig. Je zou willen dat ook zij de droom van Jacobs leven mogen dromen.

God openbaart Zich aan Jacob. Zo noemen we dat. God maakt Zich aan Jacob bekend. In een droom weliswaar. Maar Jacobs droom is beslist geen bedrog. Hij beeldt het zich niet in. Hij ervaart, voelt Gods nabijheid.

HERE is zijn naam. Vier letters. In het Hebreeuws - de taal waarin de Bijbel voor een belangrijk deel geschreven werd - zijn dat vier medeklinkers: JHWH - Jahwe of Jehova. “Ik ben” ... betekenen die letters. “Ik ben”, “Ik besta”. Zo maakt God Zich aan mensen bekend. Jacob ziet deze God bovenaan zijn droomladder staan. In al zijn hemelse glans en heerlijkheid. God doet voor Jacob de hemel open. Voor een mens die op de vlucht is. Op de vlucht voor z’n verleden. Op de vlucht voor zichzelf. Eenzaam
en verlaten.

3. En dan het geweldige ... Jacob ziet niet alleen in zijn droom ... Hij hoort ook de stem van God: God spreekt tot Jacob. Best wel om bang van te worden. Want Jacob heeft heel wat op z’n kerfstok. Zal God hem veroordelen en oordelen om dat hij gedaan heeft? Zal er vuur uit de hemel bliksemen om hem van de aardbodem te verteren? Niets van dat alles. In plaats van een veroordeling om wat hij gedaan heeft... komt God met een belofte tot Jacob.

Vijf dingen belooft de HERE hem:

 1. Dit land zal voor jou en voor je nageslacht zijn.
 2. Jouw nageslacht zal zo groot worden als het stof van de aarde - niet te tellen dus.
 3. In jouw nageslacht zullen alle geslachten van de aarde gezegend worden.
 4. Ik zal je behoeden en Ik ben overal met je.
 5. Ik zal je hier eens terugbrengen.
 Vijf beloften. Een handvol. Je kunt ze natellen op je vingers.

Eén belofte die ik graag wil onderstrepen: “Ik zal je behoeden en Ik ben overal met je.” Wat had, beste mensen, Jacob deze belofte nodig! Jacob, de bedrieger.
De uit-het-nest-geworpen jong. Het zwarte schaap van de familie. Bang voor de wraak van z’n broer. Verlaten, op de vlucht, als een zwerver onder een blote sterrenhemel. En dan deze belofte van God: “Ik zal met je zijn, waar je ook naar toe gaat!”
 
Het verhaal van de ladder in Bethel

Bethel, de plek waar Jacob droomde, betekent: Huis van God. Bethel staat voor: De plek in je binnenste waar alles om draait en waar jij steeds weer omheen draait, als een mot om het kaarslicht. De plek dus waar God woont. Waar je contact kunt maken met alles wat echt is. Jacob is als de dood, dat hij zich zou branden. Het masker van Jacob is zijn harnas. En hij is er aan gehecht geraakt. Het bedriegen, en het zichzelf voor de gek houden is zijn tweede natuur.

En nu komt hij in een droom bij de kern van alles. Een opening; een poort naar de hemel, en hij deinst terug. Een opening naar de verscholen bron in jezelf. Daar staat een ladder.

De weg naar de kern van je zaak wordt in de mystiek vaak verbeeld door deze Jakobsladder. Jacob ziet in zijn droom engelen die omhoog en omlaag klimmen naar de plek waar God zat, bovenaan.

In de mystiek zijn alle sporten beschreven. Men gelooft zelfs, dat iedere sport zijn eigen engelen heeft: de rechter om je te helpen op te klimmen, en aan je linkerzij heb je dan duiveltjes die je juist proberen naar beneden te laten kukelen (Sja, links en geloof, dat is lang niet goed gegaan: zo was het zelfs taboe om links te schrijven..!). Op iedere tree van de ladder, op iedere sport, kun je zegenen of vloeken. Elke droom is voor meerdere uitleg vatbaar.

Het verhaal gaat naast je staan. Zo is het bedoeld, zo is het geschreven: Ook Jacob had hetzelfde als jij en ik. Het verhaal is een uitnodiging, een uitdaging: Mens, kom uit je schulp, uit je schelp, sta op, groei op, Sesam open U, mens: DURF TE LEVEN. Durf Israël te worden, en laat Jacob achter je. Adam, waar ben je? Een haan die driemaal kraait.

Nachten van worsteling, waarin we worstelen met onze oude zekerheden. Vader Jacob heeft zijn verhalen wereldkundig gemaakt. In zijn latere leven zag hij dat alles anders. Hij was de schaamte voorbij. En hij moet beseft hebben dat zijn verhaal van alle tijden en ons allemaal was. De beelden kunnen persoonsgebonden zijn: de grondtoon, de grammatica is een algemene waarheid. O jawel, o zeker: Je kunt je klein laten krijgen door de donkere verlaten nacht waarin Jacob of jij wakker wordt. De droom vervliegt; je verbant hem achter slot en grendel. Het doet immers teveel pijn aan de ogen van je ziel om aan idealen en dromen te denken. Maar naarmate de zolder, de kelder, de kerker voller en voller wordt, krijgt je ziel steeds minder speelruimte. Krijg je het benauwd. En je probeert niet aan de klopgeesten toe te geven. Want dat kloppen - het is een roeping. Geen test, maar een uitdaging. Groeien is als sport.

We kennen het klassieke voorbeeld van de ijsberg. Alleen het topje is zichtbaar.. Ook van een mens zien we slechts de oppervlakte: De rol die iemand vervult, het masker dat iemand draagt, het masker dat een mens is opgedrongen. Aan het gedrag waartoe je veroordeeld bent geweest, kun je gehecht raken. Het is het enige patroon dat je kent. Ook kunnen andere mensen jou als een vlinder vastpinnen in hun lijstje.. Dan ben je je vrijheid kwijt en die kan erg gaan jeuken; bijvoorbeeld in dromen op nachtmerries.

Ook Jacob was zo iemand bij wie dat (op)speelde. Zijn naam alleen al: Pootjelichter. Een nachtmerrie van een naam..! Er wordt verteld dat hij geboren werd met zijn hand om de hiel van zijn oudere broer, als het ware om hem in de moederschoot al in te halen. Als jongste ziet hij zich gedwongen om via slinkse maniertjes zijn doel te bereiken. Zo heeft hij Esau, zijn tweelingbroer, en Isaak, zijn vader, bedrogen. We komen hem tegen op het ogenblik dat hij zichzelf volkomen onmogelijk heeft gemaakt: Om de erfenis te kunnen bemachtigen is hij zo ver gegaan dat hij zijn vader op zijn sterfbed heeft voorgelogen! Nu is hij is op de vlucht. Heeft niets mee kunnen nemen. Einde verhaal, lijkt het. Maar in de psychologie is er een wet, die zegt: Hoe erger, hoe beter.

Je gaat vaak pas echt aan jezelf werken, als het niet anders meer kan. Jacob gaat liggen slapen onder de sterrenhemel, een steen onder zijn hoofd. En dan krijgt hij een droom. Hij krijgt een droom in de god verlatenheid. Een dot van een droom! Alleen, hij gelooft er niks van. Krijgt het er zelfs Spaans benauwd van.

Jacobs droom voorspelt hem een vruchtbare toekomst. De hemel staat voor hem open! Hij hoort een stem dat God met hem is. Het doet hem pijn aan de ogen, aan zijn oren en pijn aan de ziel. Hij kan er eenvoudigweg niet aan geloven; het is te ver weg. Jacob schrikt zich bijkans dood! Jacob is nog ver, heel ver van zichzelf verwijderd.

Jacob vechtend met de engel bij de Jabbok

Ook Jacob worstelt in de nacht. Hij trekt eindelijk uit het land dat hem in het vorige verhaal nog trok, waar mensen in hun wandel en handel zweren bij egocentrische maniertjes. Jacob, de pootjelichter. Zijn naam tekende tot dan toe zijn leven als het land waar hij woonde.. Het ging hem voor de wind, nadat hij gevlucht was voor de eerlijkheid, in dat land van de Jacobs. Maar op een nacht vindt hij zichzelf bij de rivier de Jabbok. Het is de grens tussen de eerlijke, volwassen wereld en het land van de lapmiddelen, van de uitvluchten en de hielenlikkerij.

Jacob krijgt het benauwd. Want zijn broer Esau, die hij heeft gehaakt sinds z'n kindertijd, is in de buurt. Als de nacht valt, slaat de crisis toe. Hij krijgt een droom van een ontmoeting. Hij is alleen met zichzelf en komt zichzelf tegen. Of is het een ander? Het draait op een confrontatie, een gevecht uit. En voor het eerst in zijn leven vecht hij zonder foefjes. Is hij echt. Jacob heet sindsdien Israël - hij, die vecht met God.

Het verhaal vertelt dat je met een engel, of met God zelf vecht; dat je jezelf op cruciale manieren tegenkomt - en dat je dat gevecht kunt overleven als een nieuw persoon. In de morgen gaat Jacob als Israël Esau tegemoet - dit maal zonder trucjes.

Ten teken dat hij gevochten heeft en nog steeds met God bezig blijft, gaat hij voortaan zijn hele verdere leven mank. Houd je zelf de spiegel voor, en ontdek: een on-af mens. Je bent er nog lang niet, je bent halfslachtig. Nu, dat verlangen, de heimwee naar het beloofde land, zo leeft God in ons. God is niet alleen de pleister; God is ook de wond. Juist door je geloof ontdek je je gebrokenheid. "Wat ik zoek?", vroeg de filosoof Nietzsche: "Ik zoek de reden van mijn zoeken..". God is de reden van je verlangen! Als je je niet meer opwindt, als je onverschillig wordt tegenover de onafheid van alles, pas dan heb je je verlangen verdoofd en God geloochend. Niet meer vechten, niet meer mank gaan aan de hoop - dat is het werkelijke ongeloof. Want het tegendeel van geloof is niet: atheïsme, maar onverschilligheid..

Het onuitputtelijke verhaal van Jacob/Israël eindigt meteen fascinerende zin. Jacob gaat mank, maar de zon gaat over hem op. God heeft hem gezegend. Nu pas begint hij een vermoeden te krijgen van wat dat betekent. Gezegend ben je volgens de bijbel als je met open vizier ten strijde trekt; zonder smoesjes, zonder trucs. Dit is de bijbelse manier van vertellen wat ons overkomen kan in zo'n slapeloze nacht, waarin je niet kunt teren op je maniertjes; de nacht van heimwee, van identiteitscrisis. Je zult er uit opstaan als een nieuw mens; mank, kwetsbaarder dan voorheen, maar dichter bij jezelf en bij de anderen, en de zon gaat over je op.

Jacob is Israël geworden; nu weet hij, waar het op staat. Waar hij voor gaat.

De litho binnenin tekent die verandering. Bovenaan de engel met het zwaard. Het is de engel, die Adam en Eva uit het paradijs verdreef; weg uit de naïveteit, op naar het volwassen leven. Het is de engel die Abraham later verhindert om zijn zoon te doden: weer de scheiding en het afscheid tussen vader en zoon, tussen man en kind. Er valt niet te ontkomen. Het bedreigt je en doet je geboren worden. Daarom heeft deze afbeelding een bloedrode kleur. De litho is genaamd: Het gezicht, dat wil zeggen: de droom van Israël. Want droom en gezicht is in bijbeltaal hetzelfde.

De engel is niet eng. Lijkt zo. Maar je moet door het water, door het vuur, door de dood om jezelf te worden. En komt er als herboren uit. Met een nieuwe naam.

Hoe ontzagwekkend is deze plaats

Wanneer Jacob uit zijn droom wakker wordt is hij als de dood. “Waarlijk, de HERE is aan deze plaats, en ik heb het niet geweten.” “Hoe ontzagwekkend is deze plaats.
Dit is niet anders dan een beth-el, een huis van God, dit is de poort van de hemel.”
 Het kerkgebouw is ook zo’n plaats.
Ontzagwekkend. Een huis Gods. Een poort van de hemel. Hier gaat de hemel voor je open. Hier spreekt nog steeds de HERE: de God van Abraham, van Isaäk en van Jacob. Tot u, tot jou en tot mij. En hij gebruikt mij daarvoor om zijn woorden aan u en jou door te geven. Woorden van nabijheid. Woorden ten leven. Met een beetje verbeelding zie je achter mij een ladder die naar de hemel reikt. En als je je ogen dichtdoet en je hart voor Gods woorden openstelt ... kun je hier de droom van je
 leven dromen! Een huis van God. Een poort naar de hemel.

Om deze plaats te markeren neemt Jacob de steen die hem als hoofdkussen heeft gediend ... zet hem rechtop en zalft hem met olie. Deze steen zal een gedenksteen zijn. Een monument van genade. Een kei-hard bewijs van Jacobs dankbaarheid.

De droom van je leven! Het is goed, beste mensen, om van tijd tot tijd in je eigen leven eens achterom te zien. Misschien staan er ook in uw en jouw leven - net als in dat van mij - van die stenen, die je doen herinneren aan een ontmoeting met de
levende God. De doop is zo’n gedenksteen. Je openbare geloofsbelijdenis. De bevestiging van je huwelijk. Van die - heel persoonlijke - ontmoetingen met de HERE.

Weet u, weet jij wat is zo geweldig vind van deze God? Ondanks mijn schuld, ondanks mijn doe-het-zelven, ondanks mijn slinksheid, mijn ongeduld en ongeloof ... doet God toch zijn hemel open. U, jij en ik ... wij mogen verder gaan op onze reis door het leven. Wat geweldig als je dat mag doen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.

De dichter van Psalm 146 zegt het zo:

Heil wie Jacobs God wil bijstaan,
heil die God ter hulpe riep.
Want zijn heil zal niet voorbijgaan,
God is trouw aan wat Hij schiep.
Wat in hemel, zee of aard
woont, is in zijn hand bewaard.
    Terug naar het overzicht van alle platen? Klik HIER
               

INFO: DE WEG - DE WAARHEID HET LEVEN FILM

Handige Bijbel

Remember all victims of violence worldwide   

GEBED  LEEFREGEL  BELIJDENIS  

DE WEG | DE WAARHEID HET LEVEN | FILM | AUDIO

CREATOR

HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS

Waard om te weten :

Een hartelijk welkom op de site
Deze pagina printen
Sitemap

Wie zoekt zal vinden

FAQ - HELP

Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
 
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen


Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden"Lees eens: Het zwijgen van God

God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Lees eens:  God's Liefde

Schat onder handbereik


Bemoediging en troost

Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible -
 great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps

Read more for Study  
Apocrypha, Historic Works
 GELOOF EN LEVEN een
          KLEINE HULP VOOR  ONDERWEG
 

Wie zoekt zal vinden           


www Holyhome.nl

Boeiende Series :

Bijbelvertalingen
Bijbel en Kunst

Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten

De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard

De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus

Goede Vruchten
Geestesgaven

Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid

Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen

De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen

Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels

Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
 
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!  

Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels

Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron

Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels

Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken

Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
 Luisterbijbel

Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst   -1-   -2-

Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk opOnline-bijbel.nl
         
  (
What's good, use it)