HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS

                                                                                                                                                     

DE BARMHARTIGE SAMARITAAN

Herinneringen om te koesteren

Om de kinderen te laten kennismaken met de Bijbel werden er vroeger schoolplaten gebruikt. Aan de hand van de afbeeldingen op de schoolplaten kon de meester of de juf een verhaal uitleggen. 

Deze manier van les geven werd ook wel aanschouwingsonderwijs genoemd. Aanschouwen is een ander woord voor kijken. De meesten kennen het nog wel denk ik, die oude schoolplaten die vroeger in het klaslokaal hingen of uit een grote opbergkist achter in de klas tevoorschijn werden gehaald. Het was vooral dán steeds weer een verrassing. Wij kijken nu in de klas naar dia's of een videofilm in plaats van schoolplaten.

   Terug naar het overzicht van alle platen? Klik HIER

De barmhartige Samaritaan (Lucas 10: 25 - 37)
25 “En zie, een wetgeleerde stond op om Hem te verzoeken en zeide: Meester, wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven? 26 En Hij zeide tot hem: Wat staat in de wet geschreven? Hoe leest gij? 27 Hij antwoordde en zeide: Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht en met geheel uw verstand, en uw naaste als uzelf. 28 En Hij zeide tot hem: Gij hebt juist geantwoord; doe dat en gij zult leven. 29 Maar hij wilde zich rechtvaardigen en zeide tot Jezus: En wie is mijn naaste? 30 Daarop hernam Jezus en zeide: Een zeker mens daalde af van Jeruzalem naar Jericho en viel in de handen van rovers, die hem niet alleen uitschudden, maar ook slagen gaven en weggingen, terwijl zij hem halfdood lieten liggen. - 31 Bij geval daalde een priester af langs die weg; en deze zag hem, doch ging aan de overzijde voorbij. 32 Evenzo ging ook een Leviet langs die plaats, en hij zag hem en ging aan de overzijde voorbij. 33 Doch een Samaritaan, die op reis was, kwam in zijn nabijheid, en toen hij hem zag, werd hij met ontferming bewogen. 34 En hij ging naar hem toe, verbond zijn wonden, goot er olie en wijn op; en hij zette hem op zijn eigen rijdier, bracht hem naar een herberg en verzorgde hem. 35 En de volgende dag stelde hij de waard twee schellingen ter hand en zeide: Verzorg hem en mocht gij meer kosten hebben, dan zal ik ze u vergoeden, op mijn terugreis. 36 Wie van deze drie dunkt u, dat de naaste geweest is van de man, die in handen der rovers was gevallen? 37 Hij zeide: Die hem barmhartigheid bewezen heeft. En Jezus zeide tot hem: Ga heen, doe gij evenzo.”

Over hulpbehoevend zijn en helpers

Er is haast geen andere gelijkenis in de bijbel, die zo bekend is en ook zo veel invloed op ons mensen heeft gehad dan de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. Hier, in dit verhaal dat Jezus vertelt, zit in een notendop praktisch alles al, waar het bij de christelijke naastenliefde om gaat: dat je iemand anders niet zo maar laat stikken. Dat je mensen moet helpen. Dat je vooral mensen moet helpen die zichzelf niet meer kunnen helpen. Dat is het grondbeginsel van het christendom bij uitstek. Alles wat wij dan ook doen, individueel, maar ook als kerk, met name in de diaconie en op het gebied van de ZWO, van Zending en Werelddiaconaat, heeft zijn oorsprong en put zijn inspiratie vooral uit deze ene gelijkenis die Jezus toen vroeger verteld heeft: de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan! Een christen? Wil je weten wat een christen is? Een christen is als een barmhartige Samaritaan, als iemand die iemand anders helpt!

Christenen zijn hulpverleners

Zo is het christendom inmiddels uitgegroeid tot een organisatie met de meeste hulpverleners van allemaal, op allerlei gebied. Nergens wordt er in het particuliere leven zoveel geld voor de 3e wereld uitgegeven als in kerkelijke kringen. En ze  hebben eens uitgerekend, hoeveel geld de regering wel niet kwijt zou zijn, als zíj voortaan al het vrijwilligerswerk zelf moest doen, dat op dit moment de kerken of kerkleden aan het doen zijn in de stad. Nou, dat gaat in de miljoenen, die de regering zo uitspaart. – Dus wat dat betreft, kun je zeggen, heeft de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan zijn effect niet gemist! Dat wat de gelijkenis wilde overbrengen (namelijk de boodschap: doe aan compassie! Zie het leed aan van mensen en ontferm je over die mensen!), die boodschap is heel goed overgekomen, en in concrete daden omgezet! Dat was ook de bedoeling.

Hulpverleners met een slecht geweten

Toch zit er aan de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan ook iets vast, wat ons mensen níet zo vrolijk stemt en ons mensen wellicht ook zelf wat neerslachtig kan maken. Want de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan mag dan bij uitstek de gelijkenis van helpende handen zijn, het is inmiddels, denk ik, ook wel wat de gelijkenis van het slechte geweten geworden!

Dat heeft er mee te maken, dat er vandaag heel véél mensen zijn die we zouden kunnen helpen. Haast te veel, of nee, ik weet het wel zeker: echt te veel mensen. We hebben allereerst al de mensen in onze eigen omgeving die we helpen en bijstaan, de mensen uit onze familie- en als het er nog bijkan ook uit onze kennissenkring. Dan komt daarnaast ook nog van alles op ons af via de televisie, de radio, de krant en de tijdschriften, wat een appel op ons doet. Een modern systeem van nieuwsgaring, dat inmiddels heel de wereld omvat, brandt elke avond weer de meest behoeftige mensen op ons netvlies. Het raakt ons, wat we zien. En we hebben het gevoel dat het ook onze taak is, om daar dan wat aan te doen. Is het niet echt te plicht van ieder goed christenmens, om nu weer wat geld voor de samenwerkende hulporganisaties te geven, zodat ze kunnen helpen een ramp te voorkomen in Soedan, in Darfur!? – Maar dit is dan maar één doel, waar je kunt helpen! Moet je niet ook iets geven aan Israël of aan de Palestijnen? Of aan onze militairen in Irak? En iets over hebben voor de bestrijding van AIDS, voor Artsen zonder Grenzen en voor de kinderen die door Unicef worden verzorgd? Daar kun je best wel eens wat neerslachtig van worden, dat je denkt: ik doe m’n best, maar houdt het ook nog een keer op? Is het ook nog een keer afgelopen? - En in de privé-sfeer zou ik me voor kunnen stellen, dat iemand dan ook eens zegt: zal er ooit ook nog eens een tijd komen, dat ik weer echt eens tijd aan mezelf mag besteden, en níet aan anderen?! En je krijgt al een slecht geweten, al die vraag dan in je opkomt! Terwijl je al zo veel doet.

Veel mensen haken af en doen dan even helemaal niets meer aan hulpverlening

Zo kom je in een soort dilemma terecht: je wilt bést aan alle eisen voldoen, maar kún je het ook, gezien al de eisen die op je afkomen? Je ziet, dat heel veel mensen dan afhaken, en zeggen: ik doe niet meer méé, hoor. Nu ben ik eerst even zélf aan de buurt. En dan laat je de man staan die in Rotterdam aan jou de Straatkrant wil verkopen! En stort je gewoon eens niets op rekening 555 voor de Soedan! En zeg je, jammer dat niet elke hulpbehoevende vluchteling meer Nederland in kan, we kunnen niet alles! En dan veroorloof je je gewoon toch maar van die buitengewone luxe bij de inrichting van je huis of de aanschaf van je auto, ook al wéét je dat nog vele ogen van hongerende kinderen je aankijken. Het is bizar zo, maar als je het niet zou doen, als je niet ook eens voor jezelf zou opkomen, zou je voor je gevoel helemaal gek worden! Men kan toch niet altijd alleen maar stilstaan bij de ánder!?

Goed, dat mag dan zo zijn, maar een goede christen zal dan nooit echt tot rust komen. Dreigende woorden als bijvoorbeeld van Jezus in het Lucasevangelie: “de rijken hébben hun loon reeds, en later ben je er dus dan niet meer echt bij, eerst…”, blijven je op de een of andere manier klem houden. Zou je niet toch je nog weer wat meer kunnen inzetten?

Wie is eigenlijk mijn naaste?

Laten we eens kijken, als we uit deze impasse kunnen komen, als we naar onze tekst van vanmorgen gaan kijken. Wat staat daar nou precies geschreven?

Onze tekst begint met de vraag van een wetgeleerde aan Jezus: wat moet ik doen om het eeuwige leven te beërven? Jezus zegt dan vooral dit: ga líefhebben! Ga vooral liefhébben! God en mensen! God en – je nááste! De Schriftgeleerde zit gelijk, zoals wij ook vandaag, in zijn maag met het liefhebben van de nááste, want: wie is dat dan!? De naaste, dat kan iedereen wel zijn! Wie ís dat dan, de nááste!?

 Nu wil ik u toch op iets in de tekst attent maken, waar heel vaak overheen gelezen wordt, omdat men denkt al bij voorbaat wel te weten, wie dan in de naaste van ons mensen is of hoort te zijn. Om te ontdekken, wie je naaste is, vertelt Jezus de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. En wij, wij zijn er dan als de kippen bij en hebben de vraag wie onze naaste is, al beantwoord, al lang voordat Jezus die vraag zélf in de tekst gaat stellen: “Wie is mijn naaste?” Nou, dat is toch duidelijk, zeggen we.! De naaste, dat zijn de hulpbehoevende mensen, dat is de hulpbehoevende man, die daar in de gelijkenis op straat ligt. Die is mijn naaste. Die moeten we liefhebben en helpen. Daar moeten we ons voor inzetten. Met als gevolg al datgene wat we zo-even al zeiden: christenen helpen, helpen andere naasten! En gaan er haast aan kapot!

Maar moet je nu toch eens gaan kijken, in de tekst, hoe Jézus de zaak ziet. “Wie is mijn naaste!” – Als u de tekst nog een keer goed overleest, dan zult u zien, dat Jezus het helemaal niet over de hulpbehoevende man als onze naaste heeft! Niet de hulpbehoevende man die op straat ligt, wordt hier door Jezus als de naaste gezien! Maar de naaste… Wat de naaste betreft, mag de wetgeleerde, wat Jezus betreft, kiezen uit de drie ándere personen: uit de priester, de leviet en de Samaritaan! En dan blijkt niemand anders dan de ‘Samaritáán’ de naaste te zijn!

De Samaritaan als mijn naaste

“Wat moet ik doen, om het eeuwige leven te beërven?” vraagt de wetgeleerde. “Heb lief,” zegt Jezus. “heb lief!” God en - de hulpbehoevende man? Nee, God en – de barmhartige Samaritáán!” – Hoe beërft een mens het eeuwige leven? Als hij God liefheeft, en zijn naaste liefheeft: in dit geval: de barmhartige Samaritaan! – Dat geeft een heel interessante wending, gemeente, aan deze overbekende gelijkenis die ons vanmorgen bezighoudt!

Want het gaat in heel deze gelijkenis niet daarom, dat wij ons identificeren met de sterke barmhartige Samaritaan die elke zwakke ellendeling op straat gaat helpen! Wij christenen, zijn in deze gelijkenis niet de sterken, die iets moeten overhebben voor anderen, de zwakken. Maar Jezus nodigt ons uit, het eens andersom te zien, en ons eens te identificeren met de ellendeling op straat, met de zwakkeling! En ons dan af te vragen: “wie is mijn naaste, als ik in de handen van de rovers ben gevallen!” Zál er dan nog een nááste voor me zijn? Of niet!

“Heb God lief! En heb de naaste lief die je redt als jijzelf niet meer verder kunt!” Dat is wat Jezus ons vanmorgen mee wil geven als opdracht! Niet: “Heb God lief en zorg er zo veel mogelijk voor dat je anderen helpt!” Maar, andersom: “Heb God lief – én diegene die jou wel helpen wil, ook als alles echt tegenzit en je helemaal niets meer kunt!”

Weten bij wie hulp te vinden is – en die liefhebben

Het gaat er niet om dat je veel doet in je leven om het eeuwige leven bij God te verdienen, maar het gaat er om dat je, als je zelf niet meer kunt, wéét, waar je je hulp van kunt verwachten! Daar gaat het om! Dat je a) accepteert, dat ook jij af en toe eens hulp nodig hebt, en b) bereid bent, je te laten helpen en c) dan diegene die je helpt daar ook dankbaar voor kunt zijn! - Dat geeft ook gelijk een prachtig zicht op de vraag die de wetgeleerde aan Jezus stelt: “Meester, wat moet ik allemaal doen om het eeuwige leven te beërven! Wat moet ik allemaal doen om in de hemel te komen? Hoe kan ik mijn de hémel verdienen!” – Jezus zegt niet tegen hem dan: “Hier heb je de catalogus, waarin al de dingen staan die je eerst moet doen, anders kom je de hemel niet binnen!” Maar Jezus zegt alleen tegen hem: “Heb God lief – en de naaste die je hélpt in de hemel te kómen!” Een mens komt niet (nooit en te nimmer) in de hemel, door er zelf iets voor te doen! Maar een mens komt alleen in de hemel, als hem of haar dat geschónken wordt, louter uit genade, door iemand die (niet “wat-hij-allemaal-kán” ziet en aanschouwt, maar) die allemaal wat-hij-níet-meer-kan aanschouwt, en hem hélpt!

Jezus als de eerste grote echte Helper

“Heb God lief – en de naaste die je helpt, die je helpt hier op aarde, al in dit leven, maar ook: die je later helpt als je de hemel wel in wilt, maar niet zelf in kunt, omdat je daar te zwak en schuldig voor bent.” – Het is onvoorstelbaar, gemeente, hoe zeer Jezus hier via de barmhartige Samaritaan eigenlijk gelijk naar zichzelf verwijst, als de enige echte grote helper, de grote middelaar, die ons mensen bij uitstek helpt en bijstaat, hoe en waar het maar kan, en die daar later zelfs de dood voor sterft aan het kruis! Om zo óns te helpen, de barrières uit de weg te ruimen, die óns zouden kunnen beletten, ooit eens het echte, eeuwige leven en heil te verkrijgen. “Hoe kom ik de hemel in?”, vraagt de wetgeleerde. “Door God lief te hebben en de naaste die je als een barmhartige Samaritaan hélpt de hemel in te komen!”

De helper: een moedig iemand, en niet bang voor viezigheid en kleerscheuren
 
Laten we nu tot slot nog even kijken, naar diegene die hier in onze gelijkenis helpt! Die écht helpt! Naar de barmhartige Samaritaan. - We weten niet precies, wie die barmhartige Samaritaan is geweest (of geweest zou zijn, als de gelijkenis van Jezus werkelijk zou hebben plaatsgehad in het leven). Het zou dan een heel bijzonder iemand geweest zijn! Soms leggen commentaren wel eens een verband met onze moderne tijd, als ze hem beschrijven! In de tekst staat, dat hij de wonden van het slachtoffer verzorgde met olie en met wijn. Met de alcohol van wijn kun je een wond desinfecteren en met olie kon je een wond afkoelen. Maar lang niet iedereen had vroeger olie en wijn bij zich, als hij op reis was. Men vermoedt dan ook dat het een koophandelaar geweest moet zijn, die die spullen verkocht. Verder wordt wel eens terecht opgemerkt, hoe moedig de Samaritaan is geweest, om die man te helpen. Want wie kon hem garanderen, dat hij niet óók overvallen zou worden, of (wie weet, zeggen sommigen) dat zelfs de gewonde een overvaller was die zich alleen maar als gewonde vermomde! De man was een moedige man! Ook als je bedenkt dat overvallers vroeger vaak niet gewone rovers waren, maar Zeloten!

Zeloten waren Joden, die de Romeinen het land uit wilden werken met geweld, en overvallen gingen plegen om aan geld voor de strijd te komen! Ze gingen de mensen die ze overvielen, vrijwel altijd doden, evenals vandaag Al Kaida. Althans dat zouden ze met de Samaritaan gedaan hebben, die ze vroeger een slechte Jood zullen hebben gevonden. Waarschijnlijk mocht dit slachtoffer in de gelijkenis overleven, omdat die een echte Jood was. Als de gewonde een Samaritaan was geweest, hadden ze hem vast gedood. De Samaritaan was dus een moedige man! Moediger in ieder geval dan de Priester en de Leviet, die allebei geen excuses hebben om niet te helpen. Er wordt wel eens beweerd dat ze niet konden helpen, omdat ze dienst moesten doen in Jeruzalem, of omdat ze vreesden onrein te worden omdat het slachtoffer dat daar op straat lag, wellicht al dood was en dat ze dan hun erediensten niet konden houden. Maar in de tekst staat, dat ze - evenals het slachtoffer - “afdaalden” van Jeruzalem naar Jericho, dus dat ze van Jeruzalem wegtrokken, weer naar huis. Hun dienst zat er op, zou je kunnen zeggen! Ze hadden kunnen helpen (!), maar hebben het gewoon niet gedaan. Waarschijnlijk omdat ze gewoon bang waren, hun mooie witte priesterkleren te besmeuren.

Want ook dat is iets, wat iemand in de commentaren opmerkt. De Samaritaan heeft vroeger vast geen ehbo-doos bij zich gehad, een verbandtrommel die hij op de ezel meevoerde. Als er in de tekst staat, dat hij de wonden van het slachtoffer ging verbinden, ging hij dat doen met doeken die hij heeft afgescheurd van zijn eigen tulband of zijn eigen onderkleed. Je kunt zeggen: dat helpen en verbinden. Hij kwam er ook zelf niet zonder kleerscheuren van af. Toen hij de verwonde bij de herberg bracht, moet hijzelf ook vrij gehavend hebben uitgezien.

 Mensen die veel voor ons overhebben, dat zijn onze naasten
 Dit, dit soort mensen! Dit soort goddelijke mensen, die dit allemaal voor ons overhebben…, dat zijn onze náásten! De naasten die er voor zullen zorgen, dat wij het redden! En dat zijn dan ook diegenen, die we echt moeten koesteren! Liefhebben! Zegt Jezus. Want ze zijn goud waard!

Onze eerste en voornaamste helper in het leven, is – naast God – zijn zoon Jezus Christus! Die bij ons mensen kwam, 2000 jaar geleden, en nu nog steeds bij ons is in zijn Geest. En die alles voor ons overhad, tot aan het kruis, en overheeft. Die zelf ook bepaald niet geheel zonder kleurscheuren van alles is afgekomen toen hij ons eens hielp, getuige zijn lidtekens in zijn handen en in zijn zij! Vanmorgen willen we gedenken, wat hij allemaal voor ons heeft gedaan, als we het Avondmaal met elkaar gaan vieren.

Je láten helpen en zélf gaan helpen

In zijn spoor, in het spoor van Jezus Christus, zijn er echter ook nog vele andere helpers om ons heen, mogen we hopen: onze ouders, onze vrienden en vriendinnen, onze levenspartners, als je ouder bent, als je ze hebt, je kinderen of andere jonge mensen die ons helpen - en last but not least ook onze broeders en zusters die nu hier in de kerk naast je zitten. Alleen zo kom je enigszins goed door het leven: niet doordat je per sé van alles zelf doet en bereikt in het leven, ook in je geloof niet! Maar doordat laat helpen en je gehólpen wordt, door iemand die je naaste is, die je naaste dan opeens blijkt te zijn, of te worden! - Weet hoe waardevol dit soort mensen zijn! Koester ze en heb ze lief! Op eenzelfde manier als je God lief zou hebben! Zij, die zo in de Geest van Christus hier op aarde om je heen zijn, zijn een cadeau voor jou, van God!

De rol van barmhartige Samaritaan op je nemen, vrijwillig: ook iets voor jou?
 En als je dan, zo geholpen en gesterkt, door anderen, door God en door mensen, in je leven ook eens een moment mee mocht maken dat je zélf ook best sterk in je schoenen staat. En je toch niets beters te doen hebt (of: wel eens wat beters wilt gaan doen). Ja, ga er dan ook eens over nadenken, of die rol van barmhartige Samaritaan niet ook iets is, voor jou! Nee, niets moet! Je hoeft het niet te worden, hoor!

Want een goede barmhartige Samaritaan wordt je nooit, als je gedwongen wordt.

Maar als je tijd over hebt, en je gewoon geen zin meer hebt in dingen die toch eigenlijk op de keeper beschouwd helemaal niet zo veel voorstellen (al die gewone klussen die je doet en al die hobbies), en je eens echt iets goeds wilt doen, wat echt van waarde is! Waarom dan niet zelf ook eens proberen, voor iemand anders echt de nááste te worden, écht te naaste, door te helpen.

Wil je een overzicht van alle platen? Klik HIER
               

INFO: DE WEG - DE WAARHEID HET LEVEN FILM

Handige Bijbel

Remember all victims of violence worldwide   

GEBED  LEEFREGEL  BELIJDENIS  

DE WEG | DE WAARHEID HET LEVEN | FILM | AUDIO

CREATOR

HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS

Waard om te weten :

Een hartelijk welkom op de site
Deze pagina printen
Sitemap

Wie zoekt zal vinden

FAQ - HELP

Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
 
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen


Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden"Lees eens: Het zwijgen van God

God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Lees eens:  God's Liefde

Schat onder handbereik


Bemoediging en troost

Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible -
 great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps

Read more for Study  
Apocrypha, Historic Works
 GELOOF EN LEVEN een
          KLEINE HULP VOOR  ONDERWEG
 

Wie zoekt zal vinden           


www Holyhome.nl

Boeiende Series :

Bijbelvertalingen
Bijbel en Kunst

Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten

De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard

De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus

Goede Vruchten
Geestesgaven

Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid

Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen

De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen

Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels

Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
 
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!  

Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels

Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron

Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels

Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken

Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
 Luisterbijbel

Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst   -1-   -2-

Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk opOnline-bijbel.nl
         
  (
What's good, use it)