HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Bijbels Prentenboek - 041 - Abigaäls ontmoeting met David
Van het boek of de maker van de prenten zijn verder geen gegevens bekend.
Gedrukt in 1672 in Lunenburg. Nu aangevuld met de verhalen uit de Bijbel door s.j.sOverzicht van alle platen
Abigaäls ontmoeting met David
1 Samuël XXV 23-24 - Abigaäls ontmoeting van David
1 Samuël stierf. Toen kwam geheel
Israël bijeen, bedreef rouw over hem en begroef hem in zijn
huis te Rama. En David ging op weg en trok naar de woestijn Paran.
2 Nu woonde er in Maon een man, die te Karmel zijn bedrijf had. Die man
was zeer rijk: hij bezat drieduizend schapen en duizend geiten. Hij was
te Karmel bij het scheren van zijn schapen. 3 De man heette Nabal en
zijn vrouw Abigaïl. De vrouw had een goed verstand en was
schoon van gestalte, maar de man was hard en ruw in zijn optreden. Hij
was een Kalebiet. 4 Toen David in de woestijn hoorde, dat Nabal zijn
schapen schoor, 5 zond hij tien mannen en David zeide tot de mannen:
Gaat naar Karmel en begeeft u naar Nabal. Vraagt hem uit mijn naam naar
zijn welstand 6 en zegt dit: Gegroet! Vrede zij u, vrede zij uw
familie, vrede zij over al wat gij bezit. 7 Nu dan, ik heb gehoord, dat
men bij u aan het scheren is. Nu zijn wij uw herders, die bij ons
hebben vertoefd, niet lastig gevallen en nooit hebben zij iets gemist
zolang zij te Karmel waren. 8 Vraag uw knechten, dan zullen zij het u
bevestigen. Wil daarom aan deze mannen gunst betonen; wij zijn immers
op een feestdag gekomen. Geef toch uw dienaren en uw zoon David, wat
gij voor de hand hebt.
9 Toen de mannen van David daar gekomen waren, spraken zij tot Nabal
uit naam van David alles wat hun opgedragen was, en wachtten af. 10
Maar Nabal antwoordde de dienaren van David: Wie is David? En wie is de
zoon van Isaï? Er zijn tegenwoordig veel knechten, die van hun
heer weglopen. 11 Zou ik dan mijn brood, mijn water en wat ik voor mijn
scheerders geslacht heb, nemen en aan lieden geven, van wie ik niet
weet, waar zij vandaan komen?
12 Toen maakten de mannen van David rechtsomkeert, kwamen terug en
berichtten hem alles wat er gebeurd was. 13 Daarop zeide David tot zijn
manschappen: Ieder gorde zijn zwaard aan. Toen gordde ieder zich het
zwaard aan; ook David zelf gordde zijn zwaard aan. Daarna trokken
ongeveer vierhonderd man op achter David, terwijl er tweehonderd bij
het pakgoed bleven.
14 Maar aan Abigaïl, de vrouw van Nabal, had
één van de knechten meegedeeld: Zie, David heeft
uit de woestijn boden gezonden om onze heer te begroeten en hij is
tegen hen uitgevaren. 15 Toch zijn die mannen zeer goed voor ons
geweest; zij zijn ons niet lastig gevallen en wij hebben niets gemist
al de tijd, dat wij in het veld waren en in hun nabijheid op en neer
trokken. 16 Een muur waren zij om ons heen, zowel bij nacht als bij
dag, al de tijd, dat wij in hun nabijheid de schapen weidden. 17 Nu
dan, weet wel wat u te doen staat, want over onze heer en over zijn
gehele huis is het onheil vast besloten, en hij is een man van niets,
men kan met hem niet spreken. 18 Toen nam Abigaïl haastig
tweehonderd broden, twee kruiken wijn, vijf toebereide schapen, vijf
maten geroosterd koren, honderd rozijnenkoeken en tweehonderd klompen
vijgen, laadde die op ezels, 19 en zeide tot haar knechten: Trekt voor
mij uit; zie, ik kom achter u aan. Maar haar man Nabal deelde zij het
niet mee.
20 Toen zij, gezeten op de ezel, door een bergkloof omlaag reed, zie,
David en zijn mannen daalden af, haar tegemoet, en zij stond voor hen.
21 David nu had gezegd: Ik ben er geheel bedrogen mee uitgekomen, dat
ik alles beschermd heb wat deze in de steppe had, zodat hij niets mist
van al wat hij bezit; hij heeft mij kwaad voor goed vergolden. 22
Zó moge God aan de vijanden van David doen, ja nog erger,
indien ik, eer het morgen is, van al wat hij bezit, ook maar
één man in leven laat.
23 Toen Abigaïl David zag, sprong zij haastig van de ezel af
en wierp zich vlak voor David op haar aangezicht; zij boog zich ter
aarde, 24 wierp zich voor zijn voeten neer en zeide: Op mij, mijn heer,
rust de schuld. Laat uw dienstmaagd toch tot u mogen spreken, en hoor
de woorden van uw dienstmaagd aan. 25 Mijn heer store zich niet aan
deze man van niets, aan Nabal, want zoals zijn naam is, is hij: Nabal
heet hij en een dwaas is hij. Maar ik, uw dienstmaagd heb de mannen die
mijn heer gezonden heeft, niet gezien. 26 Nu dan, mijn heer, zo waar de
HERE leeft en zo waar gij zelf leeft, die de HERE ervoor bewaard heeft
bloedschuld op u te laden en het recht in eigen hand te nemen, nu dan,
moge het uw vijanden en hun die kwaad tegen mijn heer beramen, vergaan
als Nabal. 27 Dit geschenk dan, dat uw slavin aan mijn heer brengt,
moge aan de mannen gegeven worden, die in het gevolg van mijn heer
zijn. 28 Vergeef toch de overtreding van uw dienstmaagd, want de HERE
zal voor mijn heer zeker een bestendig huis maken, omdat mijn heer de
oorlogen des HEREN voert en er geen kwaad bij u gevonden wordt, uw
leven lang. 29 Mocht ooit een mens zich opmaken om u te vervolgen en u
naar het leven te staan, dan zal de ziel van mijn heer gebonden zijn in
de bundel der levenden bij de HERE, uw God, maar de ziel uwer vijanden
zal Hij wegslingeren uit de holte van de slinger. 30 Als nu de HERE
mijn heer doet naar al het goede dat Hij u heeft toegezegd en u tot
vorst over Israël aanstelt, 31 dan zal het mijn heer niet tot
een struikelblok of zijn hart tot een aanstoot zijn, dat mijn heer
zonder oorzaak bloed vergoten en zichzelf recht verschaft zou hebben.
En als de HERE aan mijn heer wel gedaan heeft, denk dan aan uw
dienstmaagd.
32 Toen zeide David tot Abigaïl: Geprezen zij de HERE, de God
van Israël, die u op deze dag mij tegemoet gezonden heeft; 33
geprezen zij uw verstand en gezegend zijt gij zelf, dat gij mij op deze
dag ervan weerhouden hebt om bloedschuld op mij te laden en het recht
in eigen hand te nemen. 34 Maar zo waar de HERE, de God van
Israël, leeft, die mij ervoor bewaard heeft u kwaad te doen
– indien gij mij niet haastig tegemoet gekomen waart, er zou
bij Nabal niet één man in leven gebleven zijn,
eer het morgenlicht aanbreekt. 35 Toen nam David van haar aan, wat zij
hem bracht, en zeide tot haar: Ga in vrede naar uw huis terug; zie, ik
luister naar u en ben u welgezind.
36 Abigaïl kwam bij Nabal en zie, hij had in zijn huis een
feestmaal, als het feestmaal van een koning. Nabal was in een vrolijke
stemming en hij was zwaar beschonken. Daarom vertelde zij hem
hoegenaamd niets, eer het morgenlicht aanbrak. 37 De volgende morgen
echter, toen de roes van Nabal geweken was, vertelde zijn vrouw hem
deze dingen. Toen stokte zijn hart in zijn binnenste en hij werd als
een steen. 38 En na ongeveer tien dagen sloeg de HERE Nabal, zodat hij
stierf.
39 Toen David hoorde, dat Nabal dood was, zeide hij: Geprezen zij de
HERE, die het rechtsgeding voor de schande, mij door Nabal aangedaan,
gevoerd heeft en die zijn knecht van het kwade afgehouden heeft. De
HERE heeft het kwade van Nabal op diens eigen hoofd doen neerkomen.
Daarop zond David boden om er met Abigaïl over te spreken, dat
hij haar tot vrouw wilde nemen.
40 De dienaren van David kwamen tot Abigaïl te Karmel en
spraken tot haar: David heeft ons tot u gezonden opdat hij u tot zijn
vrouw zou nemen. 41 Toen stond zij op, boog zich neer met het
aangezicht ter aarde en zeide: Zie, uw dienstmaagd wil de slavin zijn,
die de voeten van de knechten mijns heren wast. 42 Daarna begaf
Abigaïl zich haastig op weg: zij reed op haar ezel, met vijf
van haar dienaressen in haar gevolg. Zij volgde de boden van David en
werd zijn vrouw.
43 Ook Achinoam uit Jizreël had David tot vrouw genomen;
beiden waren zijn vrouwen. 44 Saul echter had zijn dochter Mikal, de
vrouw van David, gegeven aan Palti, de zoon van Laïs, uit
Gallim.
Abigaïl
is de vrouw van een rijk, maar tevens hoogmoedig en gewetenloos man:
Nabal
David en zijn mannen zijn permanent op de vlucht voor koning
->Saul als David een paar mannen naar Nabal stuurt met het
verzoek om voedsel. Nabal weigert dat, hoewel David en zijn leger
eerder de mannen van Nabal bescherming hebben verleend. Na een aantal
afwijzingen van Nabal rukt David op tegen Nabal. Als Abigaïl
dat verneemt, gaat zij David met voedsel en geschenken tegemoet en
vraagt hem het leven van haar man te sparen. Zo behoedt ze David voor
een brute moord. God zelf straft Nabal voor zijn hoogmoed, want Nabal
sterft korte tijd later. David, onder de indruk van Abigaïls
heldere verstand, vraagt haar ten huwelijk. Zij wordt zijn tweede vrouw.
Over een wijze vrouw tussen twee dwaze mannen
1.Het verhaal van David is tegelijk gewoon en
buitengewoon. Er zit van alles in aan emoties en gevoelens waar wij ons
in kunnen herkennen. Hele gewone dingen.
Maar de omstandigheden van Davids leven zijn zo anders dan die van ons.
Het is dus niet altijd even makkelijk te weten wat je ermee aan moet
met zijn verhaal.
Dat geldt in het bijzonder voor dit verhaal – een verhaal van
behulpzaamheid, verraad, woede en liefde. Een verhaal over sociale en
politieke machtsspelletjes, intieme relaties en de strijd om te
overleven. Het is een fascinerend verhaal, en ook nog heel mooi
geschreven.
Kort samengevat (maar
eigenlijk moet je de tijd nemen om het verhaal uit de bijbel te lezen):
David is nog op de vlucht van koning Saul. Hij heeft een groep mensen
om zich heen verzameld, een bonte gezelschap van mensen die in
moeilijkheden zaten, schulden hadden of verbitterd waren. Het was een
groep van ongeveer vierhonderd man. Wij mogen aannemen dat er ook
vrouwen en kinderen bij waren.
David verblijft in de woestijn, waarschijnlijk nu in de buurt van
Hebron. Hij moet voor zijn mensen
zorgen, maar hij moet ook opletten dat hij niet in handen van
Saul valt. Volgens dit verhaal verleent
hij hulp aan herders en anderen die in het gevaarlijke
woestijngebied moeten vertoeven. De woestijn was gevaarlijk vanwege
bendes en rovers, daarnaast was er het constante gevecht om water en
grazige weiden.
Daardoor komt hij in contact met de mannen en kuddes van een zekere
Nabal en hij verleent hen allerlei soorten diensten. Nabal is niet
zo’n beste man – zijn naam betekent
“onbenul”, “dwaas”,
“leeghoofd”. Waarschijnlijk niet door zijn moeder
zo genaamd, de naam was zonder veel twijfel wel verdiend door zijn
handelen. De bijbel zegt dat hij hard en gewetenloos was.
Maar Nabal heeft het getroffen in de liefde: hij is getrouwd met
Abigaïl. Van haar wordt gezegd dat ze een helder verstand had
en mooi was om te zien. Zo zie je maar weer........
In ieder geval – David heeft Nabal goed geholpen. Het is nu
tijd voor Nabal om de schapen te scheren.
Dat betekent ook groot feest – de winst voor het jaar wordt
opgemaakt (en misschien ook voor een deel opgedronken). En nu heeft
David hulp nodig – hij komt eten en drinken tekort. Hij heeft
nu zeshonderd mannen bij zich, plus vrouwen en kinderen. Hij stuurt
boodschappers naar Nabal en vraagt beleefd om eten en drinken dat over
is.
Nabal ontvangt de boodschappers van David erg onbeleefd. “Wie
is die David? Het wemelt vandaag de dag van slaven die bij hun meester
weggelopen zijn! Denken jullie heus dat ik mijn brood en vlees dat ik
voor mijn scheerders heb laten klaarmaken aan de eerste de beste
onbekende ga weggeven?” Davids knechten keren onverrichter
zake terug en vertellen David wat ze meegemaakt hebben.
David is woedend. “Te wapen!” roept hij. Meer hoeft
hij niet te zeggen. Maar zijn bedoeling is duidelijk. Hij is van plan
om geen man – of, zoals de bijbel het zo helder verwoordt:
niemand die tegen de muur piest - van het huishouden van Nabal in leven
te laten. Gevaarlijk en snel als een speer vertrekt hij
richting het huis van Nabal.
De knechten van Nabal krijgen te horen wat er komen gaat. Ze zijn ook
slim genoeg om er niet mee naar Nabal te gaan. Ze stellen
Abigaïl op de hoogte van het aanstormende gevaar. Ze zijn erg
positief over David en zijn opstelling tegenover Nabal, en erg negatief
over Nabal – “onze heer, die onheilstichter...heeft
zichzelf in het ongeluk gestort, en ons erbij!” Zij
realiseren zich dat ook zij bij de mannen horen van wie David van plan
is om ze van de kaart te vegen.
Abigaïl komt snel in actie. Tweehonderd broden, twee zakken
wijn, gedroogd vlees van vijf schapen, geroosterd graan, rozijnen en
vijgen – dit alles wordt op ezels gezet en Abigaïl
vertrekt richting de woedende David. (Zonder met haar man te
overleggen, trouwens.)
Zij stuurt haar knechten voor zich uit, met als bedoeling dat David
eerst haar knechten en de voorraden ziet voordat zij hem ontmoet. En zo
gebeurt het ook. David is nog steeds vreselijk kwaad op Nabal, maar
blij verrast met de proviand én Abigaïl. Gezien de
uitkomst van het verhaal moet het aannemelijk zijn dat ze allebei ter
plekke verliefd raakten op elkaar.
Zij valt voor zijn voeten op haar knieën neer, buigt diep
voorover en verontschuldigt zich en haar man voor David. Zij is eerlijk
over wat voor een persoon Nabal is, en zegt wat zij gedaan zou hebben
als zij de boodschappers van David getroffen had in plaats van Nabal
– zij had heel anders gehandeld.
De schrijver van dit verhaal wil ook met dit verhaal iets anders zeggen
– bij monde van Abigaïl. “Ik weet
zeker dat de Heer uw huis zal laten voortbestaan...mocht iemand het
wagen om u te achtervolgen en u naar het leven te staan, dan zal het
steentje van uw leven veilig geborgen zijn in de buidel waarin de Heer,
uw God, de mensenlevens bewaart, maar het leven van uw vijanden zal
worden weggeslingerd.”
Hier wordt duidelijk
gemaakt dat het huis van David een belangrijke rol gaat spelen in
Israël
Abigaïl vervloekt dus ook iedereen die
David naar het leven wil staan – in de eerste plaats haar man
Nabal, maar achter de schermen moeten we ook aan koning Saul denken.
Zie je ook de zinspeling in de woorden van Abigaïl op Davids
gevecht met Goliat? Het steentje in de buidel......
Abigaïl begrijpt wie David is en wat zijn roeping is. Zij
verbindt haar lot met dat van David, met alle gevaren van dien, en
bevestigt dat met haar slotwoorden: “Wanneer het eenmaal
zover is, mijn heer, vergeet uw dienares dan niet.”
Dat is David beslist niet van plan: “Ik dank de Heer, de God
van Israël, dat hij u vandaag op mijn weg heeft
gestuurd.” Hij accepteert haar geschenken en stuurt haar
terug naar huis. “Ga gerust naar huis.” Hij ziet af
van zijn plan om Nabal en de mannen van zijn huis uit te roeien.
Abigaïl komt weer thuis en ziet dat haar onbenul van een man,
die geen idee heeft wat er zich heeft afgespeeld, een feest gebouwd
heeft – het leek wel een koningsmaal. Zij ziet dat hij
dronken is en zegt dus nog niets tegen hem. “s Ochtends neemt
zij hem even apart en vertelt wat er de vorige dag heeft plaatsgevonden
en het gevaar dat ze liepen met z’n allen.
De gedachte dat vierhonderd man op de stoep stonden om hem en zijn
manschappen te liquideren wordt Nabal te veel. Hij krijgt ter plekke
een hartstilstand, en, tien dagen later, overlijdt hij.
De schrijver maakt het ons duidelijk dat de oorzaak van de dood van
Nabal niet David is, noch Abigaïl,
maar God zelf. Als je cynisch bent dan stel je de vraag hoe het kan
zijn dat God Nabal maakt, zoals hij is, en hem doodt omdat hij handelde
naar wie hij was. Je kan deze melding ook zien als een theologische
verklaring, geheel overeenkomstig de zienswijze van die tijd, van wat
er plaats heeft gevonden. Meer dan één
commentator suggereert dat David en Abigaïl samenzwoeren om
Nabal uit de weg te ruimen – zo kon hun liefde legitiem
worden.
Hoe dan ook – David looft God en prijst zichzelf gelukkig dat
Nabal dood is. Bijna sneller dan dat hij op pad ging om Nabal te doden
stuurt hij een bode naar Abigaïl om haar ten huwelijk te
vragen. Zij aarzelde geen seconde en maakte zich klaar om David te
ontmoeten. Als een van Davids vrouwen moest zij hem wel delen, maar hij
was man genoeg om haar te bevredigen – en na haar ervaring
met Nabal had ze geen een moment spijt van haar keus.
Wat
haal je uit dit verhaal dat nuttig is voor je leven?
De bijbel presenteert
David als een normaal mens
Je ziet hem vechten voor zijn leven, bereid om alles te doen wat nodig is om te overleven. Dit is geen vroom verhaal, geen verhaal waarin degelijke christenen uit de middenklassen die zich elke zondag in de kerk bevinden zich zullen herkennen. Het is ruig, gewelddadig en sexy.
Het laat zien wat een vrijheid er is, onder Gods genade, om te leven en te doen wat noodzakelijk is om je staande te houden. Natuurlijk willen we het kwaad vermijden, voor zover mogelijk. Maar soms is het niet mogelijk. Omstandigheden dwingen ons tot keuzes die we liever niet hadden willen maken. Andere mensen zetten ons voor het blok zonder dat wij dat wilden. Soms worden we overmeesterd door de passies van ons eigen hart.
David roept ons op om echt te zijn –
om ons niet braver voor te doen dan wat we werkelijk zijn. Speel geen
spelletjes met jezelf, je omgeving, of God.
In de oneindige zee van Gods genade kan je je dat permitteren.
Abigaïl laat ons
weer een belangrijk thema van de bijbel zien.
Viel het je op? Toen ze de eerste keer bij David kwam, neemt zij de schuld van haar man op zich: “Mij treft alle schuld, mijn heer.” En even later weer: “Vergeef me alstublieft dat ik heb gefaald.”
Abigaïl had niets verkeerds gedaan, en toch neemt zij de schuld van haar man op zich. Dit thema loopt door de hele bijbel heen en is centraal voor wat wij “het Evangelie” noemen. Namelijk, dat er iemand anders is die onze schuld op zich nam, waardoor wij vrijuit gaan. Dat is de bron van de zee van genade waarin we mogen leven.
Dat levert wel de vraag op – als dat zo is, waarom stierf Nabal? Mijn neiging is om de verklaring van de bijbel te volgen – God trof Nabal zo zwaar dat hij bezweek. Zou het kunnen zijn dat God Nabal wilden redden van zichzelf? Tenzij God zou ingrijpen, zou er weinig van Nabal heel blijven, laat staan zijn omgeving. De enige mogelijkheid die voor God overbleef was om Nabal tot zich te nemen. En Abigaïl was toch voorzien?
Wees jezelf. God kan het hebben.
Bekijk hier de dia-show van de prenten
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)