HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Bijbels Prentenboek - 033 - Jeftaas dochter beweent haar maagdom
Van het boek of de maker van de prenten zijn verder geen gegevens bekend.
Gedrukt in 1672 in Lunenburg. Nu aangevuld met de verhalen uit de Bijbel door s.j.sOverzicht van alle platen
Jeftaas dochter beweent haar maagdom
Richteren
XI 38-40 - Jeftaas dochter beweent haaren maagdom
30 Toen deed Jefta de HERE een gelofte en zeide:
Indien Gij de Ammonieten in mijn macht geeft, 31 dan zal hetgeen mij
uit de deur van mijn huis tegemoet komt, wanneer ik behouden van de
Ammonieten terugkeer, de HERE toebehoren, en ik zal het ten brandoffer
brengen. 32 Vervolgens trok Jefta tegen de Ammonieten op om met hen te
strijden en de HERE gaf hen in zijn macht. 33 Hij versloeg ze van
Aroër af tot in de nabijheid van Minnit – twintig
steden – en tot Abel-Keramim: een geweldige nederlaag,
waardoor de Ammonieten voor de Israëlieten moesten bukken.
34 Toen Jefta naar Mispa, naar zijn huis kwam, zie, zijn dochter ging
hem tegemoet met tamboerijnen en reidansen. Zij was zijn enig kind;
behalve haar had hij zoon noch dochter. 35 En zodra hij haar zag,
verscheurde hij zijn klederen, en riep uit: Ach, mijn dochter, gij
buigt mij diep terneer en gij zijt het, die mij in het ongeluk stort;
ik heb tegenover de HERE een woord gesproken en kan niet terug. 36 Maar
zij antwoordde hem: Vader, als gij tegenover de HERE een woord
gesproken hebt, doe mij dan naar wat gij beloofd hebt, nu de HERE u
volledig wraak verschaft heeft over uw vijanden, de Ammonieten. 37
Verder zeide zij tot haar vader: Dit worde mij vergund: geef mij twee
maanden uitstel om heen te gaan, het gebergte in te trekken en met mijn
vriendinnen mijn maagdom te bewenen. 38 En hij zeide: Ga; en hij liet
haar voor twee maanden gaan. Toen ging zij met haar vriendinnen haar
maagdom bewenen in het gebergte. 39 Na de twee maanden keerde zij naar
haar vader terug, en deze voltrok aan haar de gelofte, welke hij gedaan
had; zij heeft geen gemeenschap gehad met een man. En het werd een
inzetting in Israël, 40 dat jaarlijks de
Israëlitische meisjes gedurende vier dagen in het jaar de
dochter van de Gileadiet Jefta gingen bezingen.
De bijbeltekst in de Nieuwe Bijbelvertaling gaat als volgt;
30 Hij beloofde de HEER: ‘Als u de
Ammonieten aan mij uitlevert, 31 dan zal het eerste dat me bij mijn
behouden thuiskomst tegemoet komt voor u zijn; dat zal ik als
brandoffer aan u opdragen.’ 32 Toen trok hij op tegen de
Ammonieten en bond de strijd met hen aan, en de HEER leverde ze aan hem
uit. 33 Jefta sloeg hen terug van Aroër tot Minnit en
Abel-Keramim en nam daarbij niet minder dan twintig steden in. Zo
bracht hij een zware nederlaag toe aan de Ammonieten, die het hoofd
moesten buigen voor de Israëlieten.
34 Toen Jefta terugkwam in zijn woonplaats Mispa, werd hij met reidansen en trommelspel verwelkomd. Zijn dochter ging voorop. Zij was zijn enige kind, andere zonen of dochters had hij niet. 35 Meteen toen hij haar zag scheurde hij zijn kleren en riep uit: ‘Ach mijn kind, dat jij me deze slag moet toebrengen, dat juist jij het bent die me in het ongeluk stort! Ik heb de HEER een gelofte gedaan en daar kan ik niet op terugkomen.’ 36 ‘U hebt de HEER een gelofte gedaan, vader,’ antwoordde ze. ‘Nu hij u gewroken heeft op uw vijanden, de Ammonieten, moet u met mij doen zoals u hebt beloofd. 37 Maar dit wil ik nog vragen: gun me voordat u uw gelofte ten uitvoer brengt nog twee maanden tijd, zodat ik met mijn vriendinnen de bergen in kan trekken om erover te treuren dat ik nooit iemands vrouw zal zijn.’ 38 ‘Goed,’ zei Jefta, en hij liet haar voor twee maanden de bergen in gaan om met haar vriendinnen om haar maagdelijkheid te treuren. 39 Toen die twee maanden voorbij waren keerde ze naar haar vader terug, en hij bracht zijn gelofte ten uitvoer. Nooit had ze met een man geslapen. Sindsdien is het in Israël de gewoonte 40 dat de jonge meisjes elk jaar vier dagen lang rouwklagen om Jefta’s dochter.
Verkeerde
godsvoorstellingen kunnen mensen hopeloos in het nauw drijven
Gegrepen door de geest van de HEER organiseert
Jefta zijn troepen. Nu of nooit. Hij moet slagen. Zeer onbezonnen en
ondoordacht legt hij een gevaarlijke gelofte af: “Als U de
Ammonieten aan mij uitlevert, dan zal het eerste dat me bij mijn
behouden thuiskomst tegemoet komt voor U zijn.”Wat daarvan
gedacht?Wat een stommiteit, wat een vermetelheid.
Wat een overijld, overhaastig en onbezonnen idee! Realiseert Jefta zich dat hij strakseventueel zijn eigen dochter kan ontmoeten? Daar moet hij toch rekening mee houden. Al goed dat de bijbel meerstemmig is, dat er ook andere verhalen en wijze raadgevingen te plukken vallen. “Het is voor een mens een valstrik iets ondoordacht heilig te noemen en pas na zijn gelofte na te denken” (Spreuk. 20, 25).
Prediker 5, 1-6 raadt aan niet te veel aan God
te beloven en “wees dan niet te vlug met je tong en spreek
niet overijld. Zorg dat je door je mond geen schuld op je laadt om dan
tegen de priester te zeggen: ‘Ik heb me
vergist’…”
Wat gevreesd wordt, gebeurt: Jefta wint de
strijd, keert huiswaarts, wordt juichend onthaald door musicerende
vrouwen. “Zijn dochter ging voorop”.
Als Jefta tot zijn grote ontzetting zijn enig kind ziet naderen, beseft
hij de diepe tragiek van het ogenblik. Hij scheurt zijn kleren om zijn
innerlijke verscheurdheid uit te drukken. Zo deden ooit Jakob, Job en
de hogepriester tijdens Jezus’ proces. Wat Jefta uitroept kan
niet door de beugel. Hij stelt alles zo voor alsof zijn dochter de
hoofdschuldige van het drama is: “Ach, kind, dat jij mij deze
slag moet toebrengen, dat juist jij het bent die me in het ongeluk
stort!” Het is net omgekeerd: hij stort
háár in het ongeluk. “Ik heb de HEER
een gelofte
gedaan en daar kan ik niet op terugkomen”. O nee?
Hij had toch anders kunnen reageren, in de trant
van: “Wat heb ik mij wel voorgesteld?Wat heb ik voor een
domme gelofte afgelegd. Hoe stel ik mij God wel voor? Het kan niet zijn
dat God zou willen dat ik je dood. Excuseer voor de onzin die ik
vroeger uitgekraamd heb. Kom, meisje, ik omhels je. Wat een feest je te
mogen terugzien.”
Ook de reactie van Jefta’s dochter is
onbegrijpelijk. Ze verklaart zich al meteen akkoord met haar vaders
gelofte. “Je moet doen met mij zoals je de HEER beloofd
hebt.” Normaal zou je hier iets totaal anders verwachten.
Bijvoorbeeld: “Ben je gek, vader? Geen sprake van! Je god kan
me gestolen worden. Je meent dit toch niet? Je gaat me toch niet
doden?”
Er staat wat er staat… Daarop vraagt
de dochter nog om een kleine gunst: “Laat mij toe twee
maanden met mijn vriendinnen in de bergen mijn lot te bewenen,
namelijk, dat ik nooit iemands vrouw zal zijn.” Inderdaad,
het leven van dit jonge meisje moet eigenlijk nog beginnen. Zij is nog
geen vrouw. De toekomst lacht haar in normale omstandigheden nog toe:
huwen, kinderen krijgen, een huisgezin uitbouwen. Haar leven zal in de
kiem gesmoord worden.
Vader Jefta geeft haar de toelating om zich met
haar gezellinnen twee maanden in de bergen te bezinnen. De
vrouwenwereld komt tegenover de mannenwereld te staan. Het godsbeeld
van vrouwen, hun omgang met het goddelijke, ziet er anders uit dan het
godsbeeld door mannen gehanteerd. De Onuitsprekelijke is een God die
wil dat mensen leven en gelukkig zijn, dat ze zich in alle vrijheid en
solidariteit ontwikkelen.
Ongehoord dat Jefta, behept met een ziek en verziekend godsbeeld, niet op zijn besluit terugkomt. Hij is overtuigd dat hij niet meer terug kán, in de stijl van: “Hier sta ik en ik kan niet anders” (Maarten Luther). Paus Johannes XXIII zou ooit gezegd hebben: “Hier sta ik en ik kan wél anders.”
Verkeerde godsvoorstellingen kunnen mensen hopeloos in het nauw drijven. Jefta brengt zijn gelofte ten uitvoer; m.a.w., hij offert haar op, hij doodt haar. En God zwijgt! Binnen de Griekse mythologie vinden we een paar parallellen, die evenwel niet eindigen in de feitelijke terechtstelling van het kind. Agamemnon zal zijn dochter Ifigenea uiteindelijk níet doden. Ook Idomeneus, de koning van Kreta, zal zijn zoon die hij tijdens een storm aan Poseidon beloofd heeft, niet verliezen. Trouwens, ook Abraham moet zijn zoon Isaak niet offeren.
JHWH laat daaromtrent geen dubbelzinnigheid bestaan. Hij wil niet dat er Isaak enig letsel toegebracht wordt (Gen. 22). Friedrich Nietzsche schreef ooit: “Over offers en opoffering denken de offerdieren anders dan de toeschouwers, maar men heeft ze nooit aan het woord laten komen.”
Tot op heden worden vele mensen (op)geofferd. Soms onder de vlag van ijzeren plichtvervulling of begeestering voor hogere idealen en het vaderland. De tragische noodzakelijkheid van het ongehoorde wordt met drogredenen vanuit een zogenoemde religieuze bewogenheid goedgepraat.
Of mensen gaan massaal door de knieën
voor moderne godheden. Dat er daarbij zijdelings slachtoffers vallen,
is onvermijdelijk: ‘collateral damage’. Vele mensen
zijn zeer ‘godsdienstig’: ze offeren uitbundig
medemensen op aan de godheden van vooruitgang, werkgelegenheid,
carrière, mobiliteit van het verkeer,
concurrentiekracht, competitiviteit enz. Er vallen slachtoffers wanneer
men staat, familie-eer, maatschappij, bedrijf, verenigingsleven, ja
zelfs kerk, absoluut gaat stellen.
Het slot van het verhaal is aangrijpend. Telkens opnieuw wordt er de nadruk op gelegd dat de dochter van Jefta nog op de drempel van het leven stond. Ze had nog nooit met een man geslapen.Alles moest nog beginnen en het was al gedaan, kapot gemaakt. “Sindsdien is het in Israël de gewoonte dat de jonge meisjes elk jaar vier dagen lang rouwklagen om Jefta’s dochter.”
Er is in Israël een traditie ontstaan,
een gebruik, een ordening, om ter ere van de
anonieme dochter van Jefta, vier dagen per jaar, jaargetijde te houden
waaraan alle jonge meisjes deelnemen. Deze collectieve gelovige
bezinning is een probaat middel om nooit te vergeten wat ooit gebeurd
is en blijft gebeuren onder mensen. Het is een poging om de
geslachtofferde vrouwen opnieuw in leven te roepen, om hen het leven
terug te schenken, om ze nooit of nooit te vergeten. In de hoop dat
daardoor bekering ontstaat in de harten en de gedragingen van mensen,
maar dan voor het gelaat van de echte God, die een God van
leven in overvloed is.
Bijbelverklaarders hebben in de loop der eeuwen
blijk gegeven van stunteligheid en onbehagen bij de verklaring van
Recht. 11, 29-40. Het verhaal werd een ‘straf van
God’ genoemd. Of symbolisch geïnterpreteerd. Of men
prees het ‘godgewijde leven’ van Jefta’s
dochter. Of het offer zou nooit uitgevoerd zijn. Of het was maar een
schijnritueel.
Kerkvaders bewonderden ‘de nederigheid’ van het meisje (Methodius, Gregorius van Nazianze, Isidorus van Sevilla). Bij Augustinus proef je onbehagen. In Hebreeën 11, 32 wordt de lof van Jefta uitgebazuind. Hij heeft ‘gerechtigheid beoefend’, zoals Gideon, Barak, Simson, David, Samuel.
Als weldenkend mens kun je hier enkel groot
voorbehoud aantekenen. De tekst klinkt gruwelijk en cynisch. Soms komt
het woord van God tot ons,
hortend en stotend, doorheen menselijke, al te menselijke woorden.
Bedenk tenslotte:
-Mensenoffers
waren verboden in Israël.
-Dat
Jefta in het Nieuwe Testament als een geloofsheld naar voren wordt
gebracht en niet als een primitieve barbaar. (Hebr. 11:32)
-Dat
Jefta heel goed wist wat Gods had geopenbaard in de woestijtijd. (Ri.
11:12-27)
-Het
meisje beweende niet haar komende dood, maar haar kinderloosheid of
ongehuwd zijn. (Ri. 11:37)
-De
schrijver sluit zijn verhaal met de opmerking dat het meisje nooit
omgang met een man heeft gehad en niet dat zij werd gedood.
Bekijk hier de dia-show van de prenten
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)