HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Merkwaardig: een
Geslachtsregister
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 429 - Merkwaardig: een Geslachtsregister
Mattheus 1
Een merkwaardig hoofdstuk in de bijbel! Je kunt je afvragen, of het
lezen van zo'n gedeelte aan tafel in gezinsverband wel enige zin heeft:
de namen rollen over je heen en "door de bomen zie je het bos niet
meer'. Dat geldt dan althans voor dat eerste gedeelte, de verzen 1 tot
en met 16. Levendigheid en actie beginnen dan o.i. pas na vers
17.
1 Geslachtsregister van Jezus
Christus, de zoon van David, de zoon van Abraham.
2 Abraham verwekte Isaak,
Isaak verwekte Jakob, Jakob verwekte Juda en zijn broeders, 3 Juda
verwekte Peres en Zerach bij Tamar, Peres verwekte Chesron, Chesron
verwekte Aram, 4 Aram verwekte Amminadab, Amminadab verwekte Nachson,
Nachson verwekte Salmon, 5 Salmon verwekte Boaz bij Rachab, Boaz
verwekte Obed bij Ruth, Obed verwekte Isaï, 6 Isaï
verwekte David, de koning.
David verwekte Salomo bij
de vrouw van Uria, 7 Salomo verwekte Rechabeam, Rechabeam verwekte
Abia, Abia verwekte Asa, 8 Asa verwekte Josafat, Josafat verwekte
Joram, Joram verwekte Uzzia, 9 Uzzia verwekte Jotam, Jotam verwekte
Achaz, Achaz verwekte Hizkia, 10 Hizkia verwekte Manasse, Manasse
verwekte Amon, Amon verwekte Josia, 11 Josia verwekte Jechonja en diens
broeders ten tijde van de Babylonische ballingschap.
12 Na de Babylonische
ballingschap verwekte Jechonja Sealtiël, Sealtiël
verwekte Zerubbabel, 13 Zerubbabel verwekte Abihud, Abihud verwekte
Eljakim, Eljakim verwekte Azor, 14 Azor verwekte Sadok, Sadok verwekte
Achim, Achim verwekte Eliud, 15 Eliud verwekte Eleazar, Eleazar
verwekte Mattan, Mattan verwekte Jakob, 16 Jakob verwekte Jozef, de man
van Maria, uit wie Jezus geboren is, die Christus genoemd wordt.
17 Al de geslachten dan
van Abraham tot David zijn veertien geslachten en van David tot de
Babylonische ballingschap veertien geslachten en van de Babylonische
ballingschap tot de Christus veertien geslachten.
Heeft zo'n geslachtsregister
wel echte waarde voor ons geloofsleven, ons kennen van de Here? Die
vraag zijn we temeer geneigd negatief te beantwoorden, wanneer we zelfs
een waarschuwing lezen in de bijbel tegen het zich bezighouden met (1
Tim. 1 : 4) eindeloze geslachtsregisters, die veeleer moeilijkheden ten
gevolge hebben dan door God gegeven leiding in het geloof.
De apostel Paulus kan
in zijn brief aan Timotheus uiteraard geen kritiek leveren op
geslachtsregisters, die in Gods Woord zijn opgenomen, maar
waarschijnlijk doelt hij op allerlei speculaties, die men verbond aan
die genealogieën. We geloven, dat Mattheus 1 niet zonder reden
in de bijbel staat. Enkele opmerkingen willen we bij dit hoofdstuk
maken.
Vervulling van het Oude Testament
Mattheus schrijft zijn
evangelie over Jezus Christus aan zijn volksgenoten, dus
mede-Israëlieten, Abrahams nakomelingen. Zijn opzet is, aan te
tonen uit Jezus' optreden, dat Hij inderdaad degene is, die in het Oude
Testament op vele plaatsen is aangekondigd, door God .Zelf, de
aartsvaders en de profeten. Deze evangelist heeft bij het schrijven van
zijn evangelie het Oude Testament als het ware open- geslagen bij zich
gehad, om telkens weer te zeggen: ziet u wel, broeders, dit en dat
woord van profeten, dat u toch gelooft!, is nu vervuld in Christus.
Abrahams volk is het
eerste adres van dit evangelie. Vandaar dat Mattheus het
geslachtsregister van Jezus (of zijn stamboom) optekent tot op de
aartsvader Abraham: Jezus komt uit dat volk.
Van Abraham tot Christus
Maar er zit
méér aan vast: het zou ook voldoende geweest zijn
om te zeggen, dat Jezus een zoon is van Maria, en dat Maria uit het
Joodse volk is. Dus is Jezus ook een nakomeling van de Joden en dus van
vader Abraham. Dan zou al die moeite met al die namen niet nodig zijn
geweest. Toch heeft Mattheus die moeite wel genomen. Uit al die namen
licht hij er twee uit: Abraham en David, de aartsvader en de koning. En
hij deelt de geschiedenis vanaf Abraham in, in drie perioden (vs. 17):
van Abraham tot David, van David tot de Babylonische ballingschap en
van de ballingschap tot de Christus.
Drie perioden
Die drie perioden
omvatten steeds 14 geslachten, generaties. Is dat "toeval"? Voor
Matthëus zelf stellig niet. Hij heeft daar een bepaalde
boodschap mee willen brengen. Dat wordt nog duidelijker, als we
bedenken, dat hij, zeker niet per ongeluk of uit onkunde, hier en daar
namen heeft weggelaten. Bij de stamhouders van de Here Jezus zouden in
de tweede groep ook vermeld moeten zijn de koningen Ahazia, Joas en
Amazia. In de eerste groep moeten ook enkele schakels ontbreken. Er
moeten tussen Rachab en David meer generaties geweest zijn (Luc. 3 :
23-38) dan de evangelist vermeldt. En, om maar niet meer te noemen,
Lucas geeft ook een geslachtsregister van Christus en komt voor de
periode na de ballingschap tot minstens 17 generaties.
Is dit nu zoiets als
"geschiedvervalsing"? Uiteraard niet, dan zou zoiets nooit zijn
opgenomen in Gods openbaring. Mattheus had er kennelijk zijn
bedoelingen mee. Voorzichtig mogen we concluderen: de eerste periode is
die van de opklimming, opgang: naar het Davidische koningschap en de
grote uitbreiding van Israëls macht.
De tweede periode is
die van de neergang, het verval in Davids huis met als roemloos einde
de wegvoering naar Babel. En de meeste namen uit de derde groep zijn
namen van ons onbekende "grootheden": het huis van David betekent in
feite niets meer. Totdat de Christus komt.
Gewoon geslacht
De Heiland komt dus
uit een doodgewoon geslacht, van zondige mensen, Abrahams nageslacht.
Maar opvallend is, en afwijkend van (Gen. 38 : 6-30) de Joodse gewoonte
op het punt van geslachtsregisters, dat ook enkele (Joz. 2 : 1-24)
vrouwennamen genoemd worden. Thamar (vs. 3), een heidin (Ruth)Rachab,
een vrouw uit Jericho, eveneens een heidin en bovendien (2 Sam. 11 en
12) bekend als voormalige "hoer"; Ruth, een Moabietische vrouw, dus ook
van heidense afstamming; en tenslotte Bathseba. Haar naam wordt zelfs
verzwegen, ze komt in de stamboom voor als "de vrouw van Uria" (vs. 6).
Enerzijds zal Mattheus willen zeggen: in dat voorgeslacht van Christus
zit niet veel stof om trots op te zijn, integendeel: er is reden tot
schaamte. Gods Zoon schaamt Zich niet dat vlees en bloed aan te nemen!
Tegelijkertijd zal Mattheus willen zeggen: ik schrijf wel aan mijn
volksgenoten, mede-Abrahamskinderen, maar uit die stamboom kunt u al
zien, dat God bezig is ook mensen te halen uit de anderen volken: er
valt al wat Pinksterlicht over deze stamboom.
Jezus is uit de Heilige Geest
En tenslotte:
eentonige cadans (A verwekte B, en B verwekte C) wordt opeens
doorbroken in vers 16. Jakob verwekte Jozef, en dan staat er niet:
Jozef verwekte Jezus. Dat zou namelijk een leugen geweest zijn! Nee, er
staat: Jozef, de man van Maria, uit wie Jezus geboren is. Zonder het in
vers 16 met even zoveel woorden te zeggen, laat Mattheus toch weten:
hier is iets heel bijzonders aan de hand. En wat dan dat bijzondere is,
mag hij even later optekenen (vs. 20): "wat in haar (Maria) verwekt is,
is uit de Heilige Geest". In onze belijdenis is dat gezegd met de
woorden: "die ontvangen is van de Heilige Geest en geboren uit de maagd
Maria".
Een opmerkelijke boodschap om over na te denken
Jezus is verwekt door de
Heilige Geest bij Maria; je zou dan ook verwachten dat de voorouders
van Maria en de geslachtslijn van Jezus vol zou zitten met mensen die
allemaal heel heilig en volmaakt leefden. Ja, we komen Abraham tegen
(de man van geloof), David (de man naar Gods hart), Josafat en Hizkia
(Godvrezende koningen). Deze zou je inderdaad in de geslachtslijn van
Jezus verwachten, al hadden deze mannen ook hun fouten.
Maar dan zie je opeens dat er vier vrouwen genoemd worden. Als je de
geslachtregisters in de bijbel leest, zie je dat alleen de mannen
genoemd worden. Mattheus had deze vrouwen niet hoeven noemen, maar toch
noemt hij ze heel bewust. Dit moeten dan wel heel bijzondere vrouwen
geweest zijn. Wie waren deze vrouwen?
Juda verwekte Peres en Zerach bij Tamar, Peres verwekte Chesron,
Chesron verwekte Aram, Aram verwekte Amminadab, Amminadab verwekte
Nachson, Nachson verwekte Salmon, Salmon verwekte Boaz bij Rachab, Boaz
verwekte Obed bij Ruth, Obed verwekte Isaï, Isaï
verwekte David, de koning. David verwekte Salomo bij de vrouw van Uria,
Mattheus 1:3-6
Tamar was de schoondochter van Judah, die zich voordeed als een
prostituee om zo een kind van Judah te krijgen. (Genesis 38). Hun zoon
Peres staat vervolgens in de geslachtslijn van Jezus.
Rachab was een prostituee in Jericho, die de verspieders onderdak bood
en ze hielp om te vluchten.
Ruth was een Moabitsche (dus behoorde niet tot het volk van God) maar
trouwde Boaz en baarde Obed, de opa van Koning David.
Batsheba was de vrouw met wie David overspel pleegde (de grootste fout
uit David’s leven), en de vrouw van Uria die David liet
sneuvelen in de strijd. Nota bene hun kind, Salomo wordt de grootste
koning van Israël en wordt genoemd in de geslachtslijn van
Jezus.
Vier bijzondere vrouwen? Vier zondige vrouwen zul je bedoelen! Waarom
worden ze genoemd in de geslachtlijn van Jezus? Waarom maken ze
desondanks deel uit van de geslachtslijn van Jezus? Ik geloof dat we
hierin de genade van God terug zien. God is een God van vergeving. De
God van een tweede kans. God is een God die alles doet mee werken ten
goede! God kiest ervoor om deze onvolmaakte vrouwen te gebruiken in
zijn reddingsplan van genade. Door Gods genade, worden deze vrouwen
gebruikt in het voorbrengen van Jezus de messias, de Zoon van God.
Jezus die wel volmaakt was, en die zou sterven voor alle onvolmaakte
mensen tot vergeving van zonden.
Dit betekent niet dat God de zonde goed praat. Dit kun je heel
duidelijk zien aan hoe Batsheba beschreven wordt; de vrouw van Uria. Ze
wordt niet genoemd als David’s vrouw. David nam een vrouw die
niet van hem was, en dat is nog steeds fout. Maar David, de man naar
God’s hart had oprecht berouw, en door Gods onmetelijke
genade wordt Salomo, uit een zondige daad geboren, koning van
Israël en een voorvader van Jezus!
‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel; ik
ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.’
Marcus 2:17
Jezus is gekomen voor vrouwen zoals Tamar, Rachab, Ruth en Batsheba.
Wat een genade!
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)