HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS
Ik geloof in God
De Bijbel is niet een boek dat je zomaar even van kaft tot kaft leest. Het kan lastig zijn om je weg door de Bijbel te vinden, als je niet weet wat zich wanneer heeft afgespeeld. Deze site kan je helpen om de Bijbel beter te leren kennen. Ontdek de bron van vrede, het Woord van God:
Bijbelstudie 305 - Ik geloof in God
de Almachtige, .Schepper van de hemel en van de aarde.
In deze studie beginnen we met de behandeling van het eerste
artikel van de Apostolische Geloofsbelijdenis: "Ik geloof in God de
Vader, de Almachtige, Schepper van de hemel en van de aarde.
Nu in het bijzonder de eerste woorden: Ik geloof in God. Je zou dan
kunnen vragen: in welke God? Zijn er niet meer "goden"? De bijbel is
hier heel duidelijk. Er is maar één God, de
Schepper van de hemel en van de aarde. Een andere "god" is er niet.
Alle andere "goden" zijn "afgoden" d.w.z. niet-goden, verkeerde goden.
(vergelijk: afgunst is het tegengestelde van gunst, dus niet-gunst)
Wel worden een enkele maal mensen "goden" genoemd. Maar dan zijn het de
rechters onder Gods volk, die in hun rechtspraak Gods recht spreken:
hun hoge positie en hun verantwoordelijkheid wordt aangeduid met de
naam "goden".
Er zijn machten die mensen kunnen beïnvloeden en beheersen. De
bijbel noemt die soms ook: "goden". In zijn eerste brief aan de
Corinthiërs schrijft Paulus daarover. De (Ps. 82)
Corinthiërs die tot geloof gekomen zijn, zijn huiverig voor
alles wat (1 Cor. 8 : 1-13) te maken heeft met de afgoden die ze
vroeger dienden. Daarom aarzelen sommigen vlees te eten, dat eerst aan
de afgoden is gewijd. Paulus schrijft dan: "Wij weten dat er geen afgod
bestaat en dat er geen God is dan Eén'. Wel geeft hij toe
dat mensen en machten soms goden genoemd worden ,goden in menigte zegt
hij zelfs, maar het zijn zogenaamde goden. Er is maar
één God, de Vader en één
Here, Jezus Christus.
De bijbel spot soms met de afgoden. Lees maar de bijbelgedeelten (Jes.
46: 12-31) (Psalm 115) en (Jes. 44) die hierna worden behandeld.
Oude
en moderne afgoden
Er schijnt verschil te zijn tussen de afgoden van oude volken als de
Kanaanieten, de Babyloniërs, de Grieken en de Romeinen
én de afgoden van de mensen van vandaag. Maar in wezen is er
geen verschil.
De oude volken voelden zich afhankelijk van de zon ,die
onbegrijpelijke, levenwekkende en toch ook verzengende kracht; van de
regen en de wind , waar komen ze vandaan? Ze voelden zich bedreigd door
de zee, met haar ontzagwekkende golven. Ze vreesden de alles
vernietigende oorlog. Achter dat alles dachten ze machten waardoor die
natuurkrachten werden beheerst. Machten die ze te vriend moesten
houden. Want afgoden worden altijd uit angst gediend. Zo bedachten ze
hun goden en ze gaven ze namen: Baal, Astarte, Bel, Zeus enz. In wezen
niets anders dan verpersoonlijkte natuurkrachten. Manlijke en
vrouwlijke "goden", die de vruchtbaarheid gaven.
Beelden
en denkbeelden
Die zelfbedachte goden maakten ze zichtbaar door hun beelden. Zo werden
die beelden "god". Ze vertegenwoordigden en manifesteerden de
goddelijke kracht. Door de verering van die beelden meenden de heidenen
de godheid te kunnen beïnvloeden. Ze offerden er zelfs hun "
kinderen aan.
Beeldendienst leidt altijd tot afgoderij. Doordat de mens God is
kwijtgeraakt zoekt hij naar de verklaring en beheersing van het
geschapene om zich heen. De Bijbel zegt over deze heidenen: "beweren
wijs te zijn, maar zijn zij dwaas geworden en ze hebben de majesteit
van de onvergankelijke God vervangen door hetgeen gelijkt op het beeld
van een vergankelijk mens, van vogels, van viervoetige en van kruipende
dieren." God wordt als een schepsel voorgesteld en schepselen als
goden. Maar die "goden" zijn slechts denkbeelden, ijdelheden,
"nietsen". Die "goden" doen niets, want ze bestaan niet.
De
macht van afgoden
En toch oefenen die machten grote invloed uit. Ze kunnen de mensen
totaal in bezit nemen, ook vandaag. In feite is er geen verschil met
vroeger. Want "afgod" is alles waarop de mens vertrouwt of Mat th. 6:
24 waaraan hij welzijn en leven offert. Jezus wijst zelf op de macht
van het geld , de Mammon, de afgod, die door veel mensen wordt gediend.
Zo zijn er veel moderne afgoden, voor de een weer anders dan voor de
ander: de staats-almacht, de democratie, de economie, de wetenschap, de
sex, de drugs, het welzijn (aan het welzijn van "de vrouw" of van
"nabestaanden" wordt vandaag bij abortus en euthanasie oud en jong
leven geofferd!) Ook je zaak, je functie, je relaties, zelfs de kerk
kunnen tot afgoden worden.
Vlak voor de verwoesting van Jeruzalem vertrouwden de
Israëlieten (Jer. 7: 4) op, hun "kerk zijn". Ze achtten de
tempel van de HERE onaantastbaar. De tempel werd zo tot een afgod.
Wie vandaag vertrouwt op zijn uiterlijk godsdienstig leven b. v. een
geregelde kerkgang (hoe onontbeerlijk ook voor het gelovig dienen van
God!) of op de "vervulling van z.g. kerkelijke plichten", zonder zich
werkelijk tot God te bekeren, heeft de kerk tot zijn afgod gemaakt. Dan
vertrouw je op "de kerk" en niet op God.
Het eerste en tweede gebod van de wet van de HERE is ook vandaag nog
actueel. God wil alléén gediend worden. Hij noemt
zichzelf na-ijverig (jaloers). Want Hij eist onze volle liefde, al ons
vertrouwen en duldt niets of niemand naast zich. Dat is zijn liefde,
want buiten Hem is de dood.
Humanisme
Toen de HERE zijn wet gaf, was Israël uit het afgodische
Egypte verlost (Ex. 20). Daar hadden ook zij de afgoden gediend. Nu
gaan ze naar Kanaan met zijn gruwelijke afgoderij. Daarom geeft God hun
zijn verbondswet. Die geboden zijn anti-egyptisch en anti-kanaanitisch
en voor vandaag zijn ze anti-humanistisch. Tussen het egyptische en
kanaanitische heidendom en het humanisme van vandaag is geen
principieel verschil. Het humanisme vergoddelijkt ook het schepsel en
bedrijft afgoderij met het menselijk kunnen. De vroegere beeldendienst
was grof materialisme; de evolutionistische visie van het humanisme is
in wezen verfijnd materialisme , aanbidding van de stof en in het
algemeen van het geschapene. Daartegenover zegt de bijbel: Er is maar
één God. Alles, elke macht is door Hem geschapen
en van Hem afhankelijk, God tegenover de afgoden i
De hoofdstukken uit het boek Deuteronomium waaruit de teksten (Deut. 4
: 35-39) genomen zijn zeggen duidelijk, wie de HERE is. Hij heeft zijn
verbondswet gegeven (4 : 13); Hij waarschuwt voor de afgoderij en de
beeldendienst (4 : 15-20); Hij is barmhartig voor ieder die zich tot
Hem bekeert (4 : 30), maar ook een verterend vuur voor wie andere goden
dient (4 : 23-28); daarom prent Hij zijn volk in Hem lief te hebben met
alles wat in hen is (6 : 5). Die God te kennen en te dienen is het
eeuwige leven. Hij is het begin en het einde van alles, de Alpha en
Omega, (Joh. 17 : 3) de A en de Z. Van eeuwigheid tot eeuwigheid.
(Openb. 1 : 8)
Voortgaande
openbaring
We kennen God alleen voorzover Hij zichzelf in de bijbel aan ons heeft
bekend gemaakt. In steeds duidelijker woorden openbaart Hij zich als de
éne God, bestaande in Drie Personen: de Drieënige
God: Vader, Zoon en Heilige Geest. Al in het begin van de bijbel
spreekt God over zichzelf in het meervoud: Laat Ons mensen maken. (Gen.
1 : 26; 11 : 7).
Men heeft wel eens beweerd, dat het hier gaat om een zogenaamd
majesteitsmeervoud, als in de nederlandse wetten: Wij Beatrix, bij de
gratie Gods...! De bijbel kent zo'n meervoud niet. Daar spreken de
(Gen. 41 : 15) koningen (Farao, David, Nebukadnezar, Kores) altijd over
"ik" en (2 Sam. 6 : 21) "mij". Hoeveel personen in het goddelijke Wezen
zijn wordt hier (Dan. 4: 30) nog niet gezegd. Maar in de geschiedenis
van de openbaring maakt (Ezra 1: 2) God zich verder bekend als de
Drieënige. (Zie ook art. 8 en 9 van de Nederlandse
Geloofs Belijdenis.) Telkens iets meer voor zover wij weten
mogen en weten moeten en wij het begrijpen kunnen.
Over de tweede Persoon - de Zoon - horen we al in het Oude Testament.
Daar wordt op verscheiden plaats gesproken over de Engel des HEREN, die
door God. naar de aarde wordt g.ezonden. Dan blijkt, dat deze engel ook
(Ex. 3) God is: vergelijk met 3 : 4 en volgende verzen.
In Jozua 5 : 13-15 wordt deze Engel de' Vorst van het heer des HEREN'
genoemd, aan wie goddelijke hulde moet worden bewezen. In Jesaja wordt
de komende Messias (de Zoon): "Sterke God en eeuwige Vader (Jozua 5 :
13-15) genoemd en Micha zegt dat zijn "oorsprong is van ouds, van de
(Ex. 3 : 5) dagen der eeuwigheid". (Richt. 2: 1-5).
Zo mogen we ook al horen over de derde Persoon: de Heilige Geest. We
kunnen dit niet begrijpen. Als God zichzelf bekend maakt, gaat (Micha 5
: 1) veel ons verstand te boven. We hebben ook geen
vergelijkingsmateriaal (Jes. 40 : 25) , want in de schepping is niets
met Hem te vergelijken. God (Gen. 1 : 2) spreekt in de bijbel altijd
pedagogisch; Hij maakt zichzelf, als in een (Richt. 6 : 34) leerproces,
bekend in de geschiedenis van de openbaring: telkens iets (2 Sam. 23 :
2) meer. Niet om ons onderzoekend verstand te bevredigen. Hij vertelt
(Jes. 42 : 1) ons zoveel als nodig is om Hem te kunnen vertrouwen en te
kunnen aanbidden. Wie Hem wil begrijpen, alvorens te geloven, vertrouwt
Hem niet.
In het Nieuwe Testament is Gods openbaring over zichzelf weer
duidelijker dan in het Oude Testament. Art. 9 van de N.G.B. noemt
enkele plaatsen op waar duidelijk wordt gezegd, dat er Drie Personen
zijn in het éne goddelijke Wezen. Toen Jezus gedoopt werd in
de Jordaan (Matth. 3 : 16, 17) daan, daalde de Heilige Geest op Hem
neer, en klonk de stem van de Vader: deze is mijn Zoon. Daar openbaarde
de Drieënige God zich zichtbaar en hoorbaar.
Door Christus kennen we God: Vader, Zoon en Geest. Met welk een
geweldige zegen van de Drieënige God eindigt Paulus zijn
tweede brief aan de Corinthiërs. (2 Cor. 13 : 13)
Wat betekent het niet voor je leven van elke dag dat je gedoopt bent in
die heerlijke Naam van de Vader, van de Zoon en van de Heilige (Matth.
28: 19) Geest. Eén Naam, één God, Drie
Personen. Lees eens in het doopformulier (gebruikt toen ikzelf werd
gedoopt in 1944) wat dát betekent: gedoopt te zijn in die
Drieënige Naam, Het is de vervulling van al Gods beloften:
Immanuël ,God met ons:
Formulier
om de Heiligen Doop te bedienen aan de kleine kinderen der gelovigen:
De hoofdsom van de leer des Heiligen Doops is in deze drie stukken
begrepen:
Eerstelijk, dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren en
daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het rijk Gods niet kunnen
komen, tenzij wij van nieuws geboren worden. Dit leert ons de ondergang
en besprenging met het water, waardoor ons de onreinigheid onzer zielen
wordt aangewezen; opdat wij vermaand worden, een mishagen aan onszelf
te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reinigmaking en
zaligheid buiten onszelf te zoeken.
Ten tweede, betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der
zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den naam des
Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt
worden in den naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de
Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot
zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons
verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil.
En als wij in den naam des Zoons gedoopt worden, zo verzegelt ons de
Zoon, dat Hij ons wast in zijn bloed van al onze zonden, ons in de
gemeenschap zijns doods en zijner wederopstanding inlijvende, alzo dat
wij van al onze zonden bevrijd, en rechtvaardig voor God gerekend
worden. Desgelijks als wij gedoopt worden in den naam des Heiligen
Geestes, zo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig Sacrament,
dat Hij in ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil,
ons toeeigenende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk, de afwassing
onzer zonden, en de dagelijkse vernieuwing onzes levens, totdat wij
eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven
onbevlekt zullen gesteld worden.
Ten derde, overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo
worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot
een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader,
Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser
harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de
wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven
wandelen. En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten
wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen,
overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een
eeuwig verbond der genade met God hebben.
En hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, zo mag men ze
nochtans daarom van den Doop niet uitsluiten, aangezien zij ook zonder
hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn, en alzo ook weder in
Christus tot genade aangenomen worden; gelijk God spreekt tot Abraham,
den Vader aller gelovigen, en overzulks mede tot ons en onze kinderen,
zeggende, Gen. 17:7: Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen
u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om
u te zijn tot een God, en uwen zade na u.
Dit betuigt ook Petrus, Hand. 2:39, met de woorden: Want u komt de
belofte toe, en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als
er de Heere onze God toe roepen zal.
Daarom heeft God voormaals bevolen hen te besnijden, hetwelk een zegel
des verbonds en der gerechtigheid des geloofs was; gelijk ook Christus
hen omhelsd, de handen opgelegd en gezegend heeft; Mark. 10:16.
Dewijl dan nu de Doop in de plaats der Besnijdenis gekomen is, zo zal
men de jonge kinderen, als erfgenamen van het rijk Gods en van zij
verbond, dopen; en de ouders zullen gehouden zijn hun kinderen, in het
opwassen hiervan breder te onderwijzen.
Opdat wij dan deze heilige ordening Gods, tot zijn eer, tot onzen
troost en tot stichting der gemeente uitrichten mogen, zo laat ons zijn
heiligen naam aldus aanroepen (in gebed):
O almachtige, eeuwige God: Gij die naar uw streng oordeel de ongelovige
en onboetvaardige wereld met den zondvloed gestraft hebt, en den
gelovigen Noach, zijn acht zielen, uit uw grote barmhartigheid behouden
en bewaard; Gij, die den verstokten Farao met al zijn volk in de Rode
Zee verdronken hebt, en uw volk Israël droogvoets daardoor
geleid, door hetwelke de Doop beduid werd; wij bidden U, bij uw
grondeloze barmhartigheid, dat Gij deze kinderen genadiglijk wilt
aanzien, en door uw Heiligen Geest uw Zoon Jezus Christus inlijven;
opdat zij met Hem in zijn dood begraven worden, en met Hem mogen
opstaan in een nieuw leven; opdat zij hun kruis, Hem dagelijks
navolgende, vrolijk dragen mogen, Hem aanhangende met waarachtig
geloof, vaste hoop en vurige liefde; opdat zij dit leven (hetwelk toch
niet anders is dan een gestadige dood) om uwentwil, getroost, verlaten,
en ten laatsten dage voor den rechterstoel van Christus, uw Zoon,
zonder verschrikken mogen verschijnen, door Hem, onzen Heere Jezus
Christus, uw Zoon, die met U en de Heiligen Geest,
één enig God, leeft en regeert in eeuwigheid.
Amen.
Vermaning aan de Ouders,
en die mede ten Doop komen
Geliefden in den Heere Christus, gij hebt gehoord, dat de Doop een
ordening Gods is, om ons en ons zaad zijn verbond te verzegelen; daarom
moeten wij hem tot dat einde, en niet uit gewoonte of bijgelovigheid
gebruiken. Opdat het dan openbaar worde, dat gij alzo gezind zijt, zult
gij van uwentwege hierop ongeveinsdelijk antwoorden:
Eerstelijk, hoewel onze kinderen in zonden ontvangen en geboren zijn,
en daarom aan allerhande ellendigheid, ja, aan de verdoemenis zelf
onderworpen, of gij niet bekent, dat zij in Christus geheiligd zijn, en
daarom als lidmaten zijner gemeente, behoren gedoopt te wezen?
Ten andere, of gij de lier, die in het Oude en Nieuwe Testament, en in
de Artikelen des Christelijken geloofs begrepen is, en in de
Christelijke Kerk alhier geleerd wordt, niet bekent, de waarachtige en
volkomen leer der zaligheid te wezen?
Ten derde, of gij niet belooft en u voorneemt, deze kinderen, als zij
tot hun verstand zullen gekomen zijn, waarvan gij vader (moeder) of
getuige zijt, in de voorzeide leer naar uw vermogen te onderwijzen, of
te doen (en te helpen) onderwijzen?
Antwoord (van
m’n pleegouders): Ja
Daarna bij het dopen spreekt de Dienaar des Goddelijken Woords
(dominee) aldus:
Ik
doop u in den naam des Vaders en des Zoons, en des Heiligen Geestes
Dankzegging (gebed)
Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken en loven U, dat Gij
ons en onze kinderen, door het bloed van uw lieven Zoon Jezus Christus,
al onze zonden vergeven, en ons door uw Heiligen Geest tot lidmaten van
uw eniggeboren Zoon, en alzo tot uw kinderen aangenomen hebt, en ons
dit met den Heiligen Doop bezegelt en bekrachtigt. Wij bidden U ook,
door Hem uw lieven Zoon, dat Gij deze gedoopte kinderen met uw Heiligen
Geest altijd wilt regeren, opdat zij christelijke en godzalig opgevoed
worden, en in den Heere Jezus Christus wassen en toenemen; opdat zij uw
Vaderlijke goedheid en barmhartigheid, die Gij hun en ons allen bewezen
hebt, mogen bekennen, en in alle gerechtigheid, onder onzen enigen
Leraar, Koning en Hogepriester, Jezus Christus, leven, en vromelijk
tegen de zonde, den duivel en zijn ganse rijk strijden en overwinnen
mogen, om U, en uw Zoon Jezus Christus, mitsgaders den Heiligen Geest,
den enigen en waarachtigen God, eeuwiglijk te loven en te prijzen. Amen.
Dienen dan
alle mensen die zich christen noemen dezelf de God ?
Nee. De moderne theologie heeft een "god" uitgedacht, een
andere god dan de God die zich in de bijbelopenbaart. Dat godsbeeld is
niet meer God zelf. Het is een gehandicapte-god, die medelijdend en in
feite machteloos staat tegenover de zonde en het lijden in deze wereld.
Die zelfbedachte god is niet almachtig. Hij heeft geen "sterke
rechterhand", geen "alziende ogen", geen goddelijke wijsheid en macht.
Het is een "god" die wel boos is over misstanden, maar die de zonde
niet verzoent door zijn Zoon de schuld te laten dragen.
Er ligt een grote kloof tussen hen die geloven wat de bijbelover God
zegt en tussen hen, die zich nog wel christenen noemen, maar een god
hebben gefantaseerd naar eigen smaak. Waarschuwend zegt de
geloofsbelijdenis naar Athanasius aan het slot (art. 42) "Wie dit niet
oprecht en standvastig gelooft, zal niet behouden kunnnen worden'.
Rest
nog een enkele vraag
Dienen de Mohammedanen ook déze God als zij Allah (betekent
ook "God") aanroepen? We moeten antwoorden: Nee. Al aanbidden de
Mohammedanen één God (monotheïsme), dat
is niet de God, die zich in de bijbel heeft geopenbaard. Allah is niet
de God, die zijn Zoon Jezus Christus offerde om onze zonden weg te
nemen. Allah is een andere dan de Drieënige God. Het is in
wezen een door de mensen bedachte god en dus een afgod.
Er is nog een andere monotheïstische religie: de godsdienst
van de orthodoxe joden van vandaag. Dienen zij dezelfde God? De vrome
Israëlieten in de tijd van het Oude Testament hebben de ware
God gediend, zoals Hij zich toen aan hen heeft geopenbaard, nl. als de
éne God, in tegenstelling tot de vele afgoden. Alle Joden
die Jezus Christus niet als de Zoon van God erkennen en dienen, dienen
nu een andere god dan de Drieënige. Hoe komt dat?
Paulus zegt: als ze de bijbellezen "hebben ze een bedekking over hun
hart" en "hun gedachten werden verhard". Ook zij dienen niet de (2 Cor.
3: 14,15) God die in Jezus Christus ons zijn liefde heeft getoond. Het
evangelie is hier heel duidelijk. Het is in wezen liefdeloos tegenover
de Joden er van uit te gaan, dat ze nu nog dezelfde God aanbidden als
hun vaderen in het Oude Testament vóór de komst
van de Christus. Het gaat immers om hun behoud! "En de behoudenis is in
niemand anders, (Hand. 3: 17-26) want er is onder de hemel geen andere
Naam de mensen gegeven (Hand. 4: 12) waardoor wij moeten behouden
worden". Alleen Jezus Christus redt. (Joh. 14: 6) Niemand komt tot de
Vader dan door de Zoon. "Wie de Zoon niet (Joh.5 : 23) eert, eert ook
de Vader niet, die Hem gezonden heeft". En: wie de (Rom. 8: 9) Geest
van Christus niet heeft, die behoort Hem niet toe.
INFO: DE WEG - DE WAARHEID - HET LEVEN - FILM
Remember all victims of violence worldwide
DE WEG | DE WAARHEID | HET LEVEN | FILM | AUDIO
HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS
Waard om te weten :
Een hartelijk welkom op de siteDeze pagina printen
Sitemap
Wie zoekt zal vinden
FAQ - HELP
Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen
Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden". Lees eens: Het zwijgen van God
God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Lees eens: God's Liefde
Schat onder handbereik
Bemoediging en troost
Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible - great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps
Read more for Study Apocrypha, Historic Works
GELOOF EN LEVEN een
KLEINE HULP VOOR ONDERWEG
Wie zoekt zal vinden
Boeiende Series :
BijbelvertalingenBijbel en Kunst
Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten
De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard
De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus
Goede Vruchten
Geestesgaven
Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid
Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen
De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen
Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels
Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!
Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels
Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron
Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels
Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken
Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
Luisterbijbel
Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst -1- -2-
Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk op: Online-bijbel.nl(What's good, use it)