HOME | STUDIEBIJBEL | BIJBELSTUDIES | BIJBELATLAS | BIJBELSEGESCHIEDENIS | NIEUWS

                                                    
      

Evangelie door Afrikaanse ogen - 3

Door het jaar heen staan er bijzondere dagen op onze kalender. sinds jaar en dag gaat dat zo. daar ook zo onze aandacht aan besteden. Om je enig houvast te geven op deze site een overzicht van de christelijke feesten. Niet dat ze allemaal even indringend worden gevierd, maar meer dan de moeite waard om er niet alleen mee op de hoogte te zijn maar je ook eens nader in te verdiepen. Hieronder én hiernaast een schat aan informatie. Veel genoegen ermee.

Ontdek de rijkdom van de Bijbel door de

INSPIRERENDE KUNST UIT NOORD-KAMEROEN

Deel 1 Deel 2 Deel 3 Deel 4 Deel 5 Deel 6

el 1 : Geboorte en kindertijd van Jezus -

Deel 3 : De wonderen van Jezus

De afbeeldingen zijn het resultaat van schetsen en foto's gemaakt in het noorden van Kameroen. Dorpelingen in het gebied van de Mafa speelden de verhalen na uit het leven van Christus. De achtergrond van de afbeeldingen bestaat dan ook in veel gevallen uit het Mandara-gebergte van Kameroen. Maar ook in de kleding, de vorm van de huizen en dergelijke is de cultuur van de Mafa herkenbaar.

De platen werden gemaakt met het oog op het evangelisatie-en zondagsschoolwerk. Daarom werd er ook gekozen voor het drukken op een zeer sterk en niet scheurbaar vel plastic in plaats van op papier. Zo zijn de afbeeldingen bestand tegen zon en regen, insecten en schimmel. Ze kunnen zelfs zo nodig onder een natte doek gestreken worden.

Waarom Christus een Afrikaanse?

Het is dringend en noodzakelijk dat wij verkondigen en uiting te geven aan de boodschap, het leven en de gehele persoon van Jezus Christus in-een artistieke Afrikaanse taal, de taal die in ons is de uitdrukking van onze dagelijks leven, van onze cultuur.

Veel mensen van verschillende culturen hebben het gedaan voor ons en zullen dit doen in de toekomst, zonder verraad te plegen aan de historische Christus, uit wie alle authentiek christendom ontstaat. We moeten onszelf niet beperken tot de historische en culturele vormen van een bepaald volk of een periode.

De uitbeelding van een zwarte Christus in Afrika doet geen afbreuk aan de historische Jezus, integendeel, het reikt ons allen de universele betekenis van de boodschap van God. Deze God, die werd een van ons om met het verkondigen van Christus als de Heer van alle naties van de wereld, door middel van hun authentieke rijkdom: hun taal, hun gebaren, hun kunst, hun hele leven en de cultuur.

Het volk Mafa daar beeldde uit hoe het evangelie eruit zou zien in hun eigen cultuur. Jezus als zwarte herder, niet als 'de melkwitte Europeaan die eeuwenlang geëxporteerd is. 'Het Evangelie komt dichterbij wanneer het lijden en de vreugde van mensen in Afrika herkenbaar wordt gemaakt.

  Klik op een afbeelding om naar de betreffende pagina te gaan

De bruiloft te Kana

De wonderbaarlijke visvangst

Jezus geneest de verlamde man

The Possessed

Jezus stilt de storm

Jesus multiplies the Loaves

Het dochtertje van Jairus

De blindgeborene

De tien melaatsen

De opstanding van Lazarus

De Mafa is een bevolkingsgroep in het Mandara-gebergte in Noord-Kameroen op de grens met Noord-Nigeria. De bergen zien er aanvankelijk ondoordringbaar uit, alsof een reus zijn woede heeft geventileerd en enorme rotsblokken her en der heeft neer geslingerd. Van die ondoordringbaarheid heeft de bevolking lange tijd gebruik gemaakt om contact met de hen islamitische koninkrijken te voorkomen.

Ook wij hebben een taak in de wereld

bijbelstudies

Leesrooster

a. Handelingen 1 : 1-8

b. Handelingen 2 : 1-4

c. Handelingen 2 : 37-42, 46

d. Handelingen 5 : 1-11

e. Handelingen 8 : 1-8

f. Handelingen 8 : 26-40

Missionaire gemeente zijn

Evangelisatie en alles wat daarmee te maken heeft, staat tegenwoordig flink in de schijnwerpers. Het lijkt wel of iedere kerk bezig is met het herontdekken van de missionaire identiteit van de christelijke gemeente.

Wat een enthousiasme roept het op! Jongeren worden ingezet in diensten om de muziek eigentijdser te laten klinken, evangelisatiecommissies kunnen kiezen uit tal van lectuur, websites, cursussen en congressen om de gemeenteleden toe te rusten tot evangelisatiewerk. Prachtig allemaal!

De opdracht van onze Heer Jezus om 'alle volken tot zijn discipelen te maken' (zie Matteüs 28 slot) wordt ook in Nederland serieus genomen, nu we inzien dat ons land weer zendingsland geworden is.

Enkele cijfers uit het rapport God in Nederland, 2007

Percentage Nederlanders dat zichzelf … noemt:

Atheïst: 14%

Agnost: 26%

Ietsist: 36%

Theïst: 24%)

Er is dus een groeiende aandacht binnen de Nederlandse kerken voor zending binnen Nederland. Maar het lijkt soms of die gepaard gaat met een afnemende belangstelling voor het werk dat er gebeurt op zendingsterreinen buiten ons landje. Want daar zijn heel veel volken die nog nauwelijks van het evangelie gehoord hebben, of waar jonge kerken het gevaar lopen terug te vallen in hun oude geloof en gebruiken.

Korte werkvorm

Hebben we daar nog hart voor, of zijn we zo bezig met onze eigen individuele gemeente, dat we het oog verliezen voor de ongelovige vreemde buiten onze nationale grenzen?

Voelen we ons verbonden met die mensen om ook hen met het evangelie te bereiken?

Praat eens kort over deze vragen door in heel kleine groepjes, bijvoorbeeld met degene die naast je zit.(Het is niet de bedoeling om nu al hier diep op in te gaan, want deze vragen komen straks terug. Het gaat er nu alleen om dat je,meteen goed in het onderwerp duikt.)

Het bijbelboek Handelingen over zending

Handelingen kan ons scherp houden om een genuanceerd beeld te houden over wat zending van oorsprong is. En zo begint dit bijbelboek met een uitgebreide vertelling van de eerste zendingsactiviteiten van de gemeente van Christus. Het is een erg herkenbaar boek voor wie op zoek

is naar wat voor christenen de rijkdom en diepte, maar ook de moeilijkheden en conflicten zijn juist op het gebied van zending. In dit onderdeel van deze gemeenteschets wil ik een groot aantal hoofdstukken van Handelingen langslopen om na te gaan wat wij mogen denken en doen over zending.

Hand. 1 : 1-8. Jezus geeft een ander antwoord

In Handelingen 1 vers 1 tot 8 lezen we dat de Heer Jezus aan zijn discipelen vraagt om verder te kijken dan wat zij al hebben met elkaar, het begin van het hemelse koninkrijk. Want zijn discipelen stellen Hem nog eenmaal de vraag, of ze het kunnen laten bij wat ze hebben (consolideren!) met elkaar en met Hem. En ze vragen Hem of zijn werk nu

afgerond kan worden met het koningschap voor Israël hier op aarde(vers 6).

Jezus geeft als antwoord dat het niet aan hen of aan Hem is, wanneer dat zal gebeuren. Hij zegt dat zij alleen de opdracht hebben niet om stil te blijven staan bij wat zij hebben met elkaar, maar om de wijde wereld in te trekken; tot aan de einden van de aarde toe (vers 8).

Een ongehoorde opdracht van Jezus in die tijd waarin het Joodse volk, in onderdrukking door het Romeinse rijk, zo uitzag naar verlossing en herstel van hun aardse rijk. Jezus gaat op dat verlangen niet in, maar wijst zijn leerlingen erop dat ze niet zich terug moeten trekken, maar juist nu, nu ze

onder druk staan, ook nog de grenzen open moeten gooien voor vreemdelingen!

Een ongehoorde opdracht voor die tijd: toch stond het Oude Testament al vol verwijzingen naar de uitbreiding van het koninkrijk met alle andere vreemde volken (Gen. 12 : 3b; Deut. 4 : 5-8; Jes. 42 : 1-6).

Hand. 2 : 1-4. De Heilige Geest, de startmotor van evangelisatie en zending

Jezus heeft zijn discipelen de opdracht gegeven om alle volken te bereiken, maar zij mogen wel in gebed afwachten tot zij de Heilige Geest en zijn kracht krijgen om dat werk te doen (Hand. 1). En als de Heilige Geest dan op hen allen neerdaalt (Hand. 2 : 1), dan is het ook meteen voor iedereen duidelijk dat de Heilige Geest nog nooit eerder zo gewerkt heeft in Israël. Zij spreken allen vreemde talen, die ze nooit geleerd hebben. En ze praten over God en zijn werk, iets wat vroeger op die manier toch meer voorbehouden was aan een enkele profeet of gezondene van God. Maar

nu kan iedereen in de stad meteen merken: dit is een wel heel bijzondere boodschap van God, want deze is

 aan alle leerlingen van Jezus gegeven, iedereen gelijk;

 aan alle mensen gericht, van welk werelddeel ze ook komen.

Gods grote daden op ieders lippen. Alle volgelingen van Jezus profeteren nu over Gods grote daden, jong en oud, man en vrouw, met hoge of lage status in de samenleving (vers 17-18). Wat een bijzondere start van de evangelieverkondiging, tekenend voor de nieuwe situatie van de kerk sinds

Pinksteren, nu Jezus door zijn Geest iedereen bij het werk van de verkondiging betrekt! Als de Geest je hart vervult, stroomt je mond ervan over. Dat zul je zelf ook wel ervaren. Of niet soms?

Hand. 2 : 37-42, 46. Zending heeft impact op gezinnen en samenleving

Petrus laat in zijn toespraak aan zijn gehoor duidelijk zien wat hun fouten zijn geweest in het verleden. Maar hij wijst hun er ook op waar vergeving en verlossing te krijgen zijn, en geeft hun mee dat het hele evangelie niet alleen voor hen is, maar ook voor hun kinderen: hij plaatst zijn gehoor als

het ware meteen in het kader van het grote familieportret, het huisgezin van God.

Zij mogen ook hun kinderen vertellen wat zij gezien en geleerd hebben, ze mogen zelf doorgeven. Dat hoeft niet door een 'zendeling'gedaan te worden, maar dat is hun eigen verantwoordelijkheid.

De eerste groep gelovigen vormt zich dan ook al snel als één groot gezin; ze zijn dagelijks bij elkaar (vers 46), eten met elkaar en laten zich vormen door de apostelen. Wat een geloofsgroei kun je dan doormaken, als je fulltime zo bezig bent met elkaar!

Hand. 5 : 1-11. Juist een heilige gemeente is ook missionair

Je zou denken dat de geschiedenis van Ananias en Saffira mensen zou afschrikken om lid te worden van de gemeente in Jeruzalem. Wie wil er nu bij een club horen, waar eerlijkheid zo serieus gemeend wordt (je 'ja'moet 'ja' zijn en je 'nee' echt 'nee'), omdat anders God zelf dodelijk ingrijpt? Wat we in deze geschiedenis zien, is de start van het echte gemeenteleven. Daar is geen plaats voor heimelijkheid. Want het was beter voor Ananias en Saffira om minder 'goed' te doen dan om hypocriet te geven. De eerste gemeente in Jeruzalem corrumpeert niet; zij blijft heilig en wil streven naar de eer van de heilige Naam van God. En dat heeft effect, samen met de tekenen en de wonderen die de apostelen verrichten.Er is wel heilige huiver (vers 11), maar tegelijk worden mensen ook aangetrokken (vers 14); die willen ook in de kring komen van mensen die helemaal gericht zijn op God zelf.

Hand. 8 : 1-8. Vervolging en verkondiging

Tot aan hoofdstuk 8 was de christelijke gemeente nog steeds geconcentreerd in en beperkt tot Jeruzalem. De apostelen en de zeven broeders die in hoofdstuk 6 gekozen waren, hadden vast ook genoeg te doen in die grote gemeente van duizenden leden. Toch wilde de Heer dat ook in de rest van het land, buiten Jeruzalem, geëvangeliseerd zou worden. Op zijn tijd gaat dat ook gebeuren, al is het wel via een bijzondere aanleiding.

Na de gerechtelijke moord op Stefanus, één van de zeven, hebben de Joodse leiders kennelijk 'de smaak te pakken': er ontstaat een zware vervolging tegen de gemeente in Jeruzalem (vers 1). Met het gevolg dat veel christenen de stad uit vluchten en in Judea en Samaria een goed heenkomen zoeken. De kerk in Jeruzalem liep zogezegd leeg, alleen de apostelen bleven nog in de stad achter.

Maar deze negatieve ontwikkeling voor de moederkerk had een gunstige bijwerking. Want met de verstrooiing van de christenen werd tegelijk ook het evangelie over heel het land verspreid (vers 4). Het mooie daarbij was dat het evangelie zelfs een blijde weerklank vond in Samaria, de stad die

al eeuwen lang de Joden heel vijandig gezind was en waarmee de Joden zelf eigenlijk ook op voet van vijandschap stonden. Maar het evangelie is in staat deze kloof te overbruggen en Joden en Samaritanen te verzoenen (vers 5-8).

Hand. 8 : 26-40. De eerste christen uit Afrika

Filippus heeft een bijzondere taak gekregen: hij moet op een bepaalde plek gaan staan, om iemand op te vangen die openstaat voor het evangelie. Hij staat dan op de weg en hij zal wel vreemd hebben

opgekeken toen hij een zwarte man zag, in een rijtuig (zoiets had hij zelf niet op dat moment), die een boekrol las en die geïnspireerd was door ZIJN God. En deze vreemdeling, een niet-Jood was daarin ingespannen aan het lezen. Hij was van ver gekomen om het heil te zoeken. Filippus haast zich naar het rijtuig toe! 'Begrijpt u wat u leest?' Filippus ziet dat de man graag wil begrijpen, en hij wil hem helpen. Hij gaat in op de hulpeloosheid van de man, en legt hem uit wat er over Jezus staat in het Oude Testament.De vreemdeling stelt hem dan de vraag: Waarom zou ik niet gedoopt kunnen worden? Zo is er weer een drempel geslecht in de verkondiging van het evangelie. Een vreemdeling die op zoek is naar de ware God in Jeruzalem, vindt Jezus op weg naar huis.

Christelijk Afrika mag er trots op zijn, dat vanuit hun continent de eerste volgeling van Jezus uit de volken voortkwam. Wat een bijzonder moment hier in Handelingen. Je zou verwachten dat in de eeuwen daarna de christelijke kerk vol respect zou kijken naar de Afrikaanse volken, want zij waren de eersten in het erkennen van Jezus als God en Verlosser. Het is heel anders gelopen jammer genoeg…

De wereld in - met een stevige basis

Het is nog maar een begin in deze hoofdstukken van Handelingen, nu er in de gemeente van Christus volgelingen zijn van buiten het Joodse volk. Maar de basis is wel gelegd. Zijn volgelingen waren vol van de goede boodschap, zij gaven er zelf gestalte aan in hun stad en hadden uitstraling op de buitenstaanders. De gemeente bleef heilig, deed geen water bij de wijn om de boodschap 'aangenamer' te maken. Het was God zelf die ingreep toen de levensstijl dreigde te verwateren en er dus hypocrisie optrad. En die heiligheid met tekenen en wonderen trok meer mensen aan. Maar daar bleef het niet bij. God zelf zorgde ervoor dat de ontwikkeling van de kerk niet in Jeruzalem bleef steken. De kerk moest naar buiten, verder de wereld in. Dat gebeurde ook. Zelfs in Samaria vond het evangelie gehoor, en nog opvallender misschien: zelfs een Afrikaanse minister kwam tot geloof en werd gedoopt.

De wereld in - dat geldt ook voor ons vandaag als Nederlandse,christelijke gemeenten. Dat kunnen we ook op heel veel manieren doen,zoals we ook over tal van verschillende zendingsactiviteiten kunnen lezen in het boek Handelingen. Zending vloeit voort uit het enthousiasme en de liefde voor God, die de Heilige Geest ons geeft - zijn wij daar vol van?

Vragen voor de bespreking:

1. Hebben we nog hart voor buitenlandse zending, of zijn we zo bezig met onze eigen individuele gemeente, dat we het oog verliezen voor de ongelovige vreemde buiten onze nationale grenzen?

Voelen we ons verbonden om ook die mensen te bereiken?

Teken een cirkel met in het midden: Christus. Daaromheen een cirkel:onze gemeente. En daaromheen, in cirkels (met pijlen aangeven),welke zendings- en evangelisatieactiviteiten je eigen gemeente steunt (op wat voor manier dan ook).

2. Een bijzondere start van de zending (Hand. 2 : 1-4), en tekenend voor impact van Jezus' opdracht: iedereen de mond vol over Gods grote daden! Jij ook ?

3. In Handelingen 2 : 46 lezen we over de geloofsgroei van de gemeente van Jeruzalem. Praat eens over het volgende met elkaar door: Kunnen wij de pinkstersituatie van de eerste gemeente zomaar

overzetten en kopiëren naar ons kerkelijk leven? Wat vind je ervan om een periode onafgebroken met elkaar te bidden,in de Bijbel te lezen en bijbelstudie te doen, bijvoorbeeld in de vorm van een project? Nemen we sowieso nog wel de tijd voor schriftlezing, studie en gebed?

4. Het voorbeeld van Ananias en Saffira geeft ons ook te denken. Laten we niet te gemakkelijk zeggen: 'O, ik help wel mee met die commissie of werkgroep', als we het eigenlijk maar half-half willen doen. Dan kun je beter beloven om één avond mee te werken; je ja is dan ja, je nee is nee. Wat vind je daarvan?

Streven jullie als gemeente ook naar heiligheid voor God? Er is een christelijke gemeente in Amerika, die in neonletters boven haar kerkdeuren heeft staan: Passion for God (hartstocht voor God). Wat

zou je boven de kerkdeuren willen zetten als slogan van jouw kerk?

 

READ THE BOOK - THE BIBLE CHANGE YOUR LIFE

   

Heer, wees mijn Gids

                                

INFO: DE WEG - DE WAARHEID HET LEVEN FILM

Handige Bijbel

Remember all victims of violence worldwide   

GEBED  LEEFREGEL  BELIJDENIS  

DE WEG | DE WAARHEID HET LEVEN | FILM | AUDIO

CREATOR

HOLYHOME.NL USE NO COOKIES - REPORT DEAD LINKS

Waard om te weten :

Een hartelijk welkom op de site
Deze pagina printen
Sitemap

Wie zoekt zal vinden

FAQ - HELP

Kerk
Zondag
Advent
Kerstfeest
Driekoningen
Vastentijd
Goede Vrijdag
Aswoensdag
Palmzondag
Palmpasen
De stille week
Witte donderdag
Stille zaterdag
Paaswake
Pasen - Paasfeest
Hemelvaartsdag
Pinksteren
Biddag
Dankdag
Avondmaal
Doop
Belijdenis
Oudjaarsdag
Nieuwjaarsdag
Sint Maarten
Sint Nicolaas
Halloween
Hervormingsdag
Dodenherdenking
Bevrijdingsdag
Koningsdag / Koninginnedag
Gebedsweek
Huwelijk
Begrafenis
Vakantie
Recreatie
Feest- en Gedenkdagen
Symbolen van herkenning
 
Leerzame antwoorden op levens- en geloofsvragen


Hebreeën 4:12 zegt: "Want levend en krachtig is het woord van God, en scherper dan een tweesnijdend zwaard: het dringt diep door tot waar ziel en geest, been en merg elkaar raken, en het is in staat de opvattingen en gedachten van het hart te ontleden"Lees eens: Het zwijgen van God

God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
Lees eens:  God's Liefde

Schat onder handbereik


Bemoediging en troost

Bible-people - stories of famous men and women in the Bible
Bible-archaeology - archaeological evidence and the Bible
Bible-art - paintings and artworks of Bible events
Bible-top ten - ways to hell, films, heroes, villains, murders....
Bible-architecture - houses, palaces, fortresses
Women in the Bible -
 great women of the Bible
The Life of Jesus Christ - story, paintings, maps

Read more for Study  
Apocrypha, Historic Works
 GELOOF EN LEVEN een
          KLEINE HULP VOOR  ONDERWEG
 

Wie zoekt zal vinden           


www Holyhome.nl

Boeiende Series :

Bijbelvertalingen
Bijbel en Kunst

Bijbels Prentenboek
Biblische Bildern
Encyclopedie
E-books en Pdf
Prachtige Bijbelse Schoolplaten

De Heilige Schrift
Het levende Woord van God
Aan de voeten van Jezus
Onder de Terebint
In de Wijngaard

De Bergrede
Gelijkenissen van Jezus
Oude Schoolplaten
De Zaligsprekingen van Jezus

Goede Vruchten
Geestesgaven

Tijd met Jezus
Film over Jezus
Barmhartigheid

Catechese lessen
Het Onze Vader
De Tien Geboden
Hoop en Verwachting
Bijzondere gebeurtenissen

De Bijbel is boeiend
Bijbelverhalen in beeld
Presentaties en Powerpoints
Bijbelse Onderwerpen

Vrede van God voor jou
Oude bijbel tegels

Informatie over alle kerken in Nederland: Kerkzoeker
 
Bible Study: The Bible alone!
L'étude biblique: Rien que la Bible!
Bibelstudium: Allein die Bibel!  

Materiaal voor het Digibord
Werkbladen Bijbelverhalen Bijbellessen
OT Hebreeuws-Engels
NT Grieks-Engels

Naslagwerken
Belijdenissen
Een rijke bron

Missale Romanum + Afbeeldingen
Stripboek over Jezus
Christelijke Symbolen
Plaatjes Afbeeldingen Clipart
Evangelie op Postzegels

Harmonium Huisorgel
Godsdiensten en Religies
Herinnering aan Kerken

Christian Country Music
Muzikale ontspanning
Software voor Bijbelstudie
Hartverwarmende Klanken
Read and Hear the Holy Bible
 Luisterbijbel

Bijbel voor Slechtzienden Begrippenlijst   -1-   -2-

Meer weten over de Psalmen, gezangen, liturgieën, belijdenisgeschriften: Catechismus, Dordtse Leerregels en veel andere informatie? . Kijk opOnline-bijbel.nl
         
  (
What's good, use it)